Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fotballsparking i borettslag


Wattengård

Anbefalte innlegg

I vårt borettslag er de skilter med "fotballsparking forbudt" på noen endevegger. (borettslaget består av rekkehus og blokker... http://bit.ly/q6d3iZ

 

Jeg har sett igjennom vedtekter og ordensregler og der står det ingenting. Jeg har bodd i dette borettslaget siden 1986 og sparket selv ball her når jeg var liten, før det kom noen skilter, og da var det selvfølgelig "den gretne kjerringa på hjørnet" som klaga ;)

Jeg mener at når man har kjøpt leilighet i et område hvor det er veldig mye barn må man regne med at det er lyder. Jeg skjønner at det er et problem hvis man driver å poler ballen i veggen, men når jeg står og sender pasninger med min sønn på 5 år ser jeg ikke helt problemet. Selv har vi leilighet ca 5 meter unna. Men vi legger ikke merke til noe.

 

Hvis det ikke står i vedtektene, og ikke i ordensreglene (hvor dyrehold, kullgrill, parkering etc er nevnt) kan de da håndheve et slikt forbud? Kan jeg kreve at de tar ned skiltene fram til de får det inn i vedtekter eller ordensregler?

 

-C-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

...

Borettslag er et mareritt pga slike tåplige regler, og hva de gjør, men står det ikke i vedtektene satt av styret/generalforsamlingen er de ikke gjeldende.

 

Det er vel bare å ta en boks med spray-maling og krysse dem ut, siden de tydeligvis ikke er gjeldende. Og personlig erfaring er at unger og voksne trosser slike regler på trass.

 

(Jeg den dag idag ser på slike skilt som en utfordring. I hjembyen min på sørlandet ble en ballbinge bygget i skolegården på en barneskole, og noen naboer saksøkte kommunen fordi de fikk "nerveproblemer" av støyen fra denne ballbingen. Kommunen satte opp skilting som sa "fotballspilling forbudt" og det tok 2 dager før det var fotballspilling der 24/7, til og med voksne (foreldregenerasjonen) gikk der på kveldstid å spillte ball.)

 

-frank

Lenke til kommentar

Regulering av fellesareal hører under styret (burettslagslova pgf 5-11 (4)). En slik skilting må derfor for å kunne håndheves hjemles i et styrevedtak, men trenger ikke være en del av et offisielt dokument kalt ordensregler eller lignende - vedtaket er nok.

 

Styrets materielle kompetanse begrenses av meningsinnholdet i begrepet "vanlige ordensregler", altså at det må være en "vanlig" regel og det må være en regel som regulerer orden i borettslaget. Regulering av idrett i fellesarealene faller innenfor begge deler.

Lenke til kommentar

Å kreve skilta fjerna kjem du nok ikkje så langt med, men det kan være lurt å be styret ta stilling til kva formål forbudet skal tjene og kva det er som er problemet.

 

Fotballsparking mot veggen kan eg godt forstå ein har eit forbud mot då dette kan lageein del støy, men eit generelt forbud mot fotball virker litt drøyt. Her bør styret avgjere om to forskjellige skilt er fornuftig.

 

Aktuelle problemstillinger er f.eks:

-Er det fotballsparking som er problemet, det er altså fullt lovlig å kaste f.eks tennisball mot veggen?

Her kunne nok eit generelt ballforbud vært meir hensiktsmessig.

-Bør dribbling med fotball med små barn være forbudt?

For meg høyres dette ut som eit litt vell strengt forbud, det er svært lite barnevennlig for eit burettslag å legge ned forbud mot uskyldig leik.

 

 

 

 

Ein mykje betre måte å håndtere dette på hadde vært å sette opp eit skilt med teksta:

"Forbudt med kasting/sparking av ball mot bygningen"

og deretter laga ein regel i ordensreglane om at "ballsport og leik som forårsaker skade på bygningen eller beboerane sine eigendelar er forbudt". På den måten vil ein kunne forby fotballsparking mot vegger med vindu, blomsterpotter og parkerte bilar medan uskyldig leik er lov sjølv om ein benytter ein fotball i leiken.

Lenke til kommentar

Folk har mange rare forhold til (å bo i) borettslag, men boformen er jo opprettet for alle som ikke har anledning/ønske om å kjøpe seg en enebolig med egen tomt som de kan forvalte/bruke/sparke fotball på som de vil.

 

Styret kan (og har plikt til) å bestemme over bruken av fellesområdene, ettersom de er valgt av beboerne til å ta vare på fellesskapets eiendom og interesser.

Du kan dermed ikke "kreve" noe som helst.

 

Det betyr ikke at du ikke har mange muligheter:

A) Du kan ta kontakt med styret og spørre om de kan finne et egnet sted på området det kan være tillatt med ballspill, samt evt sette opp passende regler for hvordan og når dette kan foregå (f.eks ikke etter kl 22?)

B) Du kan ta kontakt med alle som bor rundt den aktuelle veggen og få dem til å skrive under på at dere ønsker at det skal være tillatt å sparke ball på dette området. Det gjør styrets jobb svært enkel - da de slipper å tenke på om vedtaket deres påfører naboene plager

C) Du kan fremme saken for generalforsamlingen innen oppsatte frister, møte opp og argumentere for at det bør være lov å sparke ball i borettslaget. Det fine med borettslag er jo at generalforsamlingen til syvende og sist bestemmer.

Lenke til kommentar

Nå har jeg da nevnt tidligere at det ikke er snakk om å sparke mot veggen (som forresten er en teglsteinsvegg), men å sparke fram og tilbake i tunet. Vanlig lek med ball.

 

Det er også nevnt tidligere at det står ingenting i ordensregler eller vedtekter om ballspill, det er kun disse skiltene som henger opp som nevner forbudet.

 

Ordensreglene sier allerede at det skal være stille etter 23, og dette er uansett barn i barneskolealder det er snakk om, så de fleste er inne før 20. De er heller ikke hjemme før rundt 16 på hverdager. Så de eneste tidsrommene det faktisk oppstår et problem er hverdager mellom 16 og 20 og helger, og da kun forutsatt at det er finvær ;)

Lenke til kommentar

Mange som henger opp skilt ulovlig som f.eks. her: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8048598

Så et skilt alene er ikke alltid nok. På jobben har vi graveringsverksted så det koster ikke meg mange kronene hvis jeg vil sette opp skilt og gjøre krav på min egen plass i sameiet.

 

 

Uansett: Spør styret om det er de som har satt opp skiltene, evt be om et nytt vedtak om ballspill. Fører ikke det fram er det generalforsamlingen du bør rette deg mot.

Lenke til kommentar

Men hvordan blir det da å handle i "god" tro?

Et skilt kan settes opp av hvem som helst. Styrevedtak bør jo tilgjengeliggjøres for beboerne hvis det er ønskelig at de skal følges.

 

Hvem er det som skal handle i god tro? Et oppsatt skilt innebærer en presumsjon for at skiltet stemmer, og er en oppfordring til kontroll (litt avhengig av de nærmere omstendigheter). Du opptrer vanligvis ikke i god tro hvis du antar at skiltingen er feilaktig uten nærmere holdepunkter for det.

Lenke til kommentar
C) Du kan fremme saken for generalforsamlingen innen oppsatte frister, møte opp og argumentere for at det bør være lov å sparke ball i borettslaget. Det fine med borettslag er jo at generalforsamlingen til syvende og sist bestemmer.

 

Hvis det går til dette punktet anbefaler jeg å mobilisere barnefamilier på forhånd. Generalforsamlingen i borettslag er ofte dominert av pensjonister som har bodd der mesteparten av livet. Å overtale dem om noe som helst under selve generalforsamlingen er vanskelig - særlig hvis det er noe som koster penger eller kan medføre "støy". Til gjengjeld er det vanligvis såpass få som stiller at det ikke skal så mye til å mobilisere mange nok likesinnete til å stemme ned de faste deltagerne.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...