Gå til innhold

Rykte - Nikon med 2.7x crop


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Siste nytt er at F-mount adapter kommer som gir AF med AF-S og AF-I objektiver. Videre ryktes det om en 10Mp sensor, som da skal ha ca. samme pixeltetthet 16Mp sensoren i D7000 (ISO100-3200 kan utvides til Hi1 6400). Kameraet får både kontrast-, og fasedetekterende AF. Det skal være mulig å filme i 1080p 50/60fps.

 

Dette er visstnok introobjektivene

- 10mm f/2.8 pancake lens

- 10-30mm f/3.5-5.6 VR lens (very short and portable)

- 10-100mm f/4.5-5.6 VR

- 30-110mm VR

 

 

Kameraet kommer i to utgaver, 1V og 1J - les mer på NikonRumors.com

Lenke til kommentar

Ennå mer info fra mirrorlessroumors:

 

- Systemet vil ikke hete FX eller DX, men CX.

- Prisen blir 900-1300 dollar med kitobjektiv, noe de anser som likt med konkurrerende kamera.

- Oppsummering av ryktede objektiver

 

Jeg synes det virker veldig interessant og blir bare mer og mer usikker på hva jeg skal velge som nr 2. kamera. Størrelser og priser kommer sikkert til å avgjøre valget.

Lenke til kommentar

Jeg synes kompakt størrelse er en verdi som jeg vil verdsette i kroner og øre. Hadde sensorareal per krone vært eneste faktor ville jeg kjøpt en brukt Canon 5D eller filmbasert mellomformat, men det er jo akkurat rake motsetningen av hva jeg ønsker i et nr 2. kamera, nemlig kompakt størrelse.

 

Jeg synes ikke 5000 kr er noen upris hvis det innebærer veldig bra jakkelommevennlighet. Men 2000 kr hadde selvsagt vært bedre. Da hadde jeg heller kjøpt to, med hver sin faste brennvidde.

 

Men det skal bli spennende å se. Antatt lanseringsdato er om bare en uke: onsdag 21. september.

Lenke til kommentar

Skuffende. Som første kamera ut fra Nikon i mirrorless er det jo helt greit... I 2008. Men i dag er det ALT for mange lignende kameraer å velge mellom, og de fleste med lavere crop. Det vi VIRKELIG trenger er en APS eller tilogmed FF mirrorless som kan ta eksisterende linser. Et mirrorless DX kamera for eksempel, hadde snudd markedet. Dette kameraet her blir såvidt en nyhet, og langt fra en forfriskende.

Lenke til kommentar

Det finnes allerede to speilløse systemer med APS-C og begge begynner å bli så godt etablerte at det blir vanskelig å komme med ennå en. Det er også to merker med 2x crop og det siste merket valgte utrolige 5,5x crop. Det er et veldig stort spenn i mellom og det er der Nikon legger seg. Jeg tror det er et smart valg. Liten sensor er ikke bare en ulempe, særlig i spelløsmarkedet der hovedpoenget med å fjerne speilet er å få mer kompakte kamerahus. Jeg er likevel enig i at noen burde benyttet sjansen til å lansere noe speilløst med fullformat. Det kan jo være enkelte brennvidder det vil gå greit uten at det blir alt for stort.

 

Men fjerningen av speilet og størrelsereduksjonen det medfører er jo meningløst å fjerne ved å lage kompatibilitet, uten adapter, til eksisterende objektiver.

 

Personlig håper jeg Nikon utnytter sensorstørrelsen til sin fordel. Nemlig med små kamerahus og kompakt optikk. Mer kompakt enn konkurrentene (med unntak av Pentax Q selvsagt).

Lenke til kommentar

Klart man må ha adapter for å få DX-objektiver til å funke, men i stedet for å ta 399 USD for den kan man legge den med gratis og dermed oppfordre til bruk av den (tross alt) enorme objektivparken som finnes for Nikon.

Jeg vet at NEX bruker 1.5 crop, men hvem er det andre speilløse systemet du tenker på?

 

Edit: Ah, Samsung NX selvsagt... :)

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...