Gå til innhold

Politiets utrykkningstid til Utøya!


Anbefalte innlegg

Trenger de? Hvordan mener du at en MP5 var upassende på Utøya?

Jeg har venner av meg med kompetanse på området (forsvarets spesialstyrker) som sier at dersom det hadde blitt en skuddveksling så ville MP5 vært langt fra gunstig hvis det var en viss avstand mellom politiet og ABB. Men når det er sagt , er det bekreftet at Delta hadde MP5? Mener jeg har sett bilder av politimenn med noe som lignet på HK416?

Er ikke noe ekspert på dette, men de i beredskapsgruppa jeg har sett bilder av har brukt (såvidt jeg vet) Diemaco C8 som er en angrepsrifle i likhet med HK416. Og som du sier er det flere problemer med MP5 på langt hold, blant annet er den relativt vanskelig å treffe med om det er snakk om litt avstand. Et annet problem er at MP5 ikke går igjennom (lettere) skuddsikkre vester, i motsettning til rifler. Vet ikke om ABB hadde skuddsikker vest, om han hadde ville de så og si ikke hatt noe å stille opp med. I forhold til rifler er MP5 nærmest å regne som et nærkampvåpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger de? Hvordan mener du at en MP5 var upassende på Utøya?

Jeg har venner av meg med kompetanse på området (forsvarets spesialstyrker) som sier at dersom det hadde blitt en skuddveksling så ville MP5 vært langt fra gunstig hvis det var en viss avstand mellom politiet og ABB. Men når det er sagt , er det bekreftet at Delta hadde MP5? Mener jeg har sett bilder av politimenn med noe som lignet på HK416?

MP5 fyrer av en 9mm pistolkule. En HK416 eller andre moderne angrepsrifler avfyrer 5.56mm rifleammunisjon med langt høyere utgangshastighet. Kombinert med lengre løp gir dette høyere presisjon på lengre avstand. Men nå er det vel knapt flatt og åpent nok på Utøya til at man skal stå overfor virkelig lange avstander.

 

Sånn generelt sett kan det vel uansett sies at MP5 er et enestående alsidig våpen for politiet. Det er årsaker til at rifler ikke alltid er like egnet, særlig i litt mer tette omgivelser.

 

Men jeg gir meg, på Utøya ville det ikke gjøre noen skade å ha rifler i stedet for maskinpistoler.

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...
Balthier skrev (På 25.7.2011 den 3.23):

Det er rett og slett flaut at en enkelt person har klart å detonere en bombe utenfor selve regjeringsbygget for så å kunne ta seg en uhindret svingom opp til utøya for å fullføre massakren.

 

Tidsaspektet varierer fra kilde til kilde. Som siemn ovenfor nevner så var beredskapstroppen allerede i full sving grunnet bombingen. At det da skal ta så lang tid for dem å rekke utøya er utilgivelig.

Jeg er rimelig sikker på at politiet ble informert kort tid etter at skytingen på nevnte øy startet, å tro noe annet er naivt. Det er et utall ungdommer med mobil som helt sikkert har meldt inn titalls tickets i det det hele startet, noe som bør sette en hver tvil til side.

 

Det er klart vi som nasjon skal stå samlet under en slik krisetid. Det skal være tid for trøst og sorg, for de etterlatte å få ro.

 

Men, alle kort bør få komme til bordet. Jeg forventer en full gjennomgang og forklaring av disse spørsmålene vi nå sitter med i forhold til beredskapsnivået i Norge under slike terrorhandlinger.

Det nytter ikke alene med fordømmelser og medlidenhet, samt ord som:" Dette må og skal aldri skje igjen". Terrorisme, må samfunnet være forberedt på! Vi får så inderlig håpe, at politiet og myndighetene med, har tatt erfaringene fra 22.07.2011. på alvor. 

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
On 7/24/2011 at 6:18 PM, frankhaugen said:

I Norge har vi MINIMALT med skyte-episoder, det betyr ikke at folk ikke føler at de skjer ofte, men sammenlignet med de fleste land i verden er det nesten ikke skyteepisoder. Det er derfor politiet ikke er bevepnet og hvorfor politiet må be om klarering fra overordnede om å bevepne seg.

Nei, Politiet er ikke bevæpnet fordi politikerne er redde for våpen og sannsynligvis henter alle sine våpenfakta fra Hollywood-filmer. Derfor har politikerne bestemt at slik skal det være. 

Quote

Politiet rykket ut og var der kjapt men en enkelt normal politipatrulje kan ikke gjør mye da det trengs spesialkompetanse til å håndtere en slik situasjon.

Hvorfor skulle ikke en normal patrulje kunne gjøre nok i et slikt tilfelle? Breivik overga seg med en gang han så politiet. 
I slik situasjon som dette er det tidshensyn og antall mannskaper som er mer avgjørende enn spesialkompetansen til mannskapene. 
 

Lenke til kommentar

I etterpåklokskapens navn vet vi at det var en feig gjerningsmann med fetish for autoriteter.

Det kunne vært to, med treffsikre rifler og vilje, eller til og med ønske, om å drepe politi.

Da ville de bare vært til belastning om de hoppet i en båt for så å måtte hoppe i vannet, skadde eller uskadd.

Politiet kan ikke forventes å fungere mot terrorister om de ikke har en god måte å angripe situasjonen på.

Spesialstyrker med kort responstid, blant normale tjenestemenn eller en organisert gruppe, er en bedre løsning. Alle i politiet kan ikke være anti-terror-styrker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 2021-8-27 den 10.35):

Spesialstyrker med kort responstid, blant normale tjenestemenn eller en organisert gruppe, er en bedre løsning. Alle i politiet kan ikke være anti-terror-styrker.

Dessverre så vil det sannsynligvis være en helt vanlig patrulje som er første på stedet. De kan sannsynligvis ikke vente på spesialstyrker, men må gå i aksjon snarest mulig.

Dersom det er snakk om en bedre organisert gruppe med tunge våpen så kan det naturligvis være at første patrulje med bare to tjenestemenn ikke kan gå inn alene. Men med mindre det er noe helt spesielt så er det slik det blir. Første patrulje går rett mot gjerningspersonen for å nøytralisere vedkommende. Det er også det man ser ute i verden - det er gjerne helt ordinære politifolk som havner midt i det.

Derfor må alt uniformert politi være godt trent i å takle slike situasjoner.

Og jobber man som politi så må man være klar over at man kan måtte risikere livet for å redde andre.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Etter hva jeg kan legge sammen av det jeg har lest og hørt.

Politiet som kom først fant ikke ferga. De meldte inn "det er ingen båter her", noe som skulle opplyse at ferga de skulle bruke var vekk.

Ferga var vekk fordi en liten gruppe panikkslagne fra øya hadde tatt den og stukket av sørover der de grunnstøtte den mot en strand og tok bussen vekk derfra. Ferga var et pansret landgangsfartøy som kunne beskyttet de ombord, men det vet ikke en utrent, og vet ikke hvordan den kan brukes.

Uten trening er vanlige folk fullstendig hjelpeløse. Det samme gjelder utrent politi. Bare to trente og fullt  utstyrte soldater kunne lånt en privat båt og gått på land det det var oversiktlig. Jegere/skyttere på fastlandet kunne ikke støtte dem, da avstanden ville være over 500 m, og det krever skarpskytterlag med fullt utstyr. To soldater kan gjøre mye om de er trent, og det er svært vanskelig å felle dem. Det fantes to slike bare et par km unna, men de fikk ikke noen beskjed.

ABB var bare redd for å bli beskutt fra helikopter og bli sett med infrarødt pga et varmt våpen som ville lyst opp unikt i kameraene som en lysstav. Trolig ville synet av et innkommende helikopter gjøre at han ville gitt seg. Men ingen helikopter fikk beskjed, så det sto på bakken. Noen dager før hadde de trent med skarpskytter fra helikopter. 

En rekke faktorer gjorde at alt tok en time. En rekke mennesker og etater ble tatt på senga av en som alene trampet rett inn i en idyll og handlet veldig fort før kaoset han laget gikk over.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Dart skrev (1 time siden):

Etter hva jeg kan legge sammen av det jeg har lest og hørt.

Politiet som kom først fant ikke ferga. De meldte inn "det er ingen båter her", noe som skulle opplyse at ferga de skulle bruke var vekk.

Jeg tror ikke de lette etter fergen. De prøvde å finne en hvilken som helst båt, men alle var borte. Det var fordi sivile brukte alle båtene til å rette ungdommer i vannet. Så de sivile gjorde en utrolig innsats, men med det resultat at den første patruljen på stedet ikke fant noen båt de kunne ta seg over med.

Sitat

Ferga var vekk fordi en liten gruppe panikkslagne fra øya hadde tatt den og stukket av sørover der de grunnstøtte den mot en strand og tok bussen vekk derfra. Ferga var et pansret landgangsfartøy som kunne beskyttet de ombord, men det vet ikke en utrent, og vet ikke hvordan den kan brukes.

De som var på den båten slapp såvidt unna, siden terroristen sto med ryggen til dem. Hadde han snudd seg, kunne han ha skutt dem rett ned. De på båten var også i kontakt med politiet, som ba dem komme seg unna. Jeg er enig i den vurderingen. De kunne ikke gjøre noe uansett.

Sitat

Uten trening er vanlige folk fullstendig hjelpeløse. Det samme gjelder utrent politi. Bare to trente og fullt  utstyrte soldater kunne lånt en privat båt og gått på land det det var oversiktlig. Jegere/skyttere på fastlandet kunne ikke støtte dem, da avstanden ville være over 500 m, og det krever skarpskytterlag med fullt utstyr. To soldater kan gjøre mye om de er trent, og det er svært vanskelig å felle dem. Det fantes to slike bare et par km unna, men de fikk ikke noen beskjed.

Politiet var vel ikke akkurat utrent. De to første politibetjentene var innstilt på å ta seg over, men fant som nevnt ingen båter.

Sitat

ABB var bare redd for å bli beskutt fra helikopter og bli sett med infrarødt pga et varmt våpen som ville lyst opp unikt i kameraene som en lysstav. Trolig ville synet av et innkommende helikopter gjøre at han ville gitt seg. Men ingen helikopter fikk beskjed, så det sto på bakken. Noen dager før hadde de trent med skarpskytter fra helikopter. 

Jeg tror ikke helikopteret var egnet som skarpskytterplattform, og dessuten ville det vært ganske risikabelt å skyte mot en øy full av ungdommer (som også gjemte seg, så skudd kunne truffet fordi man ikke så dem).

Sitat

En rekke faktorer gjorde at alt tok en time. En rekke mennesker og etater ble tatt på senga av en som alene trampet rett inn i en idyll og handlet veldig fort før kaoset han laget gikk over.

Ja, det er riktig at mange faktorer bidro her. Ikke minst dårlig samband og utstyr fra politiets side. I dag er nødnettet nasjonalt og fungerer mye bedre.

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...