Gå til innhold

Spørsmål ang. bruk av 12V utstyr i 230V strømnett


Anbefalte innlegg

Ifm. bygging av spraymalingsboks har jeg to spørsmål til de som faktisk kan elektronikk;

 

1) Hvor mye arbeid må til for å bruke en 12V motorromsvifte på 230V strømnett? Altså kjøpe vifte til bil og bruke i huset?

 

2) Dersom 1) viser seg å være mer enn min kompetanse tilsier, blir alternativet en 230V vifte med 3 settings, off/low/high. Kan jeg bruke en 3-veis bryter ment for bil til det? Har en bryter det står "Maks 50A, 12V (maks 25A 24V)" på. Har og 2 lysdioder, det står "12V DC" på begge (begge biltema fabrikat ;p). Kan de brukes for å indikere feks. om vifta er i low eller high?

 

Setter pris på all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1

Selve oppkoblinga er ikke noe problem å få til. Utfordringa er å få det til å se pent ut, dvs at det passer til resten av interiøret.

Det du trenger er: Trafo 230V/12V --> Likeretter --> Av/på bryter --> motor

 

Før du starter er det en fordel å vite hvor mye effekt motoren trekker. Erfaringsmessig vet jeg at slike motorer pleier å ha en merkeeffekt på rundt 120W. Dette skal forøvrig være merket på motoren. Dette må du vite for å kunne beregne hvor mye strøm motoren trekker.

Vær også klar over at strømmen ved oppstart er mye høyere enn ved drift. Dette må tas høyde for når du skal bestille likeretter.

Små trafoer pleier å tåle en større strøm enn merkestrøm noen sekunder så det skulle gå bra.

 

PC-strømforsyning vil jeg ikke anbefale uten at du har et egnet system for softstart. I motsetning til rene trafoer så pleier ikke disse å tåle større strømmer enn de er merket med.

 

Dette forutsetter at du kun har étt turtal på motoren, nemlig full fart. Dersom du ønsker å ha mer enn en hastighet så er det mulig å skaffe en trafo med en eller flere utganger (sekundærviklinger kalles det).

 

 

2

Kan ikke gi noe generelt svar for det er mange typer motorer. Den mest vanlige type motorer for små vifter er ikke reverserbare og er heller ikke egnet til å justere turtallet på. Joda det finnes sikkert frekvensomformere som kan gjøre dette, men de er dyre, beregnet på industriformål og må sansynligvis programmeres av personell med opplæring.

 

Ellers så har du jo den typiske vaskemaskinsmotoren som er en trefasemotor med kondensatortilkobling. Dersom du har en polvender så kobler du bare denne til motoren for å endre på rekkefølgen til to av fasene. Dette gjør at motoren skifter retning.

Vær obs på at hyppige retningsendringer fra fullt turtall kan overbelaste motor og kursen så sikringa går.

Heller ikke denne motortypen er det enkelt å justere turtallet på hvis det er hva du er ute etter.

 

 

Lysdiodene

Regner med at det er opplagt, men jeg tar det med likevel: Disse må ikke kobles direkte på 230V. Da svir du diodene, og du risikerer å få sot og sprengte plastbiter rett i ansiktet. Ikke anbefalt.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Oi. Ja, her var det endel som gikk rett over hodet mitt ^^

Burde kanskje linket til viftene jeg tenkte på, Motorromsvifte og Ventilasjonsvifte.

Eneste grunnen til at jeg vurderer 12v motorromsviften er at den er gnistfri. Har lagd et kullfilter for å filtrere gassen bort før den kommer til vifta tho, så tenkte bare gå for ventilasjonsvifta. Den har 2 hastigheter innebygd (se dokument pdf'en som er linket til på produktsiden). Du kan kople enten lav, høy, eller ha en ekstra bryter og veksle mellom de to, ser det ut som. Men dette er første gang jeg prøver meg på elektronikk, så jeg kan lese bruksanvisningen feil :p

 

Men den 3veis bryteren, kan den brukes til den ventilasjonsviften?

Altså Ventilasjonsvifte + Vippebryter?

 

Om ikke kopler jeg bare full guffe og har bryter på ledningen et sted :o

Endret av l2c
Lenke til kommentar

Hei.

 

Nå er jeg usikker på hvor mye effekt et enkelt kullfilter vil ha på løsemidlene i boksene, men det står ihvertfall at viften ikke skal brukes til røyk, eksos, brannfarlige gasser og lignende i bruksanvisningen.

Så jeg er usikker på om jeg ville brukt denne.

 

Regner med du har planer om å koble til en slange for å lede bort avsuget siden du tenkte på en slik vifte?

Hvis ikke er jo vanlige 12VDC aksial vifter av lignende type som er brukt i PC kabinett og lignende ganske greie.

De fleste av disse er børsteløse, og har således ikke noe gnistdannelser. Det er også enkelt å regulere hastigheten på de ved å bare regulere spenningen litt.

Lenke til kommentar

Kullfilteret er et 100mm rør på.. 20-25cm, proppa med aktivt kull i en damestrømpe. Fått inntrykk at det skal filtrere gass, men en gnistfri vifte hadde vært ideelt, det er klart.

 

Jeg har en plastboks med en ventil (hull), bak på ventilen er det gaffateipa et partikkelfilter for gassmasker som all luft blir trekt igjennom. Skal ha slange (sånn blikktrekkspillslange) fra dette til kullfilteret, som igjen blir festa til vifta. På andre sida av vifta blir det mer slange som kan ev. legges ut vinduet.

 

Har tenkt på pc vifter, men de, som motorromsvifter, er ikke 230v, og da vet ikke jeg hva jeg må gjøre. Jeg kan IKKE elektronikk, og aner feks ikke hvordan jeg justerer spenning.

Jeg kan liksom ikke kople en gammel pc vifte til en gammel strømforsyning, for er jo ikke no hovedkort osv? Og har sett pc vifte omgjort til usbvifte, men er jo ikke sikkert jeg skal ha boksen i nærheten av en pc? Så hva må man ha da?

 

Kan jeg ta en sånn universalomformer fra ClasOhlson e.l., sette den til 12V, klippe av den lille pluggen og kople på vifta?

 

Beklager at jeg så noob altså, takker for all hjelpa ^^

Lenke til kommentar

Utstyr for bil kan ikke være AC (vekselstrøm). Det må være DC. Det blir jo koblet til et batteri.

 

Batterieliminatoren du linker til er 20W, så det er altfor lite. En 6A omformer er nok litt mer krevende å finne, ja. Muligens på Elfa.

Edit: det enkleste blir jo å bruke en batterilader.

 

PC vifter trekker veldig lite strøm, men så er da også kapasiteten veldig mye lavere.

 

 

 

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Batterieliminatoren du linker til er 20W, så det er altfor lite. En 6A omformer er nok litt mer krevende å finne, ja. Muligens på Elfa.

Den er bare 20W ja, men pc vifta jeg og linket til er på 4.2W. Burde vel gå da? 12V/20W/<1.7A eliminator koplet til en 12V/4.2W/0.35A vifte?

 

Jeg sammenliknet den siste viftelinken min (pcvifta fra PS) med en "proff" spraymalingsboks fra Tamiya (de som lager spraymalingen), er forskjell på 0.04kubikkmeter per minutt, eller ca 400 liter i minuttet. Altså ikke verdt all verdens, mtp at Tamiyas boks vil koste meg over 2000,-

PC vifte + batterieliminator blir ~200,-, mens batterilader + bilvifte blir ~450,- eller mer. Har allerede tulla bort 6-700,- på andre materialer, så om pc vifta funker, kjører jeg det.

Vil 12v bil-led'ene nevnt i OP smelle om jeg kopler en av de til eliminatoren? Eller er de og AC og skuffe-skrot nå? :p

 

Igjen, takker masse for hjelpa, lærer tilmed litt her ^^

Lenke til kommentar

Sooo.... kjøpte en batterieliminator på clas, og klippa av tuppen der du kan stikke inn de 5-6 forskjellige pluggene. Men inni var det ikke som forventet.

Istedet for den typiske en rød og en sort ledning e.l., så det mer ut som en koax kabel, bare med flere tynne istedet for en tykk i midten.

Det er altså metalltråd i midten, isolering, metalltråd rundt, og så den sorte isoleringen ytterst.

Hva gjør jeg nå? Er helt lost...og oppgitt. Samboeren min foreslo å surre ene (pc-)vifte kabelen rundt innerste trådene, og en rundt de ytterste, men jeg vet ikke om begge "lagene" leder strøm engang?

 

Noen tips til denne tullete kabelen?

 

/edit: Ser ut som jeg må kjøpe DC coax plugger. Kanskje det funker da. Until then!

Endret av l2c
Lenke til kommentar

Vanligvis er lederen i senter pluss og de lederne på "utsiden" minus på en slik kabel fra en eliminator.

Er ofte slik type kabel på de eliminatorene med lav strøm, på de litt kraftigere ser du gjerne at kabelen er todelt eller flatere enn de tynne runde du har der.

 

Når det gjelder hvor mye luft en vifte kan flytte, så er det ikke bare antall m3 i time/min som teller, det går også på trykk.

Så to vifter som flytter like mye luft når de står montert fritt, kan ha et helt annet resultat når de skal trekke luft gjennom kanaler og filtre.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...