Gå til innhold

Samordna opptak kræsjet – igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om vi vet at det er kapasiteten som er problemet så vil økt kapasitet kunne løse problemet, ja. Men vet vi at det er kapasiteten som er problemet? Og hvilken kapasitet er det snakk om? Minne? CPU? Diskplass? Nettverksbåndbredde? Caching på databasen?

 

Kanskje disken er full fordi backupen ikke tømte loggfilene etter at den kjørte. Vil en ekstra server forhindre at det skjer en annen gang?

Lenke til kommentar

Om vi vet at det er kapasiteten som er problemet så vil økt kapasitet kunne løse problemet, ja. Men vet vi at det er kapasiteten som er problemet? Og hvilken kapasitet er det snakk om? Minne? CPU? Diskplass? Nettverksbåndbredde? Caching på databasen?

 

Kanskje disken er full fordi backupen ikke tømte loggfilene etter at den kjørte. Vil en ekstra server forhindre at det skjer en annen gang?

Kva som er den direkte årsaken veit me sjølvsagt ikkje, men poenget er at det sannsynlegvis er for lite av eitt eller anna. Det er jo ikkje tilfeldig at den går ned kvar gong det er stor trafikk. Forskjellen på når serveren går ned og når den er oppe er antal brukarar. Eg har ikkje god nok kunnskap på området til å vite kva det er snakk om, men enten er det maskinvare, linje eller programvare som ikkje er tilstrekkelig, eller så er det IT-personell som ikkje er i stand til å halda anlegget ved like.

 

Uansett korleis ein vrir og vendar på det så er det ei offentleg teneste som ikkje held mål på grunn av tekniske feil eller mangler.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Dette vet nok alle, men eksempelvis kan måten diverse samhandlende programvare er konfigurert på skape kunstige flaskehalser som eks. får CPU til å fyke i taket i tide og utide ved høyere enn hverdagslig belastning. Mange kan tolke dette som at man "pøs på med mer CPU" etc. I noen tilfeller kan det å firedoble CPU kapasiteten tilsynelatende "løse" problemet uten at man har vært i nærheten av kilden til problemet.

 

Så det behøver på ingen måte være for lite av et eller annet bare fordi de overfladiske symptomene kan gi inntrykk av det.

 

Eksempelvis er ikke bilen for liten bare fordi man ikke får plass til mer søppel i den. I analogiens verden ville noen løst problemet med å kjøpe en større bil mens andre ville ryddet opp i problemet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

I noen tilfeller ja, i andre tilfeller er det programvaren som det er feil med, og da, sånn som Theo sa kan du firdoble cpu-kraften uten noen effekt.

Edit: Sistnevnte er LANGT mer uforusigbar også.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Vell staten elsker jo Microsoft produkter.

Har sett en god del av deres tjenester inkludert Lanekassen spy ut Asp feil og annet som det stinker Microsoft av.

 

Er en grunn til at de mest stabile serverne der ute skyr Microsoft sine varer.

Tror faktisk jeg så en Linux oppdatering nylig forresten som skulle forbedre hvordan store mengder trafikk ble håndtert, mer orientert imot DDOS angrep ala Anonymous men uansett.

 

Sorry, problemet er neppe bruk av M$-teknologi, men heller inkompetanse i eitt eller anna ledd - enten frå utviklarane si side, frå dei som driftar eller frå prosjektledelsen som vil "spare pengar" ved å kun bruke "juniorutviklarar" over lang tid, heller enn dyrare og meir erfarne utviklarar. Eller andre ting. Du kan bruke nøyaktig det same argumentet mot Linux/Open source-baserte system som opplever feil som mot MS-system som opplever feil.

 

Som nomore skriv - problemet kan ligge kor som helst. Det er heilt, komplett, fullstendig på trynet for utanforståande å gjette kva problemet er utan å ha innsikt i den tekniske løysinga.

 

Dei må fikse feilen - ikkje redusere synlighet av symptom ved å spy på fleire serverar, raskare prosessorar eller meir minne.

 

...og når det er sagt, så er det sjølvsagt ikkje holdbart at offentlige løysingar er så ustabile som dei til tider er.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

More importantly:

Hvordan er det mulig å "miste" studieplasser i løpet av få timer når svarfristen er på minst en uke (9 dager i dette tilfellet)? Er du kvalifisert så har du entent tilbud, eller så står du på venteliste; eller hva? Begynner å bli en stund siden "førstemann til mølla" var det herskende prinsippet i studieutvalget?

Endret av ( ´Д`) VIP QUALITY!!
Lenke til kommentar

Kræsjer ikek bilettsider, og feks TG sine sider ganske ofte ved tilsvarende peaks?

 

AtW

Om du tenker på TG som i The Gathering så har ikke jeg opplevd at noen av sidene deres har kræsjet de siste årene i alle fall. Billettsalgene pleier å gå fra en tredjepartsside som pleier å være ganske robust, samt salget går over lengre tid.

 

Har opplevd noen virkelig ille peaks på billettservice under f. eks Metallica 2007 hvor siden ikke svarte på 15min, men den kræsjet aldri helt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Kræsjer ikek bilettsider, og feks TG sine sider ganske ofte ved tilsvarende peaks?

 

AtW

Om du tenker på TG som i The Gathering så har ikke jeg opplevd at noen av sidene deres har kræsjet de siste årene i alle fall. Billettsalgene pleier å gå fra en tredjepartsside som pleier å være ganske robust, samt salget går over lengre tid.

 

Har opplevd noen virkelig ille peaks på billettservice under f. eks Metallica 2007 hvor siden ikke svarte på 15min, men den kræsjet aldri helt.

Billettservice er vel de eneste av private aktørene som har på nærheten av samme brukermasse som de offentlige tjenestene vi diskuterer og jeg har også opplevd heng der (f.eks. ved Landstreff-billett salgsstart).

Noen som vett hva systemer de bruker?

Lenke til kommentar

More importantly:

Hvordan er det mulig å "miste" studieplasser i løpet av få timer når svarfristen er på minst en uke (9 dager i dette tilfellet)? Er du kvalifisert så har du entent tilbud, eller så står du på venteliste; eller hva? Begynner å bli en stund siden "førstemann til mølla" var det herskende prinsippet i studieutvalget?

 

Dette er snakk om studier det ikke er nok søkere til i forhold til kapasitet.

Endret av nypis
Lenke til kommentar

Vell der hva jeg har sett, og har også snakket med de administratorer som har jobbet med begge løsningene og de sier at Linux biten har mer oppetid og stabilitet enn Windows og krevde mindre vedlikehold.

 

Det at de skulle bruke fri programvare er vell og bra, men ser fortsatt en stor mengde MS produkter så antar det gjelder spesielle nyanskaffelser.

Uansett så håper jeg i det MINSTE at de har valgt å kryptere sine passord og ikke gjort det som er alt for populært nå til dags, og det var å lagre passord i klartekst.

Lenke til kommentar

Nå er ikke ekstremt langt oppetid på en server i seg selv et mål men at tjenesten er tilgjengelig som det er forventet av den. Ellers er det ingen problemer med å ha lang oppetid på MS servere. Mengde ustabilitet og vedlikehold som trengs på en server er ei heller bare opp til Server HW og OS.

Lenke til kommentar

Dette er snakk om studier det ikke er nok søkere til i forhold til kapasitet.

Ser fortsatt ikke problemet. Restetorget åpner en del senere, og da vil trafikken sannsyneligvis være roligere.

 

Resttorget åpnet i dag, 20. juli.

 

Samordna er smart. De publiserer svar på søknaden før 20. juli, men annonserer det ikke. På den måten slipper de overbelastning, og de fleste har sjekket svar på opptaket før 20. juli, takket være jungeltelegrafen. De problemet unnslipper de ikke når resttorget åpner 09.00 20.juli.

Lenke til kommentar

Morsomt hvordan alt "statsrelaterte" (av mangel for bedre ord) servere krasjer i hytt og pine:

Samordna

Altinn

Telenor

 

Det skal dog sies at Telenor har noe av det mest stabile mobilnettet i verden, så å si at de krasjer i hytt og pine blir vel litt feil.

 

 

*snip*

For å ta et eksempel hvor stats relatert Telenor er kontra f.eks. hovedkonkurrenten Netcom/Telia.

Netcom kan fritt bygge ut 4G-nettet litt her og der.

Ettersom det stilles krav til Telenor som et statseid selskap, så har ikke Telenor "lovt" til å tilgjengeligjøre 4G før ca. 80% av landet er dekket, har iallefall jeg hørt (fra en som jobber hos Telekiosken->Nordialog->Telenor).

Jeg takker heller ja takk til dekning over alt, enn 4G-dekning i noen storbyer. Men etter som jeg er kjent har også Telenor lov til å bygge ut prøvenett, slik som Netcom har gjort med 4G.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Kan ikke huske sist Netcom sitt nett krasjet slik.

Utover det så har vi regelmessig store problemer med Telenor i det området jeg jobber (Forus i Stavanger, et av de større industriområdene i Norge).

 

Netcom 4G skal være ferdig utbygget i nesten hele Norge innen slutten av 2012, altså ikke bare i storbyer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...