Gå til innhold

– Google hevner seg på medier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det å ha en egen avdeling for nyheter er jo en genial løsning.

 

Mange sider lever av besøkende. Personer som surfer på Google News er spesifikt ute etter nyheter, og det vil være logisk å ønske at sakene en nettside publiserer skal få treff der.

 

At et selskap klager over at nyhetene vises i en vanlig søketjeneste, men mener at det er feil at den skal vises i en søketjeneste som retter seg etter målgruppen har jeg litt problemer med å forstå.

 

Det hadde vært interessant å lest dommen (kort oppsummert), og sett eventuelle tekniske problemstillinger det vil være for Google å skille spesifikke treff mellom tjenestene.

Lenke til kommentar

Hallo, det der er det teiteste.. Først saksøke og kreve fjerning fra google og så syte over at man er fjernet fra google :p

 

Greit nok at det kanskje var et annet sted de ville ha fjernet, men saksøker man og får 20 millioner, så kan man ikke forvente å være googles venn etterpå :p

 

Før de betaler tilbake de 20 millionene, mener jeg de bare bør få "råtne i fred". Det er ikke mye jeg synes er teitere enn de som driver å saksøker i øst og vest (f.eks. eplekjekke steve jobs).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det å ha en egen avdeling for nyheter er jo en genial løsning.

 

Mange sider lever av besøkende. Personer som surfer på Google News er spesifikt ute etter nyheter, og det vil være logisk å ønske at sakene en nettside publiserer skal få treff der.

 

At et selskap klager over at nyhetene vises i en vanlig søketjeneste, men mener at det er feil at den skal vises i en søketjeneste som retter seg etter målgruppen har jeg litt problemer med å forstå.

 

Det hadde vært interessant å lest dommen (kort oppsummert), og sett eventuelle tekniske problemstillinger det vil være for Google å skille spesifikke treff mellom tjenestene.

Jeg sliter med å se denne logikken og du motsier deg selv ift. hva jeg har understreket.

 

Poenget alle burde se her er jo at man fjerner de besøkende fra nettavisen om man tillater at google viser nyhetene man har publisert. Skal Google leve på andres publiseringer må de jo kompensere for det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det å ha en egen avdeling for nyheter er jo en genial løsning.

 

Mange sider lever av besøkende. Personer som surfer på Google News er spesifikt ute etter nyheter, og det vil være logisk å ønske at sakene en nettside publiserer skal få treff der.

 

At et selskap klager over at nyhetene vises i en vanlig søketjeneste, men mener at det er feil at den skal vises i en søketjeneste som retter seg etter målgruppen har jeg litt problemer med å forstå.

 

Det hadde vært interessant å lest dommen (kort oppsummert), og sett eventuelle tekniske problemstillinger det vil være for Google å skille spesifikke treff mellom tjenestene.

Jeg sliter med å se denne logikken og du motsier deg selv ift. hva jeg har understreket.

 

Poenget alle burde se her er jo at man fjerner de besøkende fra nettavisen om man tillater at google viser nyhetene man har publisert. Skal Google leve på andres publiseringer må de jo kompensere for det.

Nyhetsidene lever av besøkende, og Google News er en side som spesifikt retter seg etter målgruppen som ser etter nyheter. Om nyhetsiden ønsker å kun linkes til hovedsiden og ikke nyehetene (i og med at de ikke ønsker dette på G News og antar det samme gjelder for den vanlige søkesiden), så blir det svært vanskelig for potensielle lesere å finne siden da det kan bli vanskelig å bli synlige på topp i søketreffene.

 

Google news viser ikke hele nyheter, så de som bruker Google News må allikevel klikke seg inn på siden for å lese den. Om en side ofte dukker opp, eller jeg finner en side jeg liker, så legger jeg den til i en RSS-liste, dermed har en side fått en leser som holder seg oppdatert på denne siden.

 

I tillegg, jeg gidder ikke å gå innom et hav av sider om dagen, jeg besøker et par faste, sjekker et par RSS-feeds, og søker innimellom på Google news. De sidene jeg besøker fra Google news er sider jeg ellers sannsynsligvis ikke hadde tatt turen innom.

 

Om jeg skulle startet en nyhetside hadde jeg forsøkt å nå ut til nye potensielle faste lesere både via vanlig Google-søk, Google news og andre medier.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...