Gå til innhold

Går det ikke an å kjøre Linux uten ms-tilknytninger?


Anbefalte innlegg

Du kan jo bare spørre deg selv om hvorfor du har valgt å låse deg til Windows. Svaret du får kan sikkert benyttes i alle leirene.

 

Har jeg låst meg til windows?

 

Faktisk er jeg som tamarin, eneste at jeg hackintosher.

Jeg er enig at Apple maskinvare er unormalt svak, men operativsystemet er lang bedre en linux.

 

Mandriva 2011 powerpack vil nok bli det nærmeste mac når det gjelder brukervennlighet.

 

Men fremdeles er ikke alle ATI, Creative, Logitech, Epson plug an play i like stor grad i linux.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Xfi kortene(xtreme music) og audigy fra creative funker rett ut av boksen hos ubuntu, mens på windows må man rote med å installere drivere først, iallefall til førstnevnte. Logitech-produktene mine:

* g35(usb-headset) funket rett ut av boksen, på windows må drivere til.

* mx518 og tastaturet virker også uten noe knot.

 

Har også 4 foskjellige ATi-kort som har fungert knirkefritt. Installasjonen av driverne er like enkelt som i Windows.

 

Ang brukervennglihet så er det din personlige oppfatning. Selv liker jeg mye bedre å bruke ubuntu enn windows, men har fortsatt windows installert pga spill.

 

Hvis du tenker deg en som skal bruke en PC for første gang, og som skal bruke den til skriving, epost og surfing, er ubuntu et bedre alternativ enn windows. På ubuntu er alt du trenger med fra installasjonen. Hos windows får man bare en dårlig nettleser=\

Endret av Joachricar
Lenke til kommentar

Du kan jo bare spørre deg selv om hvorfor du har valgt å låse deg til Windows. Svaret du får kan sikkert benyttes i alle leirene.

Har jeg låst meg til windows?

 

Faktisk er jeg som tamarin, eneste at jeg hackintosher.

Måten du skriver på får det til å høres ut som om du må ha Windows angående dine behov, dermed låst til Windows. Jeg kunne fint klart meg med et OS om det så er Linux, Windows, eller Mac OS.

Lenke til kommentar
Jeg er enig at Apple maskinvare er unormalt svak, men operativsystemet er lang bedre en linux.

Husk at Linux ikke er et operativsystem.

På den andre siden så kan man si, husk når de fleste skriver/snakker om linux mener de GNU/Linux og/eller en linux distribusjon, er de færreste som refererer til (kun) kjernen. Da blir det ofte spesifisert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I og med at LMH1 har fortalt hvilke distribusjoner han har prøvd (uten at jeg vet noe om hvor lenge personen har brukt de forskjellige operativsystemene) så tolket jeg det som at personen sin subjektive mening (selv om mange ikke gidder å poengtere dette og får det til å høres ut som fakta) er at Mac OS er bedre enn Ubuntu, Fedora, Mandrive og OpenSuse.

 

Linux i denne sammenhengen kunne også strengt tatt også vært Gentoo, LFS, Arch, eller andre krevende distribusjoner. Brukere som ikke MS, Apple, Canonical, osv ikke retter seg mot.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Mitt spørsmål er, går det ikke an å kjøre Linux uten ms-tilknytninger?

Jeg gjør for det meste det. Jeg har en virtualisert XP som brukes til to ting:

 

1. Dragonsoft naturally speaking (fikk slitasjeskade av tastaturet for en stund tilbake som gjorde at jeg i en periode måtte bruke talegjenkjenning når jeg skrev lengre tekster - har dog ikke brukt det på over et år).

 

2. Interaksjon med enheter som ikke har GNU/Linux-støtte. For det meste oppdatering av firmware, og programering av dingser (Logitech-fjernkontroll f.eks.)

 

Når det er sagt, jeg har ikke bootet XP-en på godt over et år nå. Desverre må jeg gjøre det snart for å få ordnet den nye TV-en på Logitech-fjernkontrollen.

 

Så jeg er så godt som Microsoft-fri :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har alltid hatt dualboot pga skole (div programmer som absolutt ikke ville i linux uansett hvor mye jeg prøvde). Og siden jeg ikke har oppdatert Ubuntuen min siden jeg innstallerte (kjører 9.10 :innocent: ) så sitter jeg mer og mer i windows pga minecraft :D Og litt andre spill. I hovedsak så sitter jeg kun i windows for å spille, rett og slett fordi jeg ikke gidder å begynne å tulle med wine og visualisering.

Beklager for at dette er en gammel post, men Minecraft er jo et av de spillene som kjører knallbra i Linux, også med OpenJava eller hva det heter! :)

 

 

Angående topic så har jeg brukt Ubuntu 11.04 med det j*vla unity-greiene i snart et halv år, og kommer ikke til å gå tilbake til Win7 i alle fall. Eneste gangene jeg har trengt virtualisering er WoW og tidl. Spotify, nå kjører jeg preview som fungerer godt.

 

 

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Jeg kjører kun linux og er ikke avhengig av noe som er knyttet til Microsoft.

 

 

Jeg har en Windows XP installasjon i Virtualbox, men den brukes kun til å sjekke at nettsider jeg lager funker i IE. Så det er ikke noe jeg selv er avhenging av, jeg bruker det kun for at nettsiden skal funke for dem som er avhengig windows.

Lenke til kommentar

Var visst et til innlegg som trengte svar :)

 

Jeg er enig at Apple maskinvare er unormalt svak, men operativsystemet er lang bedre en linux.

Mandriva 2011 powerpack vil nok bli det nærmeste mac når det gjelder brukervennlighet.

Hva som er brukervennlig er opptil enhver å definere. F. eks Ubuntu sees på som brukervennlig av noen, mens Arch Linux kan sees på som brukervennlig av andre. Kjernen er at hva jeg ser på som brukervennlig er ikke nødvendigvis det samme som du ser på som brukervennlig.

 

Personlig ser jeg på Arch Linux som brukervennlig til en viss grad pga. jeg har full kontroll over operativsystemet mitt, det er lynraskt m.mer. Men for mormor hadde det åpenbart aldri fungert pga. for henne skal alt "bare fungere".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har alltid hatt dualboot pga skole (div programmer som absolutt ikke ville i linux uansett hvor mye jeg prøvde). Og siden jeg ikke har oppdatert Ubuntuen min siden jeg innstallerte (kjører 9.10 :innocent: ) så sitter jeg mer og mer i windows pga minecraft :D Og litt andre spill. I hovedsak så sitter jeg kun i windows for å spille, rett og slett fordi jeg ikke gidder å begynne å tulle med wine og visualisering.

 

Minecraft funker da i alle OS som har JAVA.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid hatt dualboot pga skole (div programmer som absolutt ikke ville i linux uansett hvor mye jeg prøvde). Og siden jeg ikke har oppdatert Ubuntuen min siden jeg innstallerte (kjører 9.10 :innocent: ) så sitter jeg mer og mer i windows pga minecraft :D Og litt andre spill. I hovedsak så sitter jeg kun i windows for å spille, rett og slett fordi jeg ikke gidder å begynne å tulle med wine og visualisering.

Beklager for at dette er en gammel post, men Minecraft er jo et av de spillene som kjører knallbra i Linux, også med OpenJava eller hva det heter! :)

Funker veldig dårlig på pc'en min siden jeg har rett og slett tulla for mye. Har ikke orka å reinstallere heller enda.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mitt spørsmål er, hvis linux er så fantastisk bra, hvorfor er de fleste linux brukere så fantastisk avhengig av å ha en eller annen tilknytning til ms/windows?

 

Slik jeg ser mine linux-venner, så "klarer de seg ikke" uten microsoft, de er tilknyttet på en eller annen måte.

 

Mitt spørsmål er, går det ikke an å kjøre Linux uten ms-tilknytninger? Er det noen her som gjør det?

 

Jepp, det går helt fint. Jeg har ikke Windows på noen av mine maskiner og trives med det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...