Gå til innhold

Nå skal piratene overvåkes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm. Fin måte å miste kunder på. Det jeg lurer på er om dette vil føre til at store selskaper som leier ut infrastrukturen sin til mindre selskaper må holde oversikt over hele nettverket sitt, eller kun sine egne kunder. Dersom det er sistnevnte vil jo dette bli en fin måte for leverandører som ikke vil føye seg eller som bevist er "slepphendte" med rapportering til å skaffe nye kunder.

 

Av prinsipp vil jeg bytte leverandør pronto hvis noe slikt skulle kommer til Norge. Men samtidig er det ikke vanskelig å unngå å bli oppdaget av slike løsninger. Dette vil atter en gang ramme familier som hadde en 14-åring som skulle laste ned siste albumet til favorittrapperen eller de som har åpne eller dårlig sikrede nettverk.

Lenke til kommentar

Skeptisk til dette. Liker ikke tanken på at firma er lovpålagt å overvåke kundenes nettrafikk, og at kunden selv må klage om redusert hastighet for å "diskutere videre tiltak for å løse saken".

 

Må de gi myndighetene lov til å granske nettaktiviteten deres i detalj?

Lenke til kommentar

Tingen her er at dette er en fremforhandlet avtale mellom MAFIAA og ISPene i USA. Eneste myndighetene der borte har med det å gjøre er å ha fungert som "megler".

 

Spørsmålet er om vi kan se det samme skje her til lands, siden Telenor, via Canal Digital, er i mye av samme situasjon som Comcast. Og vi har sett mye av samme ordbruk fra den kanten angående utenforstående streaming-leverandører...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Hmm. Fin måte å miste kunder på. Det jeg lurer på er om dette vil føre til at store selskaper som leier ut infrastrukturen sin til mindre selskaper må holde oversikt over hele nettverket sitt, eller kun sine egne kunder. Dersom det er sistnevnte vil jo dette bli en fin måte for leverandører som ikke vil føye seg eller som bevist er "slepphendte" med rapportering til å skaffe nye kunder.

 

Av prinsipp vil jeg bytte leverandør pronto hvis noe slikt skulle kommer til Norge. Men samtidig er det ikke vanskelig å unngå å bli oppdaget av slike løsninger. Dette vil atter en gang ramme familier som hadde en 14-åring som skulle laste ned siste albumet til favorittrapperen eller de som har åpne eller dårlig sikrede nettverk.

Hvis ISP-ene tvinges til overvåkning av myndighetene så tvinges selvsagt alle, ikke bare et utvalg. Så hvem vil du bytte til da?

 

PS. Jeg regner ikke med Dick Cheney hadde vært noe bedre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hmm. Fin måte å miste kunder på. Det jeg lurer på er om dette vil føre til at store selskaper som leier ut infrastrukturen sin til mindre selskaper må holde oversikt over hele nettverket sitt, eller kun sine egne kunder. Dersom det er sistnevnte vil jo dette bli en fin måte for leverandører som ikke vil føye seg eller som bevist er "slepphendte" med rapportering til å skaffe nye kunder.

 

Av prinsipp vil jeg bytte leverandør pronto hvis noe slikt skulle kommer til Norge. Men samtidig er det ikke vanskelig å unngå å bli oppdaget av slike løsninger. Dette vil atter en gang ramme familier som hadde en 14-åring som skulle laste ned siste albumet til favorittrapperen eller de som har åpne eller dårlig sikrede nettverk.

Nettop, det jeg også ser som problemet med en slik avtale, hvorfor skal selskapene gjøre det? Eneste jeg kan tenke meg vil være at fildelere tar mye båndbredde og derfor er dyre i drift, dette blir imidlertid mindre å mindre releveant da streaming allerede er større.

Når det gjelder underlevrandører er dette enda værre da du ønsker at underlevrandøren skal bruke mest mulig båndbredde. Å ja de små lurvete vil ha meget store tekniske problemer her.

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å sammenligne dette med at veivesenet er ansvarlig for at ingen kjører for fort på veiene deres, noe som ville vært absurd. Men samtidig er jo bankene pliktige å overvåke transaksjone de utfører i forhold til hvitvasking osv. Hmm. Det er uansett feil i mine øyne å dytte dette over på en tredjepart som ufrivillig havner i en konflikt. De må igjen hyre inn et eksternt firma til å gjøre jobben. Så vidt jeg vet er det heller ikke mange firmaer som eksisterer med evner eller vilje til å utføre slik overvåkning. Delvis på grunn av den enorme sikkerhetsrisikoen det utgjør for selskapet å hisse på seg den samlede vreden til internet.

 

Alt for at mediakonglomeratet og de som smøres med kapitalismens olje skal bli litt fetere.

Lenke til kommentar
Hmm. Fin måte å miste kunder på. Det jeg lurer på er om dette vil føre til at store selskaper som leier ut infrastrukturen sin til mindre selskaper må holde oversikt over hele nettverket sitt, eller kun sine egne kunder. Dersom det er sistnevnte vil jo dette bli en fin måte for leverandører som ikke vil føye seg eller som bevist er "slepphendte" med rapportering til å skaffe nye kunder.

 

Av prinsipp vil jeg bytte leverandør pronto hvis noe slikt skulle kommer til Norge. Men samtidig er det ikke vanskelig å unngå å bli oppdaget av slike løsninger. Dette vil atter en gang ramme familier som hadde en 14-åring som skulle laste ned siste albumet til favorittrapperen eller de som har åpne eller dårlig sikrede nettverk.

Hvis ISP-ene tvinges til overvåkning av myndighetene så tvinges selvsagt alle, ikke bare et utvalg. Så hvem vil du bytte til da?

 

PS. Jeg regner ikke med Dick Cheney hadde vært noe bedre.

 

Kilden sier ingenting om at alle blir tvunget til å være internet politi. Men at Store selskaper som AT&T, Verizon og Comcast har sagt seg villige til å være mediabransjens skjøge. Noen nettleverandører har ikke bøyd seg, og ingenting vedtatt ved lov enda. Det er mer snakk om press av typen: "gjør som vi vil, ellers"... Det er synd at Obama administrasjonen misbruker tilliten de ble tildelt på denne måten. De brukte selv nettet på en smart og effektfull måte før valget, og nå takker de ved å gjøre dette :-(

Lenke til kommentar

Det står ingenting om at de vil ta SPAM-utsendere, altså at de overvåkes spesiellt.

 

Det hadde vært fint å bli kvitt SPAM.

Ellers synes jeg overvåking er overdrevet.

Spesiellt når det har med såpass harmløse ting som piratkopiering.

 

Og hva får dere til å tro at de amerikanske myndighetene ikke allerede overvåker internett så godt som de kan få det til?

 

En forskjell her er vel at byråkratiet som skal ta piratkopiering overfører ansvaret til ISP'ene der borte.

 

Kommer internett til å bli gjennomregulert nå framover? Omtrent som Den norske stat har gjennomregulert ting. :(

Endret av G
Lenke til kommentar

Fuck Obama.

Vil gjerne høre hvorfor du mener at dette er Obamas skyld.

 

På den ene siden er jeg i mot overvåking slik som dette, til syvende og sist er dette et åpenbart overtramp som ikke burde finnes. På den andre siden så føles det godt at sjølgode pirater skal få lide litt.

Mens (oss) ydmyke pirater får seile videre i fred og ro? :-)

Endret av Occi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Sikkert ikke noe problem for folk på forumet her å komme seg rundt noe slikt, men det tar vel knekken på over 90% av alle andre, som ikke vet om annet enn PirateBay. De fleste er vel såpass gjerrig at de aldri hadde detalt for noe VPN greier uansett..

Lenke til kommentar

Sikkert ikke noe problem for folk på forumet her å komme seg rundt noe slikt, men det tar vel knekken på over 90% av alle andre, som ikke vet om annet enn PirateBay. De fleste er vel såpass gjerrig at de aldri hadde detalt for noe VPN greier uansett..

Kanskje like så greit at det ikke blir en vane at alle bruker VPN. Blir litt som Usenet, betaler en tredjepart for materiale som bryter med rettigheter i stedet for å betale eieren av produktet. Moralen her kan sies å være litt merkelig, selv om jeg ser argumenter for Usenet av rent praktiske grunner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...