Gå til innhold

2.5 GHz prosessorer innen to år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stakkars, stakkars batteriene. En halvtimes bruk og før vi må lade våre smarte telefoner?

 

Med mer kraft tar det mindre tid å utføre en operasjon slik at den bruker til syvende og sist mindre strømforbruk.

 

Samtidig så utvikles det mindre og mindre CPU kjerner som bruker mindre strøm. Skjermene og trådløse teknologiene bruker mindre strøm.

 

Mhz frekvensen kjøres heller ikke konstant på full styrke. Kun når det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Dessuten er det langt mer strømsparende å bruke 500 MHz på to kjerner, enn det er å kjøre 1 GHz på en kjerne. Quadcores vil bruke enda mindre strøm.

 

Jeg sitter med Galaxy S II, og batteritiden der er flott. Jeg kan spille en hel dag, og på slutten av dagen må jeg jo lade, men det er fordi den er under 50% og ikke vil holde et døgn til. Stort sett mellom 30% og 10% igjen når jeg legger meg etter mange timers spilling.

 

Jeg er HELT sikker på at det vil endre seg dersom jeg spiller spill som faktisk krever dualcore, derimot :)

Lenke til kommentar

Synd at batteriutvikling ikke følger samme fotspor som annen-teknologisk-utvikling :/

 

 

Jo det gjør den.

 

Er det noen spesiell grunn til at mobil CPU'er utvikler seg så mye fortere enn desktop CPU'er?

 

 

Her er det ikke intel som dominerer.

Intel har hatt full kontroll på x86 arkitekturen.

 

Nå er det lenge igjen før disse 2.5ghz kan måle seg med 2ghz prosessorene til Intel. Det er veldig stor forskjell på ytelse.

Lenke til kommentar

Synd at batteriutvikling ikke følger samme fotspor som annen-teknologisk-utvikling :/

Jo det gjør den.

 

Hvordan kan du mene det?

 

For 10 år siden kunne vi ha en mobil på i 4-5-6 dager uten at den måtte lades, men idag varer en gj-snittlig smarttelefon 1 døgn, kanskje 1,5 hvis du er heldig.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...