Gå til innhold

Lansering fra ASUS, N75SF


Anbefalte innlegg

ASUS har kommet med nye modeller. Den største har fått betegnelsen N75SF, men pent lite av informasjon er å finne. Nettbutikken Komplett (og MPX) har nylig (for bare et par dager siden) lagt den til i sitt sortiment, men antatt mottak av 70 stk er ikke før 16. juli. Prisen som er satt til 9.495,- virker lovende i forhold til ytelsen, selv om Komplett fremdeles ikke har registrert fullstendig spesifikasjon utover varelinjen.

 

Modellen kommer med ulike spesifikasjoner, men modellen til nevnte pris har følgende, (og er designet av denne Herr Lewis som også står bak flaggskipet ASUS NX90SN):

 

17,3 tommer full hd led-skjerm, Intel i7 2630 quad, 8GB minne (1333/ddr3), blu-ray spiller (muligens med blu-ray brennerfunksjon), GeForce GT 555M (1 eller 2GB DDR3), Bang & Olufsen lydsystem, 750GB 7200rpm hdd, m.m. I tillegg kommer bl.a. 2x USB 3.0 (hvor disse leverer strøm selv om datamaskinen er avslått), HDMI 1.4, standard VGA og egen num-pad (skulle bare mangle med 17,3 tommers skjerm), og dessuten er muligens topplokket laget av glassfiber.

 

Vekta stopper på 3,4kg, og det fremheves 2,5 måneders standbytid, men inntil videre er batterilevetiden under filmavspilling e.l. ukjent for mitt vedkommende.

 

Foreløpig utelukker jeg ikke at jeg kommer til å bestille denne, spesielt med mindre andre nye modeller kan tilby såpass for pengene(?).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ASUS har kommet med nye modeller. Den største har fått betegnelsen N75SF, men pent lite av informasjon er å finne. Nettbutikken Komplett (og MPX) har nylig (for bare et par dager siden) lagt den til i sitt sortiment, men antatt mottak av 70 stk er ikke før 16. juli. Prisen som er satt til 9.495,- virker lovende i forhold til ytelsen, selv om Komplett fremdeles ikke har registrert fullstendig spesifikasjon utover varelinjen.

 

Modellen kommer med ulike spesifikasjoner, men modellen til nevnte pris har følgende, (og er designet av denne Herr Lewis som også står bak flaggskipet ASUS NX90SN):

 

17,3 tommer full hd led-skjerm, Intel i7 2630 quad, 8GB minne (1333/ddr3), blu-ray spiller (muligens med blu-ray brennerfunksjon), GeForce GT 555M (1 eller 2GB DDR3), Bang & Olufsen lydsystem, 750GB 7200rpm hdd, m.m. I tillegg kommer bl.a. 2x USB 3.0 (hvor disse leverer strøm selv om datamaskinen er avslått), HDMI 1.4, standard VGA og egen num-pad (skulle bare mangle med 17,3 tommers skjerm), og dessuten er muligens topplokket laget av glassfiber.

 

Vekta stopper på 3,4kg, og det fremheves 2,5 måneders standbytid, men inntil videre er batterilevetiden under filmavspilling e.l. ukjent for mitt vedkommende.

 

Foreløpig utelukker jeg ikke at jeg kommer til å bestille denne, spesielt med mindre andre nye modeller kan tilby såpass for pengene(?).

 

Nå bekreftet fra Komplett og MPX at modellen leveres med 2GB videominne. Blandt annet bekreftes også blåtann og 6-cellers batteri. Denne blir bestilt - og aldri mer HP!

Lenke til kommentar

8GB minne max: Synd at de ikke legger på to minnekortplasser til. Jeg trenger 16GB for å kunne bruke den som server i tillegg til alt det andre den kan. Men dette har kanskje noe med produktdifferensiering å gjøre også..?

Tviler sterkt på at det blir Blu-ray writer inkl i PC til <10000 i dag, når den er full av andre godsaker.

Og standby ser ut til å være ca 2 uker, "up to half a month" står det.

 

Blir sikkert ulike versjoner med HD-typer og -størrelser osv.

 

Hadde det vært 4 minnekortplasser, hadde jeg nok gått for denne. Nå blir det nok heller en N53SN eller nær slektning...

Endret av SNratio
Lenke til kommentar

8GB minne max: Synd at de ikke legger på to minnekortplasser til. Jeg trenger 16GB for å kunne bruke den som server i tillegg til alt det andre den kan. Men dette har kanskje noe med produktdifferensiering å gjøre også..?

Tviler sterkt på at det blir Blu-ray writer inkl i PC til <10000 i dag, når den er full av andre godsaker.

Og standby ser ut til å være ca 2 uker, "up to half a month" står det.

 

Blir sikkert ulike versjoner med HD-typer og -størrelser osv.

 

Hadde det vært 4 minnekortplasser, hadde jeg nok gått for denne. Nå blir det nok heller en N53SN eller nær slektning...

 

Ja, det blir vel neppe noen Blu-Ray skriver.

 

16GB minne for serverbruk, ja. Finnes det 8GB DDR3 til bærbar da? I så fall kan du jo få 16GB, men det vil vel koste skjorta...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Komplett skriver 30.august ubekreftet, riktignok med en annen SKU (bluray, osv)

 

Men synes prisen er voldsomt lav i forhold til hva man får (I7 2630, GT555, Full HD, osv)

 

Tja, HP DV6 6071 tilbyr omtrent det samme (litt kraftigere skjermkort) med unntak av FullHD skjerm og litt mindre minne/HDD til 6990,-

 

MSI 620DX med i5 2410M prosessor kan fås under 6500,- (nvidia GT555M og FullHD skjerm).

 

Så vil si prisen er omtrent der den er forventet å være sett i forhold til konkurrentene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har forresten sammenlignet Asus N75SF mot Asus N73SV, og den eneste forskjellen jeg kan se er type grafikkort som følger med. For en gamer er nok det viktig, men for meg så var ikke det det viktigeste, så jeg kjøpte faktisk en Asus N73SV i forrige uke. Har lest om folk som har klaget på tastaturet, og jeg er enig, det ER et rart tastatur! Håper den biten har blitt bedre på N75SF, fint om jeg får oppdatering på det, kanskje jeg leverer tilbake min og får en ny da:)

Lenke til kommentar

Har forresten sammenlignet Asus N75SF mot Asus N73SV, og den eneste forskjellen jeg kan se er type grafikkort som følger med. For en gamer er nok det viktig, men for meg så var ikke det det viktigeste, så jeg kjøpte faktisk en Asus N73SV i forrige uke. Har lest om folk som har klaget på tastaturet, og jeg er enig, det ER et rart tastatur! Håper den biten har blitt bedre på N75SF, fint om jeg får oppdatering på det, kanskje jeg leverer tilbake min og får en ny da:)

 

Ok. Jeg har ikke sett på noen av dem fysisk sett (dumt kanskje), men jeg synes det er mye data for pengene. Og jeg liker jeg at det er Bang & Olufsen anlegg og egen ekstern sub som medfølger :-)

 

Ja, jeg skal komme tilbake til deg angående tastaturet, (og om litt av det øvrige også :-)

Lenke til kommentar

Komplett skriver 30.august ubekreftet, riktignok med en annen SKU (bluray, osv)

 

Men synes prisen er voldsomt lav i forhold til hva man får (I7 2630, GT555, Full HD, osv)

 

Tja, HP DV6 6071 tilbyr omtrent det samme (litt kraftigere skjermkort) med unntak av FullHD skjerm og litt mindre minne/HDD til 6990,-

 

MSI 620DX med i5 2410M prosessor kan fås under 6500,- (nvidia GT555M og FullHD skjerm).

 

Så vil si prisen er omtrent der den er forventet å være sett i forhold til konkurrentene.

 

Har de Blu-ray spiller noen av dem? Har de B&O-anlegg? Har de 8GB minne? Har de USB 3.0? Har de 17" m/ full HD samtidig? Hvor har du det fra at HD 6770 M (som sitter i HP DV6-6071) er kraftigere enn GT 555 M?

 

Skal være enig i at prisen ikke er voldsomt lav, den er likevel lav, men viktigst av alt: Har HP og MSI godt rykte for å lage solide datamaskiner? Jeg har sett HP skyte seg selv i foten med halvferdige, utestede laptoper fra elendige fabrikker med statisk elektrisitet i alle vegger og kroker... Ingen ny HP på meg eller flere venner av meg med det første... Nå vil og må de også kaste skjorta på grunn av dette ref. lenke ITavisen.no

Lenke til kommentar

Komplett skriver 30.august ubekreftet, riktignok med en annen SKU (bluray, osv)

 

Men synes prisen er voldsomt lav i forhold til hva man får (I7 2630, GT555, Full HD, osv)

 

Tja, HP DV6 6071 tilbyr omtrent det samme (litt kraftigere skjermkort) med unntak av FullHD skjerm og litt mindre minne/HDD til 6990,-

 

MSI 620DX med i5 2410M prosessor kan fås under 6500,- (nvidia GT555M og FullHD skjerm).

 

Så vil si prisen er omtrent der den er forventet å være sett i forhold til konkurrentene.

Hvor har du det fra at HD 6770 M (som sitter i HP DV6-6071) er kraftigere enn GT 555 M?

 

http://www.notebookcheck.net/Review-HP-Pavilion-dv6-6008eg-Notebook.56672.0.html

 

Sjekk gaming testene der og du vil se at HD6770M vinner i flere enn det taper i, samt jeg kan jo sitere dette fra testen;

 

A 3DMark11 test showed that the Radeon chip (1560 points) ran slightly faster than the GT 555M (1313 points).

 

Har har de også testet kortet opp mot GT555M fra en alienware M14X som har en krafigere versjon av GT555M (192bit bus) enn GT555M (128bit bus) som sitter i N55SF.

 

Så ja HD6770 er krafigere enn GT555M som sitter i Asus N55SF, men i praksis vil man nok klare seg like bra med begge kortene, forskjellene er ikke store nok til å være merkbare i de fleste spill. (OT; syns det er synd at ikke flere produsenter tilbyr AMD kort i sine bærbare, er jo nesten nvidia overalt).

 

MSI har ofte hatt over snittet høyttalersystemer på sine maskiner (dog tviler på det gjelder GE620). HP har jeg lite erfaring med, har kun hatt en maskin og det er DV6-6071 som har helt gjennomsnittlige høyttalere, hverken mer eller mindre.

Japp USB 3.0 har de, om man går opp i pris får man bluray om man ønsker, det finnes også modeller med 8Gb minne.

 

Men ja asus har stort sett laget maskiner av bedre kvalitet enn MSI og HP (om man ser bort fra HP business maskiner).

Lenke til kommentar

Komplett skriver 30.august ubekreftet, riktignok med en annen SKU (bluray, osv)

 

Men synes prisen er voldsomt lav i forhold til hva man får (I7 2630, GT555, Full HD, osv)

 

Tja, HP DV6 6071 tilbyr omtrent det samme (litt kraftigere skjermkort) med unntak av FullHD skjerm og litt mindre minne/HDD til 6990,-

 

MSI 620DX med i5 2410M prosessor kan fås under 6500,- (nvidia GT555M og FullHD skjerm).

 

Så vil si prisen er omtrent der den er forventet å være sett i forhold til konkurrentene.

Hvor har du det fra at HD 6770 M (som sitter i HP DV6-6071) er kraftigere enn GT 555 M?

 

http://www.notebookc...ok.56672.0.html

 

Sjekk gaming testene der og du vil se at HD6770M vinner i flere enn det taper i, samt jeg kan jo sitere dette fra testen;

 

A 3DMark11 test showed that the Radeon chip (1560 points) ran slightly faster than the GT 555M (1313 points).

 

Har har de også testet kortet opp mot GT555M fra en alienware M14X som har en krafigere versjon av GT555M (192bit bus) enn GT555M (128bit bus) som sitter i N55SF.

 

Så ja HD6770 er krafigere enn GT555M som sitter i Asus N55SF, men i praksis vil man nok klare seg like bra med begge kortene, forskjellene er ikke store nok til å være merkbare i de fleste spill. (OT; syns det er synd at ikke flere produsenter tilbyr AMD kort i sine bærbare, er jo nesten nvidia overalt).

 

MSI har ofte hatt over snittet høyttalersystemer på sine maskiner (dog tviler på det gjelder GE620). HP har jeg lite erfaring med, har kun hatt en maskin og det er DV6-6071 som har helt gjennomsnittlige høyttalere, hverken mer eller mindre.

Japp USB 3.0 har de, om man går opp i pris får man bluray om man ønsker, det finnes også modeller med 8Gb minne.

 

Men ja asus har stort sett laget maskiner av bedre kvalitet enn MSI og HP (om man ser bort fra HP business maskiner).

 

...om man går opp i pris ja. Har du sett hvilken skjerm som sitter på N75? Og forutenom specs kontra pris: HP på sin side har skutt seg selv i foten i årevis med å pøse ut bruksmodeller som aldri skulle forlatt samlebåndet, og da tenker jeg spesielt på kjøleproblemer I TILLEGG til viftestøy, samt defekte quick-launch taster på flere ulike serier.

 

Skal ikke flisespikke mer enn nødvendig, har ikke fått min N75 i hus ennå og vet ikke om det er samme kort i N75 som i N55, eller som i Alienware-en for den skyld, men fra notebook check: 6770 rangeres som nummer 66 og GT 555 som nummer 64. I samme test som du henviser til står det også:

The 3DMark2006 (1.280 x 1.024) benchmark revealed a final score of 10,762 points for the Radeon HD 6770M, while the GT 555M has a very similar 11,147 points (Dell XPS 17-L702X)
Har ikke sjekket øvrig Alienware-spec's, men 3D mark har aldri hatt til oppgave å kun teste grafikkort. Poenget er imidlertid at din påstand om det ene som bedre enn det andre ikke har mye til felles med virkeligheten, selv ikke med resultatene i lenken du kom med.

 

Jo, N75 ser fremdeles ut til å være en relativt prisgunstig modell. Får se om jeg bytter til SSD etterhvert, spesielt ettersom den nordiske N75-versjonen ikke kom med 7200-disker.

Endret av sleif
Lenke til kommentar

Holder enda på at HD6770 (GDDR5) er litt raskere enn GT555M (128bit bus med GDDR3) som sitter i disse asusene. ;) Men det betyr fint lite siden forskjellene er så små.

 

Har selv kjøpt en Asus N55SF og er kjempefornøyd med den, har også en DV6 6071. Begge er gode maskiner etter min mening, men det er DV6 som må vike plass og befinne seg på bruktmarkedet snart.... fordi skjermen på N55SF er super, høyttalerene er bedre og støynivået lavere på N55SF. På den andre siden har DV6 langt bedre tatatur og bedre batteritid, samt at den ser mye penere ut, men dessverre oppveier dette på langt nær det å ha en god skjerm (spesielt matt vs blank skjerm).

 

Ytelsesmessig føles de ganske like.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

 

Foreløpig utelukker jeg ikke at jeg kommer til å bestille denne, spesielt med mindre andre nye modeller kan tilby såpass for pengene(?).

 

 

Nå bekreftet fra Komplett og MPX at modellen leveres med 2GB videominne. Blandt annet bekreftes også blåtann og 6-cellers batteri. Denne blir bestilt - og aldri mer HP!

 

 

Vurderer å kjøpe N75SF selv. Noen som har erfaringer med denne maskinen?

Forresten svært få butikker som fører N75. Komplett skal få den inn til (ubekreftet) 7. mars. Så vidt jeg kan se har den svært god specs/pris-forhold, så jeg ser ingen grunn til at dette ikke skulle være en maskin som flere burde være interessert i.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Foreløpig utelukker jeg ikke at jeg kommer til å bestille denne, spesielt med mindre andre nye modeller kan tilby såpass for pengene(?).

 

 

Nå bekreftet fra Komplett og MPX at modellen leveres med 2GB videominne. Blandt annet bekreftes også blåtann og 6-cellers batteri. Denne blir bestilt - og aldri mer HP!

 

 

Vurderer å kjøpe N75SF selv. Noen som har erfaringer med denne maskinen?

Forresten svært få butikker som fører N75. Komplett skal få den inn til (ubekreftet) 7. mars. Så vidt jeg kan se har den svært god specs/pris-forhold, så jeg ser ingen grunn til at dette ikke skulle være en maskin som flere burde være interessert i.

Skal kjøpe denne selv! bare venter på at den skal komme inn.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...