Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan lage et sameie på bolig


inmo

Anbefalte innlegg

Hei vi har en enebolig som har 3 seksjoner i hver del av boligen som er splittet i 2. Slik at det er totalt 6 leiligheter. Vi ønsker å opprettet et sameie med organisasjons nummer og det som hører til for å leie inn håndverker med påfølgende lån på nye sameiet vi oppretter. Det er per dags dato ingen sameie siden vi ikke har surret oss til å lage det og eg har prøvd å google det uten å bli noe klokere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du snakker om "seksjoner", og jeg regner da med at bygningen allerede er seksjonert ut iht. eierseksjonslovens bestemmelser.

 

I motsatt fall bør dere vurdere å seksjonere bygningen, du kan her sjekke lenkene noxon har gitt deg.

 

Du spør om hvordan man kan oprette et sameie. Jeg tror ikke det er det riktige spørsmålet. Et sameie foreligger rett og slett når én gjenstand (hus, bil, hund, 17. mai-sløyfe etc. etc.) eies av to eller flere. Sameie er motstykket til eneeie.

 

Siden dere allerede er flere som eier bygningen, foreligger allerede et sameie.

 

Det du lurer på, er hvordan man får en formell overbygning over sameiet, slik at sameiet kan ha egne rettigheter og forpliktelser overfor utenforstående (banker, snekkere, malere etc).

 

Jeg vet ikke om dette er nødvendig, for i et sameie etter eierseksjonsloven kan alle etter omstendighetene bli bundet. Du kan sjekke disse bestemmelsene selv, se og noxons kommentarer.

 

Hvis du likevel vil ha en egen sameierforening - som en egen juridisk person - får dere bare opprette en avtale hvor dere definerer samarbeidet, innskuddsforpliktelser, formålet, intern kostnadsfordeling m.v.

 

Det er ikke nødvendig å innføre en sameierforening i Brønnøysund-registrene, men det må dere gjøre hvis dere vil ha eget org.nr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...