Gå til innhold

Dette betyr den nye loven for deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det slik vi vil ha konkuranse?

"Åh, norsk butikk har fått en utenlands og billig konkurent. Hva skal vi gjøre?"

"Vel, vi kan jo øke moms på utenlandske varer, digitale og fysiske, da vil de nok tenke seg om og ikke sender penger ut av landet."

"Genialt!"

 

 

Det jeg lurer på er hvor aktive de som faktisk bestemmer over dette er med å bruke digitale tjenester. For meg, som kjøper ting som spill og programmer digitalt, vil jeg merke dette, men om jeg hadde foretrukket å kjøpe ting fra fysiske butikker, ville jeg nok ikke brydd meg..

 

 

Ja til folkeavstemning..

Endret av chokke
Lenke til kommentar

"Når en utenlands aktør selger elektroniske produkter eller tjenester til Norge, slipper både tilbyderen og mottakeren ofte MVA. Normalt er ikke slike tjenester avgiftsbelagt når det er snakk om salg til privatpersoner, fordi det ses på som avgiftsfri eksport. Selges produktet eller tjenesten derimot fra en norsk aktør, til en norsk kunde, kommer avgiftene."

 

Hvilke norske selskaper selger elekroniske tjenester (fra utlandet?) uten å ta mva?

 

Dersom jeg kan kjøpe programvare fra Australia uten mva er vi jo "like langt". Skjønner ikke at dette skal bety så mye. Det er jo, bare som eksempel, mva på XboX-live credits/abb.

 

Noen som vet/skjønner?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Ser det blir nevnt Proxy-server som mulig løsning.

Brukte HotspotShield og andre løsninger på i fjor på Amazon, da utvalget er dobbelt så stort innen noen boksjangere(!).

 

Fungerer dette fortsatt? Siden en gang i vinter har jeg ikke fått det til å fungere.

Lenke til kommentar

 

Er det så vanskelig å lage et online system for folkeavstemninger? Bruke id-brikker og passord? Så kanskje folket faktisk kunne fått bestemt litt dette lendet...

BankID er vel ganske personlig.

 

Jeg tviler på at folk hadde dette i hodet når de stemte rød-grønt.. Demokrati i praksis?

Lenke til kommentar

Ser det blir nevnt Proxy-server som mulig løsning.

Brukte HotspotShield og andre løsninger på i fjor på Amazon, da utvalget er dobbelt så stort innen noen boksjangere

Bruk av proxy-server gjør riktignok at det ser ut som om du kontakter nettbutikken fra et annet sted (f.ex. USA) enn der du faktisk er (f.ex. Norge), men når du skal betale for noe vil det jo fortsatt være navn & adresse tilknyttet betalingsløsningen du bruker, og mange har jo opplevd at norske kredittkort ikke kan brukes for å handle i "USA only"-nettbutikker.

 

Men, i landet der det selges vann til 50,- kr/liter over en lav sko, kommer neppe dette til å skape mer enn en liten krusning på overflaten av et vannglass.

Lenke til kommentar

Glimrende vedtak!

 

Ingen andre en meg som er enig? Hvorfor i all verden skal ehandel ikke være underlagt moms? fordi du må betale litt mer for steam spillet ditt? det er grunnen?

 

folk er rare

 

hilsen flittig bruker av ehandel som håper og se flere norske aktører på markedet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Registerer mange beklagelser , men ingen svar på/tanker om post #24.

 

Hvor mange av dere er villige til å betale 1000 kr for en liten legetime? 20 000 kr for et par dager på sykehus? Skolepenger på høyskole og universiteter? Ingen lønn under sykdom?

 

Hva om dere blir alvorlig syke og trenger ett nytt organ? Lurer på hvor mye en hjertetransplatasjon ksoter i USA for eksempel.

 

Dere skjønner hvor jeg vil hen. :)

Endret av Marantz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Glimrende vedtak!

 

Ingen andre en meg som er enig? Hvorfor i all verden skal ehandel ikke være underlagt moms? fordi du må betale litt mer for steam spillet ditt? det er grunnen?

 

folk er rare

 

hilsen flittig bruker av ehandel som håper og se flere norske aktører på markedet

Så du er en av de som tror at dette vil gi flere norske e-tjeneste aktører?

Som sagt, det har ingenting med konkurranse å gjøre, men å hente inn mest penger til statskassa.

Ja, kanskje en av hensiktene er også å fremre flere norske e-tjenester, men igjen det er også for å få mer penger til statskassa.

 

Betaler vi/kommer vi til å betale miljøavgift på e-tjenester?

 

Registerer mange beklagelser , men ingen svar på/tanker om post #24.

 

Hvor mange av dere er villige til å betale 1000 kr for en liten legetime? 20 000 kr for et par dager på sykehus? Skolepenger på høyskole og universiteter? Ingen lønn under sykdom?

 

Hva om dere blir alvorlig syke og trenger ett nytt organ? Lurer på hvor mye en hjertetransplatasjon ksoter i USA for eksempel.

 

Dere skjønner hvor jeg vil hen. :)

Vist du kan bevise at det vi betaler i mva går direkte til å dekke velferdsstaten Norge, da skal jeg svare på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...