Gå til innhold

Den elektriske kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er det trygt å forsøke lade opp gammelt Li-ion batteri som har lagt ubrukt i årevis? Er til et Nikon digitalkamera.

Kapasitet: 1000mAh
Spenning: 3.6V - 3.7V
Celletype: Lithiumion

Jeg husker det var dårlig til å holde på strøm den gangen det ble brukt, å sånn sett har det vel ikke blitt bedre, for i følge Wiki så mister den type batterier livslengde etterhvert som tiden går.

Skal være hjemme å holde øye med evt. lading, men må bare vite at jeg ikke gjør noe dumt for å si det sånn. Hvor mange timer bør det stå, før jeg evt. kaster inn håndkle, er det noen tegn jeg skal se etter for å få pekepinn på om batteriet tar til seg strøm, f.eks. blir det varmt eller forblir kald etc.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (23 minutter siden):

er det trygt å forsøke lade opp gammelt Li-ion batteri som har lagt ubrukt i årevis? Er til et Nikon digitalkamera.

Kapasitet: 1000mAh
Spenning: 3.6V - 3.7V
Celletype: Lithiumion

Jeg husker det var dårlig til å holde på strøm den gangen det ble brukt, å sånn sett har det vel ikke blitt bedre, for i følge Wiki så mister den type batterier livslengde etterhvert som tiden går.

Skal være hjemme å holde øye med evt. lading, men må bare vite at jeg ikke gjør noe dumt for å si det sånn. Hvor mange timer bør det stå, før jeg evt. kaster inn håndkle, er det noen tegn jeg skal se etter for å få pekepinn på om batteriet tar til seg strøm, f.eks. blir det varmt eller forblir kald etc.

Med laderen som hører til er det vel relativt trygt. Det er et ganske lite batteri. Ladetid kommer an på laderen, og jeg ville ikke være overrasket om det tar 3-4 timer å lade opp. Du kan sette det på noe ikke brennbart om du vil være sikrere mot brann. Etter mange år uten ladning så kan det være at det ikke vil virke.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

skal bruke originale Nikon-lader som fulgte med kamera ja.

(ett originalt  batteri og ett uoriginalt erstatningsbatteri som jeg kjøpte senere)

men, uansett vet jeg vel innerst inne at det er fåfengt å liksom tro at det det skulle bli annerledes nå, for som sagt var batteri(ene) elendig allerede den gang :p

vel, skal gi det et forsøk, og så kan jeg sannsynligvis bare konstatere at påstanden om liv etter døden er overdrevet. :D

Lenke til kommentar

etter å ha ladet de, viste det seg at original-batteri er kaputt, selv om det tilsynelatende tok til seg strøm fra laderen (blinkende indikator på laderen som går over til fast lys, når lading er ferdig) Batteriet la inn årene allerede mens jeg skulle stille dato/bildekvalitet, etc. og kamera bare slo seg av. Det andre batteriet virker mer lovende, men er såpass usikkert (slik jeg husker fra forrige gang) at det ikke er noe å dra med seg ut på tur uansett.

Erstatningsbatterier koster omtrent ingen ting, fant et til 80 kr. inkl. frakt på en nederlandsk nettbutikk.

https://etronixcenter.com/en

Aktøren er ikke VOEC registrert såvidt jeg kan se, slik som eBay etc. (forhåndsinnkreving av norsk mva) så blir spennende å se om pakken passerer eller om Toll setter himmel og jord i bevegelse for å kreve inn en 20-kroning. Hadde gjerne betalt den på forhånd, men ingen mulighet i utsjekkingen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hallois igjen :grin2:  jeg har gått til innkjøp av et "mini-fotostudio"

 

cIm0MdF.png

https://www.wish.com/product/5e7c906661272217c2bdace6

valgte alternativet med 2 stk. led remser. Disse sitter i "taket" hhv. forkant og bakkant som vist på bilder. Specs. om led står i varebeskrivelsen, og denne lå i selve pakken;

(evt. klikk/forstørr)

 

e4ytJJ5.png

Hva slags kraftkilde/strømforsynings alternativer er tilgjengelig for dette bruk? Vil helst ikke være avhengig av å ha på PC for å få strøm via USB, så da må jeg vel ha en frittstående duppedit av et slag. Og med 2 uttak. Forslag noen? (gjerne med link)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Evt. kan du bruke en batteribank.

jau, men hvor lenge holder det før det må lades? det er 20 led i hver, dvs. 40, men de bruker vel kanskje ikke all verden med strøm? Vurderte muligens noe 220V omformer-dings som kraftkilde, men er vel kanskje overkill?

batteribank med to uttak (og så må jeg ha ledninger)

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (11 minutter siden):

jau, men hvor lenge holder det før det må lades? det er 20 led i hver, dvs. 40, men de bruker vel kanskje ikke all verden med strøm? Vurderte muligens noe 220V omformer-dings som kraftkilde, men er vel kanskje overkill?

batteribank med to uttak (og så må jeg ha ledninger)

Jeg kan tenke meg at disse ledstripene ikke trekker mer enn rundt maks 500mA, noe som er maks belasting av gamle USB utganger. Med en batteribank på feks. 10.000mAh så vil du i teorien kunne lyse opp dette fototeltet i rundt 20 timer før batteribanken er tom. 

Lenke til kommentar

javel.

oppdaget forresten at det lå ledning i pakken, mitt dumme fjols :D

åpnet ikke ordentlig første gangen, men følger altså med en USB-A kontakt som har to ledninger ut, med micro-usb i endene til å dytte i led-stripsene.

jeg trenger ikke 20 timer med strøm, så kan vel evt. finne en rimeligere powerbank med 5,000 mAh ?

hva med denne f.eks.

https://www.elkjop.no/product/mobil-nettbrett-og-smartklokker/mobiltilbehor/powerbank/goji-5000mah-mini-size-powerbank-rosa/194434

eller denne, under hundrelappen

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/mobiltilbehor/powerbank/powerpack-5000-mah-2000044214

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (59 minutter siden):

Jeg kan tenke meg at disse ledstripene ikke trekker mer enn rundt maks 500mA, noe som er maks belasting av gamle USB utganger.

grunn til at jeg ville ha en frittstående kraftkilde er at jeg ikke har noe laptop i huset men kun stasjonær pc. Så for å være litt mer fri mht. hvor jeg rigger opp "foto-studio", f.eks. spisestuebordet, så kunne det være greit med powerbank da.

Hvis jeg allikevel velger å bruke en usb-skjøteledning (har en tre eller fem meter lang liggende) og koble til datamaskinen og med tanke på det du sier om "maks belastning" hva kan evt. gå galt? Lyser de bare ikke, lyser svakere, eller ødelegger jeg led-stripsen?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (26 minutter siden):

grunn til at jeg ville ha en frittstående kraftkilde er at jeg ikke har noe laptop i huset men kun stasjonær pc. Så for å være litt mer fri mht. hvor jeg rigger opp "foto-studio", f.eks. spisestuebordet, så kunne det være greit med powerbank da.

Hvis jeg allikevel velger å bruke en usb-skjøteledning (har en tre eller fem meter lang liggende) og koble til datamaskinen og med tanke på det du sier om "maks belastning" hva kan evt. gå galt? Lyser de bare ikke, lyser svakere, eller ødelegger jeg led-stripsen?

Bruk en usb lader (mobil-lader) eller en batteribank. Jeg ville ikke brukt PC som strømforsyning i tilfelle noe kortslutter, selv om det er lite sannsynlig. Stømtrekket fra lysdiodene vil være så lavt at det vil ikke være noe problem selv for en PC.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (16 minutter siden):

Jeg ville ikke brukt PC som strømforsyning i tilfelle noe kortslutter, selv om det er lite sannsynlig.

vel, går for en powerbank da, for sikkerhets skyld.

kommer ikke til å holde på mer enn maks en time om gangen med å ta bilder, så 5000mAh burde holde.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (55 minutter siden):

grunn til at jeg ville ha en frittstående kraftkilde er at jeg ikke har noe laptop i huset men kun stasjonær pc. Så for å være litt mer fri mht. hvor jeg rigger opp "foto-studio", f.eks. spisestuebordet, så kunne det være greit med powerbank da.

Hvis jeg allikevel velger å bruke en usb-skjøteledning (har en tre eller fem meter lang liggende) og koble til datamaskinen og med tanke på det du sier om "maks belastning" hva kan evt. gå galt? Lyser de bare ikke, lyser svakere, eller ødelegger jeg led-stripsen?

Jeg tror det går helt fint. Det er nok noen sikkerhetsmekanismer i pc'en som slår inn hvis det trekkes mer strøm enn den kan gi. Det stopper oiksom seg selv. 

Men det beste er å bruke en vanlig telefonlader eller en powerbank. De fleeste moderne laptoper i dag takler nok strømtrekket. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...