Gå til innhold

Hva mener nordmenn om Tsjetsjenia?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er deres egen feil at de ble folkemyrdet? Og de har skylden for en krig mellom Azerbadsjan og Armenia i 1994? De har vel kanskje skylden for finanskrisen, kreft og global oppvarming også da?

 

94? Din helt Bazajev var der i 92.

 

Du kan altså svært lite.

 

Det kom folk fra Abhazia/Abkazia (som har problemer med Georgia), og de prøvde å rekrutere tsjetsjenske ungom til krig mot Georgia, de sa liksom georgere tar frihet i fra liten Abkazia, de folkene som rekruterte krigere hadde vært i alle Kaukasiske republikker.

 

Her snakker jeg om Gerogia og Abkazia, Shamil Basaev var der, men han ble fraktet i følge rykter på et russiske militær helikopter til Abkazia (1992 tror var det), og president D. Dudaev og hele folket var mot dette provokasjonen, de 50-100 stkker av tsjetsjerne kom tilbake da de skjønte at der var russiske interesser (mener politiker ikke russiske folket). Der ble brukt tsjetsjerne og ikke bare tsjetsjerne mot selv Georgia.

Men Zviad Gamsahurdia som ble forrådt av alle fikk beskyttelse akkuratt i Tsjetsjenia, det var tsjetsjerne som reddet ham og nans familie, og Zviad georgiske myrdete president var den nærmeste og trofaste venn til Dudaev, han støttet tsjetsjensk frihetsbevegelse i 1991, og takket være georgiere klarte tsjetsjerne de første avgjørende månedene i 1991.

 

Nå tar vi Azerbadjan og Armenia.

 

Krigen mellom Azerbadjan og Armenia var ikke ønskelig i Kaukasus, fordi de er naoboer, og det var 20-30 tsjetsjerne leisoldater som reiste dit for å tjene penger, men det er så lite, og ingen sns at det var greit det. Husker folk snakkat på gatene at da de fikk ikke betalt lederen til den gruppe som heter Odinokij Vol (han ble drept under krigen mot Russland) på norsk Den Ensomme Ulven da hans gruppe fikk ikke betalt for deltakekles han sprengte ifølge folk (alle viste hva som skjer fordi folk var ute på store samlinger og informasjon ble stadig oppdatert) lagere med våpenet til begge sider, noen sider det var Azerbadzhanske lagerer.

 

Og Basaev Shamil hadde vært i Baku i hovedstaten til Azerbadjan, som snakket folk da den demokratiske presidenten til Azerbadzjan som het ELchibej var uønsket i unåde til russiske politiker og russere ifølge rykter prøvde bli kvitt med ham, da de leide ham Shamil Basaev og 50 tsjetsjerne, azerbadshajne garden var klar å beskytte Elchibej, men da de fikk høre at kommer tsjetsjerne de la ned våpenet og Elchibej ble sparket. Der Basaev presenterte ikke tsjetsjenske folk eller Dudaev. Han jo hjalp til russiske politker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg får inntrykk av din innlegg ar nåværende president i Russland ikke driver med folkemord i Tsjetsjenia. Ville du si dette?

Kanskje du ville si dette, men du glemte myrdete tsjetsjenske sivile for å skremme folk under Putin? Du ønsker å få akkuratt det intrykke som du ønsker deg.

Hvis du hadde vært i Grosnyj ville du se det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siterer meg selv, da enkelte fortsatt fornekter de iskalde fakta i denne saken:

 

BS! Tsjetsjenerene er ofre for sine egne islamistiske rasister, som allerede på tidlig 90-tall dro rundt i Kaukasus og skulle spre sin "fredens religion". (eksempel; Nagorno-Karabakh/Artsakh-krigen).

 

Det er begrenset tålmodighet naboene til Tsjetsjenia gidder å ofres for dette før det smeller tilbake. Men det var jo alltid hyggelig å se tjsetsjenerne storme som første gruppe inn i Georgia og krigen der.

Ingen kommentar.

Tsjetsjerne er ofre av "sine", det er dine også, de har ikke noe med tsjetsjerne å gjøre,d e radikale grupper finnes overalt, og når de får litt makt de driver medmord og kidnapping. Om det hadde vært bare de radikale grupper, de hadde da 3-4 timer på seg å rømme i fra Tsjetsjenia.

 

Da Maskadov Aslan tsjetsjenske president foreslo hjelp til Sakaashvili presidenten til Georgia han fornærmet ham og klate til terrorist (terrorist og feiging det samme), men alle tsjetsjerne tok det personlig fra alle sider og partier, han fornærmet hele folket.

 

Selv om Jamadaev som ledet gruppene av tsjetsjerne i krigen 2008 mellom Georgia og Russland, de fleste tsjetsjerne syntes det var trist det som skjedde mellom Georgia og Russland.

Georgia er et broderlig folk til tsjetsjerne, brødre på ordentlig. Selv om tsjetsjerne er ikke supermakt men Saakashvili må tenke seg om hvis han vil ha friGeorgia og ordne forholdt med tsjetsjenske folket.

Ja, han har hjulpet til tsjetsjerne, beskytte dem som fylttet dit. Folk er takknemlig for, men for sin feiluttallelse mot tsjetsjerne må han be om unnskyldning. Ja, han prøver å få på sin side nå alle folkene i Nord Kaukasus, men folk der ikke glemmer som ble sagt. Det må han vite, han er jo selv fra Kaukasus.

Endret av vestenersnill
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, det stemmer!

 

Jeg sa nylig at hvis vi hadde hatt sin stat da vi hadde sendt våre krefter til å fjerne Assad.

Hva er ditt syn på dette? Hvilke rolle hadde spilt Tsjetsjenia hvis vi hadde hatt Tsjetsjenia uten Russland?

Zorra.

Det er verdens politikk mellom store supermaktene. Russland støtter Assad, russere hjelper dem. Det er geopolitsike greier.

Hvis FN og Vesten med resten av verden og syriske folket ønsker hos seg demokratiet å fjerne regime, da er det greit.

Tsjetsjerne ble bruk av Sovjet i alle mulige krig. Jeg ønsker demokratiet over hele verden. Jeg syns synd på alle mennesker som bor i landene hvor regimer dreper sivilie og radikaler ødelegger og sprenger folk til døden.

Vi vanlige folk vil bare leve i fred og jobbe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er deres egen feil at de ble folkemyrdet? Og de har skylden for en krig mellom Azerbadsjan og Armenia i 1994? De har vel kanskje skylden for finanskrisen, kreft og global oppvarming også da?

 

94? Din helt Bazajev var der i 92.

 

Du kan altså svært lite.

 

Aner ikke engang hvem det er, tror du blander meg med noen andre.

 

Det virker som du hater tsjetsjenere av en eller annen grunn, mest sannsynlig pga. terrorangrepene utført av tsjetsjenere? Vit derfor at terroren utført av russere i Tsjetsjenia har vært tusen ganger større. I omfang og i menneskelig lidelse.

 

Det er ikke bra å la sitt hat og sin forakt sløre blikket, så man ikke ser sannheten. Forøvrig forholder jeg meg bare til informasjonen som har sluppet ut av Tsjetsjenia gjennom uavhengige kilder og foreslår at du gjør det samme.

Endret av Avien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...