Gå til innhold

Firma brukte bildet mitt uten lov


Anbefalte innlegg

Hei! Oppdaget at sistesiden i dagens utgave av lokalavisen var brukt til en helsides annonse for et lokalt firma, hvorav et av mine bilder utgjorde hoveddelen av annonsen. Problemet er bare at de har brukt bildet uten mitt samtykke.

 

Hvilke rettigheter har jeg? Hvor mye penger kan jeg kreve betalt (fornuftig sett)?

 

Litt mer info: Jeg er betalt av det lokale fotballaget for å levere bilder fra kampene deres til hjemmesiden, og det er en av deres hovedsponsorer som har brukt bildet mitt, fra en fotballkamp tidligere i år. Dog har jeg ingen avtale med fotballaget om at de kan videredistribuere bildene mine, ihvertfall ikke uten mitt samtykke.

 

Firmaet har også prøvd å kreditere foretaket mitt i annonsen, men det er knapt leselig og er i tillegg stavet feil, jeg antar at det er lite forsøk på å "betale" meg.

 

Hvordan ville dere gått frem videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en skriftlig avtale med fotballaget?

 

Med mindre du har en avtale som overfører noen eller alle rettighetene til bildene dine til laget, har de ikke rett til å bruke disse til noe annet enn det som dere har blitt enige om.

 

Du har fortsatt opphavsretten til bildene så fremt du ikke har overført den til noen andre.

 

Jeg foreslår at du tar kontakt med firmaet som har brukt disse i annonsen og fotballaget.Finn for eksempel ut om fotballaget har gitt bort bildene, eller om firmaet som har missbrukt dem har skaffet de på annet vis. Jeg foreslår også at du ordner deg med en skriftlig avtale med fotballaget om bruken av bildene for framtiden, så kan du vise til denne om noe skulle skje.

 

Når det gjelder eventuell kompensasjon, så er jeg ikke sikker på hva som er normalt honorar for den typen oppdrag, og dette vil nok variere mye fra person til person (firma til firma) hva som er standard honorar for ett slikt oppdrag. Det vil jo i et vanlig oppdrag også være forskjell på den du utfører oppdraget for vil ha rettighetene til bildene eller om de vil betale for en gangs bruk av disse.

 

Eventuell kompensasjon bli med andre ord noe du må vurdere ut fra hva du ville tatt for et slikt oppdrag etc, velger firmaet å være vanskelige, kan man måtte gå rettens vei. Dette kan fort bli dyrt, og det er uvisst hvor mye du må ut med i saksomkostninger, men det kan jo være en idé og få noen råd av en advokat om de skulle stille seg vanskelige i saken.

Lenke til kommentar

Sendte firmaet en mail, hvor jeg (på en høflig og saklig måte) krevde å få betalt 2500,- for deres bruk av bildet, da tok jeg utgangspunkt i standardhonoraret til NJ, og la på 25%. Følte egentlig jeg var snill som ikke krevde mer, sammenlignet med hva jeg har lest andre har krevd i lignende saker, så fikk jeg denne mailen i retur:

 

Hei.

 

Beklager dette med bildet som ble brukt i navn på lokalavis sist uke, vi har nok oppfattet gjengen i navn på fotballaget feil.

 

Og selvsagt burde vi samordnet dette med deg, før vi satt i gang. Men nå vet vi i det minste hvordan vi skal løse dette i fremtiden.

 

Du skal selvsagt få betalt for bildet, men syns straffegebyret var litt strengt viss vi ser for oss videre samarbeid, men du fakturer det du føler er rett.

 

Beklager igjen, ha en fin dag videre.

 

Egentlig har jeg lyst til å bare fakturere dem 2500,- som opprinnelig planlagt, men så blir jeg litt usikker når de nevner "videre samarbeid". På en annen side er det ikke akkurat et firma som sliter med pengene, for å si det slik.

 

Lurer på om andre har noen innspill?

Lenke til kommentar

Sendte firmaet en mail, hvor jeg (på en høflig og saklig måte) krevde å få betalt 2500,- for deres bruk av bildet, da tok jeg utgangspunkt i standardhonoraret til NJ, og la på 25%. Følte egentlig jeg var snill som ikke krevde mer, sammenlignet med hva jeg har lest andre har krevd i lignende saker, så fikk jeg denne mailen i retur:

 

Hei.

 

Beklager dette med bildet som ble brukt i navn på lokalavis sist uke, vi har nok oppfattet gjengen i navn på fotballaget feil.

 

Og selvsagt burde vi samordnet dette med deg, før vi satt i gang. Men nå vet vi i det minste hvordan vi skal løse dette i fremtiden.

 

Du skal selvsagt få betalt for bildet, men syns straffegebyret var litt strengt viss vi ser for oss videre samarbeid, men du fakturer det du føler er rett.

 

Beklager igjen, ha en fin dag videre.

 

Egentlig har jeg lyst til å bare fakturere dem 2500,- som opprinnelig planlagt, men så blir jeg litt usikker når de nevner "videre samarbeid". På en annen side er det ikke akkurat et firma som sliter med pengene, for å si det slik.

 

Lurer på om andre har noen innspill?

"videre samarbeid" er sikkert noe de lokker med for å slippe en saftig faktura. Gå for 2500, du.

Lenke til kommentar

Tomme trusler (hørt dem før), forklar dem at 2500 er en snill pris om man sammenligner med andre tilsvarende saker, og at du for fremtiden gjerne samarbeider med dem.

 

De vet at de har tråkket i salaten, derfor de sier fakturer det du vil ;)

 

Edit:

2500 er ikke et piss i havet for budsjettene de folkene opererer med.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

forklar dem at 2500 er en snill pris om man sammenligner med andre tilsvarende saker, og at du for fremtiden gjerne samarbeider med dem.

 

Det var dette jeg endte opp med å gjøre, bor på et mindre tettsted, så er ikke akkurat gøy å fremstå som grådig (sett med deres øyne) når man kjenner flere som jobber der. Har ikke fått noe svar, men regner med at det ordner seg.

 

Er forsåvidt fornøyd med den summen jeg, litt ekstra penger i feriekassen :cool:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Flott når det løser seg. Informer de godt om at "straffen" du har lagt på er godt under normalen for slike overtramp slik at du evt beholder goodwilll for senere samarbeid. Ellers peleier jeg gjerne ta en sammenligning til de som forsøker komme unna med å betale for bruken de har hatt med denne; "Det blir som å bli tatt på fersken av politiet i å stjele en brus i butikken og tro at man da bare kan betale det brusen koster for å få saken ut av verden" Det pleier sette ting i litt mer sammenheng for folk.

 

De sakene som har gått i rettsapparatet eller havnet hos forliksrådet har som regel endt med en klekkelig erstatning. Ligger linker til relevante saker på både foto.no og journalistlagets hjemmesider.

 

Slik jeg oppfatter det er "normalen" at man tar den prisen bruken de har gjort tilsvarer. Så legger man på denne summen en gang til for missbruket. Dersom de også har droppet kreditering legger man på summen en gang til. Jeg har praktisert dette en stund nå og sendt faktura sammen med en lengre tekst som viser både til slike relevante saker fra nevnte rettsinstanser, Lov om Opphavsrett, Frilans-satsene og normalpraksis som er som jeg skisserer over. I tillegg har jeg også lagt ved enten kopi av missbruket eller f.eks printscreen og annen dokumentasjon som tydelig viser missbruket. Etter at jeg begynte legge ved denne typen "dokumenter" sammen med den fyldige teksten har jeg ikke ved en eneste anledning hatt problem med oppgjøret ved første fakturautsendelse. Anbefaler derfor andre i samme situasjon til å gjøre det slik. Man fremstår som høflig, ryddig og seriøs samt at man tydelig viser at man vet hvilke rettigheter man har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...