Gå til innhold

Test: Lenovo ThinkPad X1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men oppløsningen blir da aldri bedre. Jeg har ikke interesse av noen av disse 1366x768. Uansett. Min laptop har 1920x1200 på 17" skjerm. Min 32" TV har 1366x768. Min 15" har 1366x768. Min 19" har 1440x900. Er det fysisk umulig og ha større en 1366x768? Vanvittig gode specs på PCen, men det ytre fysiske feiler hver gang opplever jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva er så vitsen med å betale 20k for en pc, når du kan velge asus, acer og macbook pro 13", kjøpe til mer ram og ssd på 250 gb og kanskje spare så mye som 5000?? Da får man(mest sannsynlig) bedre ytelse, batteritid og skjermkort. Samtidig så får du noe som funker godt og gjør jobben vel så bra som thinkpad. :)

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626950#extra - asus u36jc

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630931#extra - acer 3830tg

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=627521 - Macbook pro 13"

 

Asus'n har eldre i5, acer har nyeste i5 og macbook har double core i7. Man kan kjøpe med en SSD på ~250 GB til ca. 4000 kroner - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623150 - cCorsair SSD Performance 3 Series™ 256GB

 

Alle disse har bedre skjermkort enn intel HD(utenom macbook). Og alle har bedre batteritid.

 

Hvis man kjøper til ssd og 8 GB ram sparer man fortsatt mye penger, og i mine øyne, får en mye bedre pc som kan brukes til flere områder enn jobb.

Lenke til kommentar

Anbefaler i steden Thinkpad t420s. Da får derer en litt større maskin med bedre skjerm (14,1" 1600x900) som kun veier 1,8 kg. Med 160GB SSD som systemdisk og 750GB hardisk i steden for optisk drev så har man både maskinkraft og lagringsplass i massevis :w00t:

Lenke til kommentar

Er også lei av å sjekke specs på disse 13-14", for de har alle like crappy oppløsning på 1366x768 eller 1200x800.

 

Ikke mulig å oppdrive en eneste maskin med 1440x900!? Bare Dell som leverer dette???

 

Anbefaler i steden Thinkpad t420s. Da får derer en litt større maskin med bedre skjerm (14,1" 1600x900) som kun veier 1,8 kg. Med 160GB SSD som systemdisk og 750GB hardisk i steden for optisk drev så har man både maskinkraft og lagringsplass i massevis :w00t:

 

Eyh, takk for tipset :)

Lenke til kommentar

hams speaks the truth, T420s er noe av det aller råeste du får tak i i veldig portabel segmentet da den hverken er større i noen retning eller tyngre enn x1, samtidig som du får alle fordelene med en ordentlig laptop.

 

Jeg må bare gi ris for å ta med WEI, det gjør at hele testen føles useriøs, de tallene betyr ingenting uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er helt enig med de ovenfor, se heller på T420(s) - eller som artikkelforfatteren nevner mot slutten; X220.

 

Jeg kjører selv X220 med Linux og alt fungerer utmerket. Er veldig fornøyd med den modellen og er glad for at jeg ikke gikk for 14"; 12.5" er helt perfekt størrelse og tastaturet er fullverdig.

 

Fordelen som T420(s) har over X220 er vel oppløsningen. Jeg irriterer meg litt over 1366x768, det må jeg bare si. Men jeg merker det ikke til vanlig, det bare irriterer meg at de ikke GIDDER gi meg 1440x900 når de fint KAN det. Gir vel en lang f.. i om jeg må betale en tusenlapp mere for en slik oppgradering.

Lenke til kommentar

Det er få som er så fan av ThinkPad som meg, men denne får ikke mine fjør til å bruse. Lenovo har gjort noen rimelig tåpelige feil, sammenlignet med de "skikkelige" ThinkPad-maskinene:

 

- Designet med den spisse kanten foran gjør den mindre behagelig å bruke over lengre tid. De fleste andre har en (mer eller mindre) avrundet kant foran. Kombinert med at skjermlokket legger seg litt utenpå den nedre delen av maskinen gjør også at mindre støv og møkk kommer inn når den er sammenklappet.

 

- Tastaturet er av chiclet-typen. Det fungerer ikke like bra som de tradisjonelle ThinkPad-tastaturene. Og så er ikke layouten helt optimal. Og dessuten; bakgrunnsbelyst? Dette er ikke en MacBook! ThinkLight, det lille lyset på toppen av skjermlokket, er langt mer praktisk.

 

- Skjermen har vel de fleste klaget over, men jeg vil også delta i hylekoret. Glossy, lavoppløst skjerm er bare tull på en slik maskin.

 

Nei, min X61 holder fortsatt godt, og denne X1 er absolutt ikke en verdig erstatter for min trofaste, gammeldagse og gode ThinkPad.

Lenke til kommentar

Men oppløsningen blir da aldri bedre. Jeg har ikke interesse av noen av disse 1366x768. Uansett. Min laptop har 1920x1200 på 17" skjerm. Min 32" TV har 1366x768. Min 15" har 1366x768. Min 19" har 1440x900. Er det fysisk umulig og ha større en 1366x768? Vanvittig gode specs på PCen, men det ytre fysiske feiler hver gang opplever jeg.

 

Sony Vaio Z er 13" med 1920x1080 skjerm. Denne er en del dyrerer en X1 igjen. Høyere skjermoppløsning koster mer penger.

 

Ble litt skuffet over X1, trodde den skulle være råere. Er fan av thinkpads, men 20k er den ikke verdt.

 

Nei, min X61 holder fortsatt godt, og denne X1 er absolutt ikke en verdig erstatter for min trofaste, gammeldagse og gode ThinkPad.

 

:) Min x60 med ssd funker kjempe bra fortsatt :)

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar

Jeg valgte X220 og synes det er en bra maskin.

 

Dere skal være oppmerksom på at både X1 og X220 benytter en 7mm tykk SSD. Det betyr at svært for SSDer passer i disse maskinene - det er ikka bre å bytte. Jeg kjøpte SSD løst for å sette inn og oppdaget da at dette ikke gikk i hop og det ble da etterhvert relativt kostbart å måtte bytte ennå en gang til ...

 

Ingen av testene jeg har sett har påpekt dette og alle skriver at det er lett å bytte til SSD med å fjerne en skrue. Det er bare riktig om man klarer å få tak i en 7 mm SSD. De fleste 2,5" SSDer er 9mm og oppover...

Lenke til kommentar

Jeg valgte X220 og synes det er en bra maskin.

 

Dere skal være oppmerksom på at både X1 og X220 benytter en 7mm tykk SSD. Det betyr at svært for SSDer passer i disse maskinene - det er ikka bre å bytte. Jeg kjøpte SSD løst for å sette inn og oppdaget da at dette ikke gikk i hop og det ble da etterhvert relativt kostbart å måtte bytte ennå en gang til ...

 

Ingen av testene jeg har sett har påpekt dette og alle skriver at det er lett å bytte til SSD med å fjerne en skrue. Det er bare riktig om man klarer å få tak i en 7 mm SSD. De fleste 2,5" SSDer er 9mm og oppover...

Her har du jammen rett.. tenkte aldri på å måle høyden. Oppdaterer artikkelen med dette. For øvrig skal det visstnok være en smal sak å konvertere Intels X25-M/V og 320-serie til å passe, og det er da også en X25 Lenovo bruker i X1.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...