Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Jeg endte med å bygge en hel PC kun til nettverkslagring / filserver.

9600K (var på tilbud i kjøpsøyeblikket), Asus B365-F Gaming (skulle vært G Gaming, men oppdaget ikke den feilen før etter kjøpet var fullført - ingen relevante begrensninger for meg) og en HighPoint Rocket 640L, alt pakket i et Fractal Define R6.

Koblet på hjemmenettet over vanlig Gbit med Cat. 6 STP-kabler jeg snart har montert over hele huset.

Fordelene med Define R6 var flere: jeg har et slikt kabinett til nåværende hoved-PC, så jeg kjente layout og funksjonalitet. Har også kjøpt mange ekstra harddiskbraketter så jeg kan montere 11 stk. 3,5" disker om jeg skulle ønske (begrenset til 10 stk. med HK og HighPoint-kontroller - hvilket fortsatt er plenty).

Har også koblet PC-en til stue-TVen for mulighet til å se på film der også. Det integrerte skjermkortet er mer enn nok...selv om jeg har et Sapphire HD 5870 liggende - eller et XFX 8800 Ultra hvis jeg føler meg nostalgisk.

Endte vel på rundt 6000 Kr. - måtte kjøpe kabinett, CPU og HK og et par vifter; resten hadde jeg liggende.

Har pr. nå 3 stk. Seagate Enterprise v.6 10 TB (ST10000NM0016) pluss 1 stk. Seagate Enterprise v.4 6 TB (ST6000NM0044) stående i den.

Går og sikler på et par av disse:
https://www.proshop.no/Harddisk/Seagate-Exos-X16-Harddisk-12-TB-7200-rpm-SATA-600-256-MB-cache/2832544
https://www.proshop.no/Harddisk/Seagate-Exos-X16-Harddisk-16-TB-35-7200-rpm-SATA-600-256-MB-cache/2780326

Jeg VIL over 50 TB i en og samme PC - ingen eksterne disker, og ikke fordelt på 2 PC-er slik det er nå! :p

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
PaladinNO skrev (På 28.3.2021 den 23.32):

Jeg endte med å bygge en hel PC kun til nettverkslagring / filserver.

9600K (var på tilbud i kjøpsøyeblikket), Asus B365-F Gaming (skulle vært G Gaming, men oppdaget ikke den feilen før etter kjøpet var fullført - ingen relevante begrensninger for meg) og en HighPoint Rocket 640L, alt pakket i et Fractal Define R6.

Koblet på hjemmenettet over vanlig Gbit med Cat. 6 STP-kabler jeg snart har montert over hele huset.

Fordelene med Define R6 var flere: jeg har et slikt kabinett til nåværende hoved-PC, så jeg kjente layout og funksjonalitet. Har også kjøpt mange ekstra harddiskbraketter så jeg kan montere 11 stk. 3,5" disker om jeg skulle ønske (begrenset til 10 stk. med HK og HighPoint-kontroller - hvilket fortsatt er plenty).

Har også koblet PC-en til stue-TVen for mulighet til å se på film der også. Det integrerte skjermkortet er mer enn nok...selv om jeg har et Sapphire HD 5870 liggende - eller et XFX 8800 Ultra hvis jeg føler meg nostalgisk.

Endte vel på rundt 6000 Kr. - måtte kjøpe kabinett, CPU og HK og et par vifter; resten hadde jeg liggende.

Har pr. nå 3 stk. Seagate Enterprise v.6 10 TB (ST10000NM0016) pluss 1 stk. Seagate Enterprise v.4 6 TB (ST6000NM0044) stående i den.

Går og sikler på et par av disse:
https://www.proshop.no/Harddisk/Seagate-Exos-X16-Harddisk-12-TB-7200-rpm-SATA-600-256-MB-cache/2832544
https://www.proshop.no/Harddisk/Seagate-Exos-X16-Harddisk-16-TB-35-7200-rpm-SATA-600-256-MB-cache/2780326

Jeg VIL over 50 TB i en og samme PC - ingen eksterne disker, og ikke fordelt på 2 PC-er slik det er nå! :p

Få deg 10Gbit nettverk eller raskere. Så vil se at NAS'et blir raskere enn lokale disker.


Tips til andre, ikke bruk konsument hardware for å bygge NAS. Få tak i f.eks Supermicro hovedkort på Ebay, du får ørten PCI lanes, til SAS/SATA kontrollere, 40Gbps nettverk og anna og billig RAM til caching.

Eg fikk nylig tak 2x Intel 2999v4 (44 CPU kjerner totalt), Supermicro X10DRH med SAS3 kontroller innebygd og 128GB ram(4x 32GB 2400MHz) for  8000kr tilsammen.
Så har jeg også handlet inn 32 ports 40GbE switch (Arista 7050QX) for 4500kr og 10 stykk 40GbE nettverkskort for 2500kr tilsammen. Regne med switchen støyer, men du har også Brocade ICX 6450 som er lydløs og har 4 stykk 10GbE porter og som ligger mellom 1000-1500kr på Ebay.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
siDDis skrev (7 minutter siden):

Få deg 10Gbit nettverk eller raskere. Så vil se at NAS'et blir raskere enn lokale disker.

Kunne ikke fatte hvordan det forslaget kunne komme her - trodde ikke jeg hadde nevnt noe om oppgradert hjemmenettverk her på forumet ennå, for det er fortsatt på et tidlig teoristadium. :wee:

Jeg har i det siste drevet å snust på 2,5 / 5 Gbit, muligens 10 Gbit hvis prisen tillater det. Nettopp fordi jeg merker stadig at bare 1 Gbit er en flaskehals, spesielt ved større filoverføringer. Og det er omtrent kun store sekvensielle overføringer jeg gjør, så...500 GB+ med videofiler med ~72 MBps? Slikt tar tid...

Hva jeg har sett på er dette:
Asus XG-U2008 switch (2 stk. 10 GbE porter) og Asus XG-C100C 10 GbE nettverkskort.
https://prisguiden.no/produkt/asus-xg-u2008-292995
https://prisguiden.no/produkt/asus-xg-c100c-301672

Brocade ICX-6450 var en 48-porters rackswitch det jeg kunne se? Har overhodet ikke bruk for noe slikt - er tross alt bare et hjemmenettverk, pr. nå med 2 (relevante) aktive enheter. :)

Jeg har ikke noe serverrom som sådan, og jeg har heller ikke et rack skap, så jeg ser for meg å måtte lage med en løsning for aktiv kjøling. Driver å tegner opp en slags vindtunnel-boks, laget i kryssfiner med vifter i begge ender, og med komponenter inni.

Pr. nå så trenger jeg bare oppgradert nett verk for PC-1 -> switch -> PC-2 (så minst 2 10 GbE porter på switchen). Problem nummer 1 med 10 GbE er at det nye hovedkortet til hoved-PCen har (desverre "bare") 5 Gbit + 1 Gbit, så kommer ikke til å bruke penger på 2 stk. 10 GbE kort med det første.

Problem nummer 2 er at diskkontrolleren i filserveren er kun SATA II, så SSD-nettverkslagring er uaktuelt.

Lenke til kommentar

Om du har bare 2 pcer, trenger du ikke switch. Bare koble de direkte. Da ville jeg oppgradert rett til 40GbE nettverkskort og.
Du kan fremdeles bruke de trege 1Gbps nettverksportene til internett

Uansett 24 port 6450 ICX finner du her, https://www.ebay.com/itm/Brocade-ICX6450-48P-48-Port-PoE-Enterprise-Class-Stackable-Switch-WORKING/393233522826?hash=item5b8e8b608a:g:wB0AAOSwqERgagQG

Bru
ker 25watt ved idle. Kanskje litt stor, men de andre du viser til er dyrere og tregere og bruker mer strøm.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dragonlove skrev (2 timer siden):

Noen som vet om en liste over CMR disker?

Seagate har en:
https://www.seagate.com/gb/en/internal-hard-drives/cmr-smr-list/

...men jeg vet ikke om WD har en komplett, offisiell liste (Gold er f.eks. ikke nevnt i WDs egen liste):
https://blog.westerndigital.com/wd-red-nas-drives/

Kan ikke si noe om denne uoffisielle listen (utover at det nye forumets auto-forståelse for linker er elendig...):
https://nascompares.com/answer/list-of-wd-cmr-and-smr-hard-drives-hdd/

Lenke til kommentar
siDDis skrev (På 9.4.2021 den 11.50):

Om du har bare 2 pcer, trenger du ikke switch. Bare koble de direkte. Da ville jeg oppgradert rett til 40GbE nettverkskort og.
Du kan fremdeles bruke de trege 1Gbps nettverksportene til internett

Det er en etasje imellom maskinene (omtrent ende til ende diagonalt), men bruk av en krysset kabel har vært vurdert. Er et ca. 35 meters strekk med kabelføring.

For 40 GbE, snakker vi ikke her en fiberoptisk forbindelse? Med slike moduler i et ekspansjonskort (fra Ebay naturligvis)? Dette var faktisk noe jeg hadde lyst til å sette opp hjemme som et eksperiment mens jeg gikk på skolen, men som hovedlæreren vår på skolen hadde for vane å gjøre, så slo han ned alle tanker om å gjøre noe som han ikke selv lærte bort.

Men hva skal jeg bruke 40 GbE til, utover "fordi jeg kan"? All lagringen min er Seagate Exos harddisker - ikke SSD-er. Maks intern overføringshastighet er tilsvarende ca. 2 Gbps (237 MBps)

Samme lærer tok livet av egenprosjektet jeg nesten var ferdig med i elektronikktimene, med å i praksis lage en batterieliminator til et sett med seriekoblede røykvarslere i huset. UPS, en vanlig PC PSU, og dioder / motstander for å få spenningen riktig. Men fordi kablene jeg hadde brukt ikke var standard til brannvarsling, så spillte det ingen rolle med resten av jobben. RIP motivasjon. Og nei, dette ville være i tillegg til - ikke erstatning for - varslerne vi hadde.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
On 3/28/2021 at 11:32 PM, PaladinNO said:

Jeg endte med å bygge en hel PC kun til nettverkslagring / filserver.

9600K (var på tilbud i kjøpsøyeblikket), Asus B365-F Gaming (skulle vært G Gaming, men oppdaget ikke den feilen før etter kjøpet var fullført - ingen relevante begrensninger for meg) og en HighPoint Rocket 640L, alt pakket i et Fractal Define R6.

Koblet på hjemmenettet over vanlig Gbit med Cat. 6 STP-kabler jeg snart har montert over hele huset.

Fordelene med Define R6 var flere: jeg har et slikt kabinett til nåværende hoved-PC, så jeg kjente layout og funksjonalitet. Har også kjøpt mange ekstra harddiskbraketter så jeg kan montere 11 stk. 3,5" disker om jeg skulle ønske (begrenset til 10 stk. med HK og HighPoint-kontroller - hvilket fortsatt er plenty).

Har også koblet PC-en til stue-TVen for mulighet til å se på film der også. Det integrerte skjermkortet er mer enn nok...selv om jeg har et Sapphire HD 5870 liggende - eller et XFX 8800 Ultra hvis jeg føler meg nostalgisk.

Endte vel på rundt 6000 Kr. - måtte kjøpe kabinett, CPU og HK og et par vifter; resten hadde jeg liggende.

Har pr. nå 3 stk. Seagate Enterprise v.6 10 TB (ST10000NM0016) pluss 1 stk. Seagate Enterprise v.4 6 TB (ST6000NM0044) stående i den.

Går og sikler på et par av disse:
https://www.proshop.no/Harddisk/Seagate-Exos-X16-Harddisk-12-TB-7200-rpm-SATA-600-256-MB-cache/2832544
https://www.proshop.no/Harddisk/Seagate-Exos-X16-Harddisk-16-TB-35-7200-rpm-SATA-600-256-MB-cache/2780326

Jeg VIL over 50 TB i en og samme PC - ingen eksterne disker, og ikke fordelt på 2 PC-er slik det er nå! :p

3 skjermkort, 16 hdd, 12 stk ssd, 2x psu. 
Er en grunn for at jeg har dette kabinettet enda :D

spacer.png

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Dragonlove said:

Hvilket kabinett er det der?

LdD Cooling V8 B/R

Har også et LD cooling V8 reverse som jeg liker enda bedre. "opp ned" kabinett.

Gammelt bilde dette også:
F... Photobucket har kapret alle de gamle bildene mine etter at det ble betaling :(

ld v8 reverse nizzen.PNG

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (18 timer siden):

Det er en etasje imellom (omtrent ende til diagonalt), men bruk av en krysset kabel har vært vurdert. Er et ca. 35 meters strekk med kabelføring.

For 40 GbE, snakker vi ikke her en fiberoptisk forbindelse? Med slike moduler i et ekspansjonskort (fra Ebay naturligvis)? Dette var faktisk noe jeg hadde lyst til å sette opp hjemme som et eksperiment mens jeg gikk på skolen, men som hovedlæreren vår på skolen hadde for vane å gjøre, så slo han ned alle tanker om å gjøre noe som han ikke selv lærte bort.

Men hva skal jeg bruke 40 GbE til, utover "fordi jeg kan"? All lagringen min er Seagate Exos harddisker - ikke SSD-er. Maks intern overføringshastighet er tilsvarende ca. 2 Gbps (237 MBps)

Samme lærer tok livet av egenprosjektet jeg nesten var ferdig med i elektronikktimene, med å i praksis lage en batterieliminator til et sett med seriekoblede røykvarslere i huset. UPS, en vanlig PC PSU, og dioder / motstander for å få spenningen riktig. Men fordi kablene jeg hadde brukt ikke var standard til brannvarsling, så spillte det ingen rolle med resten av jobben. RIP motivasjon. Og nei, dette ville være i tillegg til - ikke erstatning for - varslerne vi hadde.

Tja, noe data komprimeres ganske godt og noe data caches i RAM, selv med 4 harddisker så blir 10GbE linje for slapt. Men de fleste spill leser ikke 1GB/s engang fordi de er for dårlig optimaliserte. Unntaket er vell Doom og Doom Eternal som jeg har sett til nå.
Til Windows bruker jeg iSCSI, har ikke prøvd NVMe-oF enda, men til Linux så er det blanding mellom NVMe-oF og NFS.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har pdd SX8200 Pro 512GB som boot drive og en 2,5" Samsung 1TB som lagring i maskina, men begynner å kjenne på behovet for litt mer plass. 

Hovedkort er B550 Taichi, så spørsmålet er kanskje først og fremst om jeg tjener noe på en PCIE4. Og om ikke, som svaret var da jeg landa på SX8200, hva er den beste måten å utvide på uten å kaste penger ut vinduet?

Har sett bl.a på 660p 2TB og synes den virker ålreit. Ser Kingston har noen greier enda rimeligere, men vet ikke om dette da går på bekostning av noe jeg vil savne?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Siden tråden handler om HDD også, serverer jeg en kjapp HDD-nyhet: Seagate jobber videre med HAMR (Heat Assisted Magnetic Recording) teknologien. Blant annet står det at de skal starte volumproduksjon av 20+TB disker i 2021, 30TB i 2023-24, 50TB i 2026 og 100TB i 2030.

Etter godt og vel et tiår med SSD-er er status for de billigste SSDene 889 kr/TB og HDD 990 kr/5TB. Altså omtrent 5 ganger dyrere for SSD. Hvis jeg husker rett så kostet SSD ca 10 ganger mer enn HDD for 10 år siden.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Helm skrev (1 time siden):

Hvor finner man merke og modellnavn på disken man har?

CrystalDiskInfo fungerer fint til dette.

https://osdn.net/projects/crystaldiskinfo/downloads/76087/CrystalDiskInfo8_12_8.exe/

Eksempelbilde:

6b134b2c54e372519e4591d954a0818fb43096b3

Alternativer kan være Speccy og HWMonitor for mer generell og grunnleggende systeminformasjon.

Endret av PaladinNO
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde en egen tråd hvor diskene ble diskutert litt, men emnet var en treghet med ett program og jeg anser den saken som løst.

Dette blir mer generelt og kan passe in her. Hvor lenge kan jeg regne med at diskene mine (SSD og HDD) lever?

 

Speccy sier begge har kjørt så lenge:

Power On Time    1966,7 days

Alt er markert som "Good" men det sier ikke hvor lenge det vil være "good".

Det er mange tellere for både feil og andre data, slik som på Paladin's bilde ovenfor, de fleste er på 100. Litt pussig tall?

 

Edit, bør vel nevne hvilke disker jeg har:

 

Intel Raid 0 Volume SCSI Disk Device (SSD), 238 GB

HGST HTS721010A9E6300 SCSI Disk Device, 931GB, 7200 RPM

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar
1 hour ago, siDDis said:

Eg har titalls SATA harddisker med 100 000 timer bruk. At en harddisk lever i 20år er ikke uvanlig.

Siden utviklingen har stoppet opp, så har verdien med å bytte harddisk også vært minimalt de siste 10 årene.

Nja.

Kapasiteten på harddisker økes samtidig som prisene synker, så selvom en 10-20 år gammel disk fortsatt funker, så er det for mitt bruk hensiktsmessig å skifte den ut for og frigjøre SATA kontakter til større disker.

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...