Gå til innhold

Anmeldelse: Duke Nukem Forever (PC)


Anbefalte innlegg

Eg likte DNF. De største problemene var relatert til stabilitet og irriterende små glitcher, mens selve spillet var ikke så altfor gale. På mange måter er det som en hel haug små mini-spill sydd sammen til ett større spill, noe som er helt greit til tider. Noen deler er forvirrende og rart lagt opp, men det meste fungerer fint, det er mye kult design og noen artige fiender. Det er ikke ett veldig gjennomført og logisk sammenhengende spill, men om du spiller bare for å gi litt blaffen og ikke lar deg støte av innholdet så er det gøy, til og med utfordrende til tider.

 

Om det får noen patcher vil eg sikkert spille igjennom det en gang til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er redd en del her på forumet ikke er gamle nok til å ha spilt DN3D på lan midt på 90 tallet.

En tilsvarende tanke fikk jeg etter å ha spilt det en stund, hvordan vil folk som ikke har spilt Duke Nukem 3D og andre spill fra 90 tallet se på dette. Sammenlignet med dagens spill så er det svakt, men utviklingshistorien tatt i betraktning og litt lett i blandet nostalgi, så er det helt grei underholdning. Teknisk sett har jeg ikke hatt noen problemer med spillet, svakhetene ligger i design valgene.

 

Lurer på hvor mange som leser kriteriene for å oppnå en viss karakter på Gamer.no? Har fortsatt inntrykket av at mange legger sine egne kriterier for hva som utgjør en karakter (ett lite tips, klikk på karakteren ;) ). Slik jeg opplever spillet, og leser anmeldelsen så er 5 og 6 helt greie karakterer.

6 - "Nokså godt"

 

Et spill som får denne karakteren, er et ganske godt spill som mange vil kunne finne glede i. Her er det imidlertid vesentlige problemer som gjør at spillopplevelsen ikke nødvendigvis er like morsom hele tiden. En god del momenter kunne vært gjort bedre, men ikke i en slik grad at spilleren ikke lett kan bli sittende ved spakene. Definitivt verdt en titt, men vær oppmerksom på at dette ikke er problemfrie spill.

 

5 - "Middels"

 

Et spill som får denne karakteren, er et middels godt spill som vil evne å underholde en del. Vanligvis har disse spillene ingen store feil eller mangler, men samtidig mangler de spillelementene som huker inn spilleren og vekker den helt store interessen. Som oftest er ikke disse spillene verdt pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er rett og slett ikke det publikumet det er rettet mot.

 

Det er jo akkurat det som er problemet med DNF, det er (forsøkt) rettet mot CoD- og Halo-publikumet, og blir dermed en bortkastet mulighet til forfriskende throwback-design.

 

I forhold til karakterdefinisjonene - smak på disse beskrivelsene, og se om ikke de passer litt bedre med teksten i anmeldelsen:

 

Et spill som får denne karakteren, er et noe svakt spill, med enkelte vesentlige utformingsmessige feil eller mangler. Disse spillene vil evne å underholde til en viss grad, men kan i lengden lett bli litt kjedelige.

 

Et spill som får denne karakteren, er et svakt spill med flere vesentlige utformingsmessige feil eller mangler. Disse spillene vil bare av og til være i stand til å underholde, og de forskjellige elementene disse spillene er bygget opp av, fungerer bare i begrenset grad.

 

Henholdsvis beskrivelsene for 4 og 3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

5 - "Middels"

 

Et spill som får denne karakteren, er et middels godt spill som vil evne å underholde en del. Vanligvis har disse spillene ingen store feil eller mangler, men samtidig mangler de spillelementene som huker inn spilleren og vekker den helt store interessen. Som oftest er ikke disse spillene verdt pengene.

 

 

Altså, jeg personlig mener at DNF dessverre har flere store feil og mangler.

Lenke til kommentar

Man må ta det for hva det er, Duke Nukem Forever er et spill jeg koste meg med og jeg fikk den samme gamle godfølelsen jeg fikk tilbake på 90 tallet da jeg spilte Duke Nukem 3D på projektor. Jeg er rimelig sikker på at mange av de som kommer med nedtalende komentarer om DNF aldri spilte DN3D når det kom ut, mange vet rett og slett ikke hva de skal samenligne med, kan ikke samenligne DNF mot dagens moderne FPS spill. Det er rett og slett ikke det publikumet det er rettet mot.

 

Veldig enig. Men jeg forstår også hvordan anmeldere ikke kan gi spillet en høy karakter. Jeg forstår derimot ikke hvorfor det har fått så mange bunnskalakarakterer som det har fått.

Lenke til kommentar

Jaja, så gikk det i dass da. Hadde håpet dette skulle redde FPS-sjangeren for meg men det blir vel heller motsatt; enda mer CoD, GoW, Halo og klonene deres.

 

Da får du vente til Battlefield 3 lanseres. Jeg tror det er akkurat et slikt spill du trenger for å løfte FPS - lysten, det blir jo en teknisk revolusjon innen sjangeren;D Det tror og håper i hvert fall jeg:)

Men til saken; Jeg synes DNF var helt greit/bra. Det var litt morsomt å oppleve et skikkelig 90.talls spill igjen, også er det jo så erke amerikansk som det går ann HEHE! Det er jo en glemt æra...

Lenke til kommentar

Det som jeg tenker er et problem som også mange glemmer er at Duke Nukem Forever alltid sammenlignes med Duke Nukem 3D. Det er to forskjellige spill fra to forskjellige tidsaldre. Jeg setter pris på anmeldelsen din Joachim og det at du sier du hadde det gøy. Det er så absolutt det viktigste når det gjelder spill og et spills verdi som et underholdningsmedium.

 

Jeg ventet ikke at Duke Nukem Forever skulle åpne himmelen og føre oss til paradis, men jeg forventet ihvertfall å ha det gøy og få min dose med nostalgi :)

 

Lite tips til alle der ute, spesielt dere som blir sinte over denne anmeldelsen. Den er Objektiv! Søk det opp hvis dere ikke forstår hva objektiv betyr, for det betyr noe helt annet enn hva dere ser ut til å tro :p

Lenke til kommentar

Lite tips til alle der ute, spesielt dere som blir sinte over denne anmeldelsen. Den er Objektiv! Søk det opp hvis dere ikke forstår hva objektiv betyr, for det betyr noe helt annet enn hva dere ser ut til å tro :p

 

Dette har jeg aldri skrevet tidligere, men nå er det på sin plass: EPIC FAIL!

Lenke til kommentar

Denne anmeldelsen fikk meg faktisk til å omsider fyre opp spillet. Fikk det på lanseringsdagen, men har liksom ville vente. Har nå kommet meg fordi første bossen og er på vei ut av studioet, og jeg har ledd høyt flere ganger. Fyren som svimer av når han ser meg, soldaten som blir mer og mer engasjert når jeg tenger på tavla, Duke som ser på sitt eget speilbilde og survestjerna jeg ga en på kjeften...

 

Spillet er kanskje gammeldags og umoderne men for helvete - det er jo noe av det jeg mener utviklerne fortjener kreditt for: De har beholdt spillet slik det var i utgangspunktet. Så ja vel, spillet er dårlig per dagens standarder men spillet ble ikke laget for dagens publikum, det ble laget for gårsdagens. Dessverre kom det bare aldri ut til rett tid, og det har fått en lite passende lapp som "det nye store" av enkelte, noe det absolutt ikke er.

 

Er altså ikke kommet lenger enn helt i startfasen så noen stor kommentar om spillet som helhet vil jeg ikke komme med, men foreløpig elsker jeg det.

Lenke til kommentar

Synes DNF kunne ha vart litt lengre, og jeg savnet et brett ute i verdensrommet (Duke slåss jo mot romvesen!). Blir aldri lei Zero-G galskap... :) Greit, det har vært gjort tidligere, men det å kjempe seg gjennom en demning var antiklimaks så nære slutten av spillet. Har sett nok av trange korridorer og lignende brett tidligere i andre spill.

Lenke til kommentar

Sliter med å like DN:F

 

Problemet mitt er ikke den litt shabby grafikken, mangel på litt animasjon og noen glitches i grafikk og lyd her og der..

 

Jeg sliter med å like spille pga all forbanna loading screenene.. Det er liksom 5-10 minutter gameplay så er det på'n igjen med loading . Nesten verre en Portal 2 på loading.. (Sier ikke at Portal 2 var dårlig, men hadde bare litt mye unødvendig loading)

 

Et annet stort problem er det sykt linjere og smale gameplayet. Det virker som noen av spillets scener er med bare for å dra ut spillet lengst mulig..

 

Og til sist har man kontrollen... Jeg føler den er veldig stiv, spesielt under kjøringen av radiobilen når man er krympet

 

Alt i alt føles spillet som en haug av minigames sydd sammen.

 

Det var gøy å se Nukem tilbake etter så mange år, og applaus til utviklerne som har presset igjennom spillet etter så mange år også, selv om gjennomførelsen og resultatet kan diskuteres i like mange år som spillet var under utvikling..

Lenke til kommentar

I forhold til karakterdefinisjonene - smak på disse beskrivelsene, og se om ikke de passer litt bedre med teksten i anmeldelsen:

 

Et spill som får denne karakteren, er et noe svakt spill, med enkelte vesentlige utformingsmessige feil eller mangler. Disse spillene vil evne å underholde til en viss grad, men kan i lengden lett bli litt kjedelige.

 

Et spill som får denne karakteren, er et svakt spill med flere vesentlige utformingsmessige feil eller mangler. Disse spillene vil bare av og til være i stand til å underholde, og de forskjellige elementene disse spillene er bygget opp av, fungerer bare i begrenset grad.

 

Henholdsvis beskrivelsene for 4 og 3.

"enkelte vesentlige utformingsmessige feil eller mangler", dette er i så fall noe man må redegjøre for, hvilke vesentlige utformingsmessige feil og mangler er det, og hvordan kunne de feil og manglene vært løst på en bedre måte?

"kan i lengden lett bli litt kjedelige." blir subjektivt, hva er moro?

Så langt jeg har kommet så har alt fungert smertefritt og tilsynelatende slik det er tiltenkt. I verste fall er det ett gammelt/utdatert design, men det plager ikke meg nevneverdig. Så for meg passer de ikke bedre ;) En 3 er etter min smak skivebom.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Ok, før jeg sier hva jeg syns om spillet.

Har jeg et spørsmål å stille og kunne godt tenkt meg noen tilbakemeldinginger:

 

Lat som spillet ikke er et Duke Nukem spill, og gi det en karakter da!

 

Jeg har spilt stort sett alt av FPS, og kan vel bare si at selv om Duke en gang var et GENIALT morsomt spill så er DNF desverre ikke i nærheten av sin gamle skygge, synd å si det.

Må bare bite i det sure eple og være dønn ærlig, kvaliteten på dette spillet er vel heller så som så.

 

Men når det er sagt så har jeg spilt igjennom, og det var spillbart og hadde det ikke stått "Duke Nukem" så hadde ikke dette spillet blitt spilt av noen.

Iallefall ikke fått 6/10

 

Hvis folk som kommenterer kan legge ved sin egen karakter på spillet (og da mener jeg bare de som faktisk har spilt det på slutten av sine innlegg så hadde det vært morsomt å se hva "folket" gir av karakterer.

 

Min vurdering av Duke Nukem Forever: 3+/10

Endret av DrEvil aka Jack Black
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig å late som at et spill som er gjennomsyret av alt duke nukem er ikke er duke nukem. Men fjerner du humoren, våpnene, overthetop onelinere og kongen selv, er det ikke så mye igjen å anmelde bortsett ifra omgivelsene. De gir jeg 4/10. Inkluderer du nevnte elementer gir jeg det 7/10.

 

 

Spør du meg så var det vel ikke spesielt mye positivt å si om humoren, eller våpenene som forøvrig var de samme som før. Og Kongen, har rota seg lang vekk fra tronen sin.

En og annen morsom kommentar det var stort sett det... er ikke like morsomt at det meste av humoren var mer eller mindre bare kopiert fra gamle duke! Men 4/10 høres i mine ører rett ut.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte det med lave forventninger og ble ikke skuffet. Det burde selvsagt vært bedre (og muligheten til å modde litt hadde automatisk gjort spillet betraktelig bedre) men nå er det i allefall ferdig. Closure!

 

Personlig er jeg fan av sjangeren action-fps (trist når kjipe spill som yams (yet another military shooter) har gjort action-fps til en egen genre...) og jeg håper gearbox ser potensialet i litt mere duke. De har definitivt egenskapene som skal til for å levere skikkelige produkter, noe de har bevist til gangs.

 

Jeg regner med salg rundt 500-700k, noe som strengt tatt er katastrofalt dårlig, men jeg håper uansett at det er nok til å vurdere en femmer.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med anmelder her. Da jeg begynnte og spille og jeg kom til den altfor lange scenen der du raser rundt i en liten bil og leter etter the wholesome twins var jeg skeptisk, men etter denne unødvendige seansen ble spillet faktisk veldig artig. Masse artige ting å trykke, fikle med, Mange gøyale stikk i siden til Half-Life/Halo. Og action sekvensene er faktisk veldig artig og utfordrende spesielt på høyeste vansklighets grad. Så før dere slakter spillet basert på VG/Dagbladet anmeldere som syntes historien var rotete og tydligvis ikke skjønnte poenget. Aliens kommer til jorda og kidnapper alle de fine damene! Enkelte greit, Duke trenger ingen annen grunn og slakte horder med aliens. Kos dere med et flott spill!

Lenke til kommentar

"enkelte vesentlige utformingsmessige feil eller mangler", dette er i så fall noe man må redegjøre for, hvilke vesentlige utformingsmessige feil og mangler er det, og hvordan kunne de feil og manglene vært løst på en bedre måte?

 

Dette er allerede redegjort (delvis) for i anmeldelsen, selv om flere momenter ble utelatt.

 

 

"kan i lengden lett bli litt kjedelige." blir subjektivt, hva er moro?

Så langt jeg har kommet så har alt fungert smertefritt og tilsynelatende slik det er tiltenkt.

 

Problemet er stort sett at måten det er tiltenkt på altfor ofte er utrolig tåpelig. Dårlig design som virker er fremdeles dårlig design. Anmeldelser er av natur subjektive, så det er på et måte et premiss vi godtar når vi leser den - jeg tolker "kan i lengden lett bli litt kjedelige" som at spillet i beste fall er morsomt i små doser, i verste fall at spillet gjør fysisk vondt å spille i mer enn korte perioder av ganger.

Lenke til kommentar

Man må ta det for hva det er, Duke Nukem Forever er et spill jeg koste meg med og jeg fikk den samme gamle godfølelsen jeg fikk tilbake på 90 tallet da jeg spilte Duke Nukem 3D på projektor. Jeg er rimelig sikker på at mange av de som kommer med nedtalende komentarer om DNF aldri spilte DN3D når det kom ut, mange vet rett og slett ikke hva de skal samenligne med, kan ikke samenligne DNF mot dagens moderne FPS spill. Det er rett og slett ikke det publikumet det er rettet mot.

 

Er redd en del her på forumet ikke er gamle nok til å ha spilt DN3D på lan midt på 90 tallet.

 

Er gammel nok (desverre), og nettopp derfor jeg ble skuffa. DN3D var åpent, raskt og actionorientert, DNF var lineært, slappt og på skinner. Et greit spill, men absolutt ikke en 6er imo.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...