Gå til innhold

Storavis unngår App Store


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper dette ikke er de første som gjør dette, å gjøre dette som apple-spesifike apps er en dårlig løsning. Ellers formulerer artikkelen seg litt uklart:

 

"Selv om det er nærliggende å trekke en sammenheng mellom den nye betalingsløsningen og webapplikasjonen, avviser Financial Times overfor journalisten.no at det er årsaken til at de har valgt webapplikasjon foran en fullblods iOS-applikasjon.

 

Digi.no skriver derimot at noe av bakgrunnen for webapplikasjonen er at avisen har sett seg lei på betingelsene for App Store, og nevner spesifikt at Apple tar 30 prosent av abonnementsinntektene.

"

 

Hva er det egentlig de avviser? At det kun er inntektsfordelingen som er avgjørende? Det er jo tydligvis en ganske stor medvirkende årsak ihvertfall siden de nevner det spesifikt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dotten har en fin tråd med problematikken rundt dette. Siterer:

 

Her kommer problemet. Ved å signere Apples utvikleravtale underlegger en redaksjon seg Apples vilkår og i ytterste konsekvens må mediet (her avisen) enten tilpasse innholdet sitt, eller få applikasjonen fjernet, om Apple ikke er fornøyd. Satire, nakenhet og apps med politisk innhold er tidligere blitt fjernet og problemstillingen er heftig debattert i utenlandsk media. Her hjemme er det mer stille og journalister som intervjuer egne redaktører hva iPad-satsing angår stiller ikke et eneste kritisk spørsmål som kan gi oss noe svar. Det virker mer som salgsannonser enn artikler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Høres bra ut det her så lenge HTML5 appen fungerer tilfredstillende. Tipper at den stor del av grunnen til at FT valgte det her er at de får mye mer informasjon om brukerne sine, det setter annonsørene pris på ;) Apple tilbød bare opt-in for navn, email og postnummer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

De tar seg betalt for nyheter på web? Ikke imponert...

Det finnes ikke nyheter på web, kun lange overskrifter. Her er det nok snakk om fyldigere innhold.

 

Plattformspesifike løsninger er en dårlig idé så lenge annen løsningin er mulig. Fint noen tar til fornuft.

Lenke til kommentar

Ser fordelene av at det satses på en webløsning, men samtidig føler jeg meg ikke komfortabel med å utlevere detaljerte personopplysninger + betalingsinformasjon til flere aktører enn nødvendig.

 

Som iPad-bruker hadde jeg nok foretrukket å bli abonnent via Apples løsning fremfor å tegne abonnementet direkte mot Financial Times, nettopp fordi jeg, så vidt jeg forstår, da slipper å utlevere detaljerte personopplysninger + betalingsinformasjon til enda en aktør (Financial Times i dette tilfellet).

 

Forutsatt at jeg har forstått det riktig, kan man med Apples modell starte/betale slike abonnement vha iTunes-kontoen man har fra før, på en liknende måte som når man kjøper innhold i apps i dag (in-app-purchase-systemet).

 

edit: Hvis Financial Times ikke hadde trukket seg ut da, vel å merke. :p

Endret av Juke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke forsvare Apples valg i forhold til hvor mye de tar seg betalt og det de velger å sensure, men denne spesifikke webapplikasjonen er ubrukelig. Den får selv iPad 2 til å lugge godt i støtene. Dersom du lukker og åpner den igjen må den bruke hele 6(!) sekunder på å hente opp artikkelen du holdt på å lese, og den husker ikke hvor i teksten du var. Denne webapplikasjonen har jeg absolutt ikke tålmodighet til å bruke, så jeg håper ikke ytelsen er en fellesnevner for alle webapplikasjoner, selv om jeg mistenker at den kanskje er det. Tiden virker ikke moden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... men samtidig føler jeg meg ikke komfortabel med å utlevere detaljerte personopplysninger + betalingsinformasjon til flere aktører enn nødvendig.

Dette er jeg forsåvidt enig i, men det er egentlig ikke noen god løsning at hver enkelt plattform ansvarlig innehar personopplysningene heller. Du er da farlig nær lock-in.

 

Denne delen av nettbruken (identifikasjon og betaling) burde løses av en uavhengig tredjepart slik at alle enheter, nettbutikker og varer henter opplysninger og betaling fra den leverandøren den enkelte kunde har valgt å benytte.

 

En avansert PayPal-type tjeneste altså. Imidlertid er det såpass mye politikk og regelverk som må overkommes for å få til noe sånt at det vil ta laaang tid.

 

Jeg skal ikke forsvare Apples valg i forhold til hvor mye de tar seg betalt og det de velger å sensure, men denne spesifikke webapplikasjonen er ubrukelig.

Ting kan lages både godt og dårlig på alle plattformer. Det er som regel vanskeligere å få til en god løsning på noe som skal passe for mange generelle enn få og spesifike. Ting tar tid.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jepp jepp, dette får Apple tilbake for å ha en råtten holdning til avisene som faktisk vill inn i iOS systemet.

Ja, det er virkelig "råttent" av Apple å tilby avisene verdens beste og mest vidtrekkende elektroniske publiseringsløsning for betalte abonnement...

 

Håper flere følger etter på dette sånn at Apple kanskje får ut fingeren og innser hva dem driver på med.

Jeg er rimelig sikker på at Apple - i motsetning til deg - innser hva de driver med. Jeg tror det har noe med å drive en ekstremt god butikk, gjennom å utvikle produkt og løsninger som veldig mange vil ha...du vet, noen små "hobbyprosjekt" som har gjort at Apple har en markedsverdi like stor som Microsoft og Intel til sammen... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp jepp, dette får Apple tilbake for å ha en råtten holdning til avisene som faktisk vill inn i iOS systemet.

Ja, det er virkelig "råttent" av Apple å tilby avisene verdens beste og mest vidtrekkende elektroniske publiseringsløsning for betalte abonnement...

 

Håper flere følger etter på dette sånn at Apple kanskje får ut fingeren og innser hva dem driver på med.

Jeg er rimelig sikker på at Apple - i motsetning til deg - innser hva de driver med. Jeg tror det har noe med å drive en ekstremt god butikk, gjennom å utvikle produkt og løsninger som veldig mange vil ha...du vet, noen små "hobbyprosjekt" som har gjort at Apple har en markedsverdi like stor som Microsoft og Intel til sammen... ;)

Er nok rottent til at Apple er dem som bestemmer over hva nettavisene får lov til å publisere. Det er avisene som skal bestemme det der og ikke Apple. Og med det så får Apple smekk på fingrene i fra noen aviser med at flere og flere trekker seg ut av AppStore på grunn av teite regler.

 

Så du mener at det er Apple som skal ta over kontrollen på hva nettavisene får lov til å legge ut bare fordi det er en ekstremt god butikk for Apple?

 

Dere tenker ikke på at nettavisene ikke får drive på med det dem skal holde på med når Apple driver på som dem gjør nå og gjør at nettavisene ikke tjener det dem må tjene?

 

Nettavisene kan ikke ta hensyn til at Apple ikke liker det ene og det andre, for hvis dem ikke får lov til dette, så tjener ikke nettavisene de pengene dem trenger å tjene når dem ikke får lagt ut forskjellige nyheter. Og dermed trekker dem seg ut fordi det ikke er bra og lager heller en egenutviklet webside til mobiler hvor dem kan publisere hva dem vil og kan ta betalt der også om dem vil.

 

Apple tenker kun på hvor mye penger dem kan melke ut av de forskjellige firmaene og driter fullstendig på at nettavisene må tjene penger dem også.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...