Gå til innhold

Hvordan beregne hvor mange amp en ledning tåler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
copy n paste:

 

En regel er at en ledning bør ikke belastes med mer enn 5A/mm2.

Da kan man sette opp likningen:

I = 5*A = 5*Pi*r^2

Løser man denne likningen mhp r får man:

r=root(I/5Pi) [mm]

Jeg er enig, men har alltid brukt 3A/mm^2

 

En 1,5mm^2 ledning skal da tåle rundt 5A før den blir varm. Lengden har ingenting å si på beregningen. Bruker man regelen til dd-king med 5A/mm^2 så må man regne med en litt varmere kabel, men fortsatt uten fare for å brenne deg eller smelte plastikken på ledningen. Min tommelfingerregel (3A) har bare litt større sikkerhetsmargin.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne vist dere hva jeg holder på med akkurat nå, men kan desverre ikke ta bilder her så jeg får forklare: Jeg driver med noen eksmperimenter på motstand i råmaterialer til metall-industrien (generellt nok forklart til at ikke sjefen blir sur på meg) Hele eksperimentet går ut på å kjøre mye strøm gjennom noen råmaterialer for å varme de opp. Strømmen i eksperimentet ligger på rundt 1000 Ampere (1027A for øyeblikket). Kablene som kommer fra trafoen 9 stk på 80mm^2, Altså 720mm^2. Kablene ligger bundtet og utvikler nor varme til å kjenne litt lunk (ca 10'C over romtemp.) Disse får inn på en koblingsboks og videre med 5 stk av samme tykkelse de siste meterene. (Totalt 400mm^2) Dette blir litt varmere (~20'C over romtemp.) og er altså 2,5 A/mm^2. Jeg kunne sikkert nøyd meg med ennå ferre kabler (kanskje 3) men da ville de nok blitt ubehagelig varme og sikkert blitt myke i plasten. Mindre kabler kjøles lettere av luften omkring dem enn slike tykke så en 1,5mm^2 kabel kan du sikkert kjøre 3-5A/mm^2 før den blir merkbart varm.

 

Ok, det var litt om meg og jobben jeg driver med. :D

Lenke til kommentar
......

Strømmen i eksperimentet ligger på rundt 1000 Ampere (1027A for øyeblikket).

.....

Ok, det var litt om meg og jobben jeg driver med. :D

 

Ha! Der jeg har sommerjobb går det ca 250 000 Ampere :D

 

Elektrolysehall i aluminiumsindustrien..

Det smalt godt ta jeg kortsluttet en ovn til jord med en slik metallstang som personen på bildet bruker :lol: Spenningspotensialet i forhold til jord var ca 60 V. Hadde det vært en annen plass kunne det vært 160 i stedet og da hadde det vel blitt enda mer futt..

hg0002739p.jpg

Lenke til kommentar
..... Ok, det var litt om meg og jobben jeg driver med. :D

 

Ha! Der jeg har sommerjobb går det ca 250 000 Ampere :D

 

Elektrolysehall i aluminiumsindustrien..

Det smalt godt ta jeg kortsluttet en ovn til jord med en slik metallstang som personen på bildet bruker :lol: Spenningspotensialet i forhold til jord var ca 60 V. Hadde det vært en annen plass kunne det vært 160 i stedet og da hadde det vel blitt enda mer futt.. http://www.hydromedia.no/photos/jpegs/hg0002739p.jpg

Aha! En konkurrent! Hehe. :wink: Jeg jobber med småskalaforsøk i Trondheim for Eramet SilikoMangan i Sauda. Så vi er jo ikke helt konkurrenter da. Men i hviken fjord/dal jobber du? Sunndal? Årdal? Karmøy? Mosjøen? Eller kanskje helt nede på lista?

 

Ps. Hørte om en som skulle prøve å snu trucken mellom elektrolysecellene. Det gikk galt, og han kom borti to faser samtidig. (ikke til jord, men mellom celleradene) Truck-gaflen funket som tråden i en sikring og eksploderte tvert. Trucken lå spredd utover og førerern omkom. Det er visst mange år siden og jeg husker ikke hvor, men historien lever fortsatt som skrekkeksempel på ting man ikke skal gjøre.

 

Det samme skjedde med en byggearbeider som skulle bære en bundt med noen jernstenger fra på tvers av elektrolysehalleen i stedet for å gå rundt. Magnetfeltet tok tak i jernet så fyren mistet helt kontrollen og stengene gikk opp i en kjempesmell. Jeg tror denne fyren var litt heldigere og overlevde.

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg beregne hvor mange amp. en ledning tåler? F. eks, hvor mye tåler en 5 meters 1,5 mm2 kopperledning?

 

Du kan laste en 1,5mm2 enleder ca 10 amp og en 2,5mm2 enleder ca 16 men det er ved 20C.

Strømtettheten (Ampere/Tversnitt)må man redusere ved større tversnitt, for at kablene ike skal bli overhetet.

E annen tin å huske på er at srømføringsevnen også blir begrenset av hvor kabelen ligger og hvor mange den ligger i paralell med.

 

Jeg gjetter at du skl bruke kabelen fra en stikkontakt til en eller annen form for belastning. Hvis kabelen ligger fritt forlagt(ikke klamret) så kan du bruke 1,5mm2 på alt som kommer ut av vanlige stikkontakter(ikke konfyrkontakt) så sant lasten ikke er støre enn 3Kw.

Lenke til kommentar
..... Ok, det var litt om meg og jobben jeg driver med. :D

 

Ha! Der jeg har sommerjobb går det ca 250 000 Ampere :D

 

Elektrolysehall i aluminiumsindustrien..

Det smalt godt ta jeg kortsluttet en ovn til jord med en slik metallstang som personen på bildet bruker :lol: Spenningspotensialet i forhold til jord var ca 60 V. Hadde det vært en annen plass kunne det vært 160 i stedet og da hadde det vel blitt enda mer futt.. http://www.hydromedia.no/photos/jpegs/hg0002739p.jpg

Aha! En konkurrent! Hehe. :wink: Jeg jobber med småskalaforsøk i Trondheim for Eramet SilikoMangan i Sauda. Så vi er jo ikke helt konkurrenter da. Men i hviken fjord/dal jobber du? Sunndal? Årdal? Karmøy? Mosjøen? Eller kanskje helt nede på lista?

 

Ps. Hørte om en som skulle prøve å snu trucken mellom elektrolysecellene. Det gikk galt, og han kom borti to faser samtidig. (ikke til jord, men mellom celleradene) Truck-gaflen funket som tråden i en sikring og eksploderte tvert. Trucken lå spredd utover og førerern omkom. Det er visst mange år siden og jeg husker ikke hvor, men historien lever fortsatt som skrekkeksempel på ting man ikke skal gjøre.

 

Det samme skjedde med en byggearbeider som skulle bære en bundt med noen jernstenger fra på tvers av elektrolysehalleen i stedet for å gå rundt. Magnetfeltet tok tak i jernet så fyren mistet helt kontrollen og stengene gikk opp i en kjempesmell. Jeg tror denne fyren var litt heldigere og overlevde.

 

Hydro Aluminium i Høyanger jobber jeg på. I den halle jeg jobber så er det bare det å kortslutte til jord som er en reell fare. Den er bare 4V spenningsfall over hver ovn så der bare gnistrer det litt om en kortslutter litt(noe jeg "tilfeldigvis" gjør ganske ofte :))

Hver rekke har 40 ovner, så etter lenger ut på den rekka du kommer etter farligere blir det å få kortslutning til jord.

Lenke til kommentar

Sikker på at strømmen er referert til jord? Det høres litt pussig ut, unødvendig og farlig.

Har jobbet på Lista (var med å bygde det), mener å huske at det er flytende mot jord. To haller er seriekoblet, så utspenningen på likeretteren er 900V hvis jeg husker rett.

Husker ett tilfelle av en truck som kortslutta da den kom borti en tappetruck og ovnen motsatt samtidig. Trucken brant opp, men føreren overlevde, så slikt har sikkert skjedd flere plasser.

Lenke til kommentar
Sikker på at strømmen er referert til jord? Det høres litt pussig ut, unødvendig og farlig.

Har jobbet på Lista (var med å bygde det), mener å huske at det er flytende mot jord. To haller er seriekoblet, så utspenningen på likeretteren er 900V hvis jeg husker rett.  

Husker ett tilfelle av en truck som kortslutta da den kom borti en tappetruck og ovnen motsatt samtidig. Trucken brant opp, men føreren overlevde, så slikt har sikkert skjedd flere plasser.

 

Har egentlig ikke peiling, men jeg vet hvertfall at kommer du borti noe langs veggene som leder så smeller det. Og desto lengre opp du kommer på rekka etter farligere er det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En 2x1,5mm² kabel "tåler" ganske mange Ampere - jeg har belastet en med 30-40A. Da hang denne riktignok i sikringskapet mellom OV og effektbryterene i en begrenset periode (snakk om timer), men normen sier vel at den kan belastes med 10A inni veggen, 13 eller 16A på veggen, altså ikke skjult.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...