Gå til innhold

[Løst] iOS og pizza - hvordan iOS egentlig smaker!


Anbefalte innlegg

"Krigen" mellom Apple iOS og Android er noe som har mye oppmerksomhet på forumet på Amobil. Begge OS'er har sine fanboys som sverger til sitt operativsystem, og som nekter å se fordeler andre systemer måtte ha.

 

Jeg kjøpte nylig en iPad for å bruke som kartplotter i seilbåten i kombinasjon med plotterprogrammet Navionic. Nye duppedingser må selvfølgelig prøves ut, og jeg har brukt iPad'en aktivt hjemme i 3-4 dager nå.

 

Førsteinntrykket av iPad'en var veldig bra. Fantastisk byggekvalitet og nydelig finish. Batterikapasiteten opplever jeg som bra, og skjermen er meget god.

Eneste negative er at den er litt tung - såpass tung at jeg er rimelig sikker på at den ikke overlever et fall i bakken fra en meter.

 

Brukeropplevelsen var i starten fin. Alt flyter greit, og iOS er flinke til å skjule delay. Skjermen er som nevnt bra, og grafikken og animasjonene er fine.

 

MEN, etter å ha brukt iOS en stund kjenner jeg frustrasjonen stige. iOS gjør alt elegant, og får til det meste, men bare ikke sånn som JEG vil!

 

Jeg kan blant annet ikke svitsje mellom de programmene jeg vil svitsje mellom.

Feks: Jeg leser nyheter i Safari (browser) og hører på musikk på Squeezebox'en. Jeg har installert Squeezebox- program på iPad'en, og ønsker å endre volum på musikken med iPad'en.

 

Det jeg må gjøre er å gå ut av Safari, ut til hovedmenyen, finne Squeezebox-programmet blant alle programmer jeg har installert, åpne det, vente til Squeezebox- programmet oppdaterer seg - for så å justere volumet opp eller ned.

 

Det blir så tungvindt og krøkkete at jeg heller bruker fjernkontrollen til Squeezebox'en.

 

En annen ting som er minst like frustrerende er browseren. Safari er sterkt integrert i iOS - kanskje enda mer integrert enn det Internet Explorer i sin tid var i Windows.

 

Som nevnt er skjermen fin, og tekst og bilder i Safari er nydelige å se på - MEN, for oss som liker å ha mange sider oppe samtidig er det å bruke Safari til å få magesår av.

 

Når jeg leser aftenposten.no på laptop og Android- tlf så scroller jeg nedover hele nettavisa, og åpner fortløpende artikler jeg vil lese i nye tab'er. Artiklene lastes ferdig i bakgrunnen, og ligger klare når jeg er ferdig med forsiden.

 

Med Safari kan jeg også åpne nye vinduer, men der blir jeg tvunget til å lese det nye vinduet med en gang. Jeg blir mao ikke værende på forsiden, men hopper direkte til artikkelen jeg egentlig ville lese etterpå. Jeg kan selvsagt gå tilbake til forsiden, men da må jeg åpne et oversiktsbilde over alle åpne vinduer, finne forsiden, trykke på den - og så vente på at siden laster på nytt!

 

Hvis man åpner 10 artikler man vil lese blir det mye hopping fram og tilbake, og mange nedlastinger av forsiden.

 

Utrolig tungvindt og irriterende!

 

 

Med emnetittelen og innlegget prøver jeg å beskrive hvordan iOS oppleves - iPad og iOS ser nydelig ut, men oppleves som å måtte spise en fantastisk hjemmelaget pizza ingrediens for ingrediens...

 

Ex

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg må gjøre er å gå ut av Safari, ut til hovedmenyen, finne Squeezebox-programmet blant alle programmer jeg har installert, åpne det, vente til Squeezebox- programmet oppdaterer seg - for så å justere volumet opp eller ned.

Du kan dobbeltklikke på hjem-knappen for å svitsje mellom åpne programmer.

Lenke til kommentar

Det jeg må gjøre er å gå ut av Safari, ut til hovedmenyen, finne Squeezebox-programmet blant alle programmer jeg har installert, åpne det, vente til Squeezebox- programmet oppdaterer seg - for så å justere volumet opp eller ned.

Du kan dobbeltklikke på hjem-knappen for å svitsje mellom åpne programmer.

 

Takk! :) Ikke bare var det praktisk, men ganske elegant også! iOS smaker bedre nå...

 

Da finnes det kanskje noen triks for å unngå magesår ved bruk av Safari også?

 

Ex

Lenke til kommentar

Foretrekker iCab som iPad-browser. Den fungerer nøyaktig som Android-browseren trådstarter beskriver og kan tilpasses i det uendelige.

Takk for tips! Skal prøve Perfect Browser og iCab.

 

Tipset lenger opp om dobbelttrykk på home kommer forresten til å bli gull verdt når iPad'en skal brukes som kartplotter i båten. Planen er å bruke Navionic sammen med et AIS- program, og da er det veldig greit å kunne skifte raskt mellom programmene.

 

Ex

Lenke til kommentar

Tipset lenger opp om dobbelttrykk på home kommer forresten til å bli gull verdt når iPad'en skal brukes som kartplotter i båten. Planen er å bruke Navionic sammen med et AIS- program, og da er det veldig greit å kunne skifte raskt mellom programmene.

En enda bedre løsning er dette (kan også gjøres gratis), men det krever at du har en Mac tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Foretrekker iCab som iPad-browser. Den fungerer nøyaktig som Android-browseren trådstarter beskriver og kan tilpasses i det uendelige.

Takk for tips! Skal prøve Perfect Browser og iCab.

 

Har du testet disse eller? Trenger en bedre browser til ipaden min også :-)

Hvilken bør jeg gå for?

Lenke til kommentar

Foretrekker iCab som iPad-browser. Den fungerer nøyaktig som Android-browseren trådstarter beskriver og kan tilpasses i det uendelige.

Takk for tips! Skal prøve Perfect Browser og iCab.

 

Har du testet disse eller? Trenger en bedre browser til ipaden min også :-)

Hvilken bør jeg gå for?

Jeg rakk ikke å teste de før jeg ble klar over at Opera nettopp (24. 05) har oppdatert sin iPad- browser. Jeg er vant til Opera fra både windows og OS X, og iPad- versjonen skuffet ikke!

 

Opera er nå min default browser, og jeg begynner å bli fornøyd med iPad'en! :)

 

Ex

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...