Gå til innhold

Hjelp til valg av dual WAN router


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Har nå 2 adsl linjer inn huset:

10Mb/1Mb linje fra Ventelo - modem og trådløs router i ett

10Mb/3Mb linje fra ROMM (lokal kabel-tv leverandør) - kun modem

 

 

Vil gjerne koble dem sammen for å få høyere ytelse, og da trenger jeg tydeligvis en dual wan router.

Er mye å velge i der ut, og trenger litt hjelp til å finne en basert på mine behov.

Nettet blir i all hovedsak brukt til BitTorrent og online gaming.

 

 

Eneste som er et must å få til er trådløst nett, enten med en trådløs dual wan router eller aksesspunkt (?).

Har allerede en D-Link DWL G700AP aksesspunkt, er det mulig å koble dette på en LAN utgang på routeren for å få trådløst nett?

 

 

Uansett, her er de jeg har sett på:

 

Cisco SB RV082

Pris:2250,- Dyr som faen, men 8 porter er veldig positivt da jeg har 3 maskiner som er kablet ( + aksesspunkt ? )

 

 

Cisco SB RV042

Pris:1450,- Mye bedre pris en den over, men kun 4 porter.

 

 

 

 

 

Her skulle det egentlig vært mange mange flere, men alle jeg fant frem i full fart på Ipadden hadde ikke dual WAN...

Ser altså ut som at jeg kun har 2 å velge mellom så sant mitt forslag med aksesspunkt fungerer.

Eller er det kanskje noen andre der ute som har noen tips til router som passer meg?

 

Vil det forresten være et problem med modemet fra ventelo med trådløst nett sammen med en dual WAN router?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville det ikke vært et billigere og enklere alternativ å oppgradere kabellinjen til en raskere linje, og kvitte seg med ADSL-linjen? Da slipper du jo alt styret.

 

Uansett, en ting du skal være klar over er at du ikke "bare uten videre" kan plusse sammen hastigheten på begge linjene til 20/4Mbit med en slik ruter. Dette er fordi hver linje har sin egen IP-adresse, og servere på utsiden vil bare forholde seg til 1 IP om gangen. Derfor blir dette sannsynligvis mye mer komplisert enn det du kanskje ser for deg.

 

Skal du faktisk utnytte begge linjene samtidig (plusse sammen hastigheten), må du sette opp en tunnel til en server i andre enden som mottar tilkobling via begge linjene dine samtidig, og fordeler båndbredden 50/50 gjennom denne tunnellen, for deretter å sende videre fra sin egen IP-adresse, slik at folk på utsiden bare trenger å forholde seg til den ene IP-adressen til serveren din.

 

Ellers finnes det load balancing (kanskje det var dette du tenkte på?), som vil forsøke å fordele bruken på begge linjene, slik at hvis du starter en nedlastning, vil den gjerne bruke ADSL-linjen først, mens når du starter nedlastning nummer 2, går den via kabellinjen. Likevel vil hver nedlastning være begrenset til 10Mbit med denne løsningen, du vil ikke klare 20Mbit med en enkel tilkobling. Torrents og andre ting som bruker flere tilkoblinger om gangen, kan laste ned i 20Mbit siden det benytter mange samtidige tilkoblinger, hvis tilkoblingene blir spredd over begge linjene.

 

Angående trådløst, så vil det ikke være noe problem å få det til å fungere sammen med en av løsningene over. Du kobler bare enkelt og greit det trådløse aksesspunktet til LAN-siden av "dual WAN ruteren", og that's it. Konfigurasjonen av ruteren som skal fordele båndbredden blir det som blir mest komplisert.

 

Har uansett ikke noe kjennskap til utstyr eller programvare som gjør dette, annet enn at jeg vet at det finnes, og hvordan det i teorien fungerer. Jeg ville fortsatt da vurdert å oppgradere kabellinjen og droppet ADSL-linjen med mindre det er en spesiell grunn til at du vil ha 2 linjer. Lykke til

 

Edit: Det vil holde med en ruter med 4 porter, da du faktisk egentlig bare trenger 3. En port til hvert modem, og en til LAN. Deretter kobler du bare en switch, eller det trådløse aksesspunktet ditt til LAN-porten på ruteren, slik at du får ekstra kontakter å koble PCene til.

Endret av Scriptgutten
Lenke til kommentar

Tusen tusen takk for et detaljert svar!

 

Grunnen til at jeg nå har 2 linjer er avstand til sentralen, så hastigheten kan ikke justeres opp på ADSL linjen.

Både jeg og samboer har betalt nett via jobben (da med en maks pris), så kabel linjen er makset i forhold til pris.

Eneste ekstra utgiften for meg blir egentlig routeren jeg må kjøpe.

 

 

Begge returene jeg har listet opp har load balancing, så dette skal vel da gå greit med tanke på at torrents tar mesteparten av linjen.

Og er da tydeligvis ikke et must med dual WAN router m/trådløs når jeg kan bruke mitt aksesspunkt.

 

 

 

Lenke til kommentar

Tusen tusen takk for et detaljert svar!

 

Grunnen til at jeg nå har 2 linjer er avstand til sentralen, så hastigheten kan ikke justeres opp på ADSL linjen.

Både jeg og samboer har betalt nett via jobben (da med en maks pris), så kabel linjen er makset i forhold til pris.

Eneste ekstra utgiften for meg blir egentlig routeren jeg må kjøpe.

 

 

Begge returene jeg har listet opp har load balancing, så dette skal vel da gå greit med tanke på at torrents tar mesteparten av linjen.

Og er da tydeligvis ikke et must med dual WAN router m/trådløs når jeg kan bruke mitt aksesspunkt.

 

Du bør være klar over at ikke loadbalancing ikke fungerer optimalt uten en en spesial avtale\konfig med din ISP. Dvs multihoming med BGP (Border gateway protocol som er selve kjernen i rutefordelingen til Internet).

Som default vil ruteren din velge linjen med best metric(høyest tilgjengelig bånbredde, minst forsinkelse). Ved riktig konfigurasjon vil den heller virke som en failover løsning, ved at at når den ene linjen går ned vil den andre ta over. Det er likevel mulig å manipulere trafikk som feks HTTP og Bittorrent til å bruke hvert sitt interface hvis du har kunnskap og ork.

Vær også obs på at det kreves en del kunnskap for å sette opp en Cisco boks riktig.

Hvis dere har en linje hver, hvorfor ikke få hver deres ruter, med hver deres separate linje ?

Lenke til kommentar

Kunnskapen er ikke helt på plass enda, men villig til å lære.

Jobber med IT, og har tilgang på personer som har jobbet med akkurat dette i lengre tid.

 

 

Ang 2 linjer/2 routere vil vel dette skape problemer med hjemmenettverket når jeg har en filserver som alle skal ha tilgang til? Både telefoner og maskiner streamer fra denne.

 

 

 

Endret av Cloud
Lenke til kommentar

Kunnskapen er ikke helt på plass enda, men villig til å lære.

Jobber med IT, og har tilgang på personer som har jobbet med akkurat dette i lengre tid.

 

 

Ang 2 linjer/2 routere vil vel dette skape problemer med hjemmenettverket når jeg har en filserver som alle skal ha tilgang til? Både telefoner og maskiner streamer fra denne.

 

Ja, det vil i utgangspunktet lage problemer uten en litt sær workaround. Et av problemene er to stk.DHCP servere og subnett fra hver ruter. Dette problemet kan løses med VLAN og routing mellom disse nettene.

Da kan 3 stk. VLAN benyttes, et for hver ruter, og ett for servernettet.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...