Gå til innhold

Kommentar: Diablo-sjangeren er død (Mac, PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Savner virkelig den følelsen jeg hadde da jeg spilte Everquest i 2000-2002, ingen spillfølelse kan noen gang komme i nærheten av den. Nettopp fordi det var så hardcore og ikke lagt opp til massene, ting hadde konsekvenser - det var stort, nytt, det gikk sakte (på høyere levels var det ikke uvanlig å bruke uker på én level), det var ikke bare bare å få tak i bedre items (i grupper kunne man bruke timesvis på én plass for å håpe at en "rare" mob skulle spawne), og.. nei, sukk...

 

I dag høres det helt grusomt ut for alle medlemmer av konsoll-generasjonen ("click a button and awesome will happen"), men det funket så fantastisk bra den gang. Man følte faktisk at man hadde utrettet noe.

 

Dagens spill er så forbanna lette, at diskusjonen ikke lengre går på "hvor langt har du klart å komme?" men heller "hvor fort rundet du spillet?".

 

The Witcher 2 har faktisk vært et steg i riktig retning for min del, det er vel det mest "hardcore" RPG-spillet som har kommet de siste årene. Det er faktisk ikke bare å spamme et par knapper og vinne.

Endret av KriFos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Savner virkelig den følelsen jeg hadde da jeg spilte Everquest i 2000-2002, ingen spillfølelse kan noen gang komme i nærheten av den. Nettopp fordi det var så hardcore og ikke lagt opp til massene, ting hadde konsekvenser - det var stort, nytt, det gikk sakte (på høyere levels var det ikke uvanlig å bruke uker på én level), det var ikke bare bare å få tak i bedre items (i grupper kunne man bruke timesvis på én plass for å håpe at en "rare" mob skulle spawne), og.. nei, sukk...

 

I dag høres det helt grusomt ut for alle medlemmer av konsoll-generasjonen ("click a button and awesome will happen"), men det funket så fantastisk bra den gang. Man følte faktisk at man hadde utrettet noe.

 

Dagens spill er så forbanna lette, at diskusjonen ikke lengre går på "hvor langt har du klart å komme?" men heller "hvor fort rundet du spillet?".

 

The Witcher 2 har faktisk vært et steg i riktig retning for min del, det er vel det mest "hardcore" RPG-spillet som har kommet de siste årene. Det er faktisk ikke bare å spamme et par knapper og vinne.

 

Problemet er vell heller at den gruppen som faktisk gidder å bruke en uke på en level og mange mange timer er så liten at det ikke lønner seg å lage store spill til dem. Etter at spill ble stor industri og det nå legges ned mange millioner i hvert av spillene så krever firmaene gjerne å få noe tilbake i form av salg, go da må de lage spill som passer til de store massene, du vet de folkene som bare har en halvtime/time å spille og da ønsker å få gjort noe på den tiden, føle at de får framgang og ikke bare står å dytter på det samme stedet hver eneste gang de spiller.

Lenke til kommentar

Så klart, og jeg argumenterer ikke mot det i det hele tatt - jeg skjønner hvorfor det har blitt sånn. Det er jo det som er litt av problemet i dag for "nerdene" som vokste opp med spill på 80- og 90-tallet :) Vi som startet hele greia, vi som fyrte i gang en hel industri - vi blir nå rævkjørt til de grader.

 

Problemet er at jeg syns det så til de grader har tatt av når det gjelder å forenkle spill, derfor nevnte jeg The Witcher 2 som et godt eksempel på noen som tør å gå litt den andre veien. Det har jo også fått fantastiske mottakelser, spørsmålet blir jo hvor bra det selger. Én ting er sikkert, hadde EA gitt ut TW2, så hadde det garantert vært totalt annerledes.

 

Sett bort fra blockbusterne fra Hollywood, så er det mange filmskapere som lager film fordi de har en historie å fortelle, eller fordi de lager kunst. De driter lang fart i om de selger for milliarder, så lenge de er stolte av produktet sitt. I spillmediet virker det dessverre kun å være blockbustere som gjelder, og disse produksjonene glir sakte men sikkert over en grense der jeg mener de ikke lengre bør defineres som spill, men kanskje få en ny sjanger.

Lenke til kommentar

Tja, hack 'n slash er kanskje på randen, men jeg tror ikke sjangere kan dø noen gang - i hvert fall ikke uten å utvikle seg. Diablo bidro til Borderlands, som jo har mange av de samme aspektene i kjernen av gamplayet; 4 klasser med enkle muligheter for å utvide disse tre forskjellige veier, et velutviklet lootsystem og en åpen verden.

 

Dessuten tror jeg ikke sjangerens nådestøt kommer med "lederstjernen", om noe bidrar vel Diablo 3 med et nytt søkelys på sjangeren og mens det sikkert kommer enkeltutgivelser som ikke helt gidder ta seg bryet med å utvide aspektet så kan det i det minste hende vi får flere utgivelser som pumper litt nytt liv inn i sjangeren. Om ikke like annerledes som Borderlands så i hvert fall med noen nye tanker, ideer og underholdningsverdien i behold. Jeg er villig til å tro at ikke alle er interessert i WoW.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Denne sjangeren bygger på ting jeg personlig ønsker vi får se mindre av i fremtidens spill. Feks tilfeldige og sjeldne drops som resulterer i at man blir sittende med "pindleruns". Siden jeg prøvde Bloodline Champions og Guardian of Light har jeg fått mer sansen for denne typen bevegelse, så click to move kan jeg også klare meg uten.

 

I det store og hele begynner jeg å bli litt lei av spill som ender opp med å bli en tidkrevende form for gambling. Det gjelder forøvrig MMOene også, håper virkelig Guild Wars 2 faktisk lykkes i å kvele en del av disse kjedelige grind-elementene vi har i dag. Resultatet blir nok at man spiller disse spillene mindre fordi man ikke har grind og kunstige barrierer i form av utstyrsnivå, men det får så være!

Endret av Slettet+214asdf125
Lenke til kommentar

Synes det er verdt å nevne spill som Demon's Souls, Dark Souls samt Monster Hunter i denne sammenhengen. Disse spillene blir kanskje litt oversett av PC-gamere som bruker konsoll som Skjellsord, men alle disse spillene bruker jo mye av den samme essensen som Diablo-type spill, med sitt store fokus på å bygge opp en karakter med bedre og bedre utstyr.

 

Demon's souls fikk gode kritikker og ble nokså populært og monster hunter er jo nesten alltid top 3 på bestselgerlistene i Japan, og ingen av disse spillene kan sies å være "dummet" ned for et stort marked.

Lenke til kommentar

For min del så gleder jeg meg til Diablo III. Jeg er drittlei World of Warcraft og andre mmo's som er basert på samme formel. Alle sier det er så lett å skaffe seg utstyr i wow, men om du kjører 1-2 hc instancer 3-4 ganger i uka tar det flere månder før du har kjøpt fullt token gear. Det jeg liker med diablo er at du kan spille i en halvtime og få opptil flere nye items. Det er også så utrolig mange kombinasjoner som gjør at ingen characters er like. I wow løper alle rundt med akkurat det samme utstyret.

 

Selv om det ikke har kommet så mange gode isometriske hack&slash spill de siste årene, vil jeg på ingen måte si at D2-sjangeren er død. Som mange andre sjangere har den utviklet seg videre og gitt inspirasjon til spill som God of War ol. I tillegg har hele rpg sjangeren hatt en dreining mot mer hack&slash og simplifisering av spillmekanismer.

 

Wow har tapt 600 000 abonnenter siden cataclysm, og har for første gang siden lansering en negativ utvikling. I tillegg har nesten alle mmo's de siste årene feilet hardt. Hvis det er noe som er i ferd med å dø ut, er det mmo's basert på wow-formelen. Personlig har jeg fått nok av det passive kampsystemet i wow ol. Du klikker på en fiende og trykker på på en knapp for å feks skyte ut en ildkule. Sånn har det vært siden EQ1, så nå er det på tide å finne på noe nytt. Det er ikke lenger tekniske begrensninger som gjør dette umulig. (Det har forsovidt allerede begynt å komme mmo's med, etter min mening, bedre kampsystem som feks DC Universe.)

Lenke til kommentar

Det som dreper WoW, bortsett fra det statiske systemet, er at det på død og liv skal gjøres enklere. Det enkle er ofte det beste, hevder Rema 1000, men det er ikke sannheten i et MMO.

Jeg er drittlei at det ikke legges opp til at high-end rustninger og våpen føles som en belønning, og ikke bare er noe man får uansett med tiden.

Det var mye morsommere før, når det var vanskelig å få tak i unike ting. Nå ser vi bare de samme draktene i forskjellige farger over alt, slik at WoW fremstår som Power Rangers Online.

Er det hensiktsmessig og lurt å la de som kun spiller en gang i blant få belønning som er nesten like bra som de som faktisk klarer vanskelige bosser osv.? Nei!

Kutt ut idiotiske badges fra innhold som kan gjøres med en hånd.

Man skal fortjene en belønning, ikke få den fordi man har innvestert tid, og bare tid.

 

Jeg ser frem til Guild Wars 2 og håper det blir like bra og engasjerende som det ser ut til å bli.

Lenke til kommentar

Det som dreper WoW, bortsett fra det statiske systemet, er at det på død og liv skal gjøres enklere. Det enkle er ofte det beste, hevder Rema 1000, men det er ikke sannheten i et MMO.

Jeg er drittlei at det ikke legges opp til at high-end rustninger og våpen føles som en belønning, og ikke bare er noe man får uansett med tiden.

Det var mye morsommere før, når det var vanskelig å få tak i unike ting. Nå ser vi bare de samme draktene i forskjellige farger over alt, slik at WoW fremstår som Power Rangers Online.

Er det hensiktsmessig og lurt å la de som kun spiller en gang i blant få belønning som er nesten like bra som de som faktisk klarer vanskelige bosser osv.? Nei!

Kutt ut idiotiske badges fra innhold som kan gjøres med en hånd.

Man skal fortjene en belønning, ikke få den fordi man har innvestert tid, og bare tid.

 

Jeg ser frem til Guild Wars 2 og håper det blir like bra og engasjerende som det ser ut til å bli.

 

Hensiktsmessig for hvem? Personlig orker jeg ikke å grinde eller spille et spill dagen lang lenger. Det er kanskje ikke hensiktsmessig for folk som investerer mye tid i et spil, men kanskje folk flest er mer som meg?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det som dreper WoW, bortsett fra det statiske systemet, er at det på død og liv skal gjøres enklere. Det enkle er ofte det beste, hevder Rema 1000, men det er ikke sannheten i et MMO.

Jeg er drittlei at det ikke legges opp til at high-end rustninger og våpen føles som en belønning, og ikke bare er noe man får uansett med tiden.

Det var mye morsommere før, når det var vanskelig å få tak i unike ting. Nå ser vi bare de samme draktene i forskjellige farger over alt, slik at WoW fremstår som Power Rangers Online.

Er det hensiktsmessig og lurt å la de som kun spiller en gang i blant få belønning som er nesten like bra som de som faktisk klarer vanskelige bosser osv.? Nei!

Kutt ut idiotiske badges fra innhold som kan gjøres med en hånd.

Man skal fortjene en belønning, ikke få den fordi man har innvestert tid, og bare tid.

 

Jeg ser frem til Guild Wars 2 og håper det blir like bra og engasjerende som det ser ut til å bli.

 

Hensiktsmessig for hvem? Personlig orker jeg ikke å grinde eller spille et spill dagen lang lenger. Det er kanskje ikke hensiktsmessig for folk som investerer mye tid i et spil, men kanskje folk flest er mer som meg?

 

AtW

Du misforstår komplett. De oppfordrer til grinding med de latterlige badges som ble introdusert sent i Burning Crusade og har blitt enda mer fremhevet i Cataclysm.

De belønner deg for å gjøre samme instances om og om igjen. Det er nå lettere for de som spiller på en "casual" måte å få tak i tilnærmet- og high-end utstyr ved å gjøre enkle og repetive oppgaver (keep on farming them dungeons!).

Du må ikke spille WoW dagen lang for å få bra utstyr. Er du god og setter deg inn i taktikker for bosser etc. er det snakk om et par timer nå og da.

Jeg er imot den rettningen WoW har tatt. De som er flinke og greier noe som er vanskelig skal belønnes, ikke de som gjør enkle og repetive quests og instances.

 

En liten ting, AtW, kan du være så snill å slutte å signere hver eneste post?

Jeg kan se på avataren og navnet ditt at det er deg. Det virker så rart å signere overalt :3

Endret av Stigtrix
Lenke til kommentar

Det som dreper WoW, bortsett fra det statiske systemet, er at det på død og liv skal gjøres enklere. Det enkle er ofte det beste, hevder Rema 1000, men det er ikke sannheten i et MMO.

Jeg er drittlei at det ikke legges opp til at high-end rustninger og våpen føles som en belønning, og ikke bare er noe man får uansett med tiden.

Det var mye morsommere før, når det var vanskelig å få tak i unike ting. Nå ser vi bare de samme draktene i forskjellige farger over alt, slik at WoW fremstår som Power Rangers Online.

Er det hensiktsmessig og lurt å la de som kun spiller en gang i blant få belønning som er nesten like bra som de som faktisk klarer vanskelige bosser osv.? Nei!

Kutt ut idiotiske badges fra innhold som kan gjøres med en hånd.

Man skal fortjene en belønning, ikke få den fordi man har innvestert tid, og bare tid.

 

Jeg ser frem til Guild Wars 2 og håper det blir like bra og engasjerende som det ser ut til å bli.

 

Hensiktsmessig for hvem? Personlig orker jeg ikke å grinde eller spille et spill dagen lang lenger. Det er kanskje ikke hensiktsmessig for folk som investerer mye tid i et spil, men kanskje folk flest er mer som meg?

 

AtW

Du misforstår komplett. De oppfordrer til grinding med de latterlige badges som ble introdusert sent i Burning Crusade og har blitt enda mer fremhevet i Cataclysm.

De belønner deg for å gjøre samme instances om og om igjen. Det er nå lettere for de som spiller på en "casual" måte å få tak i tilnærmet- og high-end utstyr ved å gjøre enkle og repetive oppgaver (keep on farming them dungeons!).

Du må ikke spille WoW dagen lang for å få bra utstyr. Er du god og setter deg inn i taktikker for bosser etc. er det snakk om et par timer nå og da.

Jeg er imot den rettningen WoW har tatt. De som er flinke og greier noe som er vanskelig skal belønnes, ikke de som gjør enkle og repetive quests og instances.

 

En liten ting, AtW, kan du være så snill å slutte å signere hver eneste post?

Jeg kan se på avataren og navnet ditt at det er deg. Det virker så rart å signere overalt :3

 

Å være god i et spill er samme ulla, det krever lang tid å blir ordentlig god i noe. Å gjøre det vanskeligere å få tak i utstyr, enten rent tidsmessig eller skillmessig gjør at de som er mer causal i mye mindre grad får tak i dette utstyret (og får mindre ut av spillet?)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er jo halve poenget med et spill, at man må spille en viss tid for å bli god, men man skal ikke belønnes eksklusivt for tiden man innvesterer slik det er med badges.

De som ødelegger for resten er de sytete latsabbene som vil at man skal bli belønnet bare ved å spille en instance nå og da. Ja, man burde bli belønnet litt for å spille instances generelt, men hvis loot fra de respektive instances ikke er belønning nok er det noe galt med spillerens tenkemåte og ikke spillet.

Tenk hvor kjedelig WoW hadde vært hvis absolutt alle klarte alle utfordringene og hadde samme utstyr, uten at de egentlig fortjente det. Det er desverre den veien det går.

Endret av Stigtrix
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...