Gå til innhold

Test: Nettlesere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om IE9 "En annen finesse er muligheten til å vise to nettsider side ved side. Dette gjøres ved å dra den ene siden helt ut til venstre, og den andre siden helt til høyre. Siden vil da tilpasses skjermen, det vil si på hver sin side."

 

Dette er da vel noe som kan gjøres med alle programmer i Windows 7?

Lenke til kommentar
Det vi imidlertid reagerer litt på er at for at stabling i det hele tatt skal fungere, må vi først trykke på selve fanen, holde musepekeren nede, for deretter å bevege musepekeren under fanelinjen (det vil si ikke på selve linjen), og opp igjen for å legge fanen oppå en annen fane. Dersom vi holder musepekeren på selve fanelinjen hele tiden, kunne ikke fanene stables.

Nå har jeg ikke prøvd ut denne funksjonen, men jeg synes det gir mening at man må dra fanen ut av fanelinjen, slik at man unngår å stable faner når man bare skal flytte faner i fanelinjen. Når jeg tenker meg om, er det egentlig mange som flytter på fanene? For min del går det i hurtigtaster så om Sak 1, Sak 2 og Sak 3 ikke er plassert kronologisk etter hvordan jeg ønsker å lese dem er det en ikke-sak.

 

Dette er da vel noe som kan gjøres med alle programmer i Windows 7?

Stemmer det, gjorde det samme nå nylig på Firefox. Muligens det er mer sømløst gjennomført?

Lenke til kommentar

Eh, på hvilken måte har størrelsen på installasjonsfilen en betydning for hvor bra nettleseren er? :hmm: ...

 

Edit: Og Chrome har fått dette som et eget negativt punkt, med en installasjonsfil på 25,4 MB; mens Safari ikke har fått dette, med en installasjonsfil på 34 MB. Hvordan henger dette sammen?

Endret av blured
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mengden tillegg har lite å si for Opera, som har de fleste funksjoner Firefox må installere manuelt.

 

Mengden på installasjonsfilen har ingenting å si med mindre du går rundt med floppy-disketter.

 

Utenom det, er det en fin test. Kunne gjerne kommet med en konklusjon på hva som er best da, men det er vel i grunn og bunn en smakssak.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor høyt minnebruk er en dårlig ting. Sist jeg sjekka var minne til å brukes :ermm:

 

Det eneste jeg bryr meg om er at nettleseren fungerer bra, og gjør det den skal. Opera har gjort jobben for meg nå i fire og år og blir bare bedre og bedre, firefox eller chrome klarer ikke nå opp til Operas gode og enkle grensesnitt for meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Denne finessen er meget interessant, spesielt for brukere som pleier å ha mange faner åpne samtidig. Det vi imidlertid reagerer litt på er at for at stabling i det hele tatt skal fungere, må vi først trykke på selve fanen, holde musepekeren nede, for deretter å bevege musepekeren under fanelinjen (det vil si ikke på selve linjen), og opp igjen for å legge fanen oppå en annen fane. Dersom vi holder musepekeren på selve fanelinjen hele tiden, kunne ikke fanene stables. Dette er likevel ikke verre enn at det er noe man blir vant til.

 

Det avsnittet der er bare sludder og vås i forhold til min erfaring, og ble kommentert (siden samme teksten også ble brukt da) ved forrige test av Opera.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Safari støtter faktisk synkronisering gjennom mobile me! Men det krever dog at du må betale for mobile me... Men for oss som faktisk har det, så er synkroniseringen like bra, om ikke bedre enn på chrome som jeg bruker til vanlig fordi bokmerkene synkes trådløst til min iPhone/iPad! :thumbup: (Men er det verdt 500kr eller hvor mye det koster? Ikke egentlig.)

Lenke til kommentar

Hvor i hulleste er rock melt???

Rockmelt er vel basert på Chromes kjerne?

Safari støtter faktisk synkronisering gjennom mobile me! Men det krever dog at du må betale for mobile me... Men for oss som faktisk har det, så er synkroniseringen like bra, om ikke bedre enn på chrome som jeg bruker til vanlig fordi bokmerkene synkes trådløst til min iPhone/iPad! :thumbup: (Men er det verdt 500kr eller hvor mye det koster? Ikke egentlig.)

Mobile Me er ikke en funksjon til nettleseren, og dermed irrelevant til en nettlesertest. Testen tar for seg hva nettleseren har å tilby, ikke hva andre har å tilby som ekstratjenester.

Lenke til kommentar

Har brukt Chrome, Firefox og Opera. Har holdt meg unna IE, rett og slett fordi jeg ikke liker hvordan det ser ut. Jeg finner ting ved aller som jeg liker, og noen har fordeler andre ikke har. Nå holder jeg meg til Chrome. Jeg liker måten jeg kan skrive amobil, istedet for amobil.no, og likevel komme innpå siden, uten å gå gjennom en søkemotom. På firefox må jeg trykke pil-nedover, og det finner jeg utrolig irriterende etter å ha brukt Chrome. Den er utrolig enkel, og sær som jeg er setter jeg pris på at den omtrent er blotta for finurlige innstillinger, det er vel fåtaller som har bruk for disse?

 

Er enig med flere at å påpeke nedlastingsfila som stor. 25mb var betydelig for 15 år siden. Det er fåtallet som har mindre enn 2-4gb minne idag, og de som spiller, bruker mange programmer samtidig, er nok klar over dette og har som oftes 4gb minne eller mer. Men fin test :)

Endret av Neppe
Lenke til kommentar
Det vi imidlertid reagerer litt på er at for at stabling i det hele tatt skal fungere, må vi først trykke på selve fanen, holde musepekeren nede, for deretter å bevege musepekeren under fanelinjen (det vil si ikke på selve linjen), og opp igjen for å legge fanen oppå en annen fane. Dersom vi holder musepekeren på selve fanelinjen hele tiden, kunne ikke fanene stables.

Nå har jeg ikke prøvd ut denne funksjonen, men jeg synes det gir mening at man må dra fanen ut av fanelinjen, slik at man unngår å stable faner når man bare skal flytte faner i fanelinjen. Når jeg tenker meg om, er det egentlig mange som flytter på fanene? For min del går det i hurtigtaster så om Sak 1, Sak 2 og Sak 3 ikke er plassert kronologisk etter hvordan jeg ønsker å lese dem er det en ikke-sak.

 

Det virker for meg. Det er bare å dra en fane til den overlapper litt av en annen man vil kombinere den med, drar man for langt vil de bare bytte plass. Mine faner feilstables bare en sjelden gang, da er det verre med mouse gestures...litt for mye skjelving på hånden en søndag morgen kan lett resultere i kaotisk og ukontrollert browsing :p

 

 

Dette er da vel noe som kan gjøres med alle programmer i Windows 7?

Med IE9 vil en fane som dras til skjermkanten åpnes i et nytt vindu automatisk, dette må gjøres manuelt i andre nettlesere.

 

 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...