Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål om morfin


Gjest Slettet-EZE0dRsY

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hei. Har noen spørsmål ang. morfin.

 

Har noen som står meg veldig nær, som har fått diagnosen lungekreft. Lungekreft fungerer slik at det lett oppstår infeksjoner i lungene. pga. at slim samler seg opp og blir værende i lungene.

 

Personen jeg prater om nå, har INGEN form for smerter, er helt oppegående i hodet og svulsten har nesten IKKE rørt seg i det hele tatt. Noen opp og nedturer pga. infeksjoner i lungene.

 

Og de gangene hun har noe moderate smerter/trykk i brystet, så har det holdt med en paracet/ibux.

 

Hun ble innlagt nå før helgen på sykehuset pga. uvanlig mye slim i lungene. Det legen bestemte da, var at hun skulle begynne med morfin.

 

Men hvorfor skal hun det, hun har da ikke smerter...? Legen sier at morfin åpner luftveiene. Men det har jeg ikke lest NOEN plass at det gjør. Det jeg derimot har lest, er at morfin er hostedempende. Å hvor bra er det at hun ikke får hostet opp det slimet som bør ut? Slik at betennelsen ikke verre.

 

Så da er spørsmålet, åpner morfin luftveiene?

Hvilken grunn har legen til å gi henne morfin bortsett fra at det "åpner luftveiene"?

Å hvilken verdig slutt på livet er det å ligge bortreist i en seng?

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morfin bør faktisk ikke benyttes av personer med respirasjonsvansker, noe denne personen med lungekreft og infeksjon antagelig har. Morfin fører faktisk ofte til respirasjonsdepresjon, og kan ofte kan gi brukeren en falsk følelse om at h*n har lettere for å puste.

 

RESPIRATORY FUNCTION FOLLOWING NALBUPHINE AND MORPHINE IN ANAESTHETIZED MAN

 

In 4 patients anaesthetized with thiopentone, 66% nitrous oxide and 1% halothane, the effects of a single i.v. dose of nalbuphine 4.5, 8, 15, 25 or 50 mg/170 kg or morphine 3, 5, 10 or 17.5 mg/70kg on total ventilation and end-tidal carbon dioxide concentration have been measured. Depression of respiration occurred with both drugs and with all doses.

 

Morfin brukes vanligvis til smertelindring, dersom denne personen ikke har noen smerter bør dere gjøre dette helt klart for legen. Samtidig kan du få legen til å forklare hvorfor h*n har valgt å bruke morfin. Dersom det er pga. smerter, eller dersom personen trenger smertestillende ved en senere annledning, kan du be legen velge et annet alternativ, som f.eks. Ketorax.

Lenke til kommentar

Hei

vidor: TS sier at pasienten ikke har smerter, derfor virker det snodig at pasienten settes på morfin. Det er jo nakotika og av det sterkeste smertestillende som finnes.

 

Jeg er ikke lege, men vet at morfin er dempende på pusten. Ved overdose dør de fleste av av at pusten opphører. Ved mye slim i lungene ville morfin derfor forsterke vanskene med oksygenopptak, ville jeg tro.

 

Hvis det stemmer det som TS sier, ville det beste vært og be om en second opinion av en annen spesialist. Det har hun rett på. I så fall er vel fastlegen den som kan henvise til en revurdering av medisineringen.

 

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

TS sier at pasienten ikke har smerter, derfor virker det snodig at pasienten settes på morfin. Det er jo nakotika og av det sterkeste smertestillende som finnes.

 

Enig med deg der, men jeg klarte ikke å se noen annen rasjonell begrunnelse for å gi morfin. Prøver jo å forstå hva begrunnelsen for medikamentvalget, men jeg kjenner jo ikke hele pasienthistorien, så vanskelig å overprøve beslutningen på så tynt grunnlag, men det virker som du sier litt snodig.

Lenke til kommentar

Skjønner på en måte din motvilje.

 

Likevel. Vet du alt om hva lege og pasient

diskuterer når du ikke er til stede?

 

Tror du skal la dette ligge og legge tiltak og vurderinger

til de to som saken gjelder

 

Beklager om dette kan virke som "back of"

Men tenk deg godt om.

 

Det er tross alt noen som ligger for døden her.

Det er nok mye mellom pasient og lege som du ikke har innsyn i

Lenke til kommentar

Skjønner på en måte din motvilje.

 

Likevel. Vet du alt om hva lege og pasient

diskuterer når du ikke er til stede?

 

Tror du skal la dette ligge og legge tiltak og vurderinger

til de to som saken gjelder

 

Beklager om dette kan virke som "back of"

Men tenk deg godt om.

 

Det er tross alt noen som ligger for døden her.

Det er nok mye mellom pasient og lege som du ikke har innsyn i

 

 

Dette er jeg helt uenig i. Leger er kun mennesker og de gjør feil de og. Oftere enn hva mange tror.

 

At pårørende engsjerer seg og vil stille spørsmål med behandlingen er naturlig og riktig og et uttrykk for omsorg og øn ske om å birdra på best mulig måte.

 

Dag

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg skjønner at du syns dette er forvirrende, men å sette personen som står deg nær på morfin i en situasjon som dette er normalt.

 

Det er heller ikke meningen av personen skal ligge bortreist i en seng som følge av morfinbehandling, hvis dette skjer må du si ifra for da er dosen for høy.

 

Jeg henviser til "Palliativ behandling i hjemmet og i sykehjem"

 

www.legemiddelverket.no/upload/16261/publikasjon2-2001.pdf

 

http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____16426.aspx

 

 

Palliativ behandling av pustebesvær

Definisjon

Pustebesvær er en subjektiv opplevelse. Det er en følelse av ikke å få nok luft.

 

Forekomst

Mellom 40–80 % av alle kreftpasienter opplever pustebesvær i sykdomsforløpet. Slike

symptomer er vanligst ved lungekreft eller lungemetastaser og forverres av anstrengelse

eller psykisk stress. Pasienter med lungekreft har ofte kronisk obstruktiv lungesykdom

(KOLS) i tillegg, og er derfor ekstra utsatt for pusteproblemer. Ved amyotrofisk lateral

sklerose (ALS) er pustebesvær et helt sentralt problem, og behandlingen krever spesiell

kompetanse (for eksempel nevrolog, lungelege).

 

Diagnostikk

God anamnese er viktig. Den bør omfatte pustebesværets intensitet og karakter,

variasjon gjennom døgnet og ved belastning, samt forekomst av hoste eller smerte. Som

et hjelpemiddel for å vurdere graden av plager kan man benytte en visuell analog skala

(VAS) for egenrapportering.

Den kliniske undersøkelsen må ikke bare fokusere på åndedrettsorganet, men også

på andre årsaker til pustebesvær, for eksempel ascites, forstørret lever og andre årsaker

til dyspné. Videre diagnostiske utredninger kan inkludere lungerøntgen, EKG, blodprosent

og måling av pO2, for eksempel ved hjelp av pulsoksymeter.

Hva som skal gjøres av utredning, må vurderes ut fra praktiske konsekvenser og

gevinst for pasienten.

 

Behandling

Hvis mulig bør behandlingen i første omgang rettes mot bakenforliggende årsaker, men

i praksis blir ofte behandlingen ren symptomlindring. Dersom det finnes muligheter for

tumorrettet behandling i form av cystostatika, hormoner eller stråleterapi, skal dette

vurderes tidlig i behandlingen. Innleggelse av stent og laserbehandling kan også være

aktuelt for enkelte pasienter.

Medikamentell behandling er basert på kunnskap om hvordan man behandler

andre sykdomstilstander som gir lungesymptomer. Det spesifikke som tas opp her, er

behandling av symptomer, ikke av de tilgrunnliggende årsakene.

Morfin er førstehåndsmidlet ved alvorlig pustebesvær av ikke-obstruktiv karakter.

Hos en pasient som ikke står på morfin, kan man starte med morfin 5–10 mg peroralt

x 6, med lavere doser til eldre og til pasienter med nyreinsuffisiens. Hos de som allerede

bruker morfin kan man legge til 20–30 % av døgndosen. Alle opioider ansees å ha

samme symptomlindrende effekt.

Endret av Reipar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hei!

 

Jeg vil si tusen takk for kjempegode svar! :) Jeg tok meg en prat med legen og han sa at de har vært litt klossete og gitt henne for stor dose med morfin. Så nå har de halvert dosen.

 

Ser nå at hun ikke har de store hosteanfallene, men jeg er fortsatt bekymret for at hun ikke får hostet opp alt slimet som hun burde, da hun er for sløv til dette.

 

Jeg ser for meg at legene har gitt opp håpet om å lindre hoste/slim problematikken og derfor starter med å gi henne morfin. Når det er blitt forverret, så vil de sansyneligvis øke dosen morfin i takt med problemene som oppstår og til slutt så vil dosen bli så høy at hun sovner inn. (min antagelse) Mulig dette er eneste løsning, og en bra løsning.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...