Gå til innhold

JavaScript biblioteker og rammeverk. Hvilke bruker dere?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

På sett og vis er dette en oppfølging av denne https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1314970 tråden.

 

Vi så i den tråden at der er en rekke rammeverk og plattformer som effektiviserer utviklingen av websiter. Der er også en rekke JavaScript biblioteker:

 

http://javascriptlibraries.com/

 

som det kan være greit å kjenne til. Et av de mest populære er jQuery http://jquery.com/ som nå også har fått sitt eget web sted for mobile løsninger: http://jquerymobile.com/

 

Et enkelt eksempel på hvilken effektivitetsgevinst man kan oppnå ved å bruke jQuery eller lignenede biblioteker er at såkalt browser sniffing er abstrahert bort. jQuery ordner det for deg og du kan skrive mye mer kompakt kode. Noen vil endog hevde at ved å bruke jQuery og andre biblioteker trenger man ikke lære seg JavaScript i det hele tatt. Som WordPress langt på vei abstraherer bort det å lære seg HTML, CSS og PHP kan slike biblioteker abstrahere bort JavaScript læring, ihvertfall i dyben. Dermed kan man konsentrere seg mer om applikasjonsutviklingen og mindre om hard koding i ulike teknologier. Man setter sammen komponenter og koder noen få linjer her og der om det trengs.

 

En glimrende enkel bok som du får til litt over 10 pund som pdf nedlastbart dokument slår to fluer i en smekk og forklarer hvordan jQuery kan integreres i WordPress:

 

https://www.packtpub.com/wordpress-30-jquery/book

 

Utviklingen av løsninger for mobile plattformer går rasende fort og WordPress og jQuery følger opp. Du finner flere emner på mitt OOP forum.

 

Lær deg å bruke disse bibliotekene og rammeverkene i din webutvikling, og du kan øke din produktivitet og effektivitet dramatisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Hørt om Enyo?

 

HP/Palms nye rammeverk for utvikling på webOS-plattformen. Enda vet vi ikke hvor langt de vil dra det med tanke på lisensiering, men de har som mål å bruke det på siden egne PC'er i alle fall — som selges i svært stort antall.

 

Det er forøvrig ingen stor hindring for å bruke Enyo på iPhone eller andre steder som er knyttet opp i Webkit-motoren, som er basisen f.eks. i Chrome og Safari.

 

Noen av "gutta" som er med på utviklingen av Enyo har tidvis snakket mye om det kanskje mest reelle alternativet til jQuery, nemlig Prototype. Personlig har jeg ikke kikket på sistnevnte, men bestemt meg for "lenge" siden at jQuery "fits the bill".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Noen av "gutta" som er med på utviklingen av Enyo har tidvis snakket mye om det kanskje mest reelle alternativet til jQuery, nemlig Prototype. Personlig har jeg ikke kikket på sistnevnte, men bestemt meg for "lenge" siden at jQuery "fits the bill".

Prototype skal være et av de bedre (eller mer presist kanskje mer populære), men har merket at oppmerksomheten omkring jQuery har nå økt på bekostning av de andre bibliotekene. Det kan selvsagt være en feilobservsjon.

 

jQuery er også lett å integrere i plattformer som WordPress og Drupal. Jeg vet ikke hvor lett andre biblioteker kan integreres i disse plattformene.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Slettet+9871234

På tide å oppdatere denne tråden. Det ser ut til å skje en enorm utvikling rundt HTML5, CSS3 og JavaScript. Det aller nyeste nå er vel serve Java Scripting rundt http://nodejs.org/.

 

Node.js is a platform built on Chrome's JavaScript runtime for easily building fast, scalable network applications. Node.js uses an event-driven, non-blocking I/O model that makes it lightweight and efficient, perfect for data-intensive real-time applications that run across distributed devices

 

Til stadighet dukker det opp nye Java Script biblioteker hvor noen ser ut til å få et kortere liv enn andre. jQuery og jQuery mobile ser ut til å holde stand. Det samme med modernizr som ofte brukes sammen med HTMLboilerplate http://html5boilerplate.com/ Dette http://www.initializr.com/ prosjektet går et skritt videre.

 

Så:

  1. Er det noen som vet om noen andre gode JavaScript bibiliotker som ikke er nevnt i lenken i første post?
  2. Og hvordan er status for moderne JavaScripting?
  3. Noen som vet om noen gode kilder eller bøker?

En tid trodde jeg personlig alt skulle komme til å dreie seg om apper (dataprogrammer) på nettbrett og smarttelefoner. Med HTML5, CSS3 og JavaScript kan man laget nettsteder som mer og mer ligner på apper, så grensene mellom apper og nettsteder er gjerne i ferd med å viskes ut. De helt unge og barn ser imidlertid ut til å foretrekke nettbrett og smarttelefoner til å surfe på nettet. Mitt 2 år gamle barnebarn behersker allerede nettbrettet og dets berøringsskjerm.

 

Til slutt en video

 

 

som går grundigere inn på node.js og det siste innen webteknologi.

 

Relatert diskusjon.no tråd:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1513849

 

 

 

.

Lenke til kommentar
En tid trodde jeg personlig alt skulle komme til å dreie seg om apper (dataprogrammer) på nettbrett og smarttelefoner. Med HTML5, CSS3 og JavaScript kan man laget nettsteder som mer og mer ligner på apper, så grensene mellom apper og nettsteder er gjerne i ferd med å viskes ut. De helt unge og barn ser imidlertid ut til å foretrekke nettbrett og smarttelefoner til å surfe på nettet. Mitt 2 år gamle barnebarn behersker allerede nettbrettet og dets berøringsskjerm.

 

Jeg føler at jeg har kastet bort dyrebar tid på å lære meg å programmere på proprietære plattformer som iOS og Android.

Lenke til kommentar

Mja... Å sammenligne Ember og Angular med jQuery blir vel ikke helt riktig.

Ember og Angular er MV*-rammeverk for framsida, mens jQuery er mer et generellt bibliotek. Det blir litt som å sammenligne Rails med Ruby stdlib, eller ASP.NET MVC med ASP.NET...

Og på 7. plass på den lista finner vi Moment, hvis eneste oppgave er å formattere datoer. Så det blir feil å sammenligne bibliotekene på den måten. Hvis man sammenligner kun DOM-bibliotekene så ligger jQuery på første, med Zepto på andre og Sizzle på tredje. Som også blir litt feil siden Sizzle kun er en selectormotor, og er en del av jQuery... Så det er vanskelig å sammenligne popularitet generelt..

 

I min mening er det fortsatt nyttig å lære seg å kode native apps på de forskjellige mobilplattformene, men ved hjelp av f.eks. Xamarin så er ikke dette så omfattende som det var før. Vi begynner å nærme oss write once, run anywhere. Hvis man klarer å opprettholde en modulær oppbygging av koden sin kan man klare å slippe unna med å kode kun GUI spesifikt for hver plattform.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du kommer deg ChristianW, men dette

 

I min mening er det fortsatt nyttig å lære seg å kode native apps på de forskjellige mobilplattformene, men ved hjelp av f.eks. Xamarin så er ikke dette så omfattende som det var før. Vi begynner å nærme oss write once, run anywhere. Hvis man klarer å opprettholde en modulær oppbygging av koden sin kan man klare å slippe unna med å kode kun GUI spesifikt for hver plattform.

 

kan du gjerne uttdype.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Native har til enhver tid tilgang til alt av API-er, og yter vesentlig bedre enn det WebKit sin JIT er istand til.

Det avhenger vel av den til enhver tid skrevne native koden.

 

Jeg vet ikke om det var et svar på dette:

 

I min mening er det fortsatt nyttig å lære seg å kode native apps på de forskjellige mobilplattformene, men ved hjelp av f.eks. Xamarin så er ikke dette så omfattende som det var før.

 

Hva er Xamarin og er det et supplement eller alternativ til for eksempel PhoneGap? Jeg har aldri hørt om Xamarin før og kjøper ikke uten videre slike utsagn.

 

Vi begynner å nærme oss write once, run anywhere.

 

Er det en kryptisk omskriving av D(on't)R(epeat)Y(ourself) dvs. DRY prinsippet?

Lenke til kommentar

Det avhenger vel av den til enhver tid skrevne native koden.

 

Jeg vet ikke om det var et svar på dette:

 

Hva er Xamarin og er det et supplement eller alternativ til for eksempel PhoneGap? Jeg har aldri hørt om Xamarin før og kjøper ikke uten videre slike utsagn.

Xamarin er folka som driver MonoDroid og MonoTouch. De lager et utviklingsverktøy som heter Xamarin Studio, som er en MonoDevelop fork for MonoTouch og MonoDroid. MonoTouch er en Mono implementasjon for iOS, og MonoDroid er for Android.I tillegg fungerer applikasjonene under en vanlig Mono installasjon for Windows, Linux og OS X. I motsetning til HTML+JavaScript så kan du bruke hvilke programmeringsspråk du måtte ønske under Mono, dog toolchainen til Xamarin først og fremst legger til rette for C# og Visual Basic .NET.

Mono er en open source implementasjon av .NET.

 

Er det en kryptisk omskriving av D(on't)R(epeat)Y(ourself) dvs. DRY prinsippet?

Det er det Java reklamerte for, Write once, run everywhere. Det er derimot ikke like riktig i praksis som i teori ettersom forskjellige plattformer har forskjellige muligheter og måter å gjøre ting på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Bruker Dart i mitt nyeste prosjekt. Det er ikke et JavaScript-bibliotek, men et helt standalone språk, som "tilfeldigvis" kan kompileres til JavaScript. Det kan brukes til mye annet enn web-applikasjoner: det kan også brukes på server-siden, eller det kan brukes til helt andre formål.

 

En av de beste funksjonene ligger i bibliotekene `web_ui` og `polymer` (en polymer-port), som legger til rette for å bruke web components og MVC-arkitekturer, og er det mest fantastiske jeg har sett innen web på lenge. Skriver en app nå, og merker at produktiviteten er skyhøy i forhold til i JS.

 

Har fortsatt noen barnesykdommer, men anbefaler likevel alle å se på det. Se også MVC-eksempler, feks demo-appen todo-mvc.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...