Gå til innhold

Kommentar: Det første moderne dataspillet (Mac, PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du er så opptatt av å få oppleve fremmedfrykt og rasisme. Så kan man heller bare spille The Witcher. Der har du jo muligheten til å påvirke hvordan de forskjellige rasene ser på deg og hvem du ønsker å støtte (om du vil støtte noen). Samtidig så slipper man unna skuffelsen ihvertfall jeg opplevde i DA2.

Lenke til kommentar

Liker posten, og ja Da2 tar opp noen problemer, men de lar deg ikke bikke dem på noen måte. Du er fortsatt satt i en trang gang og må følge den fra start til slutt og gjør hva enn folk sier til deg. Som blir nevnt av kommentaren over meg, i The witcher gjør du politiske valg som endrer hvordan folk ser på deg, hvem du er venner med, hvem du er uvenner med, eller rett og slett hvem du er nøytral mot.

 

Så Da2 gir deg en stor verden, med masse oppbyggning til hva du tror blir konsekvenser, og alikevel ender du opp med nogenlunde samme slutt? vil du da forsvare at selv om samfunns emner blir tatt opp så kan du ikke gjøre noe med dem? virker som BioWare inspirer til å være casual til alt som skjer. Kan jo dog peke ut at historien til Da2 var den eneste grunnen til å spille det, ikke for at det ble presentert bra der og da, men for det bygger til noe nytt å større, en lang saga om en krig som river i stykker verden. Bare håper de skjønner at å modernisere kan også gjøres med nostagliske trekk som sitter godt i oss.

 

Personlig spiller jeg for å ikke være i vår verden, for å være et annet sted en periode, og fordi det er sykt gøy selvfølgelig. Spørsmålet er om de timene man bruker på sin hobby, burde bli brukt på å ta opp sammfunns problemer som relaterer til våre? eller som relaterer til en verden du er en visuell innbygger av.

 

Sporet nok en smule av i raget mitt, men for Dragon Age 3 håper jeg virkelig vi kan se en forandring i hvordan man går rundt hva som skal moderniseres og hva som kan være som det var i rollespillets glansdager, man kan ha litt av hvert og det skader ingen å gjør det.

Lenke til kommentar

Etter 10 minutter med demoen på PS3 ble jeg enig med meg selv at om resten av spillet er like dårlig kan det være det samme. Har jeg gått glipp av noe?

 

Fra å være et rollespill i eneren følte jeg at det hele var blitt et (dårlig) slåssespill basert på altfor få knapper i oppfølgeren.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke komme på et eneste eksempel hvor et stort, kommersielt dataspill har gjort noe lignende.

 

Som fyren over må jeg bare påpeke The Witcher. I tillegg til at gutta i CD Project var mye tidligere ute synes jeg e gjorde det mye bedre enn Bioware også, til tross for dårligere produksjonsverdier. I tillegg til at Witcher tok opp sentrale tema som rasisme og fremmedfrykt har de klart å få med et mer engasjerende og spennede hovedplott i tillegg, med spennende karakterer. Dragon Age 2 skuffet stort når det gjaldt handling.

 

Game of thrones-analogien er fin, men jeg ville heller sammenlignet denne bokserien med The Wire ...

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Uenig med alle :(

Føler både The Witcher og Dragon Age spillene har mye å fikse på. Det er lineære omgivelser og et kampsystem man ikke kontrollerer. Det ødelegger innlevelse som igjen går utover rollespill aspektet.

 

Men er enig med at spillet er en revolusjon, men da en veldig negativ revolusjon. Oblivion for mange år siden var mangfoldig ganger større enn Dragon Age 2, hadde mer involverende kampsystem. Man kunne styre våpnene selv, ikke bare trykke Mouse 1 og peke så skjedde alt i form av en animasjon. Spill idag er styrt pga konsollenes begrensninger, synd ikke flere ser dette ..........

Lenke til kommentar

Det underligste er at det i det hele tatt er mulig å skrive en slik kommentar uten å nevne - selvsagt - The witcher med ett eneste ord. I beste fall er det veldig dårlig research.

 

Finner også Game of thrones - analogien temmelig merkelig; nå har ikke jeg sett tv-serien, kun lest bøkene, og de er ikke på noen måte det man forbinder med klassisk, episk "fairy-tale" fantasy. Det er mye mer intriger, komplott og "gritty" realisme her enn i de fleste andre fantasy-serier.

Endret av aphelion3
Lenke til kommentar

Dette virker som et søkt forsøk på å askribere en rekke "intellektuelle" kvaliteter til et spill som ikke fungerer på spillplanet, som for å redde det fra vår indignerte dom. Jeg tror alle kan se konturene av tingene du skriver om, men de fungerer ikke så mye bedre enn resten av spillet - det er forutsigbart, platt, gjort før, og behovet for å dumpe allegorier og blinkende neonskilt med "TENK PÅ DETTE, DU"-påskrifter i fanget på spilleren, kommer i veien for å faktisk fortelle en historie.

 

Før noen hopper opp på barrikadene og anklager meg for å ikke like historien fordi den ikke slutter med at man redder verden fra et eller flere kataklysmiske monstre (bortsett fra at det er jo akkurat det man gjør), så kan jeg berolige med at jeg ikke har noen problemer med en low-key-historie med personlig fokus, slik Bioware lovet med DA2. Jeg har derimot problemer med måten en potensielt interessant historie ødelegges av et dårlig manus og sviktende narrasjon. Elendig pacing, rotete eksposisjon, og kardinalfeilen å ha nøyaktig samme utfall uansett hva du velger underveis er kjennemerkene til DA2.

 

Sånn utenom det, hvorfor hoppes det elegant over en spillhistorie full av titler som også peprer deg med allegorier og samfunnskommentar, hvorav nesten alle gjør dette mer elegant enn Dragon Age 2 - og uten å bygge resten av spillet over "button = awesome"-filosofien i samme slengen? Noen av dem er nevnt tidligere i tråden, men jeg synes det er påfallende at konfliktene som er hovedsaken i DA2 også var viktige elementer av DA:O. Eneste forskjellen nå er at Bioware, ved hjelp av noen liberale retcons, har skiftet fokuset i "misforstått, undertrykt minoritet"-allegorien fra alver til Bioware-Draenei, og gjort noe som ble etablert som en underliggende spenning på tvers av samfunnet i DA-universet til hovedkonflikten.

 

Du har tydeligvis også misforstått hva Ice og Fire henspiller på i ASoIAF, men det er egentlig en annen diskusjon. La oss bare at si at den sammenlikningen fungerte helt vanvittig dårlig.

 

Spill idag er styrt pga konsollenes begrensninger, synd ikke flere ser dette ..........

 

La meg se om jeg forstår dette riktig. Når du ser på kampsystemet i Dragon Age: Origins eller The Witcher, så mener du at det er "styrt pga [sic] konsollenes begrensninger"?

Endret av Zealuu
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg synes det er på sin plass å nevne Metal Gear-serien.

 

Kanskje ikke fullt så strømlinjetformet sosialrealistisk som historiene i Dragon Age, men jeg vil våge å påstå at de spillene er rimelig moderne både i utførelse og innhold, og langt forut for Dragon Age i tid.

 

Forøvrig enig med de som nevner Witcher, som behandler mer eller mindre nøyaktig de samme temaene som DA på en langt mer jordnær måte.

 

Tror nok det er lett å få Stockholm-syndromet med tanke på hvor overveldende store Bioware kan virke til tider :love:

Lenke til kommentar

Dette er jo mer en hyllest til DA universet, enn selvet spillet DA2. Og jeg må føye meg inn i rekken av de som mener The Witcher var tidligere ute og gjorde det bedre. I The Witcher så har man ett stål sverd til mennesker (eller der omkring) og sølv til monstre, men ett spørsmål som dukker opp er "hva (eller hvem) er ett monster?"

Mange av de elementene som nevnes her er det jeg finner interessant med DA universet, og ser ett potensiale til gode historier i. Men Bioware må komme opp med en mye bedre innpakning enn hva de gjorde med DA2, der er det ene og alene historien som bærer spillet. Hadde det ikke vært for at de har klart å skape ett bra univers, så spørs det om jeg hadde fullført DA2.

 

Uenig med alle :( <snip>

Du snakker her om kontroll mekanismer og gui når temaet er historie formidling og hvilke tema som blir tatt opp. Dette er jo skivebom!

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Må selv kaste meg på Witcher-bølgen i denne diskusjonen. At artikkelforfatteren kunne glemme dette spillet er ganske overraskende.

 

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at Dragon Age 2 kopierer The Witcher, men Bioware skjønte ikke helt hva som fikk sistnevnte til å fungere. Situasjonene og valgene i The Witcher føltes naturlige, mens de i Dragon Age 2 føltes mer som en situasjon med en god part og en ond part, men så (gisp!) avslører noen at den gode parten også har onde sider. Det føltes bare for anstrengt og kunstig.

 

Jeg tror nok den største innflytelsen DA2 vil ha er på Bioware selv. De har lagt merke til kritikken spillet fikk, og jeg tror ikke de vil gjenta den "katastrofen" i nær fremtid. Det er omtrent så jeg mistenker at Mass Effect 3 ble utsatt nettopp på grunn av kritikken DA2 fikk, og at Bioware ville gå gjennom ME3 med lupe for å unngå å gjøre de samme tabbene.

Lenke til kommentar

Synes du er litt på bærtur her. (I Have No Mouth, and I Must Scream kom forøvrig ut i 1995 om kriteriene dine er tegnet på et moderne dataspill. :p )

 

Ja, spillet er inne på noen veldig spennende aspekter, men du kan ikke gjøre noe med det, fordi alt ender opp med at du trykker på en knapp for at noe awesome skal skje (At du dreper noen bad guys).

 

Hvilke viktige valg er det man kan gjøre i løpet av spillet? Må poste en spoiler fra Rpg-Codex om disse "valgene" man kan ta overfor Qunariene, fordi jeg synes det var så utrolig spot on.

 

Hele artikkelen kan leses her forøvrig.

 

http://www.rpgcodex.net/content.php?id=224

 

 

 

There is a bunch of Qunari (a race of warriors) in Kirkwall. They sit there and do nothing, every human nervously wondering what they are waiting for. Turns out they are waiting for you to finish running errands for everyone in Kirkwall. When you do, the story takes another jarring turn and suddenly the Qunari attack the city. Being a helpful sort, you fight your way through the city through to the palace. But then, hooray, you get a choice!

 

The Qunari are looking for a relic, see. The same relic that Isabella, the token slut party member, was looking for. So IF you recruited her and IF you agreed to help her (in which case she always grabs the relic and runs), and IF you were nice to her, THEN she comes back and hands over the relic. Arishok, the Qunari leader, demands that you hand over the thief. If you agree, they leave peacefully (after torching the city and killing the local ruler). If you don’t agree, of course, you fight.

 

You can fight Arishok one on one or you can fight him and his entire entourage. Not much of a choice as fighting him and his entourage is more interesting and challenging, but let’s say you want to do the duel. There are two ways to get the duel – either by doing a quest for Arishok earlier (again, I don’t see a reason why you wouldn’t; it’s an action RPG, when someone asks you to look into some matters, aka kill some people, you go and kill some people because that’s all you do in such games) or by having a certain party member in your party who knows the Qunari code and can invoke your right to single combat.

 

Seemingly, there are a lot of options here, but the execution is deeply flawed.

 

Firstly, it would be great if you could go and get the relic for Arishok before he attacks the city. It could have been an interesting quest requiring completion of several other quests and rewarding you for playing a certain character type. In the absence of this option, no matter what you do, no matter how much you do for Arishok, he still attacks, reminding that you’re playing an action RPG.

 

Secondly, it would be nice if you could just hand over the relic when Isabella brings it back. The insistence that you hand her over as well ruins the option. Only a psychopath would hand over a person who came back to help them when she didn't have to. You’re a warrior of great renown, you aren't bargaining from a weak position, especially after they attacked the city and killed the ruling nobles. You can just kill the fuckers and be done with it, if you choose. If you were given a chance to trade the viscount’s life for Isabella’s or if you were playing a shrewd diplomat who couldn’t hope to best the Qunari in combat and had to cut a deal, that would have been a different story. Otherwise…

 

Thirdly, why would you even want to avoid fighting him in a game where all you do is fight? It’s like reaching Mephisto in Diablo 2 and getting an option to avoid the fight by giving him a trinket, saying “we cool, bro?” and passing through. Same goes for fighting Arishok and his entourage, which like I said, is one of the more interesting and challenging fights in the game.

 

So, as you can see, there are a lot of options but the combat-centric nature of the game works against them, rendering most of them meaningless.

 

 

Lenke til kommentar

Møkkaspill - rett og slett. Makan til fordummende konsollifisert versjon av et spill skal man lete lenge etter. Jeg har vel spilt 10-15 timer og det eneste som har drevet meg fremover er at jeg hele tiden ha tenkt "det må da bli bedre?" - men nei. DA1 var 15GB, DA2 var 5GB - det gir et eksempel på hvor mye de har kuttet på alt i denne "oppfølgeren". Eneste grunnen til at det har fått 2'er stempelet er for å lure de som likte eneren til å kjøpe dette. Meh! Mistet respekten for Bioware dessverre. Og etter å ha lest intervjuet om Skyrim er jeg redd jeg kommer til å miste respekten for Bethesda også... :/

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir litt feil å si 'bra gjort' av bioware for bare å lage en bedre historie(som fortsatt ikke er på nivå med hollywood), hadde de enda fulgt opp med det som er styrken til mediet vi alle elsker.

 

Å fått en slags tilbakemelding på de valgene vi gjør, en kommentar på hvordan vi ser på problemstillingen, en dømming av vår moral, dette er ting som kunne gjort DA2 til "neste genrasjon" imho.

 

Hvis du prøver og lage noe bedre enn en film, da sammenligner jeg med hollywood. Hvis du ønsker og ta spill til neste nivå, sørg for at du gjør spill delen bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...