Gå til innhold

Den store P8P67-problem tråden!


Anbefalte innlegg

Vel, etter å ha vært i besittelse av P8P67-Deluxe B3 i noen måneder nå begynner jeg å bli lei av det som må kalles relativt alvorlige problemer med denne serien. Problemer som går igjen er random freezes, shutdowns og problemer med sleep/hibernate. (Sort skjerm ved gjenoppvåkning)

 

Da det ser ut som om ethvert forum med respekt for seg selv har tråder som omhandler problemene med henholdsvis P8P67-Pro, Evo og Deluxe (Men også tilfeller med andre kort i P8P67-serien) så tenkte jeg det muligens kan være til nytte å samle erfaringer og tanker om dette i én tråd.

 

Jeg opplever til tider at maskinen fryser hvis den står natten over, evt, flere timer uten bruk/belastning bortsett fra Bittorrent (Skjermbildet frosset). Noen tilfeller av dobbelboot uten at jeg kan si med sikkerhet hva det kommer av og alltid problemer med sleep og hibernate. Etter sleep forblir skjermen sort og etter hibernate får jeg som oftest beskjed om at det har oppstått en feil med den midlertidige lagringen.

 

Bios ver. 1503. Alt av drivere er oppdatert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uventede shutdowns har kun skjedd et par ganger, men maskinen fryser på jevnlig basis. Ca. en gang i uka med mitt bruk som stort sett innebærer bruk på dagtid, men antageligvis ville det oppstått hyppigere ved bruk 24/7.

 

Hvilke andre komponenter har du? Spesielt minne, og hvilke innstillinger på brikkene i BIOS? Jeg har det meste på auto, bortsett fra timings, frekvens og spenning på minne satt manuelt. Brikkene kjører på 1333Mhz forresten på 1.5125V. (Så en anbefaling om å oppjustere spenningen litt)

 

Får Critical Kernel Power error i eventloggen etter frys, men det sier vel lite.

Lenke til kommentar

Har også problemer med mitt Asus P8P67 Pro B3, 1502 BIOS

 

Maskinen fryser i ny og ne. Når det skjer, slår tastatur og mus seg av. Hele maskinen fryser, ser det pga klokken også stopper :p Må slå av og på maskinen, så fungerer alt fint igjen en stund.

 

Har også fått en BSOD med feilmeldingen om at USB driveren krasjet. Alle driverene er oppdatert.

 

Er utrolig frustrerende med disse problemene. Sender i retur om jeg ikke finner en løsning snart.

 

Ser Asus har laget en ny revisjon av denne serien hovedkort, der USB kontrolleren til NEC er vraket til fordel for en annen. Lover ikke godt for å få maskinen stabil igjen med nåværende hovedkort. Om dette ikke kan fikses med BIOS eller driveroppdateringer er det ille :(

Endret av Frugy
Lenke til kommentar

Jeg har vurdert å sende tilbake kortet mitt, men i verste fall kan det ta lang tid og jeg er avhengig av maskinen så og si hver dag. Dessuten fungerer alt ypperlig så lenge disse problemene oppstår.

 

Får satse på at det er en ny BIOS like rundt hjørnet som med litt hell fikser et og annet. Jeg tviler egentlig litt på det for det virker ikke som om Asus anerkjenner problemene.

 

Her finner man en del info: http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?board_id=1&model=P8P67+DELUXE&SLanguage=en-us

Denne er for Deluxe-utgaven, men det finnes forum for hvert kort.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

ok har akkurat oppdatert til bios 1606 på hjemmesiden til asus. ser ut til at de fleste av mine problemer er borte, sleep funker som bare det og den kan brukes etter å ha stått på hele natten uten at den trenger en omstart.

 

generellt virker den noe raskere også. aisuite starter opp meget raskt, før brukte programmet rundt 8-10 sek oppstartstid.

 

anbefaler å oppdatere for de som har problemer.

Lenke til kommentar

Selv har jeg ingen av de nevnte problemene her, kjører nyeste 1606 bios. jeg har dog problemer med att lydkortet mitt (Asus Xonar D2X) ikke fungerer optimalt i noen av PCIE 1X portene, og veldig lav lyd i PCIE 4CX porten. lydkortet fungerer dog helt knirkefritt i PCIE 16X porten. problemet er i 5.1 modus til 5.1 headset, da lyden blir borte på noen av kanalene, men lyden kommer igjen ved å velge stereo->5.1 i kontrollpanel til lydkortet, så jeg tror det er ett eller annet som er i konflikt med hverandre. ingen problemer med 5.1 over SPDIF. så antagelig noe software bugs.

 

Bortsett fra det, så er det ingenting annet negativt jeg har opplevd.

 

Er Deluxe Versjonen.

Lenke til kommentar

Litt merkelig at det varierer slik mellom hvem som opplever disse problemene og ikke, selv med samme hovedkort. Muligens type minne spiller en ekstra stor rolle med disse kortene.

 

Oppdaterte til 1606 for noen dager siden her og, men har ikke fått testet sleep enda. Skal ta noen runder i helga. Problemet med at systemet fryser tror jeg faktisk er løst ved å nippe opp RAM-brikkene til 1600Mhz og 1.56V. De er spesifisert til 1.65V på nevnte hastighet, men kjører dønn stabilt på 1.56. Absolutt verdt et forsøk hvis noen sliter med samme problem og sitter på samme brikker. (Corsair 2x4GB, XMS3 1600Mhz/1.65V.)

 

Jeg har faktisk ikke opplevd freeze på over en uke :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Leste i et utenlandsk forum om at sandy bridge cpuen som er kjernen til at pcen fryser, jeg har samme cpu og pcen fryser like mye på et P67 som på Z68 chipset, ram også byttet uten at det hjalp. Dette er fordi cpuen klokker seg ned automatisk og strømspenningen blir redusert for mye.

Men i går satte jeg ram volten manuelt til det som er anbefalt, core volten satte jeg til 1.19 og har ikke siden ikke opplevd mer frysing.

 

Å klokke ned ram eller bytte rambanker hjelper heller ikke.

Lenke til kommentar

Satt inn mitt P8P67-PRO for litt siden, sammen med en del andre komponenter. Da jeg startet opp kom det røyk fra hovedkortet, så jeg dro ut strømmen. Tok ut alle ledningene fra frontpanelet og prøvde igjen. Denne gangen bootet den uten problem, men får ikke signal fra skjermen, i tilleg til at det lyser et rødt lys ved CPUen. Noen som vet hva dette er?

Lenke til kommentar

Det står kanskje noe info ang Rødt lys ved cpuen i manuelen?

Men fungerer skjermkortet som er integrert med hovedkortet?

Du kan også prøve et annet pcie slot?

Hovedkortet kortslutter sammen med rekke andre komponenter hvis du kobler usb i firewire porten på hovedkortet. Selv bruker jeg ikke firewire kabelen i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg har 2 av disse kortene, ett P8P67 PRO og et P8P67 LE, begge Rev.3. Det første jeg gjorde var å legge inn siste versjon av bios som den gang var henholdsvis 1606 og 1013. Jeg bruker 8GB 1600MHz minne fra Kingston i hver maskin. PSU i begge er fra Chieftec. Bruker disse i folding 24/7 med overklokket i7 2600K til 4.6GHz på begge maskiner. Jeg har ikke hatt en eneste blåskjerm etter at de var tunet til stabil clock så jeg er særdeles godt fornøyd med disse hovedkortene.

 

Edit:

Kan vel legge til at jeg fram til for en måned siden kjørte Windows 7 64 Ultimate på begge, men la så om til Ubuntu 11.04 fordi dette økte ytelsen på foldingen. Nå opplevde jeg noe variasjon i TPF med Ubuntu 11.04 og oppgraderte derfor for 2 dager siden til versjon 11.10, og det ser så langt veldig stabilt ut på alle måter.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Det står kanskje noe info ang Rødt lys ved cpuen i manuelen?

Men fungerer skjermkortet som er integrert med hovedkortet?

Du kan også prøve et annet pcie slot?

Hovedkortet kortslutter sammen med rekke andre komponenter hvis du kobler usb i firewire porten på hovedkortet. Selv bruker jeg ikke firewire kabelen i det hele tatt.

 

Visste ikke at det var et skjermkort integrert i hovedkortet, men jeg kan prøve å bruke dette for å se om det er skjermkortet mitt det er noe i veien med. Har prøvd å flytte skjermkortet til et annet pcie slot. Jeg vet ikke om jeg koblet i firewire ledningen feil, men jeg tror ikke jeg har gjort det. Vil komponentene kunne skrus på igjen etter at de er kortsluttet?

Lenke til kommentar

Det står kanskje noe info ang Rødt lys ved cpuen i manuelen?

Men fungerer skjermkortet som er integrert med hovedkortet?

Du kan også prøve et annet pcie slot?

Hovedkortet kortslutter sammen med rekke andre komponenter hvis du kobler usb i firewire porten på hovedkortet. Selv bruker jeg ikke firewire kabelen i det hele tatt.

 

Visste ikke at det var et skjermkort integrert i hovedkortet, men jeg kan prøve å bruke dette for å se om det er skjermkortet mitt det er noe i veien med. Har prøvd å flytte skjermkortet til et annet pcie slot. Jeg vet ikke om jeg koblet i firewire ledningen feil, men jeg tror ikke jeg har gjort det. Vil komponentene kunne skrus på igjen etter at de er kortsluttet?

 

hovedkortet ditt har ingen IGP (integrert grafikk) så vidt jeg vet. har nesten samme HK sjøl.

Endret av Antonsenlarsen
Lenke til kommentar

Ah, ok. Da går vel ikke det. Har du hatt noen liknende problemer med ditt kort?

 

nei, har ikke hatt noen problemer faktisk. eneste er at jeg har kobla i SSDn i sata 6gbps porten og BIOS sier 3 gbps... men PC'n starter opp på 2 sekunder uansett så jeg gidder ikke stresse med det :p ASUS optimal automatisk overclocking er skummelt dårlig tho. det er mine erfaringer så langt med HK'et!

Lenke til kommentar

Det står kanskje noe info ang Rødt lys ved cpuen i manuelen?

Men fungerer skjermkortet som er integrert med hovedkortet?

Du kan også prøve et annet pcie slot?

Hovedkortet kortslutter sammen med rekke andre komponenter hvis du kobler usb i firewire porten på hovedkortet. Selv bruker jeg ikke firewire kabelen i det hele tatt.

 

Visste ikke at det var et skjermkort integrert i hovedkortet, men jeg kan prøve å bruke dette for å se om det er skjermkortet mitt det er noe i veien med. Har prøvd å flytte skjermkortet til et annet pcie slot. Jeg vet ikke om jeg koblet i firewire ledningen feil, men jeg tror ikke jeg har gjort det. Vil komponentene kunne skrus på igjen etter at de er kortsluttet?

 

Hvis det kom røyk fra hovedkortet vil jeg tro noe har gått heden dessverre ;) Det er forøvrig selve CPU som har IGP. For å bruke denne må du enten ha et H67 eller Z68 hovedkort.

 

Etter å ha oppjustert minnebrikkene til 1600Mhz og 1.56V har jeg ikke hatt en eneste freeze. Noen blåskjermer, men det har sannsynligvis vært mitt eget verk :roll:

Lenke til kommentar

Det står kanskje noe info ang Rødt lys ved cpuen i manuelen?

Men fungerer skjermkortet som er integrert med hovedkortet?

Du kan også prøve et annet pcie slot?

Hovedkortet kortslutter sammen med rekke andre komponenter hvis du kobler usb i firewire porten på hovedkortet. Selv bruker jeg ikke firewire kabelen i det hele tatt.

 

Visste ikke at det var et skjermkort integrert i hovedkortet, men jeg kan prøve å bruke dette for å se om det er skjermkortet mitt det er noe i veien med. Har prøvd å flytte skjermkortet til et annet pcie slot. Jeg vet ikke om jeg koblet i firewire ledningen feil, men jeg tror ikke jeg har gjort det. Vil komponentene kunne skrus på igjen etter at de er kortsluttet?

 

Hvis det kom røyk fra hovedkortet vil jeg tro noe har gått heden dessverre ;) Det er forøvrig selve CPU som har IGP. For å bruke denne må du enten ha et H67 eller Z68 hovedkort.

 

Etter å ha oppjustert minnebrikkene til 1600Mhz og 1.56V har jeg ikke hatt en eneste freeze. Noen blåskjermer, men det har sannsynligvis vært mitt eget verk :roll:

 

Hva er IGP?

Vet du om Jeg kan sende inn delene til komplett, slik at jeg kan få nye, som kanskje ikke er defekte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...