Gå til innhold

BK: Retusjert


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Har satt meg ned og retusjert litt i Adobe Camera Raw og Photoshop nå kveld. Det er jeg er primært er interessert i, er kritikk på selve retusjeringen som har blitt utført.

 

 

 

Original, rett ut av raw konverteren:

 

post-44035-0-30587800-1305146582_thumb.jpg

 

Retusjert bilde:

 

post-44035-0-71596300-1305146611_thumb.jpg

 

 

Layerpaletten under retusjeringen:

 

post-44035-0-08512600-1305146833_thumb.png

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden jeg ikke har noe bedre å gjøre en sen natt, så blir det en liten a4 side fra meg her:

 

Tror fokusen din har bommet litt her :) Håret som stikker fram er det skarpeste i bildet ditt.

 

Det er veldig mye store irritasjonsmomenter igjen i huden, og den har en veldig skarp rødfarge, når du øker kontrast er det - veldig - ofte å anbefale med litt desaturering også for å kompensere, og for all del ikke bruk kontrasten i Contrast slidern inne i ACR eller Brightness/Contrast inne i photoshop. Den er altfor linær og øker fargemetningen veldig mye. Lag din egen S-curve inne i curves :)

 

Spesielt ringer under øyne ville jeg ha brukt litt tid på, du trenger ikke fjerne de helt, men bruk patch tool og Edit > Fade ned til 30 - 50%. For at det fortsatt skal se realistisk ut. Ville fjernet rynkene i pannen og på halsen helt.

 

Ville også ha dodget det som er mørkest på hennes høyre kinn (høyre for oss), for at det skal bli jevnere også. Send meg en melding om du er intr. så kan jeg vise det hvordan D&B mønstret mitt er i ett bilde feks, for å vise hvordan jeg tegner på naturlig høylys steder & skygger for å framheve det som allerede er der (eller - så klart skape noe som ikke er der).

 

En annen - bedre - måte å gjøre D&B på er også å holde inn ctrl + alt + shift når du trykker på å lage ett nytt lag så velger du blend mode: Overlay og huker av for "fill with neutral 33% grey". Da kan du dodge og burne fritt på det laget slik du vanligvis ville ha gjort uten at du gjør det på en destruktiv måte. Personlig bruker jeg å ha ett eget for dodge og ett eget slikt lag for burn for å ha god kontroll på ting siden det er lett å gjøre for mye eller for lite (har jeg gjort forlite dodge kan jeg bare duplicate og justere opacity feks)

 

Det hvite i øynene ser også ujevnt ut (og det er lysnet for mye). Lys opp den ringen inne i iris bare istedet, det ser mye bedre ut.

 

Men uansett; den største svakheten i bildet ditt er lyset. Hadde du tatt 2 - 4 steg til høyre ville du fått ett mye penere lys på hennes ansiktet fra vinduet. Ser ut som bakgrunnen ville blitt renere også (uten at jeg skal si akkurat det sikkert)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Takk et meget godt svar!! Er enig med fokuspunktet. Jeg har brukt en 20-200@200mm på blender f/2,8 på dette bildet. Jeg lurer faktisk på om kameraet underfokuserer litt, da jeg ser dette "problemet" litt for ofte på mine bilder, og med forskjellige objektiver. :) Jeg er enig med deg i alt du sier, du har gode poenger! :thumbup: Jeg valgte å ikke fjerne rødfagen i kinnene eller ringer under øyene på henne da jeg prøvde å retusjerere på en slik måte at det ikke skulle vises at det var blitt etterbehandlet. :) Det var iallefall det som var tanken min..

 

Og for all del jeg vil gjerne se hva du gjør med dine bilder!! :D Regner med at det er mye lærdom for meg å hente der! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Prøvde meg på en ting. Har tatt original bildet i førstepost, konvertert til sorthvitt, for så å bygge opp alle fargene på nytt.. :) Og da er det bare personen jeg har fargelagt. :)

 

 

post-44035-0-77990400-1305386850_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...