Gå til innhold

Intervju om The Elder Scrolls V: Skyrim, del 2 (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Angående 'Acrobatics' og 'Athletics', om disse er samlet til en ferdighet, sånn som 'Strength', er det en majortabbe. Med disse to ferdigheten så kan vi ta to ekstreme: En berserk med øks, hvor 'Athletics' står i sterk favør og 'Acrobatics' er lite tilstedeværende. Og så har du en snikmorder, med gode akrobatiske ferdigheter, men ikke akkurat den som slenger en tung øks rundt seg (Athletics). Så uten disse to har du en meget akrobatisk og atletisk berserksnikmorder med tung øks.

 

Good one! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du kunne drept et barn i et spill er jeg overbevist om at det ikke hadde blitt lov å slippe det ut i et eneste land, pga ekstrem vold. Det blir litt teit å inkludere "myrdbare" unger i et spill da.

Mulig det er teit å prøve, men spillverdenen hadde hatt godt av det. - Hvis noen så mye som nevner at et lite krapyl får blø er det plutselig superkontrovers. Det er langt mindre aksept for hardt innhold i spill enn i andre medier. Se bare på reaksjonen i USA etter Mass Effects "grove" sex-scener.

 

Vi ser på Oblivion og Fallout 3 som nivå 1 til 25-spill. Dette er et nivå 1 til 50-spill. Men vi har bare økt tempoet. (...) så vi ville kjappe ting opp litt.

Høres ikke bra ut. Her får jeg vibber av tilrettelegging for utålmodige spillere.

 

Det er en ferdighet for det, men det blir ikke et slikt overtalelseshjul. Vi snakker ikke så mye om det enda, men jeg kan si at det er et langt enklere system og ikke et minispill.

Igjen høres det ut som en nedskjæring for å gjøre krapyl i et hvert skakkjørt hjem til lags.

 

Ja, spillet vil støtte DirectX 11, men i utgangspunktet er det et DirectX 9-spill. (...) tessellering så støttes ikke det i første omgang, selv om jeg ikke vil utelukke det for fremtiden.

Har mine tvil. I så fall blir ytterligere DX11 funksjoner helt sikkert mer en påklistret sak enn godt implementert. - Kremt, vi har alle fått med oss Crysis 2 lanseringen.

 

Terrenget gjør at det er mindre plass i praksis, men at du bruker mer tid på å bevege deg gjennom den fordi de ofte ikke kan krysses. Så det føles nok større.

Det er med andre ord mindre plass OG mindre frihet til å velge sin egen vei. -Glimrende.

 

– En ting vi har slitt med i spillene våre er kontroll, fordi noen spillere ikke er erfarne nok til å takle den friheten vi tilbyr. Dette systemet gir oss muligheten til å veilede dem i større grad.

Disse tilfellene av tarvelige sjeler er uansett for simple til å nyte gleden av å tenke, utforske og prøve og feile. Selve rollespillets essens vil være en gåte for dem.

 

 

Kjenner jeg blir litt kvalm av å lese at alt skal kuttes ned på. Noen av oss likte faktisk at det var en drøss av kuriøse små ferdigheter av varierende betydning. Rent grafisk er dette også MYE mindre banebrytende enn det Oblivion var i sin tid (Fordi konsollene da hadde nyere innmat og lå tettere opp mot en god PC). Hva skjedde med de fantastiske eventyrlige landskapene fra Morrowind? - Hva er overlegent med en generisk middelalderdesign?

 

Forstår at konsoll og bredest mulig mottakergruppe er ønskelig, men dette bærer preg, ikke av ønsket om å lage det beste spillet, men av å lage en bestselger. Et steg i feil retning som vansklig lar seg rette selv av all verdens modding.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her var det jammen meg mye negativitet. Jeg for min del gleder meg helt vilt! Joda, jeg skulle også ønske at de ikke fokuserte så mye på å simplifisere spill, men jeg lar ikke det ødelegge spillet for meg. Vil jeg ha hardcore RPG spiller jeg Daggerfall. I tillegg er det helt sikkert noen som kommer til å modde Skyrim og gjøre det mer kompleks etterhvert. Dette er uansett for meg det spillet jeg gleder meg mest til - noensinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan kontrollsystemet kommer til å fungere på pc. Eller om det blir så konsollifisert at man må koble til xbox stikka til pcen for at det skal være behagelig å spille.

Jeg hørte ingen klage om kontrollene for PC i Oblivion?

 

Gleder meg til å spille, gruer meg til å irritere meg over eventuelle ting som burde ha vært anderledes for å bli et godt rollespill..

Og hva legger du i et godt rollespill? Du vil ha tall for hver enkelt stat og du vil se terningene rulle? Er det ikke bedre for innlevelsen skyld (som er relativt viktig i et RPG imo) at alt sånt er skjult? Du spiller som du vil og karakteren din formes etter det. Det er i motsetning til hvor man tidligere måtte bestemme seg for hva slags klasse man ville spille før man begynte.

 

– Vi lager dem fortsatt i byggesett, og det er noe vi har gjort siden Terminator: Future Shock. Forskjellen er at vi har blitt bedre til det. Vi har blitt bedre til å gjøre omgivelsene mer organiske og benytter flere byggeklosser. Det er for eksempel mange typer grotter i spillet. Overgrodde mosegrotter og ishuler er noen av dem. Vi har også en grotte inne i en isbre og imperiefort. Til sammen er det nok fem eller seks generelle byggesett, men innad i dem er det mye variasjon.

 

Usj! De hulene bli da veldig like med andre ord. Trur ikke mye på at det blir MYE forandring innad i disse.

Nei. De har påpekt gang på gang på gang at de nå ikke bruker de samme metodene for å oppnå det de gjorde i Oblivion. Som de forøvrig også har uttalt tidligere at ble kjedelig. SpeedTree (du vet, det som gjorde at hele spillet så ut som en generisk og kjedelig skog) er byttet ut, hulene blir nå laget av gameplay-folk og så gitt til design-gutta og ikke omvendt, osv. Fokuset har forandret seg ganske greit siden Oblivion for å si det sånn.

 

Dark Brotherhood og Thieves Guild and I'm in=)

Begge to er med. Selv om jeg heller vil ha Morag Tong enn Dark Brotherhood. Bare navnet i seg selv er en kruttønne sterkere enn Dark Brotherhood.

 

Misforstår jeg, eller har de fjernet muligheten til å for eksempel kunne lære å hoppe mye høyere eller løpe mye høyere enn vanlig (med tanke på acrobatics, osv)? Synes de fjerner mye av det jeg liker med oblivion :(

Acrobatics og Athletics som rene skills er borte - ja. De er derimot ikke helt forsvunnet. Du vil nok fremdeles kunne løpe fortere og hoppe høyere.

 

Mye av RPG følelsen i Oblivion var jo nettopp dette med at det var så utrolig mange valg. Mange "abilities" Det var jo dette som bygget på din character.

Og det er ikke noe færre av dem i Skyrim, de er bare annerledes strukturert. Istedenfor at du i starten av spillet må bestemme deg for XX antall skills som skal definere din karakter blir du kastet inn i verdenen og karakteren din formes etter hvordan du spiller. Med andre ord: Du definerer karakteren din ved å spille, ikke ved å se på stats før du starter.

 

For dere som er redde for at de driter i PC-versjonen så mener jeg å huske de sagt har de først og fremst lager et konsollspill. Blir sannsynligvis som Oblivion hvor man bare kan se 4 items i en liste for så å måtte scrolle fordi teksten er tilpasset en TV.

Feil, feil, feil, feil :)

 

Angående 'Acrobatics' og 'Athletics', om disse er samlet til en ferdighet, sånn som 'Strength', er det en majortabbe. Med disse to ferdigheten så kan vi ta to ekstreme: En berserk med øks, hvor 'Athletics' står i sterk favør og 'Acrobatics' er lite tilstedeværende. Og så har du en snikmorder, med gode akrobatiske ferdigheter, men ikke akkurat den som slenger en tung øks rundt seg (Athletics). Så uten disse to har du en meget akrobatisk og atletisk berserksnikmorder med tung øks.

Og hvorfor skulle de samle begge disse inn i en og gjøre den første feilen alle tenker på (den du kom med nå)?

 

Vi ser på Oblivion og Fallout 3 som nivå 1 til 25-spill. Dette er et nivå 1 til 50-spill. Men vi har bare økt tempoet. (...) så vi ville kjappe ting opp litt.

Høres ikke bra ut. Her får jeg vibber av tilrettelegging for utålmodige spillere.

Nei, ikke i det hele tatt. Det er på grunn av den nye strukturen av skills. Man vil nå velge "perks" i sammenheng med hvilke skills man bruker og levler opp i. Disse perksene grener så ut igjen til nye perks og man får ganske mange valg etterhvert. Med andre ord er det ikke for å tilrettelegge for utålmodige spillere, men for å sørge for at levelsystemet gir karakteren din en personlig oppfølging du iallefall ikke finner på noen norske skoler.

 

Terrenget gjør at det er mindre plass i praksis, men at du bruker mer tid på å bevege deg gjennom den fordi de ofte ikke kan krysses. Så det føles nok større.

Det er med andre ord mindre plass OG mindre frihet til å velge sin egen vei. -Glimrende.

Unnskyld meg? Jeg trodde det lå noe bak navnet ditt? Om du er det du sier du er har du spilt Morrowind, og da vet du også at Morrowind sitt landskap var mye mer spennende, mindre generisk og ikke minst utfordrende. Jeg tar høye fjell med litt mindre område over flate eventyrenger hver jævla dag.

 

Kjenner jeg blir litt kvalm av å lese at alt skal kuttes ned på. Noen av oss likte faktisk at det var en drøss av kuriøse små ferdigheter av varierende betydning. Rent grafisk er dette også MYE mindre banebrytende enn det Oblivion var i sin tid (Fordi konsollene da hadde nyere innmat og lå tettere opp mot en god PC). Hva skjedde med de fantastiske eventyrlige landskapene fra Morrowind? - Hva er overlegent med en generisk middelalderdesign?

Først klager du på det som gjorde Morrowind sitt landskap så bra, og nå vil du ha det? Og nei, Skyrim er ikke hjemmet til pingleimperialene og er veldig annerledes rent arkitekturisk. For ikk eå snakke om landet er fullt av Dwemer-ruiner og innvandrende Dark Elves fra Morrowind etter at det gikk til helvete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nei, ikke i det hele tatt. Det er på grunn av den nye strukturen av skills. Man vil nå velge "perks" i sammenheng med hvilke skills man bruker og levler opp i. Disse perksene grener så ut igjen til nye perks og man får ganske mange valg etterhvert. Med andre ord er det ikke for å tilrettelegge for utålmodige spillere, men for å sørge for at levelsystemet gir karakteren din en personlig oppfølging du iallefall ikke finner på noen norske skoler.

 

- Det gjennstår å se. For mye leveling og du risikerer at de inkrementelle stegene oppleves mer som stressende og mindre belønnende. Se på Mass Effect 1. Der fikk du nye oppgraderte gjennstander i tilegg til leveling så støtt og stadig at det ikke gav noen følelse av mestring, men heller følelse av mas, derfor fjernet de nivåer av oppgraderinger for oppfølgeren.

 

 

Unnskyld meg? Jeg trodde det lå noe bak navnet ditt? Om du er det du sier du er har du spilt Morrowind, og da vet du også at Morrowind sitt landskap var mye mer spennende, mindre generisk og ikke minst utfordrende. Jeg tar høye fjell med litt mindre område over flate eventyrenger hver jævla dag.

 

Nå må du rulle inn påståelighetene dine for her har du misforstått fullstendig. Morrowind hadde et fantastisk variert landskap, men det hadde ingenting med avlukkede pass å gjøre. Det var på grunn av fantastisk, kunstnerisk og vågal design. Det vi har sett av Skyrim sålangt er isdekkede fjellpass og er så langt unna Morrowind som tenkes kan.

 

 

Først klager du på det som gjorde Morrowind sitt landskap så bra, og nå vil du ha det? Og nei, Skyrim er ikke hjemmet til pingleimperialene og er veldig annerledes rent arkitekturisk. For ikk eå snakke om landet er fullt av Dwemer-ruiner og innvandrende Dark Elves fra Morrowind etter at det gikk til helvete.

 

Nei, igjen driter du på draget her og lirer av deg vrangforestillinger. Det som skapte Morrowind var ikke avlukkede isdekkede fjellpass, det var en både funksjonelt og visuelt sett nyskapende og vågal design.

Lenke til kommentar

Gleder meg til å spille, gruer meg til å irritere meg over eventuelle ting som burde ha vært anderledes for å bli et godt rollespill..

Og hva legger du i et godt rollespill? Du vil ha tall for hver enkelt stat og du vil se terningene rulle? Er det ikke bedre for innlevelsen skyld (som er relativt viktig i et RPG imo) at alt sånt er skjult? Du spiller som du vil og karakteren din formes etter det. Det er i motsetning til hvor man tidligere måtte bestemme seg for hva slags klasse man ville spille før man begynte.

 

I et godt rollespill ønsker å føle at karakteren min har utvikling.. så, jeg ønsker at ulver skal være småvanskelige i starten, men null problem etter hvert! Jeg ønsker at de verste fiendene skal være vanskelig til jeg er på høyde til å ta dem, med en god balanse mellom min utvikling og hvor vanskelige de skal være! Jeg ønsker at hvis du som level 10 kommer et sted, så skal det være sykt vanskelig å ta level 14-15 -fiender, og klin umulig å ta level 20.. Jeg ønsker å ha mulighet til å kle meg litt slik jeg vil, og ha den rollen jeg ønsker å være, og jeg ønsker å jobbe for for å bli bedre og MERKE at jeg blir bedre, ved å ta kunne ta fiender som jeg ikke klarte å ta før..

 

Jeg ønsker at quester skal være godt laget, at quest markers skal være bannlyst, at jeg får en "GOD" beskrivelse på hvor jeg kan finne saker og ting, og ikke en liten beskrivelse og en pil..

 

Det jeg er redd for er at det blir et åpent "actionspill", med en verden som følger DIN level og ikke omvendt, uten så mye dybde i selve rollen man spiller, og at den delen da har blitt veldig simpel..

 

Jeg elsker Gothic/Risen-spillene, og de har gjort mye/nesten alt rett, men Elder Scrolls serien har en ANNEN verden som er veldig så sjarmerende på sitt vis også, og som jeg ønsker å ta del i, og de har så veldig mye bra også, og det er dette jeg er redd, at jeg ser så mange muligheter spillet har, men som ikke svarer til slik jeg ønsker det..

 

Men kort, et godt rollespill er gode quest og god karakterutvikling, med god historie..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neivel, så Morrowind sitt landskap hadde ingenting med avlukkede områder å gjøre. Oh, wait, det har jo det, nettopp fordi det var det. Slik jeg ser det er Morrowind et nydelig spill, ikke bare på grunn av den herlige artistiske retningen mange av de ikke-menneskelige rasene hadde, men også fordi det var til tider veldig trangt om plassen i ødemarka. Det gjorde at man gjerne følte seg mer isolert og alene enn man noensinne har vært i stand til i Oblivion sine rullende enger.

 

Det at det er fjell i Skyrim mener jeg det er latterlig å sette fingeren sin på, spesielt når Morrowind klarte dette med såpass stor suksess. For ikke å snakke om at Oblivion ble latterlig kjedelig uten dem. Hittil har vi også sett bratte stup, hengende byer, spisse steinete fjell og dype skoger. Bland inn litt Dwemer-ruiner, isbreer, dype kløfter, enger, tundraer og myrer så er det ikke så mye igjen av det som kjennetegnet det generiske fra det forrige spillet.

Lenke til kommentar

Neivel, så Morrowind sitt landskap hadde ingenting med avlukkede områder å gjøre. Oh, wait, det har jo det, nettopp fordi det var det. Slik jeg ser det er Morrowind et nydelig spill, ikke bare på grunn av den herlige artistiske retningen mange av de ikke-menneskelige rasene hadde, men også fordi det var til tider veldig trangt om plassen i ødemarka. Det gjorde at man gjerne følte seg mer isolert og alene enn man noensinne har vært i stand til i Oblivion sine rullende enger.

 

Det at det er fjell i Skyrim mener jeg det er latterlig å sette fingeren sin på, spesielt når Morrowind klarte dette med såpass stor suksess. For ikke å snakke om at Oblivion ble latterlig kjedelig uten dem. Hittil har vi også sett bratte stup, hengende byer, spisse steinete fjell og dype skoger. Bland inn litt Dwemer-ruiner, isbreer, dype kløfter, enger, tundraer og myrer så er det ikke så mye igjen av det som kjennetegnet det generiske fra det forrige spillet.

Såklart hadde Morrowind fjell, og noen områder var mer kronglete og ulendte (da tenker jeg spesielt på områdene rundt The Ghostfence.) Allikevel var det ikke på noen måte umulig å traversere de fleste typer terreng takket være acrobatics og selvlagde spells. I motsetning til det du påstår er det også stort sett åpent og fritt frem, ikke avlukket av ukrysselige fjell.

 

Det som er latterlig er at du lirer av deg at jeg klagde på fjell i Skyrim, hadde du klart å lese hva jeg skrev hadde du kanskje latt være. Det ble sagt at det ville bli mindre plass i praksis fordi, terrenget ofte ikke kan krysses. - Dette er det som er kritikkverdig. Fjell er bare flott, men disse bør kunne traverseres. Et steg, uansett om det skulle være et lite et, i retning av "fastlåst sti-RPG' slik som i Fable eller Overlord er utroskap mot et av grunnpilarene i et Elder Scrolls spill, nemlig frihetsfølelsen.

 

 

Forøvrig var det jo en god del fjellandskap i Oblivion, skjønner ikke hvor du har det fra at fjell var fraværende, det er feil. Det er også veldig tåpelig at du i det hele tatt skulle blande inn traverserbarheten av Morrowind (selv om du også her har en feilaktig oppfatning) når jeg ikke nevnte det i sammenheng med traverserbarheten av Skyrim. Jeg nevnte Morrowind i forbindelse med de eventyrlige landskapene (f. eks sopper høy som hus, snodige byer formet ut i kjempetrær osv.) som står i kontrast til en vanligere middelalderdesign. Det var altså snakk om den kunstneriske utformingen av Skyrim.

 

Ta deg heller tid til å lese og tenke i stedet for å kverne ut innlegg etter innlegg.

Lenke til kommentar

Jeg liker at du ser på postcounten min og konkluderer utifra det :)

Den konklusjonen kunne hvem som helst kommet til uten noen postcount.

 

Uansett, on topic (Les: for dere andre også!):

Jeg tror på ingen måte at dette kommer til å bli et dårlig spill. Ser ikke for meg at mange av dere gjør det heller. Det er vel heller at mange her har et veldig godt og fast inntrykk av hvordan et Elder Scrolls-spill skal utarte seg. Tanken på at et Elder Scrolls-spill skal fremstå som et helt vanlig spill er derimot ikke en god en.

 

Jeg kan ikke helt se vitsen med å skulle kutte ned på skills og attributter. Sære nisjer, som akrobatikk o.l., kan helt fint stå som egne ferdigheter, selv om de forblir perifere trekk ved karakteren. Dybde i et spill er gull verdt i dagens allemannsvennlige multikonsolltitteltid.

 

Hva høres så lovende ut med Skyrim?

1.)Det "gammeldagse" kampsystemet som ikke høstet allverdens skryt i Oblivion, får kanskje litt mer fres av kombinasjoner av våpen og magi, våpen i begge hender osv. Kampropene kan også være lovende.

 

2.) Forbedret nivåskallering, dette var noe som funket bedre i Morrowind, ettersom man i Oblivion følte at fiender tilpasset seg spilleren uansett, banditter med glassutrustning var ikke en god ting. Håper de denne gangen kan tilrettelegge helt opp til levelcap, ettersom man desverre etterhvert ble en gud i Morrowind.

 

3.) Ansikter! - Kosmetisk sett har Elder Scrollsspillene sett bra ut, men ansiktene har aldri vært helt patente. De fleste så ut som om de hadde Downs syndrome i Oblivion. Damen som er avbildet i et av bildene ser langt bedre ut enn tidligere modeller. - Kanskje er dette en bieffekt av at Bethesda i denne omgang måtte konsentrere seg om å gjøre kosmetiske kvalitetsforbedringer ettersom den 6 år gamle konsollinnmaten ikke er endret siden Oblivion.

 

 

Det aller viktigste blir vel kanskje det personlige preget som spillserien har oset av tidligere. Jeg har alltid følt at hver detalj er skreddersydd. Dette er nok ikke noe Bethesda kommer til å forsømme. Kjenner jeg moddermiljøet rett vil også TES V, få en av de sterkeste modderbasene som finnes. Det er alltid gøy å leke seg i construction set! Selv om jeg i utgangspunktet er svært kritisk til de nye endringene må det sies at Skyrim er spillet jeg har sett mest frem til i år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...