Gå til innhold

Guide: Utnytt skjermkortet ditt


Anbefalte innlegg

Fleste som har prøvd V-sync vet vel at det er forferdelig og spille på.

 

Har kun prøvd å spille spill med V-sync på 60hz skjermer, men det henger etter på alle jeg har prøvd og det er bare ekkelt.

Snakker her om FPS spill, ikke stratergi osv.

 

Jeg føler at det kunne gjerne vært kort fortalt litt om tripple-buffering - hvilket eliminerer det poensiellt meget store FPS tapet som v-sync presenterer.

 

Det har dog sin egen drawback - som er at bittelitt tilsynelatende input-lag kan bli introdusert. Så lenge du har god framerate er det dog lite (typisk under 10ms) - og kun merkbart om du er kresen på ekstremt nøyaktig respons. Jeg kjører dermed typisk competetive FPS'er uten vsync, men mange andre spill som ikke trenger samme twitch-skill med vsync på.

 

Spørsmålet kommer egentlig ned til "hva vil du skal skje når FPSen din detter under oppdateringsfrekvensen på skjermen - Vil du helst oppleve tearing eller input-lag" ?

 

Så langt jeg ser det er dette veldig opp til hvilket type spill det er snakk om. Det jeg ihvertfall ikke er enig i er at v-sync on alltid er et dårlig valg - og det virker det nesten som om denne artikkelen mener på måten det forklares.

 

Anngående motion-blur så er jeg enig i at det er noe jeg gjerne slår av. Det er (i min mening) plagsomt å spille med sidne det gir følelsen av å bevege seg gjennom gele - nesten litt lag-effekt på en måte. Det jeg derimot ikke er enig med er at du bør slå det av fordi det ikke gir deg noen visuell effekt så leng du har nok FPS. Det er jeg sterkt uenig med. En passelig mengde med motionblur gjør veldig mye bra for den cinematiske opplevelsen. Du hadde med en gang merket at det var noe som ikke var "helt riktig" om man kunne slå av motion-bluret på en Pixar film. Riktig bruk er dog viktig - som med bloom er ofte mindre mer - dog dette som regel er noe spilldesignerene velger og ikke gameren via instillinger.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fleste som har prøvd V-sync vet vel at det er forferdelig og spille på.

 

Har kun prøvd å spille spill med V-sync på 60hz skjermer, men det henger etter på alle jeg har prøvd og det er bare ekkelt.

Snakker her om FPS spill, ikke stratergi osv.

 

Jeg føler at det kunne gjerne vært kort fortalt litt om tripple-buffering - hvilket eliminerer det poensiellt meget store FPS tapet som v-sync presenterer.

 

Det har dog sin egen drawback - som er at bittelitt tilsynelatende input-lag kan bli introdusert. Så lenge du har god framerate er det dog lite (typisk under 10ms) - og kun merkbart om du er kresen på ekstremt nøyaktig respons. Jeg kjører dermed typisk competetive FPS'er uten vsync, men mange andre spill som ikke trenger samme twitch-skill med vsync på.

 

 

Triple buffering vil vel heller minske input-laggen enn å øke den?

 

AtW

Lenke til kommentar

Fleste som har prøvd V-sync vet vel at det er forferdelig og spille på.

 

Har kun prøvd å spille spill med V-sync på 60hz skjermer, men det henger etter på alle jeg har prøvd og det er bare ekkelt.

Snakker her om FPS spill, ikke stratergi osv.

 

Jeg føler at det kunne gjerne vært kort fortalt litt om tripple-buffering - hvilket eliminerer det poensiellt meget store FPS tapet som v-sync presenterer.

 

Det har dog sin egen drawback - som er at bittelitt tilsynelatende input-lag kan bli introdusert. Så lenge du har god framerate er det dog lite (typisk under 10ms) - og kun merkbart om du er kresen på ekstremt nøyaktig respons. Jeg kjører dermed typisk competetive FPS'er uten vsync, men mange andre spill som ikke trenger samme twitch-skill med vsync på.

 

 

Triple buffering vil vel heller minske input-laggen enn å øke den?

 

AtW

 

Mener du det? Jeg tror ikke det stemmer. v-sync av venter jo på ingenting (og det er jo opphavet til tearing effekten ettersom du blir vist uferdige frames). Det sagt - så er det en stund siden jeg sist leste grundig over hvordan alt dette fungerte - så jeg skal ikke påstå noe alt for bastant. Ihvertfall ikke før jeg leser gjennom teorien på det en gang til :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Triple buffering vil vel heller minske input-laggen enn å øke den?

 

AtW

Ja jeg tror også det er riktig da triple buffering lagrer siste ferdige frame til å bytte med front bufferet istedet for at GPU'en ikke gjør noe når den venter på neste vsync.

Mange opplever likevel mer input lag med triple buffering, men det kan muligens være pga mer ujevn distribusjon av frames i enkelte situasjoner/spill, eller at spillet rendering rett og slett fungerer dårlig med triple buffering. Det er nok en grunn til at triple buffering er en application call i D3D og ikke noe man kan tvinge i driveren uten videre.

Lenke til kommentar

 

 

Mener du det? Jeg tror ikke det stemmer. v-sync av venter jo på ingenting (og det er jo opphavet til tearing effekten ettersom du blir vist uferdige frames). Det sagt - så er det en stund siden jeg sist leste grundig over hvordan alt dette fungerte - så jeg skal ikke påstå noe alt for bastant. Ihvertfall ikke før jeg leser gjennom teorien på det en gang til :)

 

-Stigma

 

Tror ikke det minker kontra ingen v-sync, men v-sync med triple buffering tror jeg skal være raskere enn uten. Som mistaPi er inne på, med triple buffering vil det alltid være en ferdig rendret frame klar i bufferen, så den kan sendes ut umiddelbart etter forrige frame.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvor mye har 2 skjerms løsning å si for flyten? Tenker at når du kjører ett spill på den ene skjermen så er det jo kun der rendering i 3D foregår? Det burde vel være likegyldig at skjerm nr 2 står passiv å viser et statisk 2d bilde? Eller bruker det såpass mye av gpu/ram at det faktisk er vert å deaktivere skjermen?

 

Finnes det da noen enkel måte å gjøre dette på (app) uten å måtte gå helt inn i skjerminnstillingene. Det burde jo også være en funksjon for dette i spillene, slik som å disable windows tasten o.l.

Lenke til kommentar

Enig i at artikkelen burde omtale trippel buffring. Det trenger slettes ikke å være noe dilemma å bruke v-sync. Med D3D Overrider (et lite program som følger med RivaTuner*) kan man aktivere trippel buffring i alle spill og slik unngå både tearing og redusert FPS. Jepp, pose og sekk, altså. Okei, det krever noen ekstra MB av minnet på skjermkortet, men ikke så mange at det vil ha noen som helst negativ effekt i 99 av 100 tilfeller. Interesserte kan lese med på Anandtech.

 

* Merk: D3D Overrider er ikke avhengig av RivaTuner på noen som helst måte. Det ligger i RivaTuner-mappen, men kan trygt flyttes til et annet sted om så skulle ønskes.

Lenke til kommentar

Tror du alle har spilt siden 2005? Noen begynner nå, og da kan det være fint med en slik guide. Spesielt siden det også har kommet endel nytt på den fronten siden da.

 

Jeg har spillt i 31 (tre-en) år, og jeg synes det også er greit med en liten refresh i ny og ne :)

Ække alle som kan gå i dybden hver gang, noen ganger er det greit å la andre gjøre grovarbeidet, og kun lese oppsummeringa ;)

Lenke til kommentar

Greit artikkel, men den sier ikke stort om hva "du!" som bruker må gjøre for å få denne råe grafikken.

 

"Merk at dette på ingen måte er en fasit, men en liten pekepinn mot det som gir deg optimal grafikk i forhold til din maskin." Så dette er bare en veiledning og ikke en "sånn her gjør du det" guide?

 

Veldig merkelig fredagsfyll på forsiden av vg.no denne artikkelen. Har hardware nettverket inngått avtale med vg?

Lenke til kommentar

De som sier at grafikk ikke betyr noe, har ikke sett kremen....

Mye framerate, høy oppløsning, shaders og candy, gir spill helt ny glede. ^^

De som ikke bryr seg, vil så fort de ser noe virkelig bra.

 

 

Syntes det blir litt for unyansert. I noen spill så squeezer jeg ut det jeg kan av eye candy.

Men!! når jeg spiller feks CSS så spiller jeg i 800x600 res med så og si alt av instillinger på "low". I tillegg har jeg en omfattende config som stripper ytterligere det meste av grafikk og fysikk ingame. I spill som CSS er utseende fullstendig uinteressant. Eneste som betyr noe er flyten :)

Lenke til kommentar

Tror du alle har spilt siden 2005? Noen begynner nå, og da kan det være fint med en slik guide. Spesielt siden det også har kommet endel nytt på den fronten siden da.

 

Grafikk er, og vil alltid være grafikk. Ny hardware endrer ikke det.

Spilt siden 2005? Begynte lenge før det, men det var det året jeg fikk spillet til jul.

 

Det som faktisk forandrer seg er innstillingene for grafikk. Kan ikke huske at jeg så så mange grafikkalternativer når jeg i min barndom spilte Doom 2, hadde jeg skulle begynt å spille nå hadde det gått rundt for meg oppi hodet hva de forskjellige innstillingene skulle være for noe.

 

Endrer seg kanskje i noen spill, men i konsoll-porter som feks. Crysis 2, har vi 4 valg. Skulle tro de som utvilket den trodde målgruppen var mac-brukere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...