Gå til innhold

Test: Motorola Xoom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tilgi meg, men hvordan i alle dager kan dere gi Galaxy Tab, terningkast 5 og Xoom en 3? Hva er det dere egentlig trekker for her? Mye refleksjon i skjemen, litt tung og foreløpig få apps?

 

Og prisen på Xoom og iPad2 er identiske så lenge man sammenligner like versjoner. 32GB wifi koster 599USD for begge.

 

Og 3.1 kom vel i går, som fikser en hel del av problemene nevnt i artikkelen, samt nye funksjoner som bl.a. USB host funksjonalitet og støtte for en hel del dingser (360\ps3 controller og annet snacks).

 

 

Det er åpenbart for de fleste at Xoom ble sluppet noe for tidlig, men det hjelper også for å få igang app utvikling til senere modeller (som de gjorde med G1 for mobiler i sin tid). Men med modning av software (kom i går) og utvikling av tablet spesifike apps (settes trolig i høygir nå etter Google IO) så ser jeg virkelig ikke hvordan denne tableten kan stå til noe annet enn et terningkast 5.

Lenke til kommentar

Apps trenger man ikke bekymre seg for, der vil det eksplodere.

 

For stor og tjukk, samt gjenskinn gjør at den taper mye uansett hvor god hw og menysystem den har.

 

Men jeg trenger en Honeycomb-enhet for å leke litt med app-laging i sommer, så kanskje som en midlertidig enhet.

Lenke til kommentar

Har nå brukt xoom'en ganske intensivt på en lengre jobbreise og rett og slett tatt sjansen på å legge igjen laptopen hjemme. Den har fungert helt eksemplarisk til lesing av mail, oppdatering av kalender, enkel redigering av word og exceldokumenter, surfing, musikk osv. Ikke testet den på spill eller video.

 

Eneste "ulempe" er mye gjenskinn i skjermen og manglende støtte for minnekort (som jeg antar blir løst snart). Gjenskinnet legger jeg stort sett ikke merke til...

 

Er ellers enig med Zappy at en 3'er er noget strengt..

 

Min Ipad v1 er nå overtatt av min sønn på 9, savner den ikke et sekund :-)

Lenke til kommentar

Tilgi meg, men hvordan i alle dager kan dere gi Galaxy Tab, terningkast 5 og Xoom en 3? Hva er det dere egentlig trekker for her? Mye refleksjon i skjemen, litt tung og foreløpig få apps?

 

Og prisen på Xoom og iPad2 er identiske så lenge man sammenligner like versjoner. 32GB wifi koster 599USD for begge.

 

Og 3.1 kom vel i går, som fikser en hel del av problemene nevnt i artikkelen, samt nye funksjoner som bl.a. USB host funksjonalitet og støtte for en hel del dingser (360\ps3 controller og annet snacks).

 

 

Det er åpenbart for de fleste at Xoom ble sluppet noe for tidlig, men det hjelper også for å få igang app utvikling til senere modeller (som de gjorde med G1 for mobiler i sin tid). Men med modning av software (kom i går) og utvikling av tablet spesifike apps (settes trolig i høygir nå etter Google IO) så ser jeg virkelig ikke hvordan denne tableten kan stå til noe annet enn et terningkast 5.

 

Enig i at terning 3 var å ta litt hardt i, men en enhet som består av bare en skjerm og kun skjerm. Når denne er såpass dårlig så redusere det bruksgleden kraftig. Den har også dårlig formatstøtte (kan sikkert fikses med apps) og elendig kamera. Etter min mening fortjener den ikke mer enn 4+.

Angående galaxy tab v1 så tilhører den førstegenerasjons tablets. Å samenligne disse to blir ikke riktig.

Lenke til kommentar

Mange av "problemene" dere påpeker er jo ikke eksisterende nå når xoom kjører Android 3.1 Honeycomb ikke 3.0.1. Og oppdateringen kunne jo alt lastes ned i går kveld.

 

Xoom koster også ca det samme som ipad.

 

Xoom er litt tyngre og tykkere enn Galaxy Tab 10,1, men så kjører den også ren Honeycomb.

 

Eneste som har forbigått xoom er Samsung Galaxy Tab 10.1 Google I/O Limited Edition. Men den er jo ikke så lett å få tak i.

Lenke til kommentar

Angående galaxy tab v1 så tilhører den førstegenerasjons tablets. Å samenligne disse to blir ikke riktig.

Nuvel. Den ble sammenlignet med iPad på den tiden og fikk strålende kritikk. Nå, ganske nøyaktig et halvt år etter testen, er det iPad2 setter standarden, og den har bare minimale forbedringer over første generasjon. Til sammenligning har Honeycomb gjort ENORME forbedringer over Galaxy tab. Likevel to karakterer under.

Lenke til kommentar

Motorolas første nettbrett er forbigått fra start.

 

<a href="http://www.amobil.no/artikler/motorola_xoom/94208" title="Test: Motorola Xoom">Test: Motorola Xoom</a>

 

 

Så altså; den mest avanserte tableten tilgjengelig, både ihht maskinvare og system, er forbigått fra start fordi den ikke kom med eplelogo på?

 

Til info #1 MicroSD-kortplassen blir aktivert ved en senere softwareoppdatering. Det tok meg 13 sekunder å finne ut av. Rart at DU ikke klarte det samme. . .

Mao enda en fordel over iPad.

 

Forresten;

Internal 16/32/64 GB storage, 1 GB RAM

Card slot microSD, up to 32GB, buy memory

 

Til info #2 Du vil kunne filme i 1080p etter kommende softwareoppdatering. Det informeres det om overalt, greit å få med.

 

Til info #3 Dere skriver også om selve system Android 3.0.1 så ta gjerne med tilleggsinformasjon. Eksempel: DU kritiserer enheten pga manglende videostøtte ut av boksen (husk at Android er gjort så slankt som mulig, slik at man selv velger hvile tillegg man behøver eller ikke), da kunne dere lett tatt med en bi-setning om at dette kan man lett ordne med å innstallere en ny video-app. Applikasjoner er ikke bare spill eller kalkulator. . .

 

Med andre ord:

 

Vanlig DivX og h.264 i MKV-filer er imidlertid det folk flest har liggende på harddisken, og det lar seg ikke spille på dette nettbrettet.

 

Feil. Setningen er for bastant og viser ikke til muligheter for nettopp videoavspilling av denne typen videofiler. Da må DU i så fall skrive at det lar seg ikke spille med medfølgende standard videospiller, men. . .

 

De fleste av dagens mobiler, tablet-PCer og for den del bærbare datamaskiner har glansede skjermer. På mobiler og tablet-PCer får man kjøpe skjermbeskyttere, trodde alle visste dette, noe man også bør for å forhindre oppriping. Du får kjøpe disse i flere hundre varianter med ulik speil-, glans-, matthets- og fargegrad. Også anti-fingeravtrukk. Finn den du liker best. Bedre å slite ut en plastfilm å bytte den etter noen mnd, enn at hele skjermen er utslitt og klart for dynga.

 

Android-nettbrettene vi har sett tidligere - disse har stort sett hatt skjermer mellom 5 og 7 tommer i størrelse.

 

Prøver DU bevisst her å få dette nettbrettet til å virke enormt? iPad er jo 9,7". Du skrev jo litt om det forrige side, hvorfor ikke her?

 

Så til skjermoppløsningen, GRATULERER SÅ MYE! Pikseltettheten er høyere enn iPad 2, så pikslene på den burde DU da se på flere meters avstand.

 

Samsung sin 10.1 kommer med samme oppløsning og skjermstørrelse. Gleder meg til å se DEG skrive om hvor godt du ser pikslene, og hvor stor og unhåndterlig den er. Samsungen mangler HDMI utgang, regner med å se 2-tallet på terningen her ihht deres terningkast.

 

 

Tips til andre lesere, besøk dinside eller andre plasser hvor de er litt mer grundig i testene sine enn Fjarle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I forhold til Galaxy Tab var det litt andre forventninger som lå til grunn for et førstegenerasjons nettbrett. Den gang fantes ikke skikkelige utviklingsverktøy for høyoppløste Android-tablets, og på grunn av den valgte formfaktoren fungerte mobil-apps i mange tilfeller bedre der enn på Xooms store skjerm. Behovet for en høyoppløst versjon er iallfall langt mer synlig på Xoom enn det var på Galaxy Tab.

 

Dessuten hadde Galaxy Tab svært god formatstøtte i utgangspunktet, og en langt hendigere både størrelse og vekt. Terningene går noe nedover på eldre nettbrett i disse dager, men Galaxy Tab har også falt voldsomt i pris, og det er fortsatt et veldig godt produkt til rundt 3000 kroner.

 

iPad (1) er mindre enn Xoom, og den er litt på kanten vektmessig - men her fins det haugevis av innhold. Det er her Apple har vært flinke, nemlig på å finne ting man kan gjøre med brettet. Skjermen er også betydelig mindre følsom for fettflekker og har færre reflekser enn Xoom.

 

Hverken iPad 1 eller 2 har bedre støtte for film og filformater enn Xoom. Her er det stort sett like begredelig. Men også iPad 2 har dette voldsomme tilfanget av apps som er laget for storskjerm. Et utvalg vi regner med kommer, men når Xoom allerede har vært på markedet en stund hadde vi strengt tatt håpet på å finne det fra starten av. Utviklere har hatt tilgang på Honeycomb siden januar.

 

Og, angående oppløsning, AudioV, ja - dette skriver vi jo også i testen. Vi regner i utgangspunktet ikke med at pikslene på en sak med høyere pikseltetthet skal bli MER synlige - men slik er det altså. Det er en slags "grid effect" her, noe som kanskje likner litt på det man tidligere hadde på LCD-projektorer. Dette er svært synlig som loddrette og vannrette linjer i skjermen, og det irriterer. Alt i alt er skjermen under pari på denne enheten.

 

Den er stor og tung å trekke med seg rundt. Det er maskinvaredetaljer som det er uvisst når skal fungere. SD-sloten har jo ikke fått noen dato ennå - og Motorola snakker om mulig oppgradering til LTE, dersom, hvis, så fremst man sender enheten inn for en fysisk oppgradering. Det hele virker litt konstig, så vi har basert oss på det den kan nå.

 

Når den da heller ikke har fordeler i form av god mediestøtte eller mye tillegsfunksjonalitet i forhold til apps - da faller den gjennom, og den faller relativt hardt også, ettersom den er priset på lik linje med et produkt som er betydelig bedre på tre av fire viktige punkter. Størrelse, skjerm og apps.

Lenke til kommentar

Angående galaxy tab v1 så tilhører den førstegenerasjons tablets. Å samenligne disse to blir ikke riktig.

Nuvel. Den ble sammenlignet med iPad på den tiden og fikk strålende kritikk. Nå, ganske nøyaktig et halvt år etter testen, er det iPad2 setter standarden, og den har bare minimale forbedringer over første generasjon. Til sammenligning har Honeycomb gjort ENORME forbedringer over Galaxy tab. Likevel to karakterer under.

Jeg reagerte også på karakteren til gt1 kontra iPad 1. Karakteren var latterlig og uforsvarlig.

Det er forsåvidt samme anmelderen(fjarle) som anmeldte GT1 som anmelder Xoom. Han ga Ipad 1 6 men nå ser jeg at det har blitt fjernet.

Uansett så er jeg enig at skjermen trekker ned mye.

Lenke til kommentar

Ducky: iPad (1) var sammen med Galaxy Tab best på markedet, med hver sine styrker - og til tross for at begge hadde svakheter fikk altså begge full score på terningen. Nå er de ikke lenger best på markedet, og de går derfor gradvis nedover på terningskalaen.

Lenke til kommentar

Høres nesten ut som dere har fått en defekt enhet slik som dere klager på Xoom'en. Jeg har ikke opplevd noen av "feilene" dere nevner (bortsett fra vekt?)

 

Min skjerm er både lyssterk og klar, og står ikke tilbake for hverken bilder eller hd-materiale.. Nei den kan kanskje ikke måle seg med galaxy 10.1 skjermmessig (har ikke prøvd den), men den holder i massevis for jobben den skal gjøre.

 

At dere klager på kameraet er bare latterlig! Jeg har ikke opplevd noen telefoner som kan ta like gode bilder og filme like pent med et 5mpix kamera som xoomen. HD-filmene holder konstant fin framerate og ser nydelige ut. Bildene blir gode, og den utmerker seg på bilder innendørs hvor de fleste telefoner ser elendige ut, men blir ganske ålreit her. I tillegg har den "gulaktig" led i stedet for blå-hvit så hvis man -må- bruke blits så blir det mer naturlige farger.

 

Lag og software problemer har jeg kun opplevd én gang siden jeg fikk den (rett etter at den kom ut) og det var etter en app som krasjet. 3.1 er også rett rundt hjørnet som skal visstnok fikse andre feil som ikke jeg har erfart.

 

Terningkast 3 er meget ufortjent. Bare at et NETTbrett ikke kan spille av flash (Noe xoomen gjør utmerket) gjør at ipad fortjener stryk i mine øyne. iPad er fortsatt bare en forvokst ipod touch. Nettbrett med Honeycomb er virkelig noe man kan arbeide med, og mulighetene er uendelig mye større enn hva iOS har.

 

Edit.. Angående spill så har amobil tydeligvis ikke fått med seg at alle Android telefoner og tablets med Tegra 2 har tilgang til noe som heter TegraZone. Der finnes det flere nydelige spill til Xoom, og det kommer stadig nye.

Endret av Riccardo
Lenke til kommentar

Meget overraskende. Trodde virkelig Motorola hadde lært fra konkurrentene. I reklamene i forkant virket denne som rene himmelriket.

 

Jeg tror på generell basis at det ikke er så lurt å basere sine forventninger til et produkt på hva en reklame sier, alle produkter er "rene himmelriket" i en reklame.

 

AtW

 

 

 

De fleste av dagens mobiler, tablet-PCer og for den del bærbare datamaskiner har glansede skjermer. På mobiler og tablet-PCer får man kjøpe skjermbeskyttere, trodde alle visste dette, noe man også bør for å forhindre oppriping. Du får kjøpe disse i flere hundre varianter med ulik speil-, glans-, matthets- og fargegrad. Også anti-fingeravtrukk. Finn den du liker best. Bedre å slite ut en plastfilm å bytte den etter noen mnd, enn at hele skjermen er utslitt og klart for dynga.

 

 

Hva så? At mange har glansede skjermer gjør ikke skjermen bedre, og å klistre på en plastfilm er ikke akkurat noen optimal løsning.

 

AtW

 

Tilgi meg, men hvordan i alle dager kan dere gi Galaxy Tab, terningkast 5 og Xoom en 3? Hva er det dere egentlig trekker for her? Mye refleksjon i skjemen, litt tung og foreløpig få apps?

 

Og prisen på Xoom og iPad2 er identiske så lenge man sammenligner like versjoner. 32GB wifi koster 599USD for begge.

 

Og 3.1 kom vel i går, som fikser en hel del av problemene nevnt i artikkelen, samt nye funksjoner som bl.a. USB host funksjonalitet og støtte for en hel del dingser (360\ps3 controller og annet snacks).

 

 

Det er åpenbart for de fleste at Xoom ble sluppet noe for tidlig, men det hjelper også for å få igang app utvikling til senere modeller (som de gjorde med G1 for mobiler i sin tid). Men med modning av software (kom i går) og utvikling av tablet spesifike apps (settes trolig i høygir nå etter Google IO) så ser jeg virkelig ikke hvordan denne tableten kan stå til noe annet enn et terningkast 5.

 

For en bærbar enhet så er faktisk mye refleksjon og tyngde ganske vesentlige elementer i kvaliteten.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...