Gå til innhold

Prison Break slik det burde vært


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om det tilsynelatende er store likheter mellom Prison Break og denne filmen, ville jeg aldri anbefalt filmen slik overskriften gjør (les: Hvis du likte Prison Break, vil du elske denne!) Dette er ikke en fengselsfilm slik PB var en fengselserie. Det er en revenge/utbrytelsesfilm. At artikkelforfatteren synes denne filmen er bedre kun fordi den "cuts to the chase", viser kun uvitenhet om forskjellen på fortelle en historie i filmformat vs. serieformat.

Lenke til kommentar

det er kommentarene her som gjorde at jeg ble interressert i å lese.

Overskriften sier "Prison Break slik det burde ha vært". Dette leser jeg som at "nå har de gjort ETTELLERANNET" med prison break, og forbedret det på ettellerannet vis. For meg som da ikke har sett serien er dette en totalt uinterressant sak.

 

Når jeg da ut i fra kommentarene under finner ut at det IKKE handler om Prison Break blir jeg litt nysgjerrig, og så må jeg inn og lese i faktaboksen(!) at det handler om noe annet. Det er først i 4. avsnitt det kommer frem hva dette handler om, siden det ikke er PB.

Lenke til kommentar

Selv om det tilsynelatende er store likheter mellom Prison Break og denne filmen, ville jeg aldri anbefalt filmen slik overskriften gjør (les: Hvis du likte Prison Break, vil du elske denne!) Dette er ikke en fengselsfilm slik PB var en fengselserie. Det er en revenge/utbrytelsesfilm. At artikkelforfatteren synes denne filmen er bedre kun fordi den "cuts to the chase", viser kun uvitenhet om forskjellen på fortelle en historie i filmformat vs. serieformat.

Jeg syns Prison Break var en drittserie, og denne filmen gjorde alt riktig som Prison Break gjorde feil. De som lager serier må vurdere om en fortelling har livets rett over flere episoder, eller flere sesonger for den saks skyld. Prison Break hadde livets rett i maksimalt én sesong sånn som serien fremstod, for etter den første sesongen ble det et eneste stort virrvarr av stadig voksende konspirasjoner, latterlige cliffhangers à la Sunset Beach og backstabbing over lav sko.

 

Hadde serien holdt seg mer i skinnet og lagt mer bånd på seg selv, hadde den vært langt bedre. Dette er én av grunnene til at jeg tror Prison Break ville ha gjort seg mye bedre som en film som The Next Three Days. Økonomisk historiefortelling er en av grunnpillarene innen klassisk filmfortelling (som serier også faller inn under), og det må også serier forholde seg til.

 

Om Prison Break i tillegg hadde fokusert mer på en troverdig skildring av fengselslivet, kunne den med rette ha blitt kalt "fengselsserie" som du kaller det. Hvis du har sett Oz, blekner Prison Break i forhold. Så serien faller med andre ord mellom to stoler i første sesong (og jeg skal ikke engang begynne med de påfølgende), vil den være en "hevn/utbrytelsesserie" eller "fengselsserie?" Den klarer ikke helt å bestemme seg, og balansere klarer den i hvert fall ikke, og blir i stedet ufokusert og lite interessant.

 

Så overskriften er med andre ord ingen hyllest til Prison Break, tvert imot. Syns du Prison Break var møkk, se denne filmen i stedet! For dette er Prison Break slik det burde vært :)

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig at prison break ble et kaos etter første sesong, og at første sesong burde vært en halvsesong. Men å få tilsvarende inn på kun en film virker litt vel knapt igjen. Får vel sjekke den ut og se hva jeg synes.

 

AtW

Det er dét som kan være magien ved film - økonomisk og effektiv, men likevel underholdende og givende historiefortelling. Mange serier nyter godt av å gå i dypdykk (The Sopranos, The Wire), men dette kan ikke gjelde alle, som nettopp Prison Break :)

Lenke til kommentar

Hvis poenget mitt ikke kom fram - anbefalingen er villedende. Prison Break er en fengselserie uansett hvor urealistisk den måtte være. I alle fall de sesongene som foregår i et fengsel, noe The Next Three Days primært ikke gjør.

Endret av ennj
Lenke til kommentar

Noe som for min del økte kvaliteten på både filmen og historien (jeg er kanskje litt sær), var at …

 

 

… lastebilen stoppet etter nestenkollisjonen på motorveien. Jeg liker slike små, kanskje ubetydelige detaljer som får hele filmen og historien til å virke mer "ekte".

 

 

Noe som derimot trakk ned kvaliteten, var …

 

 

… at han brukte tennisball-trikset fra YouTube til å bryte seg inn i bilene.

 

 

Men ellers en absolutt god film!

Lenke til kommentar

Hvis poenget mitt ikke kom fram - anbefalingen er villedende. Prison Break er en fengselserie uansett hvor urealistisk den måtte være. I alle fall de sesongene som foregår i et fengsel, noe The Next Three Days primært ikke gjør.

Og der er vi som sagt uenige. Prison Break prøver å være flere ting på én gang, men feiler. The Next Three Days, derimot, dyrker én av tingene Prison Break kunne ha vært på en glimrende måte, og derfor er den nok en gang Prison Break slik det burde vært :)

Lenke til kommentar

Da kan du si at alle filmer er slik Prison Break burde ha vært da. heheh..

 

Eneste feilen med Prison Break var tittelen. Den burde hatt navnet "The Company" istedet f.eks. eller "The Michael Scofield Chronicles".

 

Den handlet om så mye mer enn et utbryteri fra et fengsel. Men det vet ikke dere som bare så sesong 1 og syntes alt sugde når de først var ute av fengslet.

Endret av saivert
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...