Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy S II


Anbefalte innlegg

AMOLED og SAMOLED skjermer har til nå i snitt brukt mer strøm enn LCD skjermer, dette er vist av DisplayMate (rull til slutten av siden) og man kan se samme mønstre i AnandTech sine tester. Det er påfallende at AMOLED og SAMOLED mobilene kan gjøre det bra på taletid, men dårlig på webbrowsing siden skjermen er på. Se f.eks. iPhone 4 mot Nexus S.

 

Tydelig at Samsung har gjort noe riktig i markedsføringen sin, siden de har klart å overbevise folk om at AMOLED skjermer er bedre enn LCD skjermer når det gjelder strømforbruk, når dette tydeligvis bare gjelder hvis man har viser mørke ting på skjermen. Blir spennende å se om SAMOLED+ er bedre på dette punktet eller ikke, skulle gjerne sett at Amobil kunne testet det.

 

Tja, Samsung Galaxy S har en imponerende 7:25 timers filmavspilling på en opppladning (Test). Det er med 1500mAh batteri.

 

Den blir slått av iPhone 4 (9:40 timer), men for en Android telefon er det ganske eksepsjonelt.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan dere si at Galaxy S II har markedets skarpeste skjerm? Iphone 4 er fortsatt den eneste telefonen på markedet med 960x640 punkters oppløsning, alså er den skarpere og mer detaljert enn SGS/SGSII sine 800x480. Ting som kontrast og lysstyrke derimot er et annet tema, men har ingenting med skarphet å gjøre. Misvisende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan kan dere si at Galaxy S II har markedets skarpeste skjerm? Iphone 4 er fortsatt den eneste telefonen på markedet med 960x640 punkters oppløsning, alså er den skarpere og mer detaljert enn SGS/SGSII sine 800x480. Ting som kontrast og lysstyrke derimot er et annet tema, men har ingenting med skarphet å gjøre. Misvisende.

 

Iphone 4 er skarpeste på markedet i Norge ja, men Motorola og flere asiatiske modeller har samme oppløsningen!

Lenke til kommentar

Tja? Jeg regner med at filmer ofte er mørkere enn websider, som ofte er ganske lyse (svart tekst på hvit bakgrunn er standard), så det der illustrerer bare poenget mitt :)

 

Fantastisk logikk. "Denne Android telefonen, med ca samme hardware som andre modeller, og samme batteri, kan spille film ~40% lengre enn de. Det beviser at skjermen på den telefonen bruker mer strøm enn andre skjermer."

 

I andre nyheter, så er enorme nedbørsmengder årsaken til at Sahara er så tørt, og iPhone har beviselig bare billig-deler innabords, siden den koster så mye?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja? Jeg regner med at filmer ofte er mørkere enn websider, som ofte er ganske lyse (svart tekst på hvit bakgrunn er standard), så det der illustrerer bare poenget mitt :)

 

Fantastisk logikk. "Denne Android telefonen, med ca samme hardware som andre modeller, og samme batteri, kan spille film ~40% lengre enn de. Det beviser at skjermen på den telefonen bruker mer strøm enn andre skjermer."

Det der er ikke poenget mitt. Poenget mitt er at *AMOLED har veldig varierende strømforbruk avhengig av hva den viser. Se nevnte test hos DisplayMate. Jeg tenkte jeg bare skulle påpeke at *AMOLED-skjermer ikke nødvendigvis er mer strømgjerrige slik det kom fram i diskusjonen her, det kommer helt an på hva som blir vist på skjermen. At Galaxy S kunne score bra på film playback er helt i tråd med det hvis filmen er litt mørk. Det var jo f.eks. grunnen til at Google skiftet fargen på statuslinjen til svart i 2.3, det var for å spare strøm på *AMOLED skjermer, siden hvitt er veldig strømkrevende i forhold til LCD-skjermer.

 

Nok om det, jeg skal ihvertfall følge med på batteritestene hos Anandtech når de får seg en Galaxy S II for å se om man kan se noen forskjell.

Lenke til kommentar

... men galaxy s2 sin skjerm skal være mindre kornete enn skjermen som sitter i denne.

Jeg har ikke prøvd skjermen nei. Og ja, jeg er klar over at de har økt antall sub-piksler med 50% eller noe sånt, men jeg er fortsatt ikke helt overbevist om at det vil bli crispy nok sammenlignet med qHD oppløsning og det står jeg ved. Forskjellen på WVGA og qHD er stor nok til at det blir en potensiell dealbreaker for min del. Målet mitt er at jeg skal kunne lese hva som står på nettsider uten å måtte zoome inn i det hele tatt. Dette kunne jeg på iPhone4, og er kul umulig på Super Amoled WVGA skjermer, og ut i fra det jeg har sett av Super Amoled Plus skjermer så er det blitt litt bedre, men fortsatt ikke der jeg helst hadde ønsket for å bry meg nok til å bytte telefon.

 

Du må få begrepene i orden. iPhone 4 har ikke qHD, men DVGA.

Lenke til kommentar

Hvordan kan dere si at Galaxy S II har markedets skarpeste skjerm? Iphone 4 er fortsatt den eneste telefonen på markedet med 960x640 punkters oppløsning, alså er den skarpere og mer detaljert enn SGS/SGSII sine 800x480. Ting som kontrast og lysstyrke derimot er et annet tema, men har ingenting med skarphet å gjøre. Misvisende.

 

Bet meg merke i dette selv når jeg leste testen på vg.no, der står det svart på hvitt at Galaxy S II har langt skarpere skjerm enn iPhone 4. Noe jeg finner veldig rart da den har klart lavere oppløsning, og det i tillegg på en langt større skjerm. Pixeltettheten på iPhone 4 er jo utvilsomt overlegen i dette tilfellet.

 

Likevel hevder artikkelforfatteren at skjermen er langt skarpere. Hvordan det i det hele tatt kan bli så mye skarpere for det blotte øye har jeg også vanskelig for å se for meg da jeg ikke klarer se pixlene på min iPhone 4.

 

Og nei jeg er ingen utpreget fanboy, lar meg bare irritere når åpenbare feil blir brettet ut på denne måten. :p

Lenke til kommentar

Lest flere testere som sier skjermen er bedre enn Iphone-skjermen. Annen norsk test (av en tidligere Amobil-redaktør hvis jeg husker rett):

 

BEST SKJERM PÅ MARKEDET

Galaxy S II byr på mer enn den per i dag beste ytelsen på markedet. Skjermen er også i en klasse for seg.

 

Med Samsungs Super-AMOLED Plus-teknologi på plass får du strålende bildekvalitet fordelt på 4,3 tommer.

 

Mange vil nok påpeke at iPhone 4 har høyere oppløsning enn Galaxy S sine 480 x 800 piksler, men dette er et overtak som kun gjelder på papiret. Samsungs toppmodell har soleklart bedre bilde når fargegjengivning, sorttoner og lysstyrke tas med i beregningen.

 

Ellers så jeg en kommentar om at den burde vært mindre. Der må jeg være sterkt uenig. Jeg var skeptisk til at Galaxy I var så stor, men det var null problem når jeg erfarte den. Jeg vedder 2 pils på Apple vil følge etter, for dette er en flott størrelse såfremt den holder seg så tynn som Samsung har fått til her.

 

Men ellers føles det som vi er kommet så langt i kvalitet at det er flisespikking hva de fleste modeller angår. :)

Lenke til kommentar

Irriterende feil på min Galaxy SII:

 

Samsung bruker "feil" Locale for norsk språk (no_NO).

ALLE andre programmer jeg har vært borti bruker nb_NO. Dette fører til at hvis man velger norsk språk på denne telefonen vil Samsung-menyer osv bli norske (siden de sjekker for no_NO Locale og da bruker norske språkfiler), MEN alle andre programmer blir engelske (som sikkert er default språk), fordi de ikke skjønner no_NO som Locale, men forventer nb_NO.

 

Har sjekket dette ved å bruke MoreLocale 2 fra Market og manuelt satt telefonens Locale til nb_NO. Da blir alle applikasjoner norske (Facebook, Gmail, Maps, Libra osv), MEN Samsung-menyene blir da desverre engelske, fordi Samsung IKKE har forhold til nb_NO!

Lenke til kommentar

Iphone 4 er skarpeste på markedet i Norge ja, men Motorola og flere asiatiske modeller har samme oppløsningen!

Ja, iPhone har 4 de skarpeste kantene og gnager fælt i buksa! Og skulle du være en av de ytterst mange som knuser glasset på den ene eller andre siden av den har du nok av skarpe kanter å kose deg med.

 

Men ja, jeg synes Android-telefonene bør komme seg over 800x480-kneika snart. Misforstå meg rett - jeg ville ikke sagt nei til å bytte ut min litt slitne Desire med en Galaxy S II...

Lenke til kommentar

Irriterende feil på min Galaxy SII:

 

Samsung bruker "feil" Locale for norsk språk (no_NO).

ALLE andre programmer jeg har vært borti bruker nb_NO. Dette fører til at hvis man velger norsk språk på denne telefonen vil Samsung-menyer osv bli norske (siden de sjekker for no_NO Locale og da bruker norske språkfiler), MEN alle andre programmer blir engelske (som sikkert er default språk), fordi de ikke skjønner no_NO som Locale, men forventer nb_NO.

 

Har sjekket dette ved å bruke MoreLocale 2 fra Market og manuelt satt telefonens Locale til nb_NO. Da blir alle applikasjoner norske (Facebook, Gmail, Maps, Libra osv), MEN Samsung-menyene blir da desverre engelske, fordi Samsung IKKE har forhold til nb_NO!

Engelske menyer og norsk tastatur + ordliste er det som gjelder... Med mindre du er dum da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Iphone 4 er skarpeste på markedet i Norge ja, men Motorola og flere asiatiske modeller har samme oppløsningen!

Ja, iPhone har 4 de skarpeste kantene og gnager fælt i buksa! Og skulle du være en av de ytterst mange som knuser glasset på den ene eller andre siden av den har du nok av skarpe kanter å kose deg med.

 

Men ja, jeg synes Android-telefonene bør komme seg over 800x480-kneika snart. Misforstå meg rett - jeg ville ikke sagt nei til å bytte ut min litt slitne Desire med en Galaxy S II...

 

Noen modeller har som sagt samme oppløsningen som iPhone 4, dog ikke samme pikseltethet grunnet større skjerm. Ifølge redaktøren i Mobile Review kommer kommende Samsung Galaxy S III til å få høyere oppløsning når den blir lansert.

Lenke til kommentar

Noen modeller har som sagt samme oppløsningen som iPhone 4, dog ikke samme pikseltethet grunnet større skjerm. Ifølge redaktøren i Mobile Review kommer kommende Samsung Galaxy S III til å få høyere oppløsning når den blir lansert.

Er det håp om at den kanskje blir en halvtommes størrelse mindre og? Synes 4,3" er litt i største laget for mine lommer...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...