Gå til innhold

S-ata harddisk har plutselig sluttet å virke. Bios finner den ikke.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har et problem med min Seagate Barracuda 7200 500gb S-ata HDD.

 

Kontekst: Igår gikk jeg fra maskinen etter den var skrudd av. Da jeg kom tilbake 4 timer senere fant ikke BIOS hdd. Jeg har sjekket kabler, og de skal være i orden. Jeg fant også frem en gammel IDE HDD som jeg fikk testet, og BIOS fant den. Barracudaen har jeg hatt en stund, og er den eneste jeg bruker.

 

Samtidig skal det sies at HDD ikke lager lyder som kan hinter om mekaniske problemer. Den jobber på vanlig måte, uten å vise overfladiske tegn på å være ødelagt.

 

Hovedkort: Asus P5Q Pro

Grafikkort: ATI Radeon 4870

Operativsystem: Windows 7

Andre specs husker jeg ikke.

 

Trenger dere mer info er det bare å spørre.

 

Prez

Endret av PreZiDenT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Dobbeltsjekk alle kabler (bytt gjerne kabel om du har mistanke om at den kan ha stått i en hard knekk)

- Test med en annen S-ATA port (sjekk instillingene for portene i BIOS også så du ikke tester mot en port satt opp for RAID eller noe sånt). Du burde vel dog sett disken i BIOS uansett.

- Skulle du ha muligheten så test gjerne mot et anet hovedkort også, dog jeg ser ikke dette som så veldig nødvendig.

 

Har du gjort disse uten hell så må du nok konkludere med disk defekt og kjøre garantisak/reklamasjon.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

- Dobbeltsjekk alle kabler (bytt gjerne kabel om du har mistanke om at den kan ha stått i en hard knekk)

- Test med en annen S-ATA port (sjekk instillingene for portene i BIOS også så du ikke tester mot en port satt opp for RAID eller noe sånt). Du burde vel dog sett disken i BIOS uansett.

- Skulle du ha muligheten så test gjerne mot et anet hovedkort også, dog jeg ser ikke dette som så veldig nødvendig.

 

Har du gjort disse uten hell så må du nok konkludere med disk defekt og kjøre garantisak/reklamasjon.

 

-Stigma

 

Takk for svar.

 

Jeg byttet sata kabelen mellom CD-rom og HDD. CD-Rom viste seg i BIOS ved begge anledninger så det utelukker kabelen så vidt det er meg kjent. Jeg koblet også HDD kabelen i en annen sata port, men ble fortsatt ikke registrert av BIOSen. Storage configuration i BIOS er satt til IDE, og ikke raid.

 

Akkurat nå jobber jeg iherdig med å skaffe en annen SATA HDD for å se om hovedkortet registerer den. IDE HDD ble som nevnt gjenkjent, så det utelukker vel også hovedkortet, RAM, grafikkort etc.

 

Jeg har bange anelser om at den har tatt kvelden selv om det mekaniske er i orden.

Lenke til kommentar

Høres ut som HDD feil da ja.

 

Selvfølgleig - det KAN være kontrolleren på hovedkortet som er gåen, men jeg ser på det som mindre sansynlig enn at disken ikke lenger registrerer.

 

Å teste en IDE disk vil ikke si noe om S-ATA kontrolleren på hovedkortet fungerer. Disse er seperate. Du har forøvrig også ofte 2 separate S-ATA kontrollere på hovedkortet bare så du vet det. Den ene kan gå i stykker mens den andre fungerer. De er uavhengige av hverandre.

 

Får du testet med en annen S-ATA disk så kan du ihvertfall konkludere diskfeil med 99,9% sikkerhet. Gjør det om du har mulighten. Hvis ikke du har muligheten ville jeg antatt det og sendt på granti/reklamasjon.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...