Gå til innhold

Gaming opsett ca 10K


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kunne trengt litt hjelp i forbindelse med kjøp av ny PC, så til forumets store glede kommer det en tråd om "Hva skal jeg kjøpe?!?!"

 

Det er nå en del år siden jeg har bygd data, så jeg er på ingen måte oppdatert innen dagens produkter.

 

Jeg ønsker å bruke maks 10 000 på de interne komponentene + kabinett.

Jeg har nå satt isammen ei kjapp liste på hw.no ut ifra priser og popularitet i prisguide stort sett, men kunne tenkt meg litt hjelp, Spesielt til hovedkort, cpu, gpu, psu og ram.

HDD blir en SSD disk og lagringsdisker har jeg nok av fra før.

 

Det viktigste for meg er selvsagt ytelse, men en annen ting som også er viktig er at den ikke støyer alt for mye.

 

Jeg er klar over at den lista her er satt opp litt i blinde, så jeg setter pris på all hjelp som er å få!

 

https://prisguiden.no/liste/124397

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt utgangspunkt, men likevel et par nybegynnerfeil. Her har jeg satt opp en ny liste til deg. Har ikke tatt høyde for hdd da du sier du har dette fra før. Dette oppsettet er _veldig_overklokksvennlig, men jeg anbefaler en annenhånds cpu kjøler dersom du velger å gjøre det. Du har også mulighet for 570 SLi med 800w psu. La også til den beste SSDen på markedet for pengene.

 

876359.jpeg

 

Merk: mangler OS.

Endret av leetabix2
Lenke til kommentar

Godt utgangspunkt, men likevel et par nybegynnerfeil. Her har jeg satt opp en ny liste til deg. Har ikke tatt høyde for hdd da du sier du har dette fra før. Dette oppsettet er _veldig_overklokksvennlig, men jeg anbefaler en annenhånds cpu kjøler dersom du velger å gjøre det. Du har også mulighet for 570 SLi med 800w psu. La også til den beste SSDen på markedet for pengene.

 

876359.jpeg

 

Merk: mangler OS.

 

Dette opsettet så jo ganske bra ut. Hva vil du påstå er det svakeste leddet hvis man bygger denne maskinen?

Lenke til kommentar

Strømforsyningen kunne vært bedre og er dessuten ikke modulær. Skjermkortet er veldig bra, men den massive kjøleren vil vanskeliggjøre et evt. SLI-oppsett i fremtiden. RAM-brikkene har digre kjøleribber som vil komme i veien for de fleste store luftkjølere.

 

Mitt forslag: Bytt ut PSU med Corsairs HX750W som ligger på ca 1000kr på Dustinhome. Bytt ut RAM-brikkene med f.eks disse.

Lenke til kommentar

8gb er i utgangspunktet mer enn du klarer å bruke.

 

nf-p12 er IKKE radiatorvifter. disse er ment som kabinettvifter til å trekke inn og ut luft.

 

cl8 er sløs med penger, cl9 yter like bra og koster mindre.

 

jeg regner med at du er klar over at gtx 580 ikke er verdt prisen sin i forhold til ytelse? hd 6990 har bedre pris mot ytelse...

 

edit: 850W er overkill... du kan ikke gå sli pga directcu iis form, og da vil en 650w være mer enn nok. uansett om du kjører med fire eller to stikker ram og harddisker.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

8gb er i utgangspunktet mer enn du klarer å bruke.

 

nf-p12 er IKKE radiatorvifter. disse er ment som kabinettvifter til å trekke inn og ut luft.

 

cl8 er sløs med penger, cl9 yter like bra og koster mindre.

 

jeg regner med at du er klar over at gtx 580 ikke er verdt prisen sin i forhold til ytelse? hd 6990 har bedre pris mot ytelse...

 

edit: 850W er overkill... du kan ikke gå sli pga directcu iis form, og da vil en 650w være mer enn nok. uansett om du kjører med fire eller to stikker ram og harddisker.

 

Byttet ut ram til cl9.

 

hd 6990 kortene ser ut til å starte på 5000 kr. noe som er 1700 kr mer enn det 580 korter jeg har funnet. Dette blir for mye for meg.

 

Jeg prøver å finne en god psu, men det er veldig mange av de som lager mye støy ifølge testene. dette vil jeg unngå. Er det noen som har noe å anbefale?

 

Hva er forskjell på kabinett og cpu vifter? Er det bare kontakten eller også utforming på viftene? Er det noen som vet om noen gode og støysvake cpu vifter jeg kan bruke med Super Mega?

Lenke til kommentar

cpu-vifter har et høyere statisk trykk. de klarer å skyve mer luft gjennom områder med høy motstand som en kjøler. gentle typhoon 1450 rpm er gode til dette samtidig som de ikke støyer for mye. koble dem til. hovedkortet ditt og bruk speedfan for å regulere hastigheten.

 

angående pris og ytelse var det for å påpeke at det finnes lurere kort å kjøpe enn gtx 580. mest fordi prishoppet ikke kan forsvares av ytelsen.

 

støy fra psu er ikke det du kommer til å høre først. fire kabinettvifter på 1300 rpm støyer langt mer

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte er kunne hive meg på diskusjonen med og poste ein lite oppsett=)

 

Link til oppsettet:

http://bildr.no/view/877549

 

Er litt usikker på strømforsyninga men regner med den er bra nok.

 

Etter som det er et fulltower så ville jeg IKKE valgt micro ATX hovedkort.

 

Obs. Velgte feil. Eg meinte ditta: http://www.dustinhome.no/pd_5010588576.aspx

Men no ville eg ambefalt Z68 Brikkesett sida det er det nye =)

Endret av thom6800
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...