Gå til innhold

Slik stjal vi Linns identitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil bare påpeke at inntekten, formuen og skatten fremdeles er synlig i den grafen som er til høyre på bildet som viser skattelister.no

 

Vi kan lese at inntekten er like under 18.400 kr, skatten er på like under 4.600 kr og formuen lik 0 kr.

 

Om dere skal sensurere tallene i bildet må dere også sensurere grafen, evt bare tallene i grafen.

 

Ellers interessant artikkel!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil bare påpeke at inntekten, formuen og skatten fremdeles er synlig i den grafen som er til høyre på bildet som viser skattelister.no

 

Vi kan lese at inntekten er like under 18.400 kr, skatten er på like under 4.600 kr og formuen lik 0 kr.

 

Om dere skal sensurere tallene i bildet må dere også sensurere grafen, evt bare tallene i grafen.

 

Ellers interessant artikkel!

 

:!:

Lenke til kommentar

Så dere stjal identiteten hennes?

Har dere levert den tilbake etterpå, eller må hun melde den som tapt og skaffe seg en ny?

 

Jeg spør i delvis alvor, fordi det irriterer meg grenseløst at folk insisterer på å kalle dette ID-tyveri.

 

Vi fant ut hva hun har i stuevinduet, hvordan søstrene ser ut og hva personnummeret hennes er.

Så det dere har gjort, er altså bare å skaffe opplysninger som gjør det mulig å begå omfattende og relativt enkel svindel med, hverken mer eller mindre. Når informasjonen er lett tilgjengelig, og i mange tilfeller utenfor privatpersoners kontroll, kan ikke privatpersoner holdes ansvarlig for at informasjonen blir misbrukt. Man kan ikke lenger fokusere på det at informasjonen er der ute, som et problem, for du får ikke ånden tilbake i lampa. Problemet er at organisasjoner har for dårlige rutiner for autentisering.

 

Kredittkortselskapene har forstått dette, og dekker derfor tapene for kunder i svindeltilfeller. (Eksempel) Dette gjør de fordi ansvaret for å sikre transaksjonenes legitimitet ligger hos dem, og det vil koste dem mer å sikre systemet 100%, enn det gjør å sikre det så godt som de gjør, og deretter dekke inn beløpene det svindles for årlig.

 

Løsningen på svindel av den såkalte "ID-tyveri"-typen, er å plassere ansvaret der det hører hjemme; hos organisasjonene og bedriftene som svindles.

Lenke til kommentar

Så dere stjal identiteten hennes?

Har dere levert den tilbake etterpå, eller må hun melde den som tapt og skaffe seg en ny?

 

Jeg spør i delvis alvor, fordi det irriterer meg grenseløst at folk insisterer på å kalle dette ID-tyveri.

 

ID-piracy da? Din identitet er kopiert men du kan fortsatt bruke den selv. Det er ikke lenge siden å ha tilgang på slik informasjon var nok til å faktisk stjele identiteten. Endre adresse, bytte navn osv slik at en selv ikke lengre kontrollerte eller hadde kontroll på sin egen identitet lengre.

 

Har du forresten et bedre forslag på hva en skal kalle dette?!

Lenke til kommentar

Vil bare påpeke at inntekten, formuen og skatten fremdeles er synlig i den grafen som er til høyre på bildet som viser skattelister.no

 

Vi kan lese at inntekten er like under 18.400 kr, skatten er på like under 4.600 kr og formuen lik 0 kr.

 

Om dere skal sensurere tallene i bildet må dere også sensurere grafen, evt bare tallene i grafen.

 

Ellers interessant artikkel!

 

Det er ikke inntekten hennes i seg selv vi har prøvd å sladde, men de nøyaktige sifrene, ettersom man ellers bare kunne google disse for å finne henne på skattelistene.

 

Takk for innspill! :)

Lenke til kommentar

Problemet er som andre har vært inne på heller måten bedrifter autentiserer folk på. Gjorde av nysgjerrighet et liknende eksperiment for ca 10 år siden, det var omtrent like lett da å finne tilsvarende mengder informasjon, begynte med et bilnummer og tok det derfra. Fant feks personnummer ved å ringe en offentlig etat og angi meg for å være en arbeidsgiver (de hadde sikkert ikke lov til å gi det til meg, men det gjorde de). Og fikk masse info ved å ringe rundt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nå kan dere skrive en artikkel om hvordan man lager GHB, LSD og andre ulovligheter....

Når kommer artikkelen "slik sprer man barneporo", "hvordan få med sprengstoff på fly", "slikt skjuler du en voldtekt"??

Lenke til kommentar

Nå kan dere skrive en artikkel om hvordan man lager GHB, LSD og andre ulovligheter....

Når kommer artikkelen "slik sprer man barneporo", "hvordan få med sprengstoff på fly", "slikt skjuler du en voldtekt"??

Det er én vesensforskjell mellom alle de handlingene du nevner, og det å samle inn informasjon slik de har presentert i artikkelen: Sistnevnte handling er ikke ulovlig!

 

Ei heller er det ulovlig å være i besittelse av denne informasjonen.

Det er misbruk av informasjonen - altså å bruke den til å begå svindel, som er en ulovlig handling.

Denne distinksjonen er noe av det som gjør bruk av ordet "ID-tyveri" helt idiotisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

En bruksanvisning på hvordan man gjør kriminelle handlinger er å spre kunnskap. ThePirateBay gutta ble ikke dømt for piratkopiering, men medvirkning til spredning.

Jeg kunne lagt ut opplysninger på hvordan man lager nervegass. Hvis noen prøvde det og lykkes, hvem ville da vært ansvarlig for missbruken av den kunnskapen? De som ikke skjønte alvoret? Jeg som ikke skjønte at den infoen kunne bli missbrukt? Navy Seals sin manual?

Det er enkelte ting man skal holde kjeft om, hvis man ikke skjønner konsekvensene av å formidle slik info.

Lenke til kommentar

En bruksanvisning på hvordan man gjør kriminelle handlinger er å spre kunnskap.

Teknofil har ikke gitt noen bruksanvisning på hvordan å begå svindel. De har kun påvist hvor lett det er å skaffe informasjon, som mange liker å tro at er hemmelig (eller i det minste vanskelig å få tak i). Koblingen din til PirateBay saken er i beste fall søkt.

 

Jeg kunne lagt ut opplysninger på hvordan man lager nervegass. Hvis noen prøvde det og lykkes, hvem ville da vært ansvarlig for missbruken av den kunnskapen?

Nå er det faktisk sånn at enhver er ansvarlig for sine egne handlinger, og så lenge man er myndig, forutsettes det ganske enkelt at man forstår de direkte konsekvensene av egne handlinger. Er man ikke myndig, forutsetter samfunnet at ens foresatte har tilsvarende kontroll.

 

Å legge bånd på spredning av informasjon for å kontrollere folks handlinger, er et politisk og moralsk ormebol uten like, for ikke å snakke om at det i praksis er håpløst på grunn av internett.

 

Men alt dette er forsåvidt irrelevant i sammenheng med "ID-tyveri". Problemet er ikke at slik info er lett å få tak i; problemet er at det er så jævlig lett å misbruke det. Ansvaret for dette må falle på de som har mulighet til å forhindre misbruket, og det er de institusjonene som svindles fordi de har for dårlige autentiseringsrutiner.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...