Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Hvor fort kan en lett motorsykkel kjøre?


WasaDu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg en scooter/lett mc... Ser ut som en moped, men er registrert som lett mc. Kommer opp i 110 km/t, og jeg fikk den for kun 5000, pga en liten feil og pga den tidligere eieren måtte få solgt den fort. Er veldig fornøyd selv. Feilen er nå fikset, og lett mcen står nå klar til bruk i garasjen ;-)

 

Lappen har jeg ikke kommet i gang med enda :( Skulle på trafikalt gk nå til uka, men dette kræsjet med et annet kurs med jobben... Så da må jeg vente til høsten med å starte!... Menmen ;-)

 

487316_387200601315760_1215034621_n.jpg

Lenke til kommentar

Daelim S2 125? Fadern har en slik, han er veldig fornøyd. Kanskje ikke det kuleste kjøretøyet i gata, men du har ingen problem med å bikke fartsgrensen på norske veier, og den har godt med oppbevaringsplass under setet bl.a.

 

Hva er årsmodell og km.stand? 5 lapper for den der kan jo potensielt være et røverkjøp :O

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
  • 4 år senere...
  • 9 måneder senere...
Gutt 12 år skrev (På 11.6.2020 den 12.42):

Er lettsykkel vert det

Som en annen i tråden har fortalt. Det kommer ann på om du har penger til det. 125cc koster mange ganger prisen av en moped. Deler og servicer blir da også mye dyrere. Bør også ha fult MC utstyr med minimum høye støvler, jakke med armering class-2 i rygg, skuldre og albuer. Hansker. Kjører du mye 60km/t eller fortere vill jeg også kjøpt bukse med armering i kne og hofter. Også må du selvfølgelig ha en hjelm. Plast hjelm er kanskje mest beregnet til bruk på lavere hastigheter. På grunn av dårligere sikkerhet. Men glassfiber hjelmer er dyrere og bråker mer. Men det er enkel fiks med ørepropper. Som kanskje er lurt uansett.

Så skal du mest kjøre korte avstander, så er kanskje moped bedre. For det kan fort bli dyrt. Men jeg har hørt det kan være lurt å ta lappen på lett MC. For de som har tatt den lappen er mer sjelden i ulykker. Også kan en jo kjøre moped med den lappen. Og viss du finner ut at du har råd til en større MC, kan du kjøpe og kjøre alt opp til 125cc. for finnes også 100cc sykler som kanskje brukt ikke er så dyre, som de større. Men da kan det også være lurt å ha med seg noen som vet litt om MC. Som kan se over at alt virker som det skal, før du kjøper. Men som sagt i førsten. Husk at en må ha utstyr, som fort kan bli 10 000 - 15 000 kroner. Viktigste er Støvler, som går opp over ca halve leggen, jakke, hansker og hjelm. Beste er å ta med bukse også. Det er vanskelig å røre seg om knærne og hofter ikke fungerer som de skal, etter en krasj. Så ta sikkerhet på alvor. Aldri la været eller andre folk, bestemme hvor mye utstyr du har på deg. Det er du som må leve med skadene du får, om du ikke bruker fult utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Piaggio skrev (På 22.3.2021 den 20.02):

Men jeg har hørt det kan være lurt å ta lappen på lett MC. For de som har tatt den lappen er mer sjelden i ulykker.

Lett motorsykkel er det desidert farligste kjøretøyet du kjøre. Vi snakker en dødsrisiko over 10 ganger større sammenlignet med moped.

 

Det er en klassisk myte at det å kjøre moped er så farlig fordi kjøretøyet går sakte, så du kan bli utsatt for farlige forbikjøringer. Tross bedre opplæring med lett mc viser absolutt all statistikk at fart dreper, og spesielt ved unge sjåfører. 

 

Men for å svare på spørsmålet, ja, lett mc er verdt det dersom lysten og behovet er der :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Läkerol skrev (2 timer siden):

Lett motorsykkel er det desidert farligste kjøretøyet du kjøre. Vi snakker en dødsrisiko over 10 ganger større sammenlignet med moped.

 

Det er en klassisk myte at det å kjøre moped er så farlig fordi kjøretøyet går sakte, så du kan bli utsatt for farlige forbikjøringer. Tross bedre opplæring med lett mc viser absolutt all statistikk at fart dreper, og spesielt ved unge sjåfører. 

 

Men for å svare på spørsmålet, ja, lett mc er verdt det dersom lysten og behovet er der :)

Det er alltid idioter som kjører som de ikke har noe å tenke med. Det finnes også på MC og biler, som kjører seg ihjel hvert eneste år. Går ikke å ta med sånne folk, på sånne statistikker. Da får du feil svar. Det viser seg med alt, at mer opplæring gir bedre førere. Det må være løgn, det er antagelig mange ganger flere mopeder enn lett MC. Så jeg tipper du bare gjetter og fantaserer.

Jeg har selv nesten blitt drept eller kjørt ned av biler som kjører forbi, alt for nære. Og tar ingen hensyn til Mopeder, som i Norge ikke klarer å holde følge med trafikken. De har egentlig toppfart på ca 80km/t. Det har aldri vært fart som dreper, det er folk som kjører fortere enn de klarer. De har ikke oversikt eller bryr seg om hvor mye de greier å få til. Alltid overvurderer hva de greier.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Piaggio skrev (På 18.4.2021 den 2.29):

Det er alltid idioter som kjører som de ikke har noe å tenke med. Det finnes også på MC og biler, som kjører seg ihjel hvert eneste år. Går ikke å ta med sånne folk, på sånne statistikker. Da får du feil svar. Det viser seg med alt, at mer opplæring gir bedre førere. Det må være løgn, det er antagelig mange ganger flere mopeder enn lett MC. Så jeg tipper du bare gjetter og fantaserer.

Jeg har selv nesten blitt drept eller kjørt ned av biler som kjører forbi, alt for nære. Og tar ingen hensyn til Mopeder, som i Norge ikke klarer å holde følge med trafikken. De har egentlig toppfart på ca 80km/t. Det har aldri vært fart som dreper, det er folk som kjører fortere enn de klarer. De har ikke oversikt eller bryr seg om hvor mye de greier å få til. Alltid overvurderer hva de greier.

Sent svar: Så lenge andelen "idioter" er jevn i alle grupperinger (bil, mc, moped), da vil dette jevne seg ut på statistikken og likevel få frem forskjellene. Selvfølgelig må alle ulykker tas med for å belyse risikoen, ellers kan man bare justere seg frem til ønsket svar. Statistikk viser at du tar grundig feil. Ja, opplæring gir bedre førere - men ung alder og fart dreper.

Forskjeller er at du ble "nesten" kjørt ned eller drept, mens de på lett motorsykkel faktisk dør. Argumentet "Ikke farten som dreper, men folk som kjører fortere enn de klarer" motsier seg selv ganske kraftig. Tar man fra de muligheten til å kjøre fort vil de ikke dø, og med andre ord er det muligheten for høy fart som tok livet til slutt. Så skal det sies at dødsrisiko på tung MC som går enda fortere er lavere enn lett mc, men opplæringen er nøyaktig lik. Da handler det om erfaring og konsekvenstenkning (alder), samt fart. 

Antall dødsulykker pr milliard kjørte kilometer: 

Moped 4,2
Tung MC 33,9
Lett MC 76,5

Hentet fra: https://www.tryggtrafikk.no/mc-moped/lett-mc/ungdom-utsatte-pa-lett-mc/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

At det er så "farlig å bli forbikjørt av større kjøretøy" er stort sett en del gutter i alderen 15-17 som mener, ikke så veldig mange andre.

Ulykkesstatistikken viser at antall drepte og hardt skadede på lett MC, normalisert på kjørte km, er flere titalls ganger høyere enn firehjulede klasser, og desidert farligste lovlige kjøretøyet vi har på veien, mens moped er det tryggeste som ikke har setebelter og airbags.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Läkerol skrev (På 17.5.2021 den 23.14):

Sent svar: Så lenge andelen "idioter" er jevn i alle grupperinger (bil, mc, moped), da vil dette jevne seg ut på statistikken og likevel få frem forskjellene. Selvfølgelig må alle ulykker tas med for å belyse risikoen, ellers kan man bare justere seg frem til ønsket svar. Statistikk viser at du tar grundig feil. Ja, opplæring gir bedre førere - men ung alder og fart dreper.

Forskjeller er at du ble "nesten" kjørt ned eller drept, mens de på lett motorsykkel faktisk dør. Argumentet "Ikke farten som dreper, men folk som kjører fortere enn de klarer" motsier seg selv ganske kraftig. Tar man fra de muligheten til å kjøre fort vil de ikke dø, og med andre ord er det muligheten for høy fart som tok livet til slutt. Så skal det sies at dødsrisiko på tung MC som går enda fortere er lavere enn lett mc, men opplæringen er nøyaktig lik. Da handler det om erfaring og konsekvenstenkning (alder), samt fart. 

Antall dødsulykker pr milliard kjørte kilometer: 

Moped 4,2
Tung MC 33,9
Lett MC 76,5

Hentet fra: https://www.tryggtrafikk.no/mc-moped/lett-mc/ungdom-utsatte-pa-lett-mc/

Det er bare svada. Har ikke noe med virkeligheten å gjøre. Det er kanskje 1 av 20, eller mer som har lett MC. Statistikk på den måten fungerer ikke. Han ene på skolen min, som hadde 125cc, døde ikke. Ikke engang skadd.

A2, A1 og A1 er ikke lik. Hvor er det du tar disse løgnene fra?

Det er stoppen som dreper ikke fart. Sitter du bare å kverulerer og syns ting, du tror stemmer?

Går ikke nekte farts idioter å ta livet av seg. Og samtidig nekte normale folk å ha nok hastighet til å følge trafikken.

Alle konklusjonene dine sier at du ikke har peiling på å kjøre noe kjøretøy. Bør ikke gi noe råd på dette. 


Det er også greia at de fleste som tar MC lappen, ikke kan kjøre MC over 30km/t. Mye feil info fra folk, som bare har som interesse å lære bort, men bryr seg lite om hva som er sant. Eller som ikke sjekker opp om det se tror er rett eller ikke. Som de med «lene styring». Få har drept så mange som de. Fleste som kjører av veien i sving, er for de mener kontra-styring er tull eller for MotoGP. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Piaggio skrev (På 14.6.2021 den 17.13):

Det er bare svada. Har ikke noe med virkeligheten å gjøre. Det er kanskje 1 av 20, eller mer som har lett MC. Statistikk på den måten fungerer ikke. Han ene på skolen min, som hadde 125cc, døde ikke. Ikke engang skadd.

A2, A1 og A1 er ikke lik. Hvor er det du tar disse løgnene fra?

Det er stoppen som dreper ikke fart. Sitter du bare å kverulerer og syns ting, du tror stemmer?

Går ikke nekte farts idioter å ta livet av seg. Og samtidig nekte normale folk å ha nok hastighet til å følge trafikken.

Alle konklusjonene dine sier at du ikke har peiling på å kjøre noe kjøretøy. Bør ikke gi noe råd på dette. 


Det er også greia at de fleste som tar MC lappen, ikke kan kjøre MC over 30km/t. Mye feil info fra folk, som bare har som interesse å lære bort, men bryr seg lite om hva som er sant. Eller som ikke sjekker opp om det se tror er rett eller ikke. Som de med «lene styring». Få har drept så mange som de. Fleste som kjører av veien i sving, er for de mener kontra-styring er tull eller for MotoGP. 

Før man begir seg ut på en diskusjon er det greit å ha et snev av kunnskap innen tematikken, for her har du mye å gå på. Statistikk og fysikk ser i hvert fall ut til å være fremmedord for deg. 

Konklusjonene mine har hittill kun dreid seg om statistikk, men jeg melder meg gjerne på i diskusjonen om kjøreferdigheter. Har du tatt opplæring på noe høyere enn moped? I så fall vil du lære at kontrastyring er en helt vesentlig ferdighet, hvor du aldri vil bestå oppkjøringen uten å kunne dette. 

Lenke til kommentar
On 5/17/2021 at 11:14 PM, Läkerol said:

 

Spenstig at buss ligger på 0.3 i den statestikken.
Også spenstig at "Høyrisikogruppers eksponering og risiko i trafikk"(kilden) ikke har egen statestikk for moped, samt at MC er beregnet ut i fra spørreskjema i stede for reel data.

ellers er det vel relevant statestikk for Mons. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...