Gå til innhold

Nå er det offisielt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

First.

 

Lurer litt på hvordan den skiller seg optisk fra den gamle f/1.8 versjonen. Neppe nok til å rettferdiggjøre et bytte hvertfall...

 

For de som har kamera uten fokusmotor er den nok vel verdt oppgraderingen/investeringen.

 

Optisk er den totalt forandret fra AF-versjonen, og har nå fått ett asfærisk linseelement.

Lenke til kommentar

Det blir spennende å se tester av dette. Avrundede blenderlameller bør gi bedre bokeh, asfærisk element kan fort virke motsatt. Til nattfotografering av stjernehimmelen tviler jeg på at dette er laget for å konkurrere med 58mm Noct, men den kan jo bli bedre enn AF-D 50mm 1.8

Lenke til kommentar

Litt pussig prioritering fra Nikon - det gamle 50mm f/1.8 er faktisk det suverent skarpeste objektivet jeg har hvis jeg blender ned litt; man skulle tro at andre av Nikons fastobjektiver var langt mer klare for en oppgradering.

 

Men bokeh'en er jo ikke akkurat den peneste, så jeg har sjelden brukt det til portrett, men det blir den neppe på det nye heller; de prioriterer vel mer denslags på 1.4-utgavene.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Litt pussig prioritering fra Nikon

 

50mm F1.8 er et populært objektiv for de som vil prøve seg med et lyssterkt objektiv med fast brennevidde. Jeg antar en stor del av denne gruppen også har relativt rimelige hus, og den gamle 50mm F1.8 ga ikke autofokus med D40/D60/D3000/D3100/D5000/D5100, som ventle også kommenterte litt tidligere i tråden. Vil tro Nikon kan selge mange av disse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt pussig prioritering fra Nikon

 

50mm F1.8 er et populært objektiv for de som vil prøve seg med et lyssterkt objektiv med fast brennevidde. Jeg antar en stor del av denne gruppen også har relativt rimelige hus, og den gamle 50mm F1.8 ga ikke autofokus med D40/D60/D3000/D3100/D5000/D5100, som ventle også kommenterte litt tidligere i tråden. Vil tro Nikon kan selge mange av disse.

 

Til kamera som ikke har fokusmotor i huset, så er jo dette bra. Personlig hadde jeg valgt AF-S 35mm f/1.8 anyday før jeg hadde kjøpt dette til et DX-hus. På et FX-hus er historien en annen, da er det forhåpentligvis et glimrende normalobjektiv.

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg valgt AF-S 35mm f/1.8 anyday før jeg hadde kjøpt dette til et DX-hus

 

Det spørs jo om du er på jakt etter et normalobjektiv eller en kort tele.

 

Klart det, derfor skrev jeg "personlig" :)

Skal ikke se bort i fra at jeg kommmer til å skaffe meg den nye 50mm selv i fremtiden.

Endret av Zahl
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...