Gå til innhold

Hvordan få webapplikasjon til og sende ut sms?


Anbefalte innlegg

Hei.

Programmerer fortida ein webapplikasjon. Denne programmerest i java. og skal kjøre på Apache Tomcat (7.0)server. Noen som har erfaringer me og få slike applikasjoner til å sende ut sms til mobil?

Regner med at ein må ha eit API og konto hos ein telefon levrandør.

 

takk

mvh Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt PSWinCom for en kunde.

 

Aner ikke hvordan dem er i markedet ift. pris og tjenestenivå, kunden hadde allerede konto hos dem og ville vi skulle bruke dem videre. Mulig det finnes rimeligere alternativer.

 

Grensesnittet er en helt standard SOAP tjeneste; man sender inn credentials og en meldingstekst, så går det SMS ut i andre enden.

Lenke til kommentar

Du har tre alternativer:

a) bruke en mobiltelefon tilkoblet serveren

b) bruke en SMS gateway leverandør

c) skaffe deg CPA avtaler med mobilselskapene

 

Alternativ a) var tidligere mest brukt som et budsjettalternativ eller av bedrifter som ønsket kontroll over maskinvaren selv, eller har krav til høy oppetid. For eks for å varsle om nedetid på internett. Om man sender SMS via internett så hjelper det lite å varsle om at internett er nede. Som et eksempel.

 

Alternativ b) begynner i dag å bli veldig vanlig, enkelt og rimelig for alle typer bruk. Selskaper som PSWincom og Clickatell gjør det veldig enkelt å implementere en løsning som fungerer veldig bra.

 

Alternativ c) er best for større SMS leverandører og/eller der hvor man har et høyt volum på utsending av SMS, ettersom man da får en bedre pris og slipper mellomleverandører. Dette krever dog høyere teknisk kompetanse og relativt dyre avtaler med leverandørene.

 

Uten å vite mer om hva du skal gjøre eller bruke det til vil eg anbefale alternativ b). :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Har selv satt opp en server med et GSM/3g-modem. (ubuntu, gammu, apache, mysql). Systemet fungerer slik at du/programvaren legger inn en mysqlrad for hver melding som skal sendes. Etter hvert som den sendes endres raden og flyttes til en annen tabell med bla. sendestatus ol.

 

Innkommende meldinger lagres i en innboks og du kan programmere et skript til å kjøre hver gang en ny melding mottas. Det er en del info i forbindelse med dette, bare gi meg en lyd hvis du er interessert i mer info.

 

Med løsningen får du kontroll på alt selv og får et vanlig mobiltelefonnummer som du sender fra/til. Det negative med den er at du ikke har anledning til å belaste kunders mobilabbonement per mottatte melding.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hei.

Programmerer fortida ein webapplikasjon. Denne programmerest i java. og skal kjøre på Apache Tomcat (7.0)server. Noen som har erfaringer me og få slike applikasjoner til å sende ut sms til mobil?

Regner med at ein må ha eit API og konto hos ein telefon levrandør.

 

takk

mvh Lars

Du må nok ha konto hos en telefon leverandør for å sende til for eksempel:

 

[email protected]

 

eller til Telenor:

 

[email protected]

 

Jeg bruker ikke Java, så der kan jeg ikke hjelpe deg. Der finnes imidlertid løsninger i PHP jfr boken:

 

http://www.schrenk.com/nostarch/webbots/

 

kapittel 16 "Webbots that send email".

 

Denne boken er basert på

 

http://php.net/manual/en/book.curl.php

 

http://curl.haxx.se/

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Har brukt PSWinCom for en kunde.

 

Aner ikke hvordan dem er i markedet ift. pris og tjenestenivå, kunden hadde allerede konto hos dem og ville vi skulle bruke dem videre. Mulig det finnes rimeligere alternativer.

Jeg jobber som utvikler hos PSWinCom, bare så det er sagt med en gang :)

 

Det finnes nok billigere løsninger enn PSWinCom, i alle fall om man ikke skal sende så mange meldinger. Men vi har også sansynligvis den høyeste kvaliteten på meldinger i det norske markedet.

 

Du har tre alternativer:

a) bruke en mobiltelefon tilkoblet serveren

b) bruke en SMS gateway leverandør

c) skaffe deg CPA avtaler med mobilselskapene

 

Er stort sett enig i det som ble sagt her. Alternativ a) er det få som går for i dag, og du vil sansynligvis ikke kunne oppnå hverken samme pris eller kvalitet som en SMS-leverandør kan.

 

Og jeg må poengtere at alternativ c) er en meget dyr og komplisert løsning. Blant dem som sender ut flest SMS i norge, som f.eks. AltInn eller Posten, vet jeg ikke om noen som ikke har valgt å bruke en dedikert SMS-leverandør.

 

Vi har mange ulike grensesnitt du kan benytte for å sende og motta meldinger, så ta gjerne en titt på wikien vår for flere detaljer.

Lenke til kommentar

Jeg jobber selv med KeySMS som tilbyr akkurat denne type tjenester. Det nomore sier stiller jeg meg også bak. Å benytte en gateway-leverandør er det rette valgtet med mindre du har ekstremt volum.

 

Det er litt pris- og funksjonsforskjeller mellom leverandørene, men det er ikke så voldsomt. Det er nok greit å sjekke et par og se hvordan de passer deg.

 

Du kan jo se vårt eksempel på å bruke KeySMS API for hvordan det kan fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...