Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Klarer ikke å starte maskinen :(


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp punga ut med 11.000 kr på ny maskin, men veldig fine deler(sier kameraten minsom plukket de ut). Kameraten min satte den sammen for meg, og den fungerte kjempefint.

Plutselig en morgen så gikk det ikke å starte maskinen. Jeg har åpnet å sjekket at alle kabler er som de skal, og den lille grønne lampen på hovedkortet lyser, men ellers er det ingen reaksjon i det hele tatt. Noen som har noen ide?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg (og et par andre som faktisk kan data) så står alle kablene riktig, inkludert de som går fra på-knappen til hovedkortet. Som sagt så har pcen fungert fint i 4-5 dager før dette skjedde.

Hvis det er noen risk i å kortslutte de kablene som er kobla til på-knappen, så tør nok ikke jeg å ta den. :p kjøpte alle delene for mindre enn en uke siden :/

 

vet ikke om det er noen på-knapp på hovedkortet, men det sies ikke noe om det i manualen.

Endret av Leifheit
Lenke til kommentar

Hvis du er 100% sikker på at alle kablene er koblet riktig, så virker det som om det er noe som har røket.

 

Jeg ville kanskje begynnt med å prøve å jumpstarte psuen.

 

Selv om den tydeligvis går litt strøm igjennom den når den er avslått, så er det en mulighet at den ikke fungerer som den skal.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Nei en jumpstarter strømforsyningen, har ingenting med hovedkortet å gjøre. En demonterer strømforsyningen og plugger den i for seg selv, deretter jumpstarter den for å se at den starter opp. Men jeg ville først testet kabelen som går fra startknappen for brudd slik som Byxxi sier. Da tar du bare ut kabelen fra knappen og bruker f.eks et skrujern til å koble punktene sammen et lite sekund.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Har vært borti et veldig lignende problem som dette er en ny pc funka fint i noen dager og så slutta og fungere. Den nektet helt å starte selv om den grønne lampa på hovedkortet lyste. Det viste seg å være strømforsyninga som var gåen. Har lest om flere Corsair strømforsyninger dette har skjedd med. Vil anbefale deg å prøve rådet til Ekinorak om å "jumpstarte" strømforsyninga. Bare husk å fjern alle strømkabler fra det de er koblet inn i, med unntaket av 1, den kan være enten i en harddisk eller dvd-rom. Dette er fordi mange strømforsyninger trenger en belastning for å starte. Det står mer om dette i linken Ekinorak posta tidligere.

Lenke til kommentar

Har prøvd å jumpstarte strømforsyningen, og nada reaksjon.. Da er det den som er pronlemet.

Takk for all hjelpen! :D Nå skal jeg angre på at jeg kjøpte den(går fortere enn å sende den inn og få en ny en :p).

 

Men det jeg ikke skjønner er hvordan den bare gir seg etter noen få dager? Jeg vil jo ikke at det skal skje en gang til, så hvordan unngår jeg det med neste strømforsyner?

 

Og hvorfor lyser fortsatt den grønne lampa på hovedkortet?

Lenke til kommentar

Nå skal jeg angre på at jeg kjøpte den(går fortere enn å sende den inn og få en ny en :p).

Dette er ikke riktig fremgangsmåte og kan bli avvist som vareretur på angrefrist (ødelagt vare). I tillegg må du betal returporto.

 

Riktig måte er retur på garanti/reklamasjon som DOA (dead on arrival). Du slipper returporto og nytt power sendes deg raskt.

Lenke til kommentar

Det tar nok ikke lengre tid å få reklamert på den enn å angre på den.

 

Og hvis du kun angrer på den, så blir den solgt igjen som demo-vare, og det er jo jævelig hyggelig av deg å la noen andre få problemet. Samt hvis de tester den når de får den tilbake, så vil du kanskje få problemer selv.

 

Reklamer på den, og snakk med dem for å få byttet til en annen modell. Er det en av de større nettbutikkene, så ta en telefon, ikke noe farlig det, da går ting litt kjappere.

Det kan hende se sender deg en ny med en gang, og det dermed tar kortere tid, siden du ikke må sende inn først. (Du må nok uansett sende den inn).

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Det er jo bare å klippe på Demovarer taben hos Komplett så ser man hva som skjer med varer de får inn igjen: http://www.komplett.no/k/kc.aspx?bn=10066

 

Det er ganske mye varer for å si det slik. Noe nettbutikkene garantert taper penger på, men noe de må gjøre etter loven. Så når varen ryker på ordentlig, så får de igjen fra produsenten, og nok ikke taper like mye (ikke det at jeg vet noe om dette sånn egentlig :) )

 

Mange hos Elkjøp og co gir jo rett og slett faen dessverre. Noe som gir mange av de seriøse som jobber der også ett dårlig rykte.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...