Gå til innhold

Kaprer kunder fra Nintendo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er fint for mobilbransjen osv, men min mening er at mobilspill og konsoll/håndholdtspill er usammenlignbare.

For det første har du prisene. Mobilspill er jo noe du kan kjøpe for rundt femti kroner, og ofte langt mindre, mens et konsollspill må man kanskje spare til osv. Jeg har spill på Galaxy S'en selv, og mange av dem er genialt morsomme, men jeg ville i 10 av 10 tilfeller heller spilt Wii, 3DS eller PC istedefor mobil, om jeg hadde valget mellom de to.

Mine meninger. Kommer du og sier at jeg ikke kan ha dem, så er døra den veien.

Lenke til kommentar

mobilspill er vel ikke noe mer en tidsfordrivere til noen kroner. og du har dem på mobilen, som du (nesten) alltid har med deg. tror de aller fleste ville valgt å ha med seg en DS eller PSP om de skulle på ferietur, da spillene er mye bedre. IMO det største problemet med DS er at prisene er for høye, så jeg kjøper kun de aller beste spillene. samme på wii shop, 40 kroner for et nes-spill er alt for mye. on nintendo setter ned prisen på nedlastbare spill vil nok flere bruke DSen når de bare skal fordrive litt tid også.

Lenke til kommentar

Jeg har samme mening som de to foregående innleggene. Mobilspillene blir kun enkel tidsfordriv når jeg venter på noe, eller ikke har noe spesielt å gjøre. DS eller PSP bruker jeg når jeg er på ferie, eller skal spille "seriøst". Koser meg mye mer med spillene der, som stort sett er mye mer gjennomført og har mer dybde.

 

Jeg bruker også mye mer penger på seriøse hånholdte spill, fremfor mobilspill.

Lenke til kommentar

Har vi spill på telefonen nå? Er det noe jeg ikke har fått med meg? :innocent: Alle "spillene" jeg har prøvd på androidene mine har vært tidsfordriv, og lite annet. Spillene på de håndholdte konsollene mine er spill jeg kan bli engasjert i og spille i månedsvis. Og for den saks skyld utelukker ikke akkurat den ene den andre. Selv om jeg har enkelte småspill på telefonen har jeg DS, 3DS og PSP også.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en HTC Desire HD og Galaxy S en stund, men mistet begge to i løpet av en måned. Gikk heller over til en billig telefon som bare så vidt har fargeskjerm. Jeg kan ringe og sende tekstmeldinger med den. Mer trenger jeg ikke. ;) Jeg prøvde en del spill på androidene, men de fleste var tragiske greier vi får i bedre versjoner på bedre konsoller uansett.

Lenke til kommentar

Dette er utelukkende sunt, både for bransjen og forbrukere forøvrig. Nintendo (og tildels Sony) har dominert markedet for håndholdte spill siden slutten av 80-tallet, og presset prisene kunstig høyt - med stor suksess. Både Google og Apple sine App Stores er en revolusjon innenfor dette, og det er en kjent sak at dette er på Nintendos radar, som også bruker samme argument som tidligere postere - at deres spill er kvalitativt bedre i et desperat forsøk på å holde det kunstige prisnivået oppe.

 

Med spill som

,
og
, samt at flere av de mer "tradisjonelle" utviklerne som Capcom, EA, Konami og Square Enix satser sterkt på iOS/Android, så blir det nok vanskelig for Nintendo å opprettholde sin nåværende forretningsmodell.

 

Innenfor dette igjen kan man også ane konturene av iOS vs. Android, da flere av de mer grafisk krevende spillene ofte lanseres til iOS. Dette (tror jeg) ikke har sin rot i tekniske begrensninger (noen av Android-mobilene er jo mer enn kraftige nok) men heller i større grad av Android-platformens utfordriger rundt fragmentering som bidrar til at spillutviklerne ikke får en stabil standardspesfikasjon å jobbe etter.

 

Blir uansett veldig spennende å følge denne utviklingen, spesielt hvor lenge Nintendo klarer å opprettholde sin dominerende posisjon.

Endret av Hawko
Lenke til kommentar

Dette var en spekulativ og tynn vridning av tallene. Det som avgjør om noen "kaprer kunder fra Nintendo" er vel ikke bare markedsandel, men markedets størrelse?

 

Har artikkelforfatteren tatt seg bryet med å titte på disse tallene, eller antas det her at markedet for bærbare spill har holdt seg på samme nivå dollarmessig?

Lenke til kommentar

Dette var merklig tolkning av statistikken, føles nesten som en manipukasjon av tall for å "skape" en nyhet. Skal ikke si at det ikke stemmer, men for lesere av denne artikkelen synes jeg det er mye som mangler.

 

Det som hadde vært interessant å ta i betrakning, og da til og med ikke så veldig interessant akkurat nå da 3DS som kan ha gitt utfall i salg av første generasjon DS, er hvor stor del som har gått over fra å spille håndkonsoller til å spille på mobil.

 

Om spill på håndkonsoll fortsetter å øke så vil jeg ikke nødvendigvis si at de har kapret kunder fra PSP og DS. At de kaprer markedsandeler derimot kan nok stemme. Det har alltid vært flere som har hatt mobiler enn håndkonsoller, så Snake på mobil var mer populært enn et hvert GameBoy-spill. Når det kommer nedlastbare spill til en enhet som alle har, også de som har håndholdte spill konsoller, så er det ikke så rart det er et stort marked for dette.

 

De fleste spill på mobiler kontra de på DS og PSP kan ikke sammenlignes. Spill til mobiler er tidsfordrivspill som fort kan bli kjedelige, samt at de har lave utviklingskostnader og koster så lite at mange lett kan gi fra seg noen kroner her og der for et spill. Vil ikke si at disse spillene har stort å stille opp med mot spill til DS og PSP.

 

Tror uansett at utviklere av håndkonsoller kommer til å slite når mobiltelefoner får skikkelige og nyutviklede spill. Ser ut som om Sony har sett markedet og tester ut løsninger som PlayStation Phone.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
De fleste spill på mobiler kontra de på DS og PSP kan ikke sammenlignes. Spill til mobiler er tidsfordrivspill som fort kan bli kjedelige, samt at de har lave utviklingskostnader og koster så lite at mange lett kan gi fra seg noen kroner her og der for et spill. Vil ikke si at disse spillene har stort å stille opp med mot spill til DS og PSP.

 

Dette pleide å være mer riktig, men med dagens tilbud på iPhod er det bare tøv. Riktignok er det ikke alt av DS/PSP-spill som finnes eller som ville fungert på en pekeskjerm, men med tanke på bredde og kvalitet er iPhod fullt på høyde med hvor DS-en var etter en 2-3 år på markedet. Mange gamle klassikere, mange nye.

 

Selv foretrekker jeg fortsatt (stort sett) rollespill, action og racing på tradisjonelle konsoller, men f.eks gåteløsning, eventyrspill og plattformspill har fått masse bra på iPhod, og er ofte en åpenbart god match for iPad også.

Endret av oerhört
Lenke til kommentar

skjønner ikke hva folk synes angry birds er så bra for. bra gjennomført spill, men det å skyte med et eller annet for å prøve å ødelegge hus, slott eller whatever er noe jeg synes å ha gjort i 100vis av flashspill lenge før angry birds kom. også kommer duden som laget det på listen over verdens mest inflytelsesrike mennesker elns, er bare latterlig..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...