Gå til innhold

Kjøp av Macbook Pro via Finn.no - blir sendt fra USA uten å si ifra


Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Uansett. Har vært på jakt etter en ny PC siden den gamle jeg hadde gikk kaputt, og sjekket opp å bestille fra USA. Fant på Finn.no en som solgte nyeste utgaven av Macbook Pro 13" som var amerikanske hvor det stod nevnt at han sendte fra Lyngdal. Jeg tok kontakt og han sa at han ikke hadde dem på lager i Lyngdal, men at det ikke var noe problem. I god tro om at prisen (som er omkring 1500 under studentprisen) var den som ble det korrekte sendte jeg inn en PayEx (så har fortsatt mulighet til å trekke handelen, men da må jeg løse en tvist først). Uansett; plutselig får jeg en mail hvor det viser seg at han sender selve Macbook Proen fra USA via USPS.

 

Og problemet blir jo nå moms. Dersom jeg faktisk får moms på den blir prisen veldig mye dyrere enn studentprisen jeg får i Norge og for en student er penger noe som er viktig å ha så mye som mulig av. Jeg lurer rett og slett på hvilke rettigheter jeg har med tanke på å si nei til handelen fordi han ikke opplyste direkte (selv om jeg kanskje burde spurte hvor han sendte fra, men men) at den sendes fra USA og dermed får moms. Om jeg ikke får moms er alt greit, men om jeg får taper jeg en del lapper på det og jeg har ikke så veldig stor interesse av det. Noen som har noen kloke innspill? :)

 

PS: Har litt problemer med å finne en god beskrivelse av selve emnet som passer som tittel på en kort og grei måte. Og jeg vet ikke om jeg er i riktig kategori, men om jeg er i feil får jeg bare flytte tråden, heh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Send en forespørsel til selger hvor du spør om han har tenkt til å dekke mva og fortollingsgebyret. Dersom ja, alt ok, dersom nei, kan du heve kjøpet da selger har holdt tilbake viktig informasjon. (med mindre det står med liten skrift i annonsen hans da)

 

Er pakken sendt direkte til deg eller? Selger han som privatperson eller firma?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Takk skal du ha Desdichado, fikk faktisk omtrent samme svar fra Finn.nos kundeservice, salget er ikke oppgitt med prisen medregnet mva. og jeg kan dermed enten heve kjøpet eller kreve at selger må betale det. Jeg har gått over annonsen flere ganger og det står ingenting om noen skjulte rettigheter jeg får/mister. Og de vises som om de sendes fra Lyngdal i annonsen og selgeren er privatperson. Men jeg skal ta kontakt med selgeren nå straks hvor jeg videresender Finn.nos korresponsdanse så får vi se hva som skje. Takk skal dere ha uansett! :)

Lenke til kommentar

Takk skal du ha Desdichado, fikk faktisk omtrent samme svar fra Finn.nos kundeservice, salget er ikke oppgitt med prisen medregnet mva. og jeg kan dermed enten heve kjøpet eller kreve at selger må betale det. Jeg har gått over annonsen flere ganger og det står ingenting om noen skjulte rettigheter jeg får/mister. Og de vises som om de sendes fra Lyngdal i annonsen og selgeren er privatperson. Men jeg skal ta kontakt med selgeren nå straks hvor jeg videresender Finn.nos korresponsdanse så får vi se hva som skje. Takk skal dere ha uansett! :)

 

Hvordan vet Finn om mva er regnet med eller ikke?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvordan vet Finn om mva er regnet med eller ikke?

 

Det kan de ikke vite, men jeg henviste til annonsen og forklarte situasjonen. Fyren jeg kjøper fra er privatperson og importerer antakeligvis fra USA ved å ta dem med seg direkte via USA til lageret sitt i Lyngdal, noe som gjør at han får dem gjennom til en mye billigere penge og det er denne prisen han oppgir i annonsen sin. Problemet er bare at denne gangen sendes produktet direkte fra USA noe som gjør at det kommer mva. på prisen i tilegg, noe som gjør at prisen hans er uten mva.

Lenke til kommentar

Hvordan vet Finn om mva er regnet med eller ikke?

 

Det kan de ikke vite, men jeg henviste til annonsen og forklarte situasjonen. Fyren jeg kjøper fra er privatperson og importerer antakeligvis fra USA ved å ta dem med seg direkte via USA til lageret sitt i Lyngdal, noe som gjør at han får dem gjennom til en mye billigere penge og det er denne prisen han oppgir i annonsen sin. Problemet er bare at denne gangen sendes produktet direkte fra USA noe som gjør at det kommer mva. på prisen i tilegg, noe som gjør at prisen hans er uten mva.

 

Det er jeg veldig klar over, men siden du referer til at du har snakket med finn.no og skal videresende deres svar til selger, før du gir noe indikasjon på overhode å snakket med selger, så tilgi meg, men høres det ut som problemet er laget av deg, før vi vet selger sin løsning.

 

Jeg sier ikke at jeg ikke tror han har prøvd seg e.l. - men slik du beskriver dette har du konstruert problemet hos deg, før vi vet om selger har en løsning eller ikke - i hvert fall for moms delen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det er jeg veldig klar over, men siden du referer til at du har snakket med finn.no og skal videresende deres svar til selger, før du gir noe indikasjon på overhode å snakket med selger, så tilgi meg, men høres det ut som problemet er laget av deg, før vi vet selger sin løsning.

 

Jeg sier ikke at jeg ikke tror han har prøvd seg e.l. - men slik du beskriver dette har du konstruert problemet hos deg, før vi vet om selger har en løsning eller ikke - i hvert fall for moms delen.

 

Jeg har kanskje ikke vært så klar på det nei dessverre, men vi utvekslet nærmere seks mailer før kjøpet ble gjennomgått og deretter to mailer i etterkant som bekreftelse. Dog har han snodd seg unna spørsmålene mine hver gang jeg har spurt om det med moms og toll og sist. Første gangen fikk jeg bare en lang forklaring på hvordan dette funket og hvordan jeg kunne hente den ut (noe jeg kan godt da jeg jobber med Post i Butikk), videre har han ikke svart på min siste henvendelse men har likevel gitt respons fra seg via PayEx. Så virker som om han prøver å sno seg unna litt nå. Og sorry for at jeg ikke var så klar på det hele, jeg sendte en del mailer til han for å få litt mer informasjon, men han opplyste aldri at Macen ble sendt fra USA.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Har ikke så mye å si nå uansett tror jeg, pakken var avtalt å være fremme innen 9 dager og om ikke så var ikke handelen gyldig lengre per Finn.nos retningslinjer. Har nå gått 13 dager så har måtte si ifra om at pakken enda ikke er mottatt. Håper bare han svarer på forespørselen og ikke ignorerer den, noe som ikke virker helt usannsynlig med tanke på at han ikke har svart på de andre mailene om problemet. Meh. Håper det ikke tar for lang tid for dette å løses, er tungvindt for meg å ha over 8k låst av sted.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Tipper med dager regnes virkedager. Går ikke post de siste 5 dagene ;).

 

Klar over det, dagene ble bare spesifisert i ukedager. Uansett, jeg måtte gjøre det ellers hadde betalingen gått automatisk til selger uten at jeg hadde fått pakken. Vi er på den 9. virkedagen nå uansett; og pakken har ikke engang blitt tollklarert. Såeh, jaja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...