Gå til innhold

[Løst] OCZ Vertex 2, støy fra disk?


Anbefalte innlegg

Kjøpte ett par Vertex 2 ssd disker for ett par uker siden, satte disse opp i RAID0, går så det griner! Men de støyer!, om det er begge eller bare den ene vet jeg ikke, men det er som i gamle dager når du hørte at diskene skrev til platelageret.Spesielt merkbart ved belastning, som i spill, photoshop redigering osv. Diskene er satt som primary partition og kjører Win7 64bit.

 

Skal det være slik?

 

Jeg har 2 Vertex 1 disker i samme system, og de bråker ikke, selv om jeg har innstallert tunge spill/programmer og satt de opp til å fungere som scratch disk. De er stille, det er ikke de nye.

 

Takk for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres veldig rart ut da SSD ikke har noen beveglige deler som kan lage lyd.

 

Sikker på at det ikke er en vifte som lager lyden? Som er temperatur regulert?

Ja, jeg har stoppet alle vifter etter tur for å kartlegge hvor lyden kommer fra, eneste jeg står igjen med nå er diskene. Med mindre det er en transistor på hovedkortet da. Det er ett nytt ASUS P8P67 Pro B3 kort.

Lenke til kommentar

Når lyden oppstår, kjenner du noe vibrasjoner eller noe slikt ved å ta på selve diskene?

 

Du har også nappet ut CPU vifta?

Feilsøkte litt til her nå, og det viser seg at lyden kommer fra strømforsyningen, den er svært lav ved liten belastning, men øker markant ved høy belastning. Dette er en MIST 1000W'er.

 

Er det normalt med lyd fra denne i så fall?

 

Hva SSD diskene angår så er saken løst. Takk for hjelpen AndersT2. :)

Lenke til kommentar

Lyden er vel ganske høyfrekvent? Det kalles Coil Whine, og er umulig å fikse uten å velge en ny strømforsyning

Ja den er forsåvidt det, men dette er noe den har begynt med nå nylig. Så jeg (uten å ha det minste greie på hav jeg prater om) mistenker at en kondensator er i ferd med å ta kvelden. Har derfor tatt en forespørsel til netshop.no hvor den er kjøpt for å høre om videre fremgang.

 

Den er riktignok 2 år og 2 mnd gammel, men de skryter nå på seg 5 års garanti. Så da er jeg godt innenfor. Har uansett kjøpt en ny da jeg ikke kan være uten mens jeg venter på rep/erstatning.

Lenke til kommentar

Coil whine vil stort sett oppstå om du er uheldig med en kombinasjon av strømforsyning og hovedkort/grafikkort. Sjansene for at det oppstår er små, men de bedre strømforsyningene har visstnok mindre sjanses for å få dette fenomenet (nok en grunn til å kjøpe en dyrere strømforsyning).

Det finnes noen triks som å dekke hele kortet med klar neglelakk eller legge inn støydempende materialer i maskinen som skal hjelpe, men jeg har ingen persnolig erfaring med dette.

Lenke til kommentar

Coil whine vil stort sett oppstå om du er uheldig med en kombinasjon av strømforsyning og hovedkort/grafikkort. Sjansene for at det oppstår er små, men de bedre strømforsyningene har visstnok mindre sjanses for å få dette fenomenet (nok en grunn til å kjøpe en dyrere strømforsyning).

Det finnes noen triks som å dekke hele kortet med klar neglelakk eller legge inn støydempende materialer i maskinen som skal hjelpe, men jeg har ingen persnolig erfaring med dette.

 

Så det du sier er at det egentlig ikke er noen vits i å ta det med netshop.no, men heller bare akseptere at denne forsyningen ikke passet sammen med de nye delene til pc'n?

 

Netshop.no har sikkert ikke mitt miljø å teste den i og vil vel derfor da heller ikke høre lyden. Og hvem får reginga for rep da? Lønner seg å la det ligge å kjøpe ny da, noe jeg også gjorde. Problemet ble da løst. Ingen lyd nå. Valgte OCZ Fatality 750W på ukens tilbud hos netshop.no for 750kr.

Lenke til kommentar

Coil whine vil stort sett oppstå om du er uheldig med en kombinasjon av strømforsyning og hovedkort/grafikkort. Sjansene for at det oppstår er små, men de bedre strømforsyningene har visstnok mindre sjanses for å få dette fenomenet (nok en grunn til å kjøpe en dyrere strømforsyning).

Det finnes noen triks som å dekke hele kortet med klar neglelakk eller legge inn støydempende materialer i maskinen som skal hjelpe, men jeg har ingen persnolig erfaring med dette.

 

Så det du sier er at det egentlig ikke er noen vits i å ta det med netshop.no, men heller bare akseptere at denne forsyningen ikke passet sammen med de nye delene til pc'n?

 

Netshop.no har sikkert ikke mitt miljø å teste den i og vil vel derfor da heller ikke høre lyden. Og hvem får reginga for rep da? Lønner seg å la det ligge å kjøpe ny da, noe jeg også gjorde. Problemet ble da løst. Ingen lyd nå. Valgte OCZ Fatality 750W på ukens tilbud hos netshop.no for 750kr.

 

Du kan jo spørre pent om de kan refundere kjøpet ditt i bytte mot MISTen som måtte inn? Det kommer jo litt an på hvordan Netshop er med kundebehandlingen sin selvfølgelig, men om du sier at du har vært en trofast kunde og er 100% fornøyd med den PSUen du har nå, kan det jo kanskje la seg ordne? De hadde uansett måttet sende en annen PSU til deg for å være sikker.

Lenke til kommentar

Du kan jo spørre pent om de kan refundere kjøpet ditt i bytte mot MISTen som måtte inn? Det kommer jo litt an på hvordan Netshop er med kundebehandlingen sin selvfølgelig, men om du sier at du har vært en trofast kunde og er 100% fornøyd med den PSUen du har nå, kan det jo kanskje la seg ordne? De hadde uansett måttet sende en annen PSU til deg for å være sikker.

Takk for all hjelp Arni, får ta det med de over påske.

Lenke til kommentar

MIST 1000W er notorisk kjent for hyling.

Er en gammel tråd om det i strømforsynings forumet.

Kort og greit, min hylte som en stukken gris og jeg valgte istedet å importere en Enermax PSU og siden har det vært stille.

Antar det er dårlig limingsjobb på spolene i MISTen.

Lenke til kommentar

MIST 1000W er notorisk kjent for hyling.

Er en gammel tråd om det i strømforsynings forumet.

Kort og greit, min hylte som en stukken gris og jeg valgte istedet å importere en Enermax PSU og siden har det vært stille.

Antar det er dårlig limingsjobb på spolene i MISTen.

 

Ikke egentlig dårlig limejobb, det forårsakes av at spoler vibrerer med enorm hastighet (flere tusen ganger i sekundet) og det skaper da den høyfrekvente lyden kjent som coil whine. Hvorfor dette oppstår er ofte litt tilfeldig, men kvalitets-PSUer har mindre sjanse for å få dette. Det har uansett noe å gjøre med rippelverdier som ikke passer helt godt med en eller flere komponenter i maskinen. Det trenger ikke være en veldig høy rippel heller, den må bare være "riktig" for å produsere vibrasjonen.

Lenke til kommentar

Vell, det har vært limingssvikt på andre enheter som har vært demontert.

Ikke alle MIST 1000W hyler heller, hos meg var det hylingen om jeg brukte PCI-E kontaktene til skjermkortet.

Mens noen hadde konstant hyling, så derfor mistenker jeg samme sak som GTX 280 og NV's 680i HK, det var dårlig liming av spolen.

Lenke til kommentar

Ikke alle MIST 1000W hyler heller, hos meg var det hylingen om jeg brukte PCI-E kontaktene til skjermkortet.

 

Og her oppsto mitt problem også, så fort jeg koblet til det nye skjermkortet (6970 inn, 5870 ut) så kom lyden, med det gamle er lyden borte.

 

Har uansett tatt det med netshop.no som var langt på vei villige til å rydde opp. Så da er alle fornøyde igjen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...