Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja. Det gjekk vel some venta i typisk stil at når du tar "livet" av leiaren så er heile hæren òg "død" (ekstradød), så eg er litt skuffa over at det vart så banalt og "enkelt" som det endte, men litt moro at Arya vart helten.

 

Har vi ikkje sett tidlegare at wights går i oppløysing når ein dreper white walkeren som har laga dei? Såg vi ikkje dette i ein tidlegare sesong når Sam drap ein white walker?

Så løysninga har sånn sett alt blitt gjort kjent. Det som for meg var aller mest antiklimatisk var nok at heile hæren falt som eit korthus når leiaren blei drept. Hadde i det minste forventa at det var kun dei wights som WW hadde reist opp som kollapsa, og at dei andre WW ville være uberørte av at akkurat leiar-WW blei drept.

 

Ellers har det vell også blitt hinta til at det var Arya som skulle få siste stikk. Både med repetisjonen frå red woman om at ho skal drepe "blue eyes", at spådommen om prinsen som skulle drepe white walker var kjønnsnøytral og like gjerne kunne bety prinsesse, noke som Arya per definisjon er, både i form av at broen er valgt til å være king of the north, men også fordi Jon viser seg å være den rettmessige arvingen av jerntrona.

Angåande teleporteringa til Arya så kan det bortforklarast med at Arya er ein trent snikmordar som har blitt opplært i å bevege seg lydlaust, men er enig i at det var litt for lettvindt.

 

Sidan leiar white walkeren var så sårbar så virka det alt for enkelt at han var så dårleg beskytta. Hadde han hatt på seg rustning eller hadde ridd på dragen sin så hadde han nesten vært usårbar.

Eg trur serieskaparane har tenkt at WW var så opphengt i å få tak i three eyed raven at han var villig til å ta alt for stor risiko, og at det var denne risikoen som gjorde han sårbar. Men den delen har ikkje blitt beskrevet på ein måte som gjer det truverdig, og det er fortsatt ulogisk at WW sendte hæren sin mot murane på Winterfell når han tydeleg viste kvar Bran var, og dermed måtte vite at Bran var i ein sårbar situasjon. Det hadde vell gitt meir meining om WW tok Bran fyrst, og deretter angreip murane for å drepe resten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Forskjell på realistisk og brukandes.

Dothraki er ikke magiske og defor følger ca. De samme fysiske lover som vi gjør i virkeligheten på samme måte som alle andre ikke magiske ting i serien.

Game of thrones er en fantasi middel alder verden. Det fantes ikke dothraki type soldater under middelalderen da de ville være total ubrukelige.

Selv lett kavaleri under middel alderen ville ha brukbar rustning, og mest sannsynlig spyd eller lanser, eventuelt duer.

 

Dothraki er nesten nakene, "sverdene" deres er alt for korte for å være effektive kavaleri våpen.

 

Alt westeros soldater hadde trengt å gjøre var å lage en skjold borg med spyd.

Og dothraki ville være total impotente.

En klok mann sa en gang:

773d10ca0454dca27bd1b819d12c9eea.jpg

 

Og Robert visste en ting og to om krigføring.

Alt vi ha sett av dothraki så langt i serien backer også opp at de er bortimot uslåelige på åpen mark (med unntak av forrige episode selvfølgelig).

Så sånn sett er det logisk er det at det er på åpen mark de også blir brukt i episode 3, selv om strategien totalt sett gir absolutt null mening (sende dem blindt inn først som en rammebukk).

Dothraki's styrke er mobilitet, akkurat slik det var mongolene, og med mobilitet kan de velge når de skal slå til for mest mulig skade, for å så trekke seg kjapt ut igjen. 

Lenke til kommentar

En klok mann sa en gang:

773d10ca0454dca27bd1b819d12c9eea.jpg

 

Og Robert visste en ting og to om krigføring.

Alt vi ha sett av dothraki så langt i serien backer også opp at de er bortimot uslåelige på åpen mark (med unntak av forrige episode selvfølgelig).

Så sånn sett er det logisk er det at det er på åpen mark de også blir brukt i episode 3, selv om strategien totalt sett gir absolutt null mening (sende dem blindt inn først som en rammebukk).

Dothraki's styrke er mobilitet, akkurat slik det var mongolene, og med mobilitet kan de velge når de skal slå til for mest mulig skade, for å så trekke seg kjapt ut igjen. 

Så kan det jo tenkes at Dothrakiene ikke er vant med vinterlandskap eller vinter generelt?

Lenke til kommentar

Det var mildt sagt skuffende. Det var det hele? Episoden ser bra ut, slaget er imponerende gjort og episoden er til og med litt spennende. På slutten satt jeg å lurte på hva de skulle gjøre nå. Winterfel er tapt, utrolig mange viktige karakterer kommer til å dø, hva nå? Jeg trodde kanskje Brand skulle finne på noe eller at noen få skulle klare å redde seg unna. Neida, etter at er par karakterer som vi egentlig ikke bryr oss om døde så dreper Arya hele gjengen. The long night er bokstavligatalt bare en litt lang natt. Det var det for White Walkers? Noe serien har bygd opp i snart åtte sesonger. Kult.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, men er det virkelig kampen mot WW serien virkelig har bygget mest opp til? De har jo omdøpt serien fra A song of ice and fire til Game of Thrones, så synes kanskje det er kampen om jerntronen de mest har bygget opp til og at kampen mot WW etc. egentlig kanskje bare var noe ekstra. Men at det ble for lett løst, er jeg helt enig i 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tåler ikke trynet på de produsentene. De er så fulle av seg selv og synes selv de er så fantastiske og kreative. Men man ser at de egentlig ikke har peiling. Når de ikke har bøkene til å holde seg i hånden så tyr de til det samme gamle Hollywood-søppelet.

 

Litt som gutta bak Lost, som ble nærmest genierklært, men så viste det seg at alt sammen bare var tull og de hadde ikke tenkt så nøye gjennom alt som de hadde gitt inntrykk av.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Nei det fantes ikke dothrakilignende soldater under middelalderen, hvis man enkelt ignorerer mongolerne (som jeg vil påstå er veldig like), noe som fort blir vanskelig da det mongolske riket var det største verden har sett (jf. wikipedia, orker ikke lete etter bedre kilder per nå, men arrester meg gjerne hvis dette er feil) Hvordan mongolene ville hamlet opp med de "vestilge" (dagens europa) er vanskelig å si, men de klarte i seg i det minste godt i øst-europa gjennom Russland og godt inn i Polen før Ôgedei Khan døde, noe som satt en stopper for ytterligere vandring vestover. Er forøvrig enig med deg i at hvordan Dothraki ble brukt i denne episoden var.. lite gjennomtenkt? - Ga fine visuale bilder da ..

 

 

Mongolske hæren besto ikke av nesten nakene menn med korte sverd. 

Det besto av tusen vis på tusenvis av infanteri, for det meste lett infanteri, men de ville fremdeles hatt skjold, hjelm og noe rusting, så tusenvis på tusenvis av lett kavaleri, som igjen ikke var nesten nakne, men hadde lett rusting, og deres hovedvåpen var due, ikke ment til å gå i direkte kontakt med tyngre fientlige tropper, og de hadde tungt kavaleri med lange lanser, ja sant deres rusting var kanskje ikke en 100% match mot vestlig rusting, men husk at mongolerne var sjeldent i direkte kontakt med vest Europa, det nærmeste de kom var div ridder ordner. De kjempet mye mer mot muslimene som hadde en lettere type rusting enn de i vest Europa, de kjempet også mot russerne som egentlig var ganske like i utstyr som andre steppe folk, Russland ble ikke europeiske før på tidlig 1700 tallet.

Ikke at det har noe å si fordi mongulerne var ikke nakene mennesker på hester med små sverd, de var en ekstremt godt trent, hær med moderne utstyr og ikke minst gode taktiske ledere, de var proffe,(dothraki er ville krigere) 

 

Ser dette ut som en Dothraki?

post-34516-0-04010600-1556611955_thumb.jpg

 

Hadde du gjort dothraki til rent bueskytter kavaleri ville deres effekt hvert mye høyere, men fremdeles ikke nok til å sloss mot store skjold og plate rusting.

 

Det nærmeste du kommer i utstyr til dothraki er feks Numidere for 2000 år siden, de var ca like nakene, men de brukte kaste spyd ville aldri galopert inn i en formasjon av romere (ikke at kavaleri galopperte så mye under antikken) 

Og så klart numiderne kjempet aldri mot europeiske riddere fra 1400tallet.

 

 

Det eneste dothraki ville være brukbar til er som type cossacker, altså de ville ikke ta aktivt del i slag for det meste, men ri ned flyktende hær etter den allerde har blitt slått eller ri milevis bak fiendens linjer og stjele/ødlegge proviant, plukke opp og ødlegge små formasjoner av fiender som er ute å ser etter mat eller husly. 

Det er kanskje ikke så imponerende som å løpe som idioter og bli drept i et slag, men er ekstremt effektivt, cossacker var en av hovdegrunnene til at Russland slo Karl XII i 1707-1709 og var enda viktigere i 1812 når Russland utslettet en Fransk hær på 650 000 mann. Den beskjedene cossacken tok nok å drepte og fanget langt flere Franske soldater en noe annet Russisk kavaleri med god margin. 

Hadde titusenvis av dothraki ridd rundt i westeros og bare gjort faenskap ville de funket bra, men det er jo ikke det de skal gjøre, de skal liksom være denne fantastiske uslålige hæren.

De kunne kledd de som mongolere så ville de blitt mye farligere enn de er i serien, eller som Sanssid, som var rike ført arabia falt til Islam, Sanssids kjempet en lang krig mot Roma(Romas lengste krig om jeg husker riktig) Og greit Romas teknologi nivå i år 350 er jo langt bak teknologi nivået Westeros som er ca. 1450(i hvert fall for de sørligere hærene, de i nord ligger flere hundre år bak de i sør) 

Men de ville i hvertfall se litt farligere ut en nesten nakne gale krigere som egentlig taktisk oppfører seg helt likt white walkers. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En klok mann sa en gang:

773d10ca0454dca27bd1b819d12c9eea.jpg

 

Og Robert visste en ting og to om krigføring.

Alt vi ha sett av dothraki så langt i serien backer også opp at de er bortimot uslåelige på åpen mark (med unntak av forrige episode selvfølgelig).

Så sånn sett er det logisk er det at det er på åpen mark de også blir brukt i episode 3, selv om strategien totalt sett gir absolutt null mening (sende dem blindt inn først som en rammebukk).

Dothraki's styrke er mobilitet, akkurat slik det var mongolene, og med mobilitet kan de velge når de skal slå til for mest mulig skade, for å så trekke seg kjapt ut igjen. 

 

 

Kavaleri i open formasjon, sverd som ikke har rekkevidde, i virkeligheten ville det ikke skjedd noe, dothraki ville krasje inne i skjoldene og bli hakken i stykker. Bare fordi folk som lager serien ikke aner hva de gjør betyr ikke at det ser riktig ut.

Ingen slag i GoT gir noe som helst mening når det kommer til taktikk. 

Poenget er at frykten for nakene folk på hest, med våpen som ikke funker på hesteryggen ikke er en fare for soldater med skjold, spyd og plate rusting. 

 

Det blir som Zuluer med spyd hud skjold som løper inn i rifle og gatling gun ild. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tåler ikke trynet på de produsentene. De er så fulle av seg selv og synes selv de er så fantastiske og kreative. Men man ser at de egentlig ikke har peiling. Når de ikke har bøkene til å holde seg i hånden så tyr de til det samme gamle Hollywood-søppelet.

 

Litt som gutt bak Lost, som ble nærmest genierklært, men så viste det seg at alt sammen bare var tull og de hadde ikke tenkt så nøye gjennom alt som de hadde gitt inntrykk av. 

Helt enig, dette vitner om en gjeng som tilfeldigvis har snublet over en glimrende historie (bøkene) og som viser sin inkompetanse når de står på egne bein. Dette episoden var dyr, men utover det kunne manuset vært skrevet av en tenåring. Vil jeg se Independence Day så ser jeg Independence Day.

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Angående sammenligningen mellom dothrakiene og mongolene så strekker den seg ikke lenger enn at begge sitter til hest. Dothrakiene ser absolutt ut som om de satser på mobilitet, men de bruker den ikke. De peiser rett inn i fronten på motstanderens infanteri, som er en oppskrift på hvordan du skal kaste bort kavaleri. Hvis dothrakiene hadde brukt mongolenes taktikk så ville de holdt seg på avstand mens de pepret dem med piler fra hesteryggen (om noe definerer krigstaktikken til hestefolk fra Sentral-Asia så er det nettopp bruken av komposittbuer fra hesteryggen). De ville lokket dem etter seg og latt dem spre seg utover et større område, for så å plukke dem ned en etter en. Faktisk ville mongolenes taktikk vært helt perfekt mot en tankeløs hær som white walkers.

 

Men la oss være ærlige; skaperne driter i dette, eller har ikke peiling. Det har ikke de fleste seerne heller, så det er ikke verdt å bruke masse penger på.

 

Nok om det. På sett og vis er det positivt at konflikten med White Walkers ble løst så enkelt, for nå kan man fokusere på den langt mer interessante konflikten mellom Dany og Cersei. White Walkers var i utgangspunkt en altfor svart/hvitt-fiende til å være interessant, den typiske absolutte ondskap vi har sett i utallige fantasy-historier siden Tolkien skapte Sauron. Krigen mot Cersei vil kunne by på nyanser som Night King aldri ville hatt. The Night King har faktisk en bakgrunnshistorie, men den har man ikke brukt mye tid på å utvikle.

 

Det eneste umusikalske med dette er at White Walkers har blitt bygd opp som den store fienden, til den grad at konfliktene mellom de forskjellige menneskelige fraksjonene fremstod som tåpelige og kortsiktige. Nå viser det seg at White Walkers kunne håndteres ganske enkelt ved å kun drepe lederen deres, og at Cersei faktisk ikke undervurderte trusselen men gjorde det helt riktige med å avvente.

Lenke til kommentar

Det var veldig mange som døde. Det var jo omtrent bare de med Plot Armor som overlevde slakten.

Veldig mange statistar ja, men av større karakterar var det ikkje mange. At omtrent kun dei med plot armor overlevde er jo eit veldig godt eksempel på problemet med plot armor. I GoT har tidlegare ikkje plot armor vore så kraftig sidan karakterar har døydd overraskande, men det har vel knapt vore nokon som har døydd sidan slutten av sesong seks. Kanskje tilfeldigvis samtidig med at dei gjekk tom for kjeldemateriale.

 

Beric, Melissandre, Jorah, Theon, Edd.

 

No venta eg ikkje at så mange skulle døy i ein kaotisk kamp, men fleire av dei midt oppi det overlevde usannsynleg lenge. Dei kunne fint latt dei overleve utan å gjere det så "dramatisk" der dei til slutt var omringa av daude, men fienden såg ut til å ha gløymd at dei hadde våpen og gav ut klemmar i staden for.

 

Mitt inntrykk frå sesong sju og så langt i åtte er at produsentane er veldig lite kreative og det meste som er blitt vist har me sett i Hollywood før. Eg håpar for all del dei har noko uventa i vente, for om det endar opp med Jon, Dany eller nokon i den leiren på trona og Cersei nedkjempa, så er det ein skuffande og klisjeaktig avslutning.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg skal si at jeg aner ikke hvordan dothraki er beskrevet i boka, det kan godt hende det er seriens visuelle stil som ikke matcher ordrene i boka.

 

Dette er noe fanfiction art av dorthaki 

 

ee71d9cd8f70dcc01bfb695c4a5bcbad.jpg

Og hadde de sett sånn ut ville Robert sine ord virket mer realistiske. 

 

Ja, der er de buene jeg ville se. Det ser faktisk ut som komposittbuer også, utfra det lille jeg ser.

Lenke til kommentar

Ser dette ut som en Dothraki?

attachicon.gif6c4ae2e92d85.jpg

Stor forskjell på lett kavaleri og tungt kavaleri. I flere tusen år har begge deler eksistert, ikke bare på steppene i Asia, men også i store deler av Europa.

 

Det er uansett en fantasy bok, men Dothraki er basert på alle disse, spesielt lett kavaleri som gjennom historien har vært utstyrt med alt fra buer til spyd. En fordel med lett kavaleri er at hesten er raskere enn om en tungt rustet mann med tunge våpen sitter på hesten.

 

Ergo er lett kavaleri et type taktisk og strategisk valg som er helt annerledes enn tungt kavaleri. Begge (lett og tungt) har sine fordeler og ulemper. Men det virker åpenbart at Dothraki i fantasi boken er basert på varianter av lett hestekavaleri. Jeg har ikke lest boken, men i serien har de iallefall laget sin egen variant av dette. De er sikkert ikke ment å være identiske til en historisk gruppe lett kavaleri.

 

Men ja, flere taktiske blemmer ble gjort i løpet av episoden og dragene var mest av alt der på feil tidspunkt hele tiden. Dothraki skulle ha stått bak unsullied og blitt beskyttet fra front, for deretter å angripe fra flankene bakfra. Slike enheter skal ikke angripe fiendens front, men ri rundt og angripe i grupper (store eller små) fra alle kanter og bak. Både ballistabruk og bueskyttere ble ineffektivt.

 

Men, men. Det er fantasy. Jeg er ingen stor game of thrones fan, men har sett hele serien. Og tross disse tingene vil jeg si at på svært mange fronter er denne episoden om ikke den beste, iallefall en av de beste.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Stor forskjell på lett kavaleri og tungt kavaleri. I flere tusen år har begge deler eksistert, ikke bare på steppene i Asia, men også i store deler av Europa.

 

Det er uansett en fantasy bok, men Dothraki er basert på alle disse, spesielt lett kavaleri som gjennom historien har vært utstyrt med alt fra buer til spyd. En fordel med lett kavaleri er at hesten er raskere enn om en tungt rustet mann med tunge våpen sitter på hesten.

 

Ergo er lett kavaleri et type taktisk og strategisk valg som er helt annerledes enn tungt kavaleri. Begge (lett og tungt) har sine fordeler og ulemper. Men det virker åpenbart at Dothraki i fantasi boken er basert på varianter av lett hestekavaleri. Jeg har ikke lest boken, men i serien har de iallefall laget sin egen variant av dette. De er sikkert ikke ment å være identiske til en historisk gruppe lett kavaleri.

 

Ja de er lett kavaleri, poenget var at Mongolerne tok ikke over halve verden med nakne galinger.

I GoT bruker de lett(ultra lett) kavaleri som om de er tung kavaleri i full rusting, naturlig nok går ikke dette.

Det er det som er poenget, 

 

Jeg vet ikke om grunnen til at de er så lettkledde er budjettet, i sesong en var budsjettet mye mindre, og dothraki var helt klart de som det var flest statister av i starten av serien, det er jo så klart drit dyrt å lage rustinger for hundrevis eller tusenvis av statister. 

Men som sagt jeg vet ikke hvordan de er beskrevet i boka. 

Lenke til kommentar

mange er skuffet, men jeg synes episoden var underholdende, og det var utrolig deilig når Arya fikk det siste stikket. Trodde hun var død når han holdt henne rundt halsen.

 

Folk har laget seg sin egen versjon i hodet av hvordan serien bør ende, og blir lei seg når det ikke går som de dagdrømte.

 

Bare vær glad vi har GoT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...