Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+130498

Grei episode, men nå synes selv jeg at disse Sparrow greiene tar av litt. Greit nok at de tok Cersei, det har jo vært relativt klart at dette kom til å backfire for henne. Men Olenna har virket veldig out of character og nesten litt inkompetent de 2 siste episodene. Veldig merkelig at hun "tapte" den verbale kampen med han presten. Tyrell armeen kan komme å knuse Kings Landing når som helst og nå har Lannister og Tyrell begge en grunn til å gjøre det, for å ikke snakke om alle vassel husene de har mellom seg. Trenger ikke starte en full krig en gang heller, bare samle en liten styrke til å slå ned det lille opprøret deres. Uansett om de har klart å samle flere  tusen så er de ikke en hær, bare vanlige folk med klubber. 

 

Rart at han presten fremstilles så smart når det han gjør er totalt idiotisk valgene hans  kommer jo til å lede til sult, nød og at mange uskyldige blir slakta. Håper det er "mening" at det skal være sånn (alla Cersei) og at det snart viser seg hvor mye han har fucka opp.  

Hvis du hører hva han sier om hvordan de få rike ikke kan kontrollere de fattige mange så skjønner du jo hvor det går hen. Det er jo bare å se litt tilbake på vår historie det så ser du jo godt hva han mener. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med Lord Nuker. Når Olenna truer med å stoppe matsendingene så kontrer HS med å si at hun slett ikke har så stor kontroll over den avgjørelsen som hun selv tror

HS har også rett i at om folket går i mot dem da kan de få ett stort problem, opprør er ikke akkurat det de trenger i gatene for øyeblikket.

forresten for de som lurer på om winter really is coming soon:

 

er rimelig sikker på at kevan er mannen som tar over som hand of king nå som cersei er ute av bildet, men vi får jo se :D

 

hva er neste for sam er jo også spennende, å holde seg for lenge ved castle black virker ikke å være en god ide ^^

 

forresten,

bilde av winterfell s1 og s5

http://imgur.com/gallery/OZ4fPms

Lenke til kommentar

Hvis du hører hva han sier om hvordan de få rike ikke kan kontrollere de fattige mange så skjønner du jo hvor det går hen. Det er jo bare å se litt tilbake på vår historie det så ser du jo godt hva han mener. 

 

 

Ja, for bøndene i the Reach er jo selvsagt superglad for at de må sende mye av det de produserer til hovedstaden. Sparrows maktgrunnlag er ekstremt dårlig bygd opp i serien. Nå skal de plutselig også ha så mye makt langt utenfor hovedstaden også? 

 

Og hvor er egentlig Kings Guarden blitt av hen? At denne mobben har totalt overtatt Red Keep er latterlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

nei, men de er vel sikkert ikke så superglade for fråtsingen til eliten heller :) som sagt, se på revolusjonene som har vært i Europa.

Lenke til kommentar

Ja, for bøndene i the Reach er jo selvsagt superglad for at de må sende mye av det de produserer til hovedstaden. Sparrows maktgrunnlag er ekstremt dårlig bygd opp i serien. Nå skal de plutselig også ha så mye makt langt utenfor hovedstaden også? 

 

Og hvor er egentlig Kings Guarden blitt av hen? At denne mobben har totalt overtatt Red Keep er latterlig. 

 

 

Som High Sparrow sa til Olenna. "Har du noen gang vært ute i åkern og samlet inn mat?". At folket har sett seg lei på makteliten i Kings Landing gjør at de like gjerne kan gjøre det i The Reach /Highgarden og alle andre steder også. Jeg synes folk overdriver hvor fort det har gått med Sparrows og hvor ut av intet de kom fra. Vi har fått klare meldinger om misnøye i mange sesonger. I sesong 2 var store opptøyer som nesten gjorde at Sansa ble drept og mange ble drept, Gendry har også fortalt om liver i slummen. I sesong 3 (eller var det 4) så var det et stort fokus på at Margaery smisket seg inn på folket som hadde det ille. Jeg synes det har vært klart at den vanlige mann i gata ikke likte hvordan Robert/Joffrey styrte, men at de ikke hadde mulighet til å gjøre noe med det pga frykt.

 

Etter at Tywin forsvant vakler hele kongedømmet i Kings Landing, og når Cersei gir Sparrowene fullmakt til å styre så sier det seg selv at ting skjer. Blir jo feil å kalle dem en mobb også, de er en fullt lovlig gjeng som skal oppretholde lovene basert på religionen. De kunne kanskje vist klarere at de har fått mer støtte i folket, men det er samtidig noe jeg føler er naturlig at de har fått.

 

Og som Uncle Scrooge skriver. De kan ikke bare sende inn KingsGuard, hær eller Citywatch for å fjerne dem. For ved å gå til angrep på sparrow-gjengen får de til angrep på folket sitt. Ikke bare vil det bli enorme opptøyer i Kings Landing, men folket vil garantert switche sin lojalitet til Stannis eller andre som vil ha makta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ja, for bøndene i the Reach er jo selvsagt superglad for at de må sende mye av det de produserer til hovedstaden. Sparrows maktgrunnlag er ekstremt dårlig bygd opp i serien. Nå skal de plutselig også ha så mye makt langt utenfor hovedstaden også? 

 

Og hvor er egentlig Kings Guarden blitt av hen? At denne mobben har totalt overtatt Red Keep er latterlig. 

 

 

Som High Sparrow sa til Olenna. "Har du noen gang vært ute i åkern og samlet inn mat?". At folket har sett seg lei på makteliten i Kings Landing gjør at de like gjerne kan gjøre det i The Reach /Highgarden og alle andre steder også. Jeg synes folk overdriver hvor fort det har gått med Sparrows og hvor ut av intet de kom fra. Vi har fått klare meldinger om misnøye i mange sesonger. I sesong 2 var store opptøyer som nesten gjorde at Sansa ble drept og mange ble drept, Gendry har også fortalt om liver i slummen. I sesong 3 (eller var det 4) så var det et stort fokus på at Margaery smisket seg inn på folket som hadde det ille. Jeg synes det har vært klart at den vanlige mann i gata ikke likte hvordan Robert/Joffrey styrte, men at de ikke hadde mulighet til å gjøre noe med det pga frykt.

 

Etter at Tywin forsvant vakler hele kongedømmet i Kings Landing, og når Cersei gir Sparrowene fullmakt til å styre så sier det seg selv at ting skjer. Blir jo feil å kalle dem en mobb også, de er en fullt lovlig gjeng som skal oppretholde lovene basert på religionen. De kunne kanskje vist klarere at de har fått mer støtte i folket, men det er samtidig noe jeg føler er naturlig at de har fått.

 

Og som Uncle Scrooge skriver. De kan ikke bare sende inn KingsGuard, hær eller Citywatch for å fjerne dem. For ved å gå til angrep på sparrow-gjengen får de til angrep på folket sitt. Ikke bare vil det bli enorme opptøyer i Kings Landing, men folket vil garantert switche sin lojalitet til Stannis eller andre som vil ha makta.

 

Etter å ha lest meg litt opp er jeg enig i mye av det du sier. Man har sett at misnøyen til styringsmaktene i King's Landing er svært utbredt. Stannis sitt basterd brev spredde seg fort ned til folket, Joffrey sin slakting av barn, opptøyer osv. Som jeg skrev tidligere her skjønner jeg at de geistlige kan være en reell makt og at det ikke bare er å fjerne de helt uten videre.

 

 Med det sagt har ikke akkurat serien vært flinke til å vise maktoppbyggingen deres.Vi har sett at folk er missfornøyde og at de får litt brød fra Sparrows, men vi har også sett Sparrows banke opp mange uskyldige folk. Jeg kan kjøpe at de har fått seg et vist maktfeste i King's Landing, men det at de  har innflytelse  som strekker seg helt til HighGarden,  og plutselig helt uten videre skal kunne begynne å tukle med agrikulturen der, det kjøper jeg ikke as. Jeg har litt vanskelig for å tro at de har klart å organisere folket i den grad at de plutselig kan rive ned styringsmaktene /adelige og kan true folk utenfor King's Landing. 

 

Man må nok være litt forsiktig med de religiøse, men det hadde vært null problem for noen soldater å ta seg inn til hovedkvarteret deres i løpet av natten og slakte alle der, sett inn en High Septon lojal til tronen (som kanskje kjører videre på ydmykheten  og deler ut litt mat osv for propaganda) og så er det løst.Jeg vil til og med argumentere for at de kunne slaktet alle midt på dagen uten at det ville fått verre konsekvenser enn "litt" opptøyer og uroligheter. Mye av maktgrunnlaget i vår egen middelalder lå i organiseringen. Er ikke så lett for en gjeng med lutfattige, analfabet bønder å organisere seg nok til å bringe ned profesjonelle armeer.  Og bare se på tilfeller som sack of kings landing, befolkningen ble drept og voldtatt av sine nye ledere, likevel fikk de ikke gjort noe med det i ettertid. (Dog er vel dette bare 17 år siden elns, så kan jo være at det henger igjen bitterhet som får utspill nå.)

 

Litt langt innlegg, men hvis det er slik at Sparrow klarer å få seg et maktfeste pga Tommen har lite erfaring som en leder og ikke helt vet hva han skal gjøre, også har du i tilegg en litt missfornøyd befolkningen; det kjøper jeg. Men om det er ment at han nye High Septon skal være en eller annen mastermind som kan kontrollere de fattige fra The Crownlands til HighGarden så er jeg ikke helt med. 

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

 

 Men om det er ment at han nye High Septon skal være en eller annen mastermind som kan kontrollere de fattige fra The Crownlands til HighGarden så er jeg ikke helt med. 

 

 

Jeg tror ikke det er meninga at vi skal tolke han som en mastermind som kontrollerer ting, i alle fall ikke hvis vi skal ta det han sier for sannheten. Jeg føler at han bare er ute etter "rettferdighet" og likhet for alle, og at han ikke har et end game utenom det. Det kan være at jeg tar feil og at fyren faktisk er maktsyk og dette er en stor plan fra hans sin side, men jeg føler at han bare gjør det som er "rett". Dette kan gjøre at alt går i dass for noen må jo styre og jeg antar at en stor del av befolkningen vil gå lei av å bli styrt av en fyr som nekter dem hor, vin og andre "uetiske" ting. Men i starten har han nok bred støtte.

 

Angående det med å kontrollere Highgarden og andre steder så tolket jeg det på en annen måte (regner med at du tenker på samtalen med Olenna?). Jeg tolket det slik at han rett og slett sa at det som har skjedd her kan skje andre steder også, og når folket i f.eks. Highgarden innser at de antatt snille herskerne deres sitter har det så mye bedre enn dem uten å faktisk gjøre noe for det, så kan det bli en revolusjon der også. Hvis Olenna & co stopper matforsyningene til Kings Landing er det ikke slik at han kontakter noen likesinnede  Highgarden og de starter en revolusjon. Men når han sa det så skjønte Olenna at han hadde et poeng og at han kanskje er oppriktig i det han sier og gjør. Og det gjør at hun er mer på defensiven.

 

edit: Jeg er btw enig at serien kunne vist maktoppbygningen deres bedre, men det er andre ting i sesongen jeg synes de har vært dårligere på. F.eks. Dorne både er "større", men vi har fått vite mye mindre om.

Endret av Teipball
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 Men om det er ment at han nye High Septon skal være en eller annen mastermind som kan kontrollere de fattige fra The Crownlands til HighGarden så er jeg ikke helt med. 

 

 

Jeg tror ikke det er meninga at vi skal tolke han som en mastermind som kontrollerer ting, i alle fall ikke hvis vi skal ta det han sier for sannheten. Jeg føler at han bare er ute etter "rettferdighet" og likhet for alle, og at han ikke har et end game utenom det. Det kan være at jeg tar feil og at fyren faktisk er maktsyk og dette er en stor plan fra hans sin side, men jeg føler at han bare gjør det som er "rett". Dette kan gjøre at alt går i dass for noen må jo styre og jeg antar at en stor del av befolkningen vil gå lei av å bli styrt av en fyr som nekter dem hor, vin og andre "uetiske" ting. Men i starten har han nok bred støtte.

 

Angående det med å kontrollere Highgarden og andre steder så tolket jeg det på en annen måte (regner med at du tenker på samtalen med Olenna?). Jeg tolket det slik at han rett og slett sa at det som har skjedd her kan skje andre steder også, og når folket i f.eks. Highgarden innser at de antatt snille herskerne deres sitter har det så mye bedre enn dem uten å faktisk gjøre noe for det, så kan det bli en revolusjon der også. Hvis Olenna & co stopper matforsyningene til Kings Landing er det ikke slik at han kontakter noen likesinnede  Highgarden og de starter en revolusjon. Men når han sa det så skjønte Olenna at han hadde et poeng og at han kanskje er oppriktig i det han sier og gjør. Og det gjør at hun er mer på defensiven.

 

edit: Jeg er btw enig at serien kunne vist maktoppbygningen deres bedre, men det er andre ting i sesongen jeg synes de har vært dårligere på. F.eks. Dorne både er "større", men vi har fått vite mye mindre om.

 

Var samtalen med Olenna jeg tenkte på ja. Som en trussel er det helt greit. Tror folk vet hvor greit overklassen har det, men at holdningen deres er mer "det er bare sånn verden er", om Sparrows klarer å endre dette bilde er de absolutt en trussel.  Jeg tror bare at det er en del ting som skal være på plass før folket skal klare å drive en revolusjon med noe særlig resultat, feks hvilken styringsform skal de sette inn etter at de har revet ned maktene? Ville eventuelt blitt akkurat som nå, bare at de geistlige hadde tatt makten. Men så er jo GoT fantasy da, så alt kan vel skje. :p

 

 

I henhold til Olenna er hun en av mine favoritter så jeg forventet kanskje  at hun skulle kicke litt mer ass denne episoden  etter at hun ble litt overrumpla i forrige episode. Men tror du er inne på noe med at han presten ikke har noen andre ambisjoner enn at han ønsker å være god og gjøre det han mener er rett, uansett hva. Derfor ble hun igjen tatt litt på senga, hun hadde ingenting å tilby han. Hvis han High Sparrowen er totalt fanatisk og overbevist om at han gjør det riktige i gudens øyner,  kan han nok vise seg å være svært farlig mann. 

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Interessant å følge med på Game of Thrones-kanalen på Youtube. Sikkert mange som vet det fra før av, men det blir lastet opp "Inside the episode", hvor hendelsene i episodene blir kommentert av serieskaperne og til tider George R.R. Martin.

 

Her fra episode 7:

 

Her blir det kommentert hvordan Cersei har vært blind for at den makten hun har gitt til Sparrows, kan vende seg mot henne. Og ironisk nok, så har High Sparrow hele tiden sagt åpenlyst hva han ønsker å utrette. Dette kommer som et sjokk både for Cersei, og i samtalen mellom Olenna og presten. De har nå møtt en som faktisk snakker sant, og det er det jeg tror High Sparrow gjør. Han ønsker bare rettferdighet. Han viser ikke frykt ved at Olenna truer med å stoppe sendingen av korn. Han skjønner at folket ikke kommer til å klandre dem (gitt at de nå har massiv støtte blant folket), men heller House Tyrell - som tross alt styrer det. Når folket nå har fått massiv makt, er det mye enklere for dem å ikke frykte "de få". Da vil sult bare være en utløsende årsak til et naturlig opprør.

 

Ellers synes jeg at Jonathan Pryce gjør en ypperlig skuespillerjobb som High Sparrow. Scenen mellom han og Cersei i denne episoden er kanskje sesongens beste, og fortjener å bli sett igjen og igjen. Legg merke til hvordan ansiktsuttrykkene endrer seg. Elsker å se hvordan dådyrøynene til Cersei beveger seg panisk når Lancel kommer brautende.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror hele situasjonen i King's Landing skal bygge opp til et fullstendig sammenbrudd i byen, som så må ryddes opp i av den fraksjonen som ender opp med å vinne krigen. Lannisterne ser ut til å spille seg selv helt ut; de har mistet de viktigste støttespillerne sine, Jaime er i fengsel i Dorne, Cersei er fanget av Sparrows og med mindre Tommen går gjennom en drastisk personlighetsforandring vil han miste enda mer kontroll over byen og nærmest sitte som beleiret på slottet. Alternativt ender det med total seier for Sparrows og King's Landing blir en slags teokratisk bystat frem til noen erobrer byen. I noe tilfelle er det ingen tvil om at King's Landing blir mer og mer irrelevant som maktsentrum.

Lenke til kommentar

Three thousand points plus "some cash"... Minner meg om en gammel quote, jeg husker ikke helt sammenhengen med noen snakket om at han fikk noen form for pride eller whatever for arbeidet sitt, og fikk til svar "that and 50 cents will get you a cup of coffee."

 

Dette var nok før starbucks.

Lenke til kommentar

God episode. Glad for at Bronn (tilsynelatende) overlever, liker den karakteren mer og mer. Litt skuffa over Olenna vs HS, men når jeg tenker over det passer det godt inn i HS' personlighet. Ramsay fortsetter å være fortreffelig (på alle mulige gale måter). Sam koste seg, men synes for øvrig at den scenen var kanskje episodens svakeste. Og håper Stannis ikke blir overbevist av Melisandre. Også får vi se hvordan Tommen og Dany reagerer. Sesongen har bygd og bygd, sakte men sikkert. Nå begynner det virkelig å løsne. Snøballen er i gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...