Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var en sykt god start. Har gledet meg lenge til denne serien, og føler hbo lever opp til forventningene så langt. Dette blir nok serie nr 1 for min del denne våren.

 

Jeg reagerte også litt på the hound. Synes ikke egentlig arret hans var skremmende nok til hvordan han beskrives i boken. Men var vel bare en scene der vi egentlig så litt til han så får avvente å se senere når han kommer mer i fokus

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det ble mange karakterer å holde styr på, men det ordner seg vel etterhvert. likte godt det rå og barske, rett på sak. episoden ga mersmak :thumbup:

Antallet karakterer er bare småtteri i forhold til bøkene. Men der er det jo lettere å gå tilbake og lese ting om igjen, samt slå opp bak i boka der alle navnene står.

 

For moro skyld har jeg lest en del anmeldelser fra amerikanske aviser, og leste kun de få som ga lav score. En var skrevet av en kvinne, og hun mislikte serien fordi den var laget for menn... med sex og vold og "dungeons and dragons" og annet geeky støff. Det var attpåtil i New York Times... Merkelig at en såpass stor avis har en så håpløs anmeldelse.

 

Men det skulle vise seg at mange andre aviser sa lignende ting (selv om de utelot kvinne-biten). Ord som Dungeons & Dragons, geeky, nerdy, Lord of the Rings etc. gikk igjen i de fleste av de. Til og med at de har skapt et eget dothraki-språk ble det gjort narr av. Det var mindretallet av anmeldelsene som scoret serien lavt, men det er likevel oppsiktsvekkende at serier - uansett hvor nyskapende - blir kalt nørdete så lenge de inneholder sverd og rustninger. Det virker som de ikke klarer å se forbi hjelmene og oppdage at det er kvalitet fra ende til annen. Så i neste sekund sammenligner de serien med The Wire, som (min påstand) har mye til felles med akkurat Game of Thrones, bare at The Wire er satt til nåtiden, og da automatisk ikke er nørdete. Mens den likevel har et stort persongalleri, et sakte tempo (historie som varer over 3 sesonger istedet for 1 episode), komplisert struktur (detter ut hvis du går glipp av en episode) og et plot en virkelig må følge med på for å få med seg alt - ting som Game of Thrones har blitt kritisert for (enkelte anmeldeldere har fått 5-6 episoder å se).

 

Jeg har på følelsen at Game of Thrones kommer til å bli minst like bra som The Wire, men tror samtidig at alt mange ser er sverd, drager, Dungeons & Dragons, en drøss med karakterer (de blir nok overrasket etterhvert når det gjelder akkurat det), sex og vold. A Song of Ice and Fire revolusjonerte på mange måter fantasy-sjangeren ved å ha et plot som ikke var typisk fantasy, til tross for sverd og drager, og jeg håper at tåpene tar av seg fordoms-brillene og oppdager det.

 

Anyway, ble for sent til å se første episode en gang til i kveld, så sparer den til i morgen ;)

Endret av Aurvan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meget bra, men det var jo forventet da HBO har jo en god del bra serier under beltet, og van Patten har jo laget gode episoder til bra show tidligere.

 

Håper den følger bøkene og ikke blir slik som Legend of the seeker :p

Endret av B-QL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dårlige seertall på første episode av Game of Thrones. 1.6 i rating bare. Boardwalk Empire hadde 2.8

 

Riktignok ble episoden sendt på alle de 6(?) forskjellige HBO-kanalene, men det er adeles ikke bra start for serien tiltross for det. Spesielt hvis dette er en storsatsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde å se første episode, og klarte på ett eller annet vis å holde ut. Men jeg kommer neppe til å gidde se mer. Har null forhold til boken, og for alt jeg vet kan de være ganske bra. Men serien var ufattelig kjedelig, imho. Bare fordi folk går rundt i middelalderen i gammeldagse klær blir det ikke interessant med tomt prat gjennom hele episoden. Det startet svært bra, så hvorfor ikke fortette der? Hvor blir det av episke kamper, magi, monstre og alt det der? Geez...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fått sett første episode nå. Den dekket færre hendelser enn jeg hadde trodd, men med tanke på serieformatet er det vel naturlig at de avsluttet der de gjorde. De måtte jo også inn med litt ekstra eksposisjon i starten, merket jeg. Rimelig imponert, totalt sett.

 

Jeg synes forresten Supernatural er helt ok underholdning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett reklame plakatene for serien i byen og gledet med til å finne en hel sesong klar for nedlasting, men neida! Den hadde ikke gang startet! Skal se om jeg får lastet ned første ep i dag og sett den i morgen, hvis ikke får jeg prøve på ny når jeg er hos foreldrene mine.

 

Jeg så pre-viewen og satt med litt blandede følelser, forstod ikke helt tanken. Men vil tro at noen episoder kan hjelpe meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dårlige seertall på første episode av Game of Thrones. 1.6 i rating bare. Boardwalk Empire hadde 2.8

 

Riktignok ble episoden sendt på alle de 6(?) forskjellige HBO-kanalene, men det er adeles ikke bra start for serien tiltross for det. Spesielt hvis dette er en storsatsning.

 

Hvor får du tallene fra?

 

Edit: Fant de nå, dog tallene er vel ikke 100% riktig enda, leste noe om at HBO ikke har gitt ut tallene enda.

 

Uansett håper serien får leve, tok en titt på True Blood, og de startet jo ikke med fryktelig mange seere i starten de heller, men eksploderte senere.

Endret av Nitrius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gå tilbake til Supernatural du lillegutt.

 

Er ikke en serie for alle dette. Dette er en kvalitetserie(Supernatural = Søppel), og er for folk som liker mer "voksent" program. Det er trossalt en serie med elementer fra Sopranos og litt The Wire satt til en verden med drager, magi og krigere.

 

Er alltid noen som kommer til å hate kvalitetserier for de er vandt med tv som er mer på grenser med søppel-tv. Så når de faktisk ser programmer som har noe kvalitet i seg, liker de dem ikke.

 

Som stor skeptiker må jeg si jeg likte serien kjempegodt, og jeg hater fantasy-serier. Å jeg er heller ikke en stor fan av Sean Bean, som egentlig har vært i en del søppel siden Ringness Herre.

 

Jeg liker Supernatural og Smallville, men jeg liker "kvalitetsserier" også. Men bare fordi det er en rekke folk som snakker gjennom hele serien betyr det ikke at det automatisk er kvalitet. Vi trenger handling, interessante folk, en interessant setting og kanskje noe interessant å la dem prate om? Det er mye av det samme problemet med de nye Ringenes Herre-filmene. Selv om kildematerialet er bra prøver de for hardt å lage en bra serie. Resultatet blir at det føles for falskt, og jeg klarte ikke å sette meg inn i noe som helst. Supernatural har ikke vært bra siden den tredje sesongen, men moro er det. Smallville har ramlet helt ut av det originale konseptet og er mye mer DC Universe enn Clark Kent Universe, men igjen, moro er det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker også både Smallville og Supernatural. Men dette er en helt annen type serie. Er nødt til å være mye snakking i den for at man skal komme inn i hva som foregår. Er ikke som de to nevnte seriene over at det på en måte er en ny "fiende" hver episode. Her derimot bygger det mye mer opp som i f.eks Sopranos eller The Wire som Maury nevner, der ting bygger mye mer opp over lengre tid. Synes personlig første episoden var knall, og den timen det varte var over på null komma niks følte jeg. Gleder meg til å se mer, og ble faktisk så interessert at jeg like godt bestilte de 4 bøkene som er utgitt til nå som er det denne serien bygger på. Første sesong skal hvisnok være bøk 1 har jeg lest en vei, men er ikke sikker på dette selv.

Endret av JimRamse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde å se første episode, og klarte på ett eller annet vis å holde ut. Men jeg kommer neppe til å gidde se mer. Har null forhold til boken, og for alt jeg vet kan de være ganske bra. Men serien var ufattelig kjedelig, imho. Bare fordi folk går rundt i middelalderen i gammeldagse klær blir det ikke interessant med tomt prat gjennom hele episoden. Det startet svært bra, så hvorfor ikke fortette der? Hvor blir det av episke kamper, magi, monstre og alt det der? Geez...

 

Der er sant som du sier, man får absolutt null zip og svada forhold til noen som helst etter en episode for det skjer ikke en pelle ma..skit :D annet enn en grei såpe og et par knull, Men synes det ser interesant ut så håper på mere action àla de første 10miutter og ikke bare politisk drama i middelaldersetting, det er allefall ikke Fantasy for meg!, Men skal følge med siden alle sier bøkerne er så bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...