Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Det jeg tenker mest på er den sjokkerende avsløringen om Jons opphav, og hans rett til Jerntronen. Hun har i uminnelige tider ment at hun er den rettmessige tronarvingen, og denne nyheten mener jeg allerede har fått frem andre sider av henne. Nå som hemmeligheten etter alt å dømme blir kjent for allmennheten, vil nok folket bli enda mer skeptiske til henne. Så vi har neppe sett det siste av hennes reaksjoner på den biten...

 

 

 

 

Etter at Rhaegar falt i kamp ble både han og barna hans gjort arveløse av Aerys. Viserys ble utnevnt som tronarving. I AGOT får vi vite at Daenerys naturlig nok er Viserys arving. Jon har ikke rett på verken IT eller Dragonstone. 

 

Daenerys ligner ikke på faren sin i det hele tatt heller. Noe av det dummeste jeg har hørt på lenge. Aerys ble kåt av å brenne ihjel små barn, det er faen meg et insult mot Daenerys å sammenligne henne med han. 

 

Dette er forøvrig den verste sesongen av en TV-serie jeg noen gang har sett. Ingen ting gir mening. Alt er rushed. Mer høl i plottet en det er i en Jarlsbergost. Karakterer blir gjort dumme for å proppe opp Cersei (som ut i fra det vi vet om dette universet ville vært død en time etter at hun sprengte The Sept of Baelor). 

 

Varys kaller Daenerys for psykopat/gal? Kritiserer henne til og med for potensiell behandling av barn!

 

Hvem var det som skar ut tungene på hundrevis av barn for å gjøre dem til "Little Birds"?

 

Tyrion kritiserer Daenerys for å ville ta én by med makt (drageild) og gjøre slutt på krigen med en gang?

 

Hvem var det som brant ihjel tusenvis av menn med Wildfire i King's Landing? Er Tyrion også gal?

 

Jon foreslår en beleiring av King's Landing (sulte ihjel hundretusenvis av mennesker for å få Cersei til å overgi seg)

 

Og denne fyren skal liksom være mer egnet til å være konge enn Daenerys? Hadde heller blitt brent ihjel på 2sek enn å sulte ihjel gjennom en periode på to-tre uker. 

 

Forøvrig:

 

- Jon Snow choppa huet av en fyr som kalte han for bastard og hang en 13-åring med PTSD. Er han også "gal"?

 

- Tywin Lannister stengte hundrevis av folk inne i en gruve og oversvømte den med vann. Smilte mens han hørte på at de skrek av redsel og døde. Massakrerte innbyggerne av King's Landing under Robert's Rebellion. Beordret gjengvoldtekten av Tysha (Tyrions kone). Organiserte The Red Wedding. Er han også "gal"?

 

- Arya massakrerte alle mennene i en familie uten noen form for rettsak. De hadde ikke gjort noe som helst galt, kun fulgt sin konges befalinger. Er hun også "gal"?

 

- Sansa matet en dude til blodhundene sine og drepte TLP of The Riverlands & Vale fordi hennes forstyrrede bror sa at han var slem. Bevis? Rettsak? Tydeligvis ikke. Sansa er definitivt gal. Hun og hele Stark familien burde forresten også bli henrettet for forræderi. Winterfell ble gitt til House Bolton og House Stark tok tilbake et slott de ikke lenger har rett på. Dersom Daenerys ikke har rett på å ta tilbake sin families eiendom har jo ikke House Stark det heller. Eller?

 

- Hoster Tully, Catelyn Tullys far, massakrerte hele landsbyer under Robert's Rebellion fordi de var loyale mot House Targayen. Menn, kvinner og barn ble slaktet som kuer. Var han også "gal"?

 

- Robert Baratheon smilte da han så likene til Elia Martell og Rhaegars barn. Høres rimelig psykopatisk ut for min del, i alle fall med tanke på at de var familiemedlemmene hans gjennom Rhaelle Targaryen, hans fars mor. Robert gikk faktisk systematisk inn for å myrde de siste gjenlevende barna fra sin bestemors familie, fyren må jo har vært totalt GAL. Eller? 

 

Det finnes ingen jævla Genevekonvensjon i Westeros, og det gjorde det heller ikke IRL fram til 1800 tallet. Krigføring har så og si alltid vært brutal. Mennesker som aktivt idoliseres i nåtidens samfunn som rettferdige og "snille" ledere (Alexander den store f.eks) var klin gærne. Fyren drev med grotesk slavehandel og drepte hele befolkningen i enkelte byer han tok over. Hvordan tror dere at "store" ledere som Octavian (Augustus) kom til makten? Backstabbing, drap, voldt et cetera. 

 

Alle andre karakterene i denne historien får et free pass for handlingene sine unntatt Daenerys fordi faren hennes var klin kokos. Det er ikke noe madness gene i Targaryen familien. Gjennom 500 år med recorded history (fra Aenar's landing på Dragonstone til Robert's Rebellion) har vi bevis på at 5 Targaryens var "gærne". 3 av dem var konger, de to andre nobodies. Er faen meg ingenting, alle familier i dette universet har hatt individer med suspekte karaktertrekk. Stark slekten er kjent gjennom Westeros for å være barbarer av en grunn, hvordan tror du at de klarte å erobre en hel provins som besto av flere hundre små kongeriker? Brutalitet. Vold. Tvangsgiftemål. Seksuelle overgrep. De fikk sine magiske egenskaper gjennom House Blackwood, en familie som ble sendt i eksil fra the north til the riverlands for flere tusen år siden. En eller annen Stark drepte "The Warg King" og ga døtrene hans til mannlige familiemedlemmer (inkl seg selv). 

 

Targaryen slekten er kjent for impulsivitet og en karakteristisk "ruthlessness". Flesteparten av dem fantes ikke "gale". 

 

Kunne kanskje gjort Daenerys "gal" og hatt en ending som handlet om hennes reign som en eller annen klisjefylt "mad queen", men da burde HBO/GRRM realistisk sett ha hatt 5-6 sesonger til å gjøre det på for dette fungerer bare ikke. Du kan ikke gjøre en karakter vi har fulgt gjennom så mange år cray cray på 10 minutter i nest nest siste episode av en serie. Er faen meg karaktermord. 

 

Så å si alle jeg vet om IRL hater siste sesong av denne serien (veldig overraskende i grunn, men synes det er kjempeflott). Får drittratings på Rotten Tomatoes og Metacritic, til og med IMDB. Kjempeflott! Blir hatet på av kjente YouTubere og mediepersonligheter. Kjempeflott! Twitter er i fyr og flamme. Kjempeflott! 

 

Virker som om hele sesongen er skrevet av to edgy drittunger som får nytelse av å se Daenerys lide. Dritkjedelig å sitte å se på et narrativ der kun en karakter opplever motgang og hardships. Ingen andre enn Daenerys som får svi. Ser jo hva slags type ending de går for. Takke faen for at jeg har bedre ting å se på en dette skvipet. 

 

EDIT: Og siden jeg så og si aldri bruker denne siden, faen ta dere D&D for hva dere gjorde med arcen til Jon, Daenerys og House Targaryen. Kampen mot "The Others" har vært deres gjennom flere hundre år, så lar dere Mary Sue Arya ende hele konflikten fordi det var "unexpected" (brukte dette ordet, sa de bestemte at det skulle skje i S7). Blir så jævlig forbannet. Jon bryr seg ikke om tronen, og det gjør ikke Daenerys heller (men av en eller annen grunn prøver TV-serien å få det til å se sånn ut). Hun ser på det som sin plikt som den siste Targaryen å ta tilbake "what she lost", men hennes største desire er familie og a sense of belonging. Det gir null mening at Daenerys leker maktsyk ovenfor Jon. Bok Daenerys ville giftet seg med han og delt makt 50/50. Dama vurderer jo for faen å gi opp tronen for fuckboy Daario i bøkene, D&D skjønner jo ikke en gang idealene, lystene og personlighetene til karakterene de skriver. Jon og Dany burde dødd i en helvetes kamp mot "The Others" i historiens klimaks. Deres barn (som ble hintet til 9000 ganger forrige sesong) kunne gjenreist dynastiet og stabilisert et ødelagt Westeros i harnisk. 

 

Og Tyrion, Varys: Daenerys har kun fulgt deres råd gjennom de siste sesongene. Det er deres feil at hun har feilet. Det er deres feil at hun har mistet to drager, 3/4 av hæren sin og nære venner. Når hun fulgte Olenna's råd "be a dragon" gjorde hun framskritt. Når hun stoler på egen intuisjon går ting som det skal (Gendry forrige ep). Hold kjeft, dere er dumme som som brød. Eller, rettere sagt, karakterene er ikke dumme som brød, manusforfatterne er. Jeg hater unødvendig drama, urealisme, og retconning. Daenerys "GLEMTE" (de sa det i BTS, hahaha) at the Iron Fleet eksisterte? Uh, what? To minutter tidligere blir hun jo fortalt at Blackwater Bay er fylt med Greyjoy skip? Hun så ikke at Euron gjemte seg bak en stein? Når du sitter på en drage så høyt opp i lufta har du jo en synsradius på sju og en halv mil! Herregud, får jo hjerteproblemer av det greiene her, er så idiotisk. Dette brukte de TO ÅR på å lage. 

 

 

 

## bokprat lagt i spoiler av ilpostino ##

Endret av ilpostino
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dei legg vel all dritten på Dany for at det skal sjå ut som ho er på vei ad undas, så går ho sigrande ut av neste kamp og tar truna. Skap forventningar til noko og gjer det motsette.

 

Innså i etterkant at denne kommentaren kunne bli regnet som spoilers for seriens slutt (leaks), så prøvde å skjule den via spoilerfunksjonen men fikk jo selvfølgelig ikke til det. Deleted instead. 

Endret av Teal.
Lenke til kommentar

*snip*

Enig i hvert eneste ord. At this point bare håper jeg at Yara kommer og summoner the Kraken som igjen vekker Rhaegal til live og så får vi en Kraken og Dragon fest uten like. What is dead may never die! Mtp hvor dårlig skrivingen har vært denne sesongen så ser jeg ikke på det som så usannsynlig.

Endret av Anonymous821
Lenke til kommentar

Etter at Rhaegar falt i kamp ble både han og barna hans gjort arveløse av Aerys. Viserys ble utnevnt som tronarving. I AGOT får vi vite at Daenerys naturlig nok er Viserys arving. Jon har ikke rett på verken IT eller Dragonstone. 

 

Daenerys ligner ikke på faren sin i det hele tatt heller. Noe av det dummeste jeg har hørt på lenge. Aerys ble kåt av å brenne ihjel små barn, det er faen meg et insult mot Daenerys å sammenligne henne med han. 

Du siterer et av mine innlegg, men det er sannelig ikke godt å vite hvem du egentlig snakker til...

 

Mot slutten av TV-serien har Daenerys selv sagt at Jon er den første i rekken til tronen. Jeg har ikke gjort noen evaluering av hans ønske om å få tronen, eller hans egnethet som konge. Noen rangering av de "galeste" karakterene i GoT har jeg heller ikke prøvd på.

 

Men jeg utelukker altså ikke en sterk fremtidig reaksjon fra Daenerys, og at hun kan vise hittil ukjente sider av seg selv. Dette betyr selvsagt ikke at jeg sidestiller henne med faren, så det må du ta nesten ta opp med de som måtte være av den oppfatningen. Du virker jo også åpen for tanken om at det er nokså grenseløse tilstander i denne sistesesongen med D&D ved roret.

Endret av Kim-Kyrre Khomeini
Lenke til kommentar

Samtidig så måtte vi selvsagt få et samleie mellom Jaime og Brienne også, for alle kvinnelige karakter må jo tydeligvis ha samleie plutselig før det hele er over. Er vel ingen av de vi kjenner igjen nå som ikke har hatt det? Hadde Lyanna overlevd så skulle de vel fått presset inn noe der også ......

Det er fordi valg må motiveres og ting må føles av karakterer for at seere skal føle noe.

Jeg våger å påstå at dette har mye mindre emosjonell impact, hvis han IKKE hadde tatt jomfrudommen hennes:

Brienne "Hvor skal du?"

Jamie: "Et eller annet med søstra mi, jeg er hatefull"

Brienne: "OOkei... hadebra!"

 

I stedet blir dette vendepunktet MYE større da Brienne gråter seg ihjel. Jeg digger Brienne og hater å se denne ekstremt tøffe dama gråte. Hun viser en sårbårhet som jeg ikke har sett før.

Neste gang de eventuelt møtes blir jo også mer interessant? Bare de møter blikket i en eneste scene blir det en mye større greie. Og hva enn Brienne finner på å gjøre så kan hun gjøre et MOTIVERT valg, kanskje i en kampscene f.eks, hvilket utgjør om jeg bryr meg om utfallet eller ikke.

 

Alle har samleie i GoT... Det er jo ikke noe nytt i sesong 8?

 

Personlig så har ep 1 og 2 vært best hittil, 3 var kul nok, 4 noe filler-aktig men ganske nødvendig. Nå er vi klare.

Endret av Edgelord
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tenker at alt det som har vært merkelig og ulogisk denne sesongen (og til en viss grad forrige) utelukkende handler om tidspress.

 

La oss f.eks. si at Dany ikke kastet bort Dothrakiene i et helt meningsløst frontalangrep, la oss si det ikke var så enkelt å beseire White Walkers som å stikke en kniv i The Night King og la oss si at Dany oppdaget Eurons flåte og unngikk å miste enda en drage og at Missandei ble henrettet. Dette er bare noen få eksempler av mange, men felles for dem alle er at den alternative, mer logiske progresjonen ville ført til at det ble flere tråder å holde koll på i episodene fremover og at vi ville vært lengre unna en konklusjon.

 

Med den mer logiske progresjonen ville man fortsatt måtte ha inkludert Dothrakiene i historien, White Walkers ville fortsatt vært tilstede og man måtte ha løst den situasjonen på en annen måte, de ville måtte fortsette å animere to drager i stedet for en og kanskje aller viktigst så ville ikke Dany hatt den motivasjonen hun nå har for å gå bananas, noe det ser ut til å bli en viktig drivkraft i historien nå mot slutten.

Endret av Spartapus
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fra Behind the Scenes osv så virker det som vi skal tro at Daenerys og The Unsullied osv sto utenfor rekkevidde i møtet med Cersei i det nye flate ørken området foran King's Landing selv om det blir litt rart når vi ser hvordan Euron og The Iron Fleet benytter scorpions tidligere i samme episode.

 

Det som da blir spennende å se er hvordan slaget utarter seg i neste episode, for det er vel fort her slaget begynner regner jeg med så blir vel fort endel pil og bue skyttere fra denne borgveggen og da skal de jo tilsynelatende ikke klare å skyte spesielt langt.

Å plassere Daenerys og gjengen innen hva til og med ser ut som skuddhold for bueskytterne og så late som superballistene deres ikke når frem er et av de merkeligste valgene jeg har sett i denne serien. Det grenser til absurd når vi bare minutter tidligere så hva man visstnok kan gjøre med disse våpnene. Hvor fort og gæli har det gått da de laget disse episodene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva var egentlig greia med unsullied der? En unsullied pr ballista?

 

Virkelig skremmende og selvsagt må man da overgi seg når man ser slike enorme antall....

Eg såg ingen stigar heller, så dei skulle kanskje først og fremst fungere som skjold for dei viktige karakterane.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å plassere Daenerys og gjengen innen hva til og med ser ut som skuddhold for bueskytterne og så late som superballistene deres ikke når frem er et av de merkeligste valgene jeg har sett i denne serien. Det grenser til absurd når vi bare minutter tidligere så hva man visstnok kan gjøre med disse våpnene. Hvor fort og gæli har det gått da de laget disse episodene?

 

Bare fordi Cersei virker totalt en-dimensjonal så betyr det ikke at hun nekter å gjøre diplomatisk business eller formelle krigsgreier.

Hun sa ja til et møte og så holder hun jo faen meg ordet da. Hun er evil men likevel fair på en måte.

Hun ønsker også å være den som forsvarer folket fra "the usurper", hun provoserer Dany så hun skal klikke vinkel i byen. Først ved å drepe en drage, og så ved å drepe Missandei. Cersei har jo uansett ståltrua så hun har 100% råd til å la dette passere, og vinne kampen på egne premisser.

 

Hvor mange filmer og serier har ikke hatt en slik sammenkomst før det blir krig?

 

Dette er da vitterlig etablert som OK for lengst. Suspension of disbelief. Skaff det

Endret av Edgelord
Lenke til kommentar

Cersei som karakter har vel strengtatt blitt bygget opp som en karakter som ikke spiller "fair" med mindre hun ikke har noe valg? Hun blåse The Great Sept of Baelor i lufta med bruk av Wildfire. Det var religiøse karakterer, Lannistermedlemer og sivile tilstedet og bruk av Wildfire på denne måten er jo ikke spesielt godtatt i utgangspunktet.

 

Når serien ikke har lagt noe særlig premisser for at vi skal ha noen grunn til å tro at Cersei, spesielt på dette tidspunktet i serien har noen ære eller spiller fair overhodet så blir det jo ikke så alt for troverdig.

 

At hun skal vise at hun forsvarer folket fra "The Usurper" som du så fint sier, og da vil male seg selv i et godt lys foran folket så er jo det å slakte Missandei en temmelig dårlig taktikk da det bare viser folket at hun gjør alt hun kan for å fremprovosere en konflikt.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At hun skal vise at hun forsvarer folket fra "The Usurper" som du så fint sier, og da vil male seg selv i et godt lys foran folket så er jo det å slakte Missandei en temmelig dårlig taktikk da det bare viser folket at hun gjør alt hun kan for å fremprovosere en konflikt.

 

Det sentrale karakterer vet, vet ikke "folket" automatisk, spesielt ikke i et slikt tyranni. Det er ingen sladrende øyenvitner og slikt med mindre det fortelles spesifikt at det er det.

 

Uansett så er det ok for meg, en dialog er en dialog, krig er krig.

Endret av Edgelord
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk mener Dany ligner faren sin i det hele tatt. Hittil har hun vist særdeles god tilbakeholdenhet mtp at hun har drager.

Ja, hittil, men det er utvilsomt mulig å observere en endring i Daenerys' sinne i denne episoden. Med den hastigheten som serien opererer med nå kan hun godt være lagt inn på psykiatrisk sykehus i siste episode. Jeg er ganske sikker på at det kommer til å skje (ikke at hun blir lagt inn, men at hun blir enda mer lik faren sin).

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Jeg tenker at alt det som har vært merkelig og ulogisk denne sesongen (og til en viss grad forrige) utelukkende handler om tidspress.

 

La oss f.eks. si at Dany ikke kastet bort Dothrakiene i et helt meningsløst frontalangrep, la oss si det ikke var så enkelt å beseire White Walkers som å stikke en kniv i The Night King og la oss si at Dany oppdaget Eurons flåte og unngikk å miste enda en drage og at Missandei ble henrettet. Dette er bare noen få eksempler av mange, men felles for dem alle er at den alternative, mer logiske progresjonen ville ført til at det ble flere tråder å holde koll på i episodene fremover og at vi ville vært lengre unna en konklusjon.

 

Med den mer logiske progresjonen ville man fortsatt måtte ha inkludert Dothrakiene i historien, White Walkers ville fortsatt vært tilstede og man måtte ha løst den situasjonen på en annen måte, de ville måtte fortsette å animere to drager i stedet for en og kanskje aller viktigst så ville ikke Dany hatt den motivasjonen hun nå har for å gå bananas, noe det ser ut til å bli en viktig drivkraft i historien nå mot slutten.

 

Tempoet forklarer nok mye ja. Men jeg tviler på at rekkefølgen eller utfallene ville blitt annerledes, med unntak av noen biroller følger D&D hva GRRM har gitt de av info om slutten (ifølge tidligere informasjon). 

 

At Night King/dødhæren ble kverket først og Daenerys tilsynelatende får raserianfall vil jeg anta også skjer i bøkene om GRRM noensinne klarer å skrive seg ut av hjørnet han er i.

 

Her følges nok også Tolkien mer i stil enn hva filmene basert på hans bøker gjorde. GRRM har uttalt at han var en fan av etterspillet etter at ringen ble ødelagt der (noe som ble kuttet helt i filmene). 

 

Raseriet til fans over at Night King ble kverket først kan indikere at film/TV-mediet ikke er klart for slik. 

 

Eventuelt har D&D nå ignorert outline fra GRRM helt, men det ville vært overraskende. Det virker mer som de slavisk har fulgt det, men ikke episoder nok til å gjøre det i samme dyptpløyende stil som tidligere sesonger. :)

Lenke til kommentar

Ja, hittil, men det er utvilsomt mulig å observere en endring i Daenerys' sinne i denne episoden. Med den hastigheten som serien opererer med nå kan hun godt være lagt inn på psykiatrisk sykehus i siste episode. Jeg er ganske sikker på at det kommer til å skje (ikke at hun blir lagt inn, men at hun blir enda mer lik faren sin).

Jepp, jeg tror sinnet og maktbehovet tar helt av og hun er villig til å ofre hele Kings Landing for tronen, ikke helt ulikt sin far.

Lenke til kommentar

Mulig spoiler (kanskje mer en teori)

 

hva med det enorme lagret med dragon fire under hele byen? Unntatt det som ble brukt til å sprenge katedralen i sesong 6 med da. Vil Cersei bruke dette som en siste utvei om ting går til helvette?

Hun var jo villig til å ofre seg selv og sønnen i sesong 2, så ser ikke bort i fra at hun kan gjøre noe lignende igjen

 

Om hun ikke får makten skal ingen andre ha den heller.

 

Lenke til kommentar

Fra Behind the Scenes osv så virker det som vi skal tro at Daenerys og The Unsullied osv sto utenfor rekkevidde i møtet med Cersei i det nye flate ørken området foran King's Landing selv om det blir litt rart når vi ser hvordan Euron og The Iron Fleet benytter scorpions tidligere i samme episode.

 

Det som da blir spennende å se er hvordan slaget utarter seg i neste episode, for det er vel fort her slaget begynner regner jeg med så blir vel fort endel pil og bue skyttere fra denne borgveggen og da skal de jo tilsynelatende ikke klare å skyte spesielt langt.

Jeg takler ikke å se delen der produsentene sitter og er skyhøye på seg selv og liksom skal dele sin "visjon" med seerne. De bekrefter bare hvor talentløse de er og hvordan de må ty til billige triks fordi de ikke vet hvordan de skal lage en sammenhengende historie.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...