Gå til innhold

Slutt på ubegrenset gratislytting i Spotify


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merkelig løsning når de nå ska prøve å innta det amerikanske markedet der grooveshark er etablert og gratis. At de har problemer med å finne gode reklameløsninger er bare dårlig fra deres side med antallet brukere de har, når både tv og radio baserer hele virksomheten deres rundt det. Personlig mener jeg at spotify ikke har gode nok funksjoner til å tro at denne løsningen promoterer vekst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Synes det er bra. Leste en tid tilbake at kun 40.000 av 6.000.000 brukere betalte. Får de 200.000 betalende, og 5.000.000 brukere, så er det verdt det.

Har hatt premium i ca. 15 mnd nå, og er storfornøyd. Sitter å hører på fra mobilen nå, faktisk.

Og det handler jo om sånn 50 kroner i måneden, om man kjøper unlimited? Det har man råd til.

 

Og at folk som ikke har premium /unlimited klager, det skjønner jeg ikke. I klassa ble det noe alá "Æsj, spotify er bare mongo", selvom de har fått gratis musikk i sånn 18 mnd nå, og når det blir sånn at man må betale littegrann, så er det rage.

 

Før var det gratis varer på kiwi. De gikk i stort underskudd, så de kuttet ned sånn at man ikke kunne ta hva man ville. Nå får man bare smaksprøver, og må betale for resten. Kiwi må være elendig på forretninger, siden de vil ha betalt for arbeidet sitt. (Prøvde å få fram et poeng, godt mulig jeg faila.)

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar

Utvalget til Spotify er elendig i forhold til Wimp, noe som for meg betyr at om jeg må betale for noe så velger jeg Wimp over Spotify.

Jo, men så er WIMP-klienten dårligere (Adobe Air - :yucky: ) og prisingen dyrere enn Spotify (man betaler pr. installasjon og ikke for en konto).

 

Kanskje flere betalende kunder og denne begrensningen fører til bedre utvalg av musikk og bedre avtaler? Synes det er verd å betale en 100-lapp i måneden for Spotify. Jeg mener det er slike tjenester som er fremtiden, fysiske medier er avleggs.

Lenke til kommentar

Synes det er bra. Leste en tid tilbake at kun 40.000 av 6.000.000 brukere betalte. Får de 200.000 betalende, og 5.000.000 brukere, så er det verdt det.

Har hatt premium i ca. 15 mnd nå, og er storfornøyd. Sitter å hører på fra mobilen nå, faktisk.

Og det handler jo om sånn 50 kroner i måneden, om man kjøper unlimited? Det har man råd til.

 

Og at folk som ikke har premium /unlimited klager, det skjønner jeg ikke. I klassa ble det noe alá "Æsj, spotify er bare mongo", selvom de har fått gratis musikk i sånn 18 mnd nå, og når det blir sånn at man må betale littegrann, så er det rage.

 

Før var det gratis varer på kiwi. De gikk i stort underskudd, så de kuttet ned sånn at man ikke kunne ta hva man ville. Nå får man bare smaksprøver, og må betale for resten. Kiwi må være elendig på forretninger, siden de vil ha betalt for arbeidet sitt. (Prøvde å få fram et poeng, godt mulig jeg faila.)

Jeg skjønte poenget ditt. Du har absolutt rett. Jeg syntes det er latterlig av folk å rage når de har et såppas bra tilbud. Når man kan betale helt ned i 50kr/mnd, som er 600kr i året for full tilgang til lovlig musikk 24/7, så er det en jaggu meg god pris å betale.

 

Det er slik at man aldri få alle til å være fornøyde, og selvsagt er det enkeltindivider som rager når slike tiltak blir satt igang. Men om de TENKER seg ekstra om, er det ikke så vanskelig å skjønne at Spotify MÅ gjøre det for å drive bærekraftig business fremover. Jeg syntes ikke 600kr er mye å betale i året om man trekker frem følgende eksempler:

 

Om vi forutsetter at gjennomsnittlønna for ungdommer under 18 = 75kr/t etter skatt.

 

Så er det enkle regnestykket slik: 600kr / 75kr = 8t.

 

ÅTTE timers arbeid i løpet av ETT år trenger man å gjøre for å få tilgang til herligheten. Det må da være verdt å dedikere 8t/årlig av sitt liv for det. Man får samvittigheten ren, stilrent og bra bibliotek med masse funksjoner etc etc.

 

Spør du meg er dette en latterlig lav pris å betale, som etter min mening er verdig verdt penga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er som med Spotify som alle andre sentraliserte tjenester; én eller annen gang vil det falle fra hverandre, og da vil mange sitte der uten en eneste låt igjen for investeringene sine. Personlig liker jeg å kjøpe musikken så jeg har den til odel og eie. Aldri vært en stor fan av å leie ting jeg er glad i (hører på MYE musikk). Hvis jeg absolutt vil ha billig musikk finnes jo geniale sider som f.eks. gomusicnow.com - 15 cent for én sang og alltid 10% rabat på hele album er ganske overkommelig :) Er vel med musikk som det er med programvare; man invisterer tusenvis på tusenvis med kroner på maskinvaren, men innholdet skal være så billig som mulig. Synes dette er en merkelig ideologi.

Lenke til kommentar

Alt under 1024kbit syns jeg høres kjipt ut etter jeg fikk mine ultimate ears triple.fi 10 til 5800xm, mp3 manglet mange nyanser og detaljer i dybden, bredde og detaljer i lydbildet selv om jeg bruker min kjipe galaxy tab og det innebygde lydkortet og mine gode triple.fi eller supre rs1i, måtte kjøpe meg 32gb å legge ripped flac på det, alt dette skjedde 2mnd etter når jeg følte meg så lykkelig å være invitert til spottify, etter en kompis av meg presenterte bande TOOL og diverse band i LP 3000kbits kvalitet(24/96) med Grado RS1 + NuForceHDP, da skjedde det en revolusjon i hode mitt og jeg kommer aldri tilbake til noen musikk tjnester før de kommer med ihverfall FLAC-lydkvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt under 1024kbit syns jeg høres kjipt ut etter jeg fikk mine ultimate ears triple.fi 10 til 5800xm, mp3 manglet mange nyanser og detaljer i dybden, bredde og detaljer i lydbildet selv om jeg bruker min kjipe galaxy tab og det innebygde lydkortet og mine gode triple.fi eller supre rs1i, måtte kjøpe meg 32gb å legge ripped flac på det, alt dette skjedde 2mnd etter når jeg følte meg så lykkelig å være invitert til spottify, etter en kompis av meg presenterte bande TOOL og diverse band i LP 3000kbits kvalitet(24/96) med Grado RS1 + NuForceHDP, da skjedde det en revolusjon i hode mitt og jeg kommer aldri tilbake til noen musikk tjnester før de kommer med ihverfall FLAC-lydkvalitet.

 

 

Jeg har aldri ledd så mye som da jeg leste dette innlegget. Gratulerer med det jeg håper er tidenes fakepost, om du ikke har forlest deg på head-fi og idiotene der som mener du får bedre lyd av å ha røret til en kinaforsterker i endetarmen i to uker før man fester det.

 

 

 

Forøvrig er det jo nå trist at jeg bare får 20 minutter med gratis mp3 i nittitallskvalitet om dagen. Heldigvis har jeg en platesamling å falle tilbake på.

Endret av Lilac1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

10 timer i måneden med gratis musikk er vel plenty?

 

De som hører mer enn dette kommer vel billigere unna med 100,- mnd enn dersom de driver å kjøper cd'er i butikken til hundrevis av kroner. For de det gjelder vil det være lusent å ikke betale for en slik tjeneste som gir de tilgang til all den musikken de måtte ønske :nei:

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig bare ventet på dette en stund nå. Jeg har hatt den første gratisversjonen med reklame og uten lyttebegrensninger en god stund nå, og har lenge innsett at det egentlig er et for godt tilbud til å være sant. Skjønner godt at Spotify er nødt til å tjene penger, og når de i tillegg har en såpass bra tjeneste som ikke koster mer enn 49/99,- kroner i måneden, da blir dette i mine øyne ingenting å klage over.

 

Spotify lanserte et helt unikt konsept som er meget gunstig for forbrukerne. Jeg kommer glatt til å gå over til Spotify Premium. Da kommer jeg også til å spare en del penger på musikk i iTunes, siden jeg kan ha spillelistene mine med meg på farten. :)

 

Skjønner forøvrig at unge som f.eks. ikke har skikkelig Visa-kort kan føle de sitter igjen med ingenting, men det går an å kjøpe Spotify i butikk, i så og så mange måneder, slik at det er tilgjenglig for alle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er som med Spotify som alle andre sentraliserte tjenester; én eller annen gang vil det falle fra hverandre, og da vil mange sitte der uten en eneste låt igjen for investeringene sine.

Nå er ikke investeringen (leieprisen) allverden, men jeg er ellers enig med innlegget ditt.

Problemet er at artister kan komme og gå på de ulike tjenestene så problemet kan oppstå selv om tjenesten ikke legges ned.

Dersom du etterhvert må betale for 5-6 ulike tjenester for å få tilgang til alt du ønsker vil leieprinsippet fort bli relativt kostbart.

Alt under 1024kbit syns jeg høres kjipt ut ..

Jeg har aldri ledd så mye som da jeg leste dette innlegget. Gratulerer med det jeg håper er tidenes fakepost, om du ikke har forlest deg på head-fi og idiotene der som mener du får bedre lyd av å ha røret til en kinaforsterker i endetarmen i to uker før man fester det.

Nah.. en hører forskjell på 320kbit mp3 og FLAC dersom kvaliteten på master er god nok. Ikke mye riktignok, men nok til at det kan være irriterende.

 

Det er imidlertid et langt større problem at mixingen nå til dags ofte ødelegger så mye av dynamikken at det knapt er noe poeng å få tapsfrie utgivelser på en del artister. Det høres jo ut som graut uansett.

Lenke til kommentar

Det er som med Spotify som alle andre sentraliserte tjenester; én eller annen gang vil det falle fra hverandre, og da vil mange sitte der uten en eneste låt igjen for investeringene sine.

Nå er ikke investeringen (leieprisen) allverden, men jeg er ellers enig med innlegget ditt.

Problemet er at artister kan komme og gå på de ulike tjenestene så problemet kan oppstå selv om tjenesten ikke legges ned.

Dersom du etterhvert må betale for 5-6 ulike tjenester for å få tilgang til alt du ønsker vil leieprinsippet fort bli relativt kostbart.

Alt under 1024kbit syns jeg høres kjipt ut ..

Jeg har aldri ledd så mye som da jeg leste dette innlegget. Gratulerer med det jeg håper er tidenes fakepost, om du ikke har forlest deg på head-fi og idiotene der som mener du får bedre lyd av å ha røret til en kinaforsterker i endetarmen i to uker før man fester det.

Nah.. en hører forskjell på 320kbit mp3 og FLAC dersom kvaliteten på master er god nok. Ikke mye riktignok, men nok til at det kan være irriterende.

 

Det er imidlertid et langt større problem at mixingen nå til dags ofte ødelegger så mye av dynamikken at det knapt er noe poeng å få tapsfrie utgivelser på en del artister. Det høres jo ut som graut uansett.

Mange av "Hifi-idiotene" som virkelig kan å høre etter sier at de ikke hører forskjell på Spotifys 320kbits (OGG, er det ikke?) og FLAC. Loadness war er dog en faktor å tenke over ja, noe som avsløres FORT når du har et skikkelig anlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Mange av "Hifi-idiotene" som virkelig kan å høre etter sier at de ikke hører forskjell på Spotifys 320kbits (OGG, er det ikke?) og FLAC.

Jeg har en DAC med to innganger.

 

Jeg kan spille av 320kbps mp3 i den ene og FLAC i den andre. Jeg hører forskjell når jeg veklser mellom inngangene (dersom utgivelsen har god lyd).

 

Kommer jeg inn i rommet uten å vite hvem av "kanalene" som spiller av klarer jeg normalt ikke å gjette hvilken som spilles av. Kun dersom det dukker opp partier med helt spesielt lydbilde.

 

Nå hører jeg mest på folk, jazz og klassisk da, hvilket vel er sært nok i seg selv. For meg er 320kbps greit, men jeg kan allikevel forstå at noen er bastante på kravet om tapsfri. Sånt ligger vel mye 'mentalt' hos den enkelte, omtrent som fps hysteriet hos endel gamere.

Lenke til kommentar

Dette var jaggu på tide. Synes selv 20 timer i måneden med Open var litt vel generøst. En tjeneste som dette skal man betale for ellers har den ikke livets rett.

 

Når dette blir en ren betalingstjenste med kun prøvetid som gratis vil flere artister og selskaper som er skeptiske følge på i denne modellen.

 

Selv har jeg betalt 99,- måneden for Premium siden man kunne betale for tjenesten, noe jeg fikk stor glede av på mobilen etc. Trenger man ikke spotify på mobilen eller offline så er jo 49,- måneden for Unlimited et røverkjøp.

 

Dette er det beste som har skjedd på nettet på lang, lang tid. Nå som tjenester som Voddler, Netflix, Hulu, AmazonTV osv. også begynner å komme seg begynner man virkelig å få til en god digitalisering av muskk, tv og film.

 

Det jeg håper nå er at spotify også får inn mer av lydbøker og den slags på forskjellige språk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Lurer på om sporveien blir bekymret når antall gratispassasjerer går ned pga. bedre kontroll pga. at det da blir færre som ser reklamen på stasjonene.

 

Personlig sa jeg opp mitt premium for 6 mnd siden over irritasjon for deres gratisversjon som sørget for at de stadig mistet selskaper og musikk i porteføljen.

Nå er det wimp som gjelder.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...