Gå til innhold

Sony enige med hacker (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hackere burde jo egentlig få en straff, han her gikk sikkert unna med en god slomp meg penger =/

For noe vås. Det eneste han gjorde var å "hacke" sin egen konsoll for å kunne gjøre det han ville med den. I tillegg til det sørget han til en viss grad for at andre kunne gjøre det samme, ved å legge ut oppskriften på nett. Den oppskriften inkluderte ingenting som gjorde det mulig å f.eks. kjøre piratkopierte spill.

 

Det store spørsmålet i hele denne saken er om du har lov til å gjøre som du vil med din egen boks. Per def. - slik ståa er nå, kan Sony nekte deg å gjøre så godt som hva som helst med den - det er ingen vesensforskjell mellom å modifisere programvaren på din egen boks, som står i ditt eget hus og å f.eks. spraylakkere den blå.

 

Det største tapet i hele denne saken var at den ikke ble kjørt gjennom rettssystemet. Sony ville aldri gitt seg om de trodde de hadde en sak - noe de selvsagt ikke hadde. Rettssystemet (eller en eller annen lovendring nylig) i statene har allerede slått fast at du kan gjøre tilsvarende med f.eks. mobiltelefoner, så med overveiende sannsynlighet hadde utfallet kunnet bli at dette også skulle gjelde konsoller. GeoHotz her har nok heller ikke fått noe oppgjør av Sony, så de eneste pengene han evt. sitter igjen med er de han fikk inn via donasjoner fra de som håpet han skulle ha tid og krefter til å kjøre saken hele veien til topps.

 

Du burde egentlig få en straff.

 

Hvordan kan han ha tjent penger på det her? Det er jo ikke sånn at han vant rettssaken.

 

Han fikk en del donasjoner for å klare å kjøre saken i rettssystemet. Det er mulig han har igjen noe etter å ha betalt advokatutgiftene så langt, men det er ingen business å anbefale hvis man vil bli rik.

Lenke til kommentar

Eg er totalt enig med at det han gjorde var galt. eg skjønner godt det at han hacket ps3-en for å få tilbake otherOS funksjonen til ps3, men det førte også til at andre brukte hannes formula til å kunne spille pirat kopierte spill og jukse i online spill. kan man virkelig skylde på sony forde de ikke ønsket dette?

 

Det er veldig synd det at sony tok vekk funksjonen, men (i følge det de sa i værtfall) var det for sikkerhets grunner, linux er jo en veldig åpen plattform så det er mye man kan gjøre, man kan hacke ps3-er gjennom linux og få maskinen til å kjøre pirat kopierte spill, men visst folk bare hadde latt ps3-er være så hadde nok heller ikke sony fjernet denne funksjonen til å begynne med.

 

Men alt det sagt så hadde kansje sony en litt aggresiv fremgangs måte her, men så vet jeg jo ikke detaljene om de prøvde å snakke med geohot først da.

Lenke til kommentar

Hvordan kan han ha tjent penger på det her? Det er jo ikke sånn at han vant rettssaken.

 

Han fikk en del donasjoner for å klare å kjøre saken i rettssystemet. Det er mulig han har igjen noe etter å ha betalt advokatutgiftene så langt, men det er ingen business å anbefale hvis man vil bli rik.

De pengene skal/ble doneres til et eller annet veldedig opplegg.

Lenke til kommentar

Jeg tipper de fleste hadde vært mer fornøyd om han aldri hadde hacket konsollen. Hører at cheats har ødelagt mange online spill etter hacken kom ut...

 

Det er ikke hans feil at spilleverandørene er uduglige og prøver å hindre cheats client-side.

 

AtW

 

Eg er totalt enig med at det han gjorde var galt. eg skjønner godt det at han hacket ps3-en for å få tilbake otherOS funksjonen til ps3, men det førte også til at andre brukte hannes formula til å kunne spille pirat kopierte spill og jukse i online spill. kan man virkelig skylde på sony forde de ikke ønsket dette?

 

Ja, gud forby at vi får lov til å bruke egne konsoller slik vi selv vil. Det er forferdelige greier. Selvfølgelig kan man skylde på sony som ønsker å hindre oss i det?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Har ingen sympati for Sony i denne saken. I prinsippet blir dette som å fortelle folk at de ikke eier PS3en. De betalte bare penger for den. Eier man en PS3 og har en interesse av å tukle med den så skal man ha lov til det, enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Veldig bra at Sony vant over denne guttungen. At han sutrer at han aldri skal kjøpe et Sony produkt igjen og at ingen andre burde heller får meg bare til å le høylytt her slik. Makan til drittunge!

 

Det som er skummelt i denne saken er alle som støtter GeoHot og ikke ser eller skjønner problemet med det han har gjort. Er tydeligvis mange lav panne folk i sirkulasjon...

 

Har ingen sympati for Sony i denne saken. I prinsippet blir dette som å fortelle folk at de ikke eier PS3en. De betalte bare penger for den. Eier man en PS3 og har en interesse av å tukle med den så skal man ha lov til det, enkelt og greit.

 

Du eier hardwaren men ikke softwaren på PS3.

Lenke til kommentar

Veldig bra at Sony vant over denne guttungen. At han sutrer at han aldri skal kjøpe et Sony produkt igjen og at ingen andre burde heller får meg bare til å le høylytt her slik. Makan til drittunge!

 

Det som er skummelt i denne saken er alle som støtter GeoHot og ikke ser eller skjønner problemet med det han har gjort. Er tydeligvis mange lav panne folk i sirkulasjon...

 

Har ingen sympati for Sony i denne saken. I prinsippet blir dette som å fortelle folk at de ikke eier PS3en. De betalte bare penger for den. Eier man en PS3 og har en interesse av å tukle med den så skal man ha lov til det, enkelt og greit.

 

Du eier hardwaren men ikke softwaren på PS3.

 

Hva er problemet med det han har gjort her? Er det galt å modifisere sitt eget produkt? Er det galt å boikotte et firma med så konsumentfiendtlige holdninger som sony?

 

AtW

Lenke til kommentar

Veldig bra at Sony vant over denne guttungen. At han sutrer at han aldri skal kjøpe et Sony produkt igjen og at ingen andre burde heller får meg bare til å le høylytt her slik. Makan til drittunge!

 

Det som er skummelt i denne saken er alle som støtter GeoHot og ikke ser eller skjønner problemet med det han har gjort. Er tydeligvis mange lav panne folk i sirkulasjon...

 

Har ingen sympati for Sony i denne saken. I prinsippet blir dette som å fortelle folk at de ikke eier PS3en. De betalte bare penger for den. Eier man en PS3 og har en interesse av å tukle med den så skal man ha lov til det, enkelt og greit.

 

Du eier hardwaren men ikke softwaren på PS3.

 

Hva er problemet med det han har gjort her? Er det galt å modifisere sitt eget produkt? Er det galt å boikotte et firma med så konsumentfiendtlige holdninger som sony?

 

AtW

 

Nå skal jeg ikke late som jeg jeg kan alt rundt loven og hva du som sluttbruker har godtatt idet du tok ibruk din PS3 men etter hva jeg har forstått så er det slik at du eier din PS3 men softwaren på den eier du ikke og har heller ikke lov til å forandre på noen måte.

 

Resultatet av det han har gjort er juks i online spill på PS3 og mulighet for piratkopiering. GeoHot som virker som en tilsynelatende smart ung fyr viste godt at idet han "åpnet" PS3 og la ut dette slik at alle kunne gjøre det samme så ville resultatet blir nettopp dette...så naiv at ingen ville utnytte hva han lagt til rette kan umulig ingen person være.

 

Jeg ser ikke på Sony som et konsumentfiendtlig selskap, er du en normal bruker som vil spille spill så vil du bli kjempe fornøyd. Historien med Linux som blir tatt bort kan vi jo takke slike som GeoHot for også....

 

 

Lenke til kommentar

_Larzen_ har helt rett her, når du kjøper en ps3 så eier du hardware-en, men du eier ikke software, med andre ord det du egentlig kjøper er retten til å BRUKE produktet ikke modifisere software-en.

 

det går på samme konseptet som visst du kjøper en film så eier du ikke filmen og du kan ikke dele filmen på nettet, du eier rettigheten til å se den filmen du har kjøpt, det er en stor forskjell der.

Lenke til kommentar

 

Nå skal jeg ikke late som jeg jeg kan alt rundt loven og hva du som sluttbruker har godtatt idet du tok ibruk din PS3 men etter hva jeg har forstått så er det slik at du eier din PS3 men softwaren på den eier du ikke og har heller ikke lov til å forandre på noen måte.

 

Resultatet av det han har gjort er juks i online spill på PS3 og mulighet for piratkopiering. GeoHot som virker som en tilsynelatende smart ung fyr viste godt at idet han "åpnet" PS3 og la ut dette slik at alle kunne gjøre det samme så ville resultatet blir nettopp dette...så naiv at ingen ville utnytte hva han lagt til rette kan umulig ingen person være.

 

Jeg ser ikke på Sony som et konsumentfiendtlig selskap, er du en normal bruker som vil spille spill så vil du bli kjempe fornøyd. Historien med Linux som blir tatt bort kan vi jo takke slike som GeoHot for også....

 

Du mener at man ikke har lov til å forandre på softwaren i et produkt man kjøper i seg selv? Det tviler jeg sterkt på at du finner noen juridisk dekning for. Og hva med det moralske, er det ikke konsumentens rett å herpe et produkt akkurat så mye eller lite han vil når han har kjøpt det?

 

Juks online er reusltatet av idiotiske produsenter som programmerer inn sin beskyttelse client-side. PC har alltid hatt muligheter for forandring client-side, og kalrer seg helt fint. Er det noe som er naivt så er det å skylde på han for det.

 

Hvorfor kan vi "takke slike som Geohot" for det? Det er en billig unnskyldning, sony står i det fulle og det hele ansvarlig for den avgjørelsen.

 

AtW

 

_Larzen_ har helt rett her, når du kjøper en ps3 så eier du hardware-en, men du eier ikke software, med andre ord det du egentlig kjøper er retten til å BRUKE produktet ikke modifisere software-en.

 

det går på samme konseptet som visst du kjøper en film så eier du ikke filmen og du kan ikke dele filmen på nettet, du eier rettigheten til å se den filmen du har kjøpt, det er en stor forskjell der.

 

Du kan gjøre hva faen du vil med filmen for personlig bruk, akkurat som du kan gjøre det du vil for personlgi bruk med andre produkter man kjøper, Det er jo en helt drøyt konsumentfiendtlig holdning man forfekter når man går rundt og mener folk ikke skal få bruke produktene sine som man vil.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...